Gå til innhold

iPhone-skjermen kan få "airbag"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ting man kan gjøre for å få iphonen til å overleve lengre:

1: Ta bedre vare på den.

2: Ikke gi til ungdom som ikke har peiling på hvor dyr de egentlig er. (Ser at det er mange som har iphone, men som kaster den i veggen osv...)

3: Bytte ut glasset med noe litt mer solid?

 

Selfølgelig er uheld alltid ute å lurer, så det er no så, skal ikke skape flamewar pga det.

Lenke til kommentar

Mister iPhonen min i bakken til stadighet, og den har ikke tatt noen skade enda. At den ikke tåler vanlig bruk høres en tanke overdrevent ut. Alle mobiler som ikke er bygget for røff behandling blir ødelagt dersom man er uheldig.

 

Nå er det dog visse nyanser mellom "mobilen tåler å falle bakken i de fleste tilfeller", og "om man er uheldig går den i stykker". Det er forskjell på hvor mye mobiler tåler, selv om alle tåler mer enn ingenting, og ingen tåler alt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Er det ikke bedre å kjøpe seg en telefon som tåler å bli brukt??
Det er jo mye som kanskje er bedre, feks å bruke mere plast. Men det ene utelukker ikke det andre, ekssitensen av denne teknologien utelukker ikke andre måter å gjøre telefonen mer solid på.AtW

 

jeg misunner deg så mye med at du klarer og se på plast som kvalitet, personlig menerjeg at plast gjør at jeg ser erlendig byggekvalitet, har vel noe med erfaringen min.

Plast kan lages kraftig nok til erstatte lettmetaller i mange militære skytevåpen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1321887139' post='18609740']Blant mine venner så er det to personer som har klart å knuse skjermen på Galaxy S II. Kun en som har klart å knuse baksiden på sin iPhone 4.Betyr det at Galaxy S II er en drittelefon? Nei... Det er vel heller tilfeldigheter tenker jeg...
Det er ingen ordentlige data på det, men om man setter i sammen det man har av ufullstendig data (diverse tester, feilrate, kunnskap om oppbygning), så tyder ting relativt sterkt på at iphone er mer utsatt for fallskader med tilsvarende påvirkning.AtW

 

men så er det jo MAAAAAANGE flere som har iPhone da, forskjellige aldere og mennesker. ikke bare folk som kjøper en telefon, og legger inn ROMS, eller forbedringer av OSet selv. det er jo ikke barn som gjør det. litt forskjellige folk som eier telefonene spør du meg.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1321887139' post='18609740']Blant mine venner så er det to personer som har klart å knuse skjermen på Galaxy S II. Kun en som har klart å knuse baksiden på sin iPhone 4.Betyr det at Galaxy S II er en drittelefon? Nei... Det er vel heller tilfeldigheter tenker jeg...
Det er ingen ordentlige data på det, men om man setter i sammen det man har av ufullstendig data (diverse tester, feilrate, kunnskap om oppbygning), så tyder ting relativt sterkt på at iphone er mer utsatt for fallskader med tilsvarende påvirkning.AtW

 

men så er det jo MAAAAAANGE flere som har iPhone da, forskjellige aldere og mennesker. ikke bare folk som kjøper en telefon, og legger inn ROMS, eller forbedringer av OSet selv. det er jo ikke barn som gjør det. litt forskjellige folk som eier telefonene spør du meg.

 

Mener du folk i snitt er mer uforsiktige med iphonene sine? Den dyreste telefonen på markedet? Det virker lite realistisk. Spesielt når man ser hvor mange som har masse gummidill rundt telefonen. Antallet mennesker som har det er jo selvfølgelig ikke relevant for feilrater, men er det en forskjellig fordeling av mennesker, så spiller det inn.

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jeg misunner deg så mye med at du klarer og se på plast som kvalitet, personlig menerjeg at plast gjør at jeg ser erlendig byggekvalitet, har vel noe med erfaringen min.
Tja .... du kjøper bil fra 1980 tallet for å få en støtfanger med kvalitet også da kanskje?

 

er alle støtfangere laget av plast?

Lenke til kommentar

Alle er dekt av plast så og si, eller annet som ikke direkte gir samme 'kvalitet' som stål eller andre 'solide' materialer man forbinder med byggekvalitet? Det var uansett mer stål og jern man så og brukte 'way back'. Det er ikke uten grunn man har byttet ut hardt materiale ytterst til fordel for noe som svikter og går tilbake til original form.

