Gå til innhold

Første dag med Ubuntu


Anbefalte innlegg

tamarin:

 

Er enig i det du skrive, foruten at folk installerer ikke operativsystem med mindre de er interessert for data. Folk som kjøper maskin har alt ferdig installert, eller må gå gjennom en prosess hvor de trykker "Neste" og skriver litt navn og passord. Det er ikke noe partisjonering involvert, eller noe avanserte valg å bry seg om.

 

Hvis du anbefaler en maskin som støttes av Windows samt Linux håper jeg inderlig at prioriteringen ligger i hva maskinen skal brukes til. Hvis man ender opp med gammel maskinvare bare fordi det skal potensielt støtte Linux er poenget borte.

 

Folk flest kunne sikkert brukt Linux, det har jeg ikke noe tvil om ettersom mange trenger bare å sende e-post, gå på nettbank, skrive og Facebook. Sluttbrukere vil aldri endre situasjonen ettersom det er bedrifter (store og små, til enmannsforetak) som sitter med penger og makten slikt sett. Linux må først og fremst være nyttig for bedrifter utenom serverområde, og da er det snakk om hvor mye tid man bruker på å sette opp noe nytt, lære seg noe nytt og være effektiv. Det er ikke snakk om mange timer for før gratis programvare (som man ikke kan) koster mer rett og slett for at man ikke kan være like effektiv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til artikkelforfatter: Har du forsøkt å koble til en skriver i Linux? Prøv gjerne med USB. Se hvordan den opplevelsen kan sammenliknes med Windows.

 

Min egen historie er ihvertfall som følger:

Tidligere under linux, hadde jeg alltid problemer med å få skriveren min til å fungere. Dette var en Canon PIXMA-skriver. En dag oppgraderte jeg til Ubuntu 8.04, plugget inn skriveren, det tok 5 sekunder før jeg fikk beskjed om "Canon PIXMA er nå installert".

 

Tilsvarende erfaring i Windows:

Plugge til skriver - får beskjed om at noe er plugget til. Windows kjenner ikke enheten. Ok ... *lete etter CD-plate som fulgte med*. Stapper denne inn, installerer programvaren (ca 500 MB med software den insisterer på å fylle opp maskinen min med), venter i 30 minutter på at alt skal fullføre, tar en omstart av maskinen -- DER var skriveren min!

 

Jada, jeg er veldig klar over at det finnes mange utfordringer med Linux. :) Men det finnes samtidig store fordeler. Ikke døm linux etter hvordan MS-løsninger (Exchange) fungerer, eller ikke fungerer, på løsningen. Dette er MS sitt problem.

Lenke til kommentar

Dette linux-greine virker helt kvaldervelsk for meg. Hvorfor skal hvermanen bruke linux fremfor windows ? Brukervennlighet noen ? Minner meg om onlinespillet EVE , knoting knoting og atter knoting , for noe møl ! I 2011 skal man installere og PANG ! Alt skal være oppe i går , vi lever ikke på 80-tallet lenger hvor alt måtte skrives inn med commandoer,,,,

 

Da lurer jeg på hvorfor MS hauser Powershell...

Lenke til kommentar

Har kjempet med ubuntu tidligere spesielt i forhold til WLAN (på thinkpad maskiner som vistnok er bra støttet). De hadde alltid den finurligheten at WLAN fungerte når man bootet på live-cd'en men ikke etter installasjon. Etter VELDIG mye knoting fant jeg ut dersom jeg kopierte wlan0 settings i /etc/network/interfaces fra live cd til installasjon så fungerte det. Dette høres for meg ikke ut som noe man kan skylde på produsenten av trådløskortet.

Lenke til kommentar

Kjenner meg absolutt igjen i dette. Har forsøkt Linux, forskjellige distroer, tidligere, men har nå gitt opp hele Linux og holder meg til det jeg er vant med: Windows og Mac. Man trenger ikke søke side opp og ned, og lese bøker tykke nok til å få Bibelen til å se ut som et postkort, for å løse problem som måtte dukke opp.

 

Min erfaring er at Linux, uansett distro, er for dem som vet 110% hva de skal gjøre dersom det oppstår noe problem. For oss andre er det for lite brukervennlig og intuitivt.

Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke Linux, så må du bare lære deg å like terminalvinduet. Først som sist!

Endre sånn at det blir svart bakgrunn og grønn tekst.. Som i The Matrix, så blir det mye mer behagelig å se på.

Du blir uansett ikke kvitt det.

Og en annen ting, det nytter ikke å bruke Linux hvis du overhodet ikke er interessert i data teknologi og IT.

Du blir nødt til å faktisk lese litt, (OMFG!! LESE??) WTFCK?) og lete etter hjelp på diverse fora og websider.

