Gå til innhold

Skyrim - For oss som rollespiller (inkludert tweaks og mods)


Anbefalte innlegg

Rollespilling er jo grunnen til at man spiller såkalte rollespill, hvis ikke vil man jo helst spille et actionspill. (Er vel derfor Skyrim har fått så bra kritikk)

 

Jeg synes derimot ikke at ting som spising og soving er spesielt relevant for min rollespillopplevelse, selv om det ikke er noe galt i det, spesielt siden Skyrim ikke har noen rollespillelementer ved seg, så da tar man vel det man får, kanskje.....

 

Det jeg synes er morsomt med rollespill er nettopp det å spille en rolle, holde meg til min alignment og påvirke verden rundt meg ved å gjøre valg, som har konsekvenser. Det skader heller ikke at historien er bra, det er interessante karakterer, og man spiller i en gruppe for å få interaksjon og samarbeid mellom de forskjellige klassene og typene.

 

Dessverre feiler Skyrim totalt på alle disse områdene, og jeg kan vanskelig se for meg at noen mods kan rette opp i dette. Da måtte man skrevet om alle quests og all dialog. En komplett overhaling av character creation hadde også vært på sin plass, og moddet inn terninger for å treffe i combat a la Morrowind.

 

Mulig Skyrim kan spilles som et rollespill om man spiller en psykopat, men det har aldri vært min store styrke.

 

Jeg har lagt spillet bort nå, etter å ha nådd level 25, og kan ikke si det frister veldig mye med en ny runde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dessverre feiler Skyrim totalt på alle disse områdene, ...

Jeg kan være enig i at litt for mange Quest løses ved Hack'n slash, men du svartmaler det allikevel litt vel mye.

 

Skyrim sandkassen tilbyr i det minste en verden det går an å tro på og muligheter til å spille på ulike måter. Ikke alt er like godt balansert, men det hele blir en hyggelig opplevelse.

 

Mods vil også gjøre ting bedre etterhvert.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig glad i spill som har en åpen verden (alt fra GTA til TES), men også veldig glad i rollespill med et fokusert narrativt plot (Bioware-klassikere). Så savner litt dypere karakterer, spesielt kompanjongene. Da mener jeg ting som hvis Lydia hadde begynte å prate om oppveksten i en landsby du tilfeldigvis kommer i nærheten av, og du kan spørre om lokal historie og få quests til å utforske huler hun husket fra sin barndom. Eller spørre henne (og andre kompanjonger) om hva hun synes om de ulike byene og grupperingene. Det hadde også vært kult med enda mer stemning i vertshusene, men flere folk, fyll og fest.

 

Men når det kommer til selve spillmekanikken, og hvordan jeg velger å spille for å sette meg inn i rollen, så er jeg nok litt mindre restriktiv enn andre. Soving og spising gjør jeg ettersom det er nødvendig, enten for å få opp helsen, eller for å slippe å vente til butikkene åpner. Men savner nødvendigheten av å spise i tidligere spill pga. ingen regenererende helse. For min del er det viktigere at verden inviterer til en rollespillopplevelse, enn at jeg nødvendigvis står og venter på en båt siden vannet er for kaldt å svømme i, men jeg går nok mer rundt - istedet for å løpe - i byene enn de fleste...

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noen ekstrem rollespiller akkurat, og som radiohodet påpeker er det heller ikke så lett i Skyrim pga. mangelen av dialogvalg...ja valg generelt.

 

Likevel tror jeg en får en morsommere opplevelse og mer gjenspillingsverdi hvis en rollespiller litt. Ha en slags bevissthet rundt hvordan en vil at figuren skal være. Holde seg til et lite knippe skills, ikke gjøre quest som krasjer med personligheten og klassen til figuren, ikke powerlevle osv.

Lenke til kommentar

Hei, helt ny på formuet :D

 

Jeg liker veldig godt tanken på å lage litt mer historie bak karakteren jeg spiller.

jeg kommer nok ikke til å lage mine egne kart ,eller skrive bakgrunnshistorien.

Det jeg derimot fikk lyst til var å starte en ny save med noen regler jeg skulle følge.

 

Det jeg har gjort hittil er å løpe rett ut i skogen fra Helgen, jeg løp helt random opp mot fjellene litt sør på kartet. På vei dit kastet jeg fra meg ALT av utstyr som våpen og tilogmed klærne. Eneste jeg har i inventory nå er 3 lockpicks og noen sandaler man startet med. Ellers er jeg bare i trusa.

Jeg har endret timescalen til 5 sånn at døgnet blir lengre. Mulig jeg setter det ned til 1 etterhvert.

 

Planen min er at min Nord skal våkne oppe i høyden rundt fjellene, og ha hukommelsestap. Han vet ikke hva hans eget navn er, eller hvordan han havnet der oppe.