F.eks på S2 har man dette, mens iPhone brukere må bruke tillegg som de trer på for å få samme effekt. Byggekvalitet trenger ikke tillegg.

Lenke til kommentar

Mener du folk i snitt er mer uforsiktige med iphonene sine? Den dyreste telefonen på markedet? Det virker lite realistisk. Spesielt når man ser hvor mange som har masse gummidill rundt telefonen. Antallet mennesker som har det er jo selvfølgelig ikke relevant for feilrater, men er det en forskjellig fordeling av mennesker, så spiller det inn.

AtW

Sist jeg diskuterte forsikringer med en kompis som er i bransjen så gikk det veldig mye på antall skader registert på den typen bil f.eks. En av mine første biler var en golf II, og desverre var det mye ulykker med disse, da ungdom ofte kjørte de, og samtidig var det en av de mest solgte bilene i norge. Derfor ble den dyr å forsikre.

Så det kan være en av grunnene til at iPhone er dyr å forsikre. Det er mange telefoner på markedet og de er også dyre å erstatte/reparere. Tror ikke forsikringselskapene sitter å vurdere hvor hard glasset, plastikken og selve konstruksjonen på de 100vis av forskjellige mobilene rundt om. Men om det er noen her med forsikrings bakgrunn som kan komme med sine erfaringer så hadde jo det vært fint.

 

 

 

Lenke til kommentar

Mener du folk i snitt er mer uforsiktige med iphonene sine? Den dyreste telefonen på markedet? Det virker lite realistisk. Spesielt når man ser hvor mange som har masse gummidill rundt telefonen. Antallet mennesker som har det er jo selvfølgelig ikke relevant for feilrater, men er det en forskjellig fordeling av mennesker, så spiller det inn.

AtW

Sist jeg diskuterte forsikringer med en kompis som er i bransjen så gikk det veldig mye på antall skader registert på den typen bil f.eks. En av mine første biler var en golf II, og desverre var det mye ulykker med disse, da ungdom ofte kjørte de, og samtidig var det en av de mest solgte bilene i norge. Derfor ble den dyr å forsikre.

Så det kan være en av grunnene til at iPhone er dyr å forsikre. Det er mange telefoner på markedet og de er også dyre å erstatte/reparere. Tror ikke forsikringselskapene sitter å vurdere hvor hard glasset, plastikken og selve konstruksjonen på de 100vis av forskjellige mobilene rundt om. Men om det er noen her med forsikrings bakgrunn som kan komme med sine erfaringer så hadde jo det vært fint.

 

Selvfølgelig vurderer ikke det, derimot har de gode data på hvor ofte de blir skadd, dataene tilsier det skjer oftere med iphone. Det har selvfølgelig nada med hvor mange telefoner det er (utenom at datagrunnlaget er bedre, så prisene burde egentlig gå litt ned), men hvor stor sannsynlighet og kostnaden ved skade for en gjennomsnittstelefon. Det er jo ikke sånn at om du har en Bugatti Veyron så er de dritbillig å forsikre fordi det er få av de. Mao, forsikringsprisene underbygger ytterligere at telefonen er mer utsatt for skader.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sist jeg diskuterte forsikringer med en kompis som er i bransjen så gikk det veldig mye på antall skader registert på den typen bil f.eks. En av mine første biler var en golf II, og desverre var det mye ulykker med disse, da ungdom ofte kjørte de, og samtidig var det en av de mest solgte bilene i norge. Derfor ble den dyr å forsikre.

Så det kan være en av grunnene til at iPhone er dyr å forsikre. Det er mange telefoner på markedet og de er også dyre å erstatte/reparere. Tror ikke forsikringselskapene sitter å vurdere hvor hard glasset, plastikken og selve konstruksjonen på de 100vis av forskjellige mobilene rundt om. Men om det er noen her med forsikrings bakgrunn som kan komme med sine erfaringer så hadde jo det vært fint.

 

Da tror jeg du har misforstått litt. Det går på ulykkesFREKVENS og ALVORLIGHETSGRAD. Det finnes søkk og kav av Golf 1,6 rundt om i landet. Forsikring av disse er rimelig. Golf GTI, derimot, går det svært få av på norske veier. De koster likevel svært mye å forsikre. Toyota Corolla og VW Golf er noenlunde likestilt i antall som ruller rundt. Likevel koster det normalt langt mer å forsikre en Golf enn en Corolla.