Slik er det jo for mac og windows også. Ikke alt som går like knirkefritt der heller ;)

 

Her er noen tips, sånn at du slipper LITT terminal mikkmakk.

 

http://www.playonlinux.com/en/

Sørger for at spotify . itunes 10 osv, fungerer.

Helt genialt. Bare å prøve seg fram. Tilogmed spill til windows er i listen over programmer som er støttet av playonlinux.

 

Pinta er et enkelt tegneprogram for linux mac og windows. Se om du liker det.

 

http://pinta-project.com/

wireless lan trøbbel er typisk, men oftes så hjelper det å installere driverne fra forrige versjon av operativsystemet.

 

 

Uansett, etpar tips til:

Etter ubuntu install, fra den skumle skumle terminalen:

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

Lenke til kommentar

Der tar du feil. Problemene eksisterer, det er bare ikke nok vilje til å løse de (hvor manglende vilje kommer av manglende evne (som igjen kommer av manglende vilje)). Det er i høyeste grad relevant.

 

Kan du for alle sin del detaljere hva du egentlig mener med dette? Du ser tydeligvis et problem som jeg ikke ser, og ønsker gjerne å få vite ytterligere hva problemet er.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men det er mye vrangvilje her.

 

Spotify (for linux) er fortsatt bare en preview, så det å forvente at den er i de offisielle pakkebrønnen blir litt merkelig for min del. Du får isåfall skylde på spotifydevs som prioriterer dårlig. For det andre er beskrivelsen deres svært god (4 linjer klipp & lim), så at det kan bli en for stor utfordring finner jeg merkelig.

 

Jeg har aldri hatt problemer med thunderbird + exchange heller. Rett opp og smertefritt.

 

Klipp og lim er jo en ting, men er dette egentlig enkelt, og en god måte å gjøre det på? Og for hvert bidige lille problem måtte google og klippe inn kommandoer man ikke forstår? Er det ikke bedre om folk vet sånn halveis hva som foregår? Og er ikke da terskelen høyere med kommandolinje?

 

AtW

 

Har en selvbygd maskin i overkant av 100000,- og med Ubuntu installert så blir man ikke akkurat imponert, derimot om jeg bruker Win7 så går det unna med helt syk hastighet. Med 8 av markedets raskeste SSD'er i RAID0 og ellers spec de fleste bare kan drømme om så er valget definitivt win7, alt annet er bortkastet til en slik maskin. Bruker CentOS på en 48TB storage server og det er stabilt som et fjell og det er vel der linux er noe; når man slipper bruke menyene. (server) !

 

Dette innlegget ditt det faller på egen urimelighet.

 

 

8 x SSD i R0 ok det er det jo noen som har men det betyr ikke at Linux er utelukket ei heller at maskinen blir treg og går i sirup av den grunn. Hva gir windows deg som ikke Linux gir deg?

 

Windows gir bedre programvare i mine øyne. Hva gir Linux som desktop-OS som windows ikke har? Det er jo kommandolinjeverktøy i windows også. (Cygwin, Powershell), hva er motivasjonen for å endre OS fra windows? Jeg er ingen ekspert på dette, så jeg tar gjerne imot argument.

 

AtW

Lenke til kommentar

For det første er Windows updater latterlig dårlig (på to maskiner har den ikke klart å dra ned SP1 - ingen fornuftig feilmelding). For det andre er det så som så med drivere til peripherals der også, i tillegg til at OSet mangler mange basisfunksjoner.

 

jeg har som nevnt hatt problemer med WLAN på to Ubuntumaskiner, skal jeg dermed konkludere med at Ubuntu er latterlig dårlig? Ingen feilmelding på meg heller.

Lenke til kommentar

Er fristet til å spørre om feilmelding, men det kan vi ta i en annen tråd eller PM. Har aldri hatt problemer med peripherals, ei andre jeg kjenner. Dog er situasjonen ikke den samme for alle, men ut fra dine problemer med Windows Update så ser jeg ikke bort fra at du har et generelt problem med Windows Update.

 

Basisfunksjoner, som hva? Isåfall hvordan er dette relevant til Ola og Kari Nordmann? Det du kaller for basisfunksjoner kan gjerne være såkalte "ekspertfunksjoner" i andres øyne.