 

Sånn er det med iphone vs røkla. iphone er ikke dyrere å forsikre enn andre fordi den selges i større antall enn de andre, men derimot fordi iphone forulykkes/stjeles/etc mer enn de andre, samt at det gjerne er dyre skader.

Lenke til kommentar

Uansett må airbagen bli utløst før telefonen treffer bakken.

 

I en bil sitter vi ikke helt fast, Og det betyr at når vi kolliderer så kolliderer først bilen som fører til et brått stopp og da blir vi slengt framover men airbagen bilr utløst samtidig som bilen kolliderer men airbagen bruker bittelitt tid på og blåse seg opp men plåser seg opp raskere en det vi kolliderer.

 

Men på en mobil sitter skjermen helt fast og er litt på utsiden av mobilen det betyr at skjermen kolliderer samtidig som mobilen og da trefer bakke før airbagen har roket å plåse seg opp.

 

Det hadde dere ikke tenkt på Apple. :tease:

Harddiskene i de fleste bærbare i dag har sensorer som kan oppdage at maskinen er i fritt fall mot gulvet og vil da prøve å parkere skrive/lesehodet på harddisken før maskinen treffer bakken for å redusere muligheten for feil på harddisken.

 

Den samme teknologien kan nok brukes til denne airbagen.

 

Du kan lese mer apple sin variant av denne teknologien her:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Sudden_Motion_Sensor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du folk i snitt er mer uforsiktige med iphonene sine? Den dyreste telefonen på markedet? Det virker lite realistisk. Spesielt når man ser hvor mange som har masse gummidill rundt telefonen. Antallet mennesker som har det er jo selvfølgelig ikke relevant for feilrater, men er det en forskjellig fordeling av mennesker, så spiller det inn.

AtW

Tall fra forsikringsselskapene viser vel at folk "plutselig" blir mer uforsiktig med iphonene sine rett etter at en ny modell er lansert, og det er vel kanskje dette som trekker opp negative statistikken til iphone.

 

Kilde

Lenke til kommentar

Mener du folk i snitt er mer uforsiktige med iphonene sine? Den dyreste telefonen på markedet? Det virker lite realistisk. Spesielt når man ser hvor mange som har masse gummidill rundt telefonen. Antallet mennesker som har det er jo selvfølgelig ikke relevant for feilrater, men er det en forskjellig fordeling av mennesker, så spiller det inn.

AtW

Tall fra forsikringsselskapene viser vel at folk "plutselig" blir mer uforsiktig med iphonene sine rett etter at en ny modell er lansert, og det er vel kanskje dette som trekker opp negative statistikken til iphone.

 

Kilde

 

Det kan jo være at iphone-eiere er i snitt mere uærlige enn SGS2-eiere. Jeg er litt usikker på det dog. Men ingenting er jo sikkert med disse tallene men det er mange ting som tyder på at iphone går relativt lett i stykker

 

1. En analyse av den fysiske oppbygningen.

2. Diverse droptests

3. Forsikringsprise

 

Ingen av de er entydige bevis, men alle peker i samme retning.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett må airbagen bli utløst før telefonen treffer bakken.

 

I en bil sitter vi ikke helt fast, Og det betyr at når vi kolliderer så kolliderer først bilen som fører til et brått stopp og da blir vi slengt framover men airbagen bilr utløst samtidig som bilen kolliderer men airbagen bruker bittelitt tid på og blåse seg opp men plåser seg opp raskere en det vi kolliderer.

 

Men på en mobil sitter skjermen helt fast og er litt på utsiden av mobilen det betyr at skjermen kolliderer samtidig som mobilen og da trefer bakke før airbagen har roket å plåse seg opp.

 

Det hadde dere ikke tenkt på Apple. :tease:

Harddiskene i de fleste bærbare i dag har sensorer som kan oppdage at maskinen er i fritt fall mot gulvet og vil da prøve å parkere skrive/lesehodet på harddisken før maskinen treffer bakken for å redusere muligheten for feil på harddisken.

 

Den samme teknologien kan nok brukes til denne airbagen.

 

Du kan lese mer apple sin variant av denne teknologien her:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Sudden_Motion_Sensor

Hei det var Lenovo som oppfant sensoren som oppdager at pc er i fritt fall.

Hvordan i F får apple benytte seg av denne teknologien?. :mad:

 

Dessuten kan det hende at en slik sensor er for stor for å få plass i en mobiltelefon. :hmm:

Endret av Leseren
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...