Lenke til kommentar

Vil starte med å si at du har et veldig smalt mandat for dette prosjektet. Da tenker jeg på at du har som et overordnet mål å unnslippe terminalen så langt det er mulig. Slik jeg ser det er ikke det verdens beste utgangspunkt for et slikt Linux prosjekt. Du definerer deg til problemer slik jeg ser det. Heller enn å bruke den enkleste veien til målet så kløner du rundt i GUI mer eller mindre på måfå når problemet kan løses utrolig kjapt og enkelt. Det overordnede mål for prosjketet bør være å gjøre overgangen til Linux mest mulig smertefri.Ok med en litt mer open-minded approach gjør du følgende for å få på plass Spotify:følg disse enkle punktene ved å kopiere koden og lime inn(shift+ctrl+v)i terminalvinduet

1: Kopier og lim inn følgende i terminalen: *!*

gksudo gedit /etc/apt/sources.list

Da får du opp en text editor som viser dokumentet sources.listI dette dokumentet limer du inn følgende:

deb http://repository.spotify.com stable non-free

ctrl+s for å lagre alt+F4 for så å lukke dokumentet.2: I terminalvinduet limer du nå inn følgende:

sudo apt-get update

3: Nå limer du til sist inn dette i terminalvinduet:

sudo apt-get install spotify-client-qt

Husk at du også kan kjøre Spotify via wine.

sudo apt-get install wine

*!* gksudo istedenfor den vanlige sudo siden du ber om å kjøre en grafisk program altså text editoren gedit.


Ok hva har vi lært? Terminalvinduet er ikke vår fiende men vår venn.Du trenger ikke bruke tid på å navigere rundt i systemet for å finne korrekte filer å redigere. Du bruker terminalen og følger oppskriften du finner på nettet. Om en bare følger oppskriften punktvis er det enkelt.
Hvilke konkrete forsøk har du gjort for å få wifi til å kjøre på den siste HP maskina?Ha du kjørt en lshw?
sudo lspci

Er vel broadcom wfi? Da er det bare å piske google.....Som vanlig når en opplever problemer så har noen hatt disse problemene før deg. Finn ut hvem drivere du har og søk på forum. Er helt sikker på at det bør være en relativt enkel løsning.

 

Her må jeg si meg veldig uenig. Et operativsystem er ment for å fungerer for alle som en, for gamle som unge. Å her infrir ikke Linux. Å måtte ty til å bruke terminalvinduet er ikke en styrke, men en svakhet for et operativsystem. Det gjør opplevelsen og brukervennligheten lik 0.

 

Har selv tenkt mange ganger at nå skal jeg hoppe over til Ubuntu. Installerer det, setter det opp som jeg vil ha det, og bruker det. Mange ganger har det fungerert i opptil 2 måneder. Men alltid så er det et eller annet som skjer bak min rygg så ingenting fungerer lenger, som gjør at det enten er fjorten dager med inntens terminal tasting eller bare reinstaller. Da ender det alltid opp med masse banning og reinstallerer Windows isteden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klipp og lim er jo en ting, men er dette egentlig enkelt, og en god måte å gjøre det på?

For noen? Definitivt. Alternativet er en steg for steg guide med grafiske verktøy og derilthørende skjermbilder som ikke engang er garantert å virke fordi det er vairasjoner i brukte programmer, DEs og så videre.

 

For det andre skulle jeg gjerne sett all software tilgjengelig gjennom offisielle repos. Dessverre er det ting som lisenser, alpha software (som i utgangspunktet er en viderekommen greie, så det å da klage på at en ikke er trent nok blir litt merkelig for meg) gjør at ikke alt er klart. Ideen er at ting i repos skal være kompatibelt og nogenlunde stabilt på systemet. Unntaket er kanskje fedora, men brønnene der er igjen fra tredjeparter.

 

For det tredje er det mange som vil forandre på hvordan systemet fungerer. Igjen en viderekommen greie. Hvordan må dette ofte gjøres i Windows? Joda, da må man raskt inn og tukle i registeret, og det er ikke noe jeg vil definere som brukervennlig overhodet. / gir i det minste mening, men det er klipp og lim på begge sider. Vil du lære og forstå må man faktisk gjøre en innsats, uavhengig av OS. Derfor blir både premiss og konklusjonen i denne artikkelen (og ekkelt mange av kommentarene her inne) helt bak mål, fordi man sammenligner to sett med oppgaver.

 

Og for hvert bidige lille problem måtte google og klippe inn kommandoer man ikke forstår? Er det ikke bedre om folk vet sånn halveis hva som foregår? Og er ikke da terskelen høyere med kommandolinje?

Du kan bare ikke klandre systemet for at man ønsker å gjøre systeminstillinger man ikke forstår rett etter å ha byttet fra et dramatisk annerledes OS. Det blir som å sette seg bak spakene på en Dreamliner med førerkort B og klage over at det er så vanskelig.

 

Windows gir bedre programvare i mine øyne.

Deg om det. For min del er det stikk motsatt.

 

Hva gir Linux som desktop-OS som windows ikke har? Det er jo kommandolinjeverktøy i windows også. (Cygwin, Powershell), hva er motivasjonen for å endre OS fra windows? Jeg er ingen ekspert på dette, så jeg tar gjerne imot argument.

Der cygwin er et forsøk på å porte *nix-funksjonalitet til Windows (om jeg ikke tar helt feil) og powershell er, vel, et forsøk på å bygge et dugendes alterntiv. Per i dag ligger det langt etter uansett. Hva linux som desktop-OS har? Repositories og enkelt vedlikehold er en ting, at ytelse ikke synker over tid er et definitivt pluss og lett tilgjengelighet av verktøy som ssh, perl, python, bash, gcc og latex for å nevne noe.

 

For ikke å snakke om at jeg kan skreddersy det. Det er det bare å glemme med Windows og OS X.

Lenke til kommentar

tamarin:

 

Er enig i det du skrive, foruten at folk installerer ikke operativsystem med mindre de er interessert for data. Folk som kjøper maskin har alt ferdig installert, eller må gå gjennom en prosess hvor de trykker "Neste" og skriver litt navn og passord. Det er ikke noe partisjonering involvert, eller noe avanserte valg å bry seg om.

 

Hvis du anbefaler en maskin som støttes av Windows samt Linux håper jeg inderlig at prioriteringen ligger i hva maskinen skal brukes til. Hvis man ender opp med gammel maskinvare bare fordi det skal potensielt støtte Linux er poenget borte.

 

Folk flest kunne sikkert brukt Linux, det har jeg ikke noe tvil om ettersom mange trenger bare å sende e-post, gå på nettbank, skrive og Facebook. Sluttbrukere vil aldri endre situasjonen ettersom det er bedrifter (store og små, til enmannsforetak) som sitter med penger og makten slikt sett. Linux må først og fremst være nyttig for bedrifter utenom serverområde, og da er det snakk om hvor mye tid man bruker på å sette opp noe nytt, lære seg noe nytt og være effektiv. Det er ikke snakk om mange timer for før gratis programvare (som man ikke kan) koster mer rett og slett for at man ikke kan være like effektiv.

Det er sant, og det er svært få tilfeller der du får mulighet til å kjøpe bærbar med f.eks Ubuntu forhåndsinstallert (Dell har iallefall noen).

 

Jeg stiller nokså store krav til både til batterikapasitet, støynivå og støtte i Linux og Windows, tar stilling GPU og CPU utifra behov, RAM kan som regel enkelt oppgraderes, men pleier å være tilstrekkelig for meg uansett. Kan bruke veldig lang tid til å lete etter en maskin som er passende til mitt bruk, og tar stilling til det når andre skal kjøpe PC også.

 

Mange som går under den brukergruppen du nevner vil sikkert være den som både får problemer under Linux så vel som i Windows, og trenger hjelp til de mest banale ting. Jeg har greie nok kunnskaper om både Windows og Linux til å hjelpe bekjente med det meste de får av problemer. I noen tilfeller er det nok mindre mas å installere og sette opp Linux, men hos de som får problemer med å finne frem til nettleseren om den skifter plass på skrivebordet eller får et nytt ikon, kan selv overgangen fra XP til Windows 7 føre til mye mas.

 

To store utfordringer for et selskap som ønsker å migrere til Linux er overgangsfasen og det at svært mange de forholder seg til benytter f.eks proprietære formater som er forbehold Windows og kan gi forskjellige resultater i Linux. Jeg ser ikke noe problem i at Linux i mange tilfeller kan være effektivt og kostnadbesparende utenfor serverbruk, men veldig mye er sentrert rundt Microsoft og Windows, og da kan det by på en del utfordringer.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

jeg har som nevnt hatt problemer med WLAN på to Ubuntumaskiner, skal jeg dermed konkludere med at Ubuntu er latterlig dårlig? Ingen feilmelding på meg heller.

To ting: Du har fått feilmeldinger, enn om du ikke har lest de. Det kommer antagelig også av dårlig støttet maskinvare fra kjedelige produsenter. Det er risikoen du tar ved å installere et ikke-OEM OS. Jeg har ikke opplevd wlan-problemer på mine siste 7 laptoper, ikke engang broadcom-dingsen (flaks!), men jeg er helt enig i at dette gjerne skulle vært bedre. Det synes nok Canonical og gjengen og, men det er som sagt ikke de som lager hinderet her.

 

Feilmeldinger i Windows, derimot, er det Microsoft som står for.

 

 

Er fristet til å spørre om feilmelding, men det kan vi ta i en annen tråd eller PM. Har aldri hatt problemer med peripherals, ei andre jeg kjenner. Dog er situasjonen ikke den samme for alle, men ut fra dine problemer med Windows Update så ser jeg ikke bort fra at du har et generelt problem med Windows Update.

Det ser ikke jeg bort ifra heller, men Windows er ikke skånet for ræva drivere.

Basisfunksjoner, som hva? Isåfall hvordan er dette relevant til Ola og Kari Nordmann? Det du kaller for basisfunksjoner kan gjerne være såkalte "ekspertfunksjoner" i andres øyne.

Native iso-support, for eksempel.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...