Dette med Helgen har aldri skjedd, og han vet ikke om noen krig ( hvis dette lar seg gjøre).

 

Jeg kalte han Scar fordi jeg tenkte at dette var noe lokale bønder osv ville kalt han når han dukker opp for å stjele tomater,epler og kanskje forsøke seg på å stjele noen gold hvis han får sjansen. Jeg lagde han med et arr over venstre side og tenkte at jeg skulle bruke dette i min historie med han før eller siden, kanskje jeg finner ut at hans "erkefiende" bare er en vanlig farmer i en by som jeg føler for å drepe. dette er noe jeg finner ut av etterhvert.

 

Jeg kommer til å spille med Dead is dead , men om jeg blir angrepet av en bjørn eller noe lignende etter 1 times spilling og jeg enda ikke har klart å finne meg et våpen så vil jeg nok reloade.

 

Scar stoler ikke på noen, og han er ikke villig til å gjøre quest for å hjelpe andre mennesker. Han føler seg forfulgt og vil heller prøve å hjemme seg i skogen og leve av det han jakter på enn å dangle rundt i byene.

Han skal følge normal døgnrytme men vil av og til snike seg inn i byer eller landsbyer på natta hvis han trenger piler eller hva som helst.

Om han må gjøre dette på dagtid av en eller annen grunn, vil han bruke en hood. for å skjule seg for mennesker som kan være ute etter han.

 

Jeg har ikke helt bestemt meg for om han er snill /ond, jeg ser for meg at han vil gjøre det han kan for å overleve. Han kommer nok til å sitte inne en del i fengsel, hvis han ikke klarer å snike seg ut selvsagt.

 

Han "tror" ikke på magi, så selv om man starter med basic skills i magi også vil jeg aldri bruke det. Jeg ser for meg at Scar opplever magi for første gang da jeg kanskje velger å kaste noe magi på et mennske eller dyr eller kanskje røre en type plant da dette skjedde, dette tenkte jeg skulle være en sjokkopplevelse for Scar og han vil kanskje sverge på å aldri røre den planten igjen, eller holde seg unna et gitt område hvor dette skjedde.

 

Jeg holde fortsatt på å tenke ut hva jeg skal gjøre med han, aner ikke om det blir givende å leve ute i skogen. men ser for meg at det blir opp til fantasien min om dette blir en hit eller ikke.

 

andre ting jeg skulle følge som regler, ingen fasttravel utenom det jeg kaller taxi ( skjult med Hood her også, alltid rundt andre mennsker)

ikke powerlevle noen ting, han skal spise mat, rikignok uten straff hvis han ikke gjør det. Blir han derimot desperat etter mat fordi jeg ikke har felt et dyr eller spist noe frukt, kommer han til å raide butikker for mat, og heller havne i fengsel for tyveri.

 

Jeg tenkte at en elg vil mette Scar ganske lenge egentlig, man for vel bare en bit med noe healthregen? men han vil alikavel småspise frukt osv, jeg håper jeg sliter litt med å få tak i mat for å få fart på ting, jeg er også spent på hvordan det vil gå med å få tak i våpen. starter jo tross alt bare med fist og uten armor. Stolen items vil jo bli beslaglagt.

 

anyway, jeg har ikke startet å spille med han, for jeg hadde lyst til å ta noen screens og kanskje oppdatere her hvordan det går, men kommer an på om noen er interessert i å høre historien :p

om noen andre har lyst til å prøve det samme så gjør det ! så kan vi dele erfaringer.

veldig glad for at det er mulig å spille spillet akkurat som man ønsker

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Heisann igjen, og takker for all aktivitet! :)

 

Har vært litt opptatt med skole og sånne ting i det siste, da jeg må lære å skille bedre mellom real life og livet i Skyrim! :p

 

Svarer litt i rekkefølge her, jeg..

 

 

@Deluze

Bare å glede seg til Skyrim, jeg synes det er et veldig bra spill, og jeg sliter nå av og til veldig mot banditter, osv, noe jeg jo ikke gjorde i Oblivion, og det er jeg glad for! Ellers bare startet jeg opp en karakter, men kommer ikke til å spille enda, i Fallout: New Vegas, hvor jeg kommer til å kjøre Hard Core mode!

 

 

@Tiltman

Seriøst? Det står det respekt av! Det er noe jeg aldri har spilt, og nok aldri kommer til å gjøre heller.. hadde jeg visst hva slags level "banditten" jeg eventuelt spilte mot hadde slags level, i forhold til min, så hadde jeg kanskje kunne ha prøvd på noe slikt, men nå er noen ganske lette, og andre jævlig vanskelige, og jeg ser av og til ikke forskjell. (Altså, i MMORPG-er kunne det sikkert ha gått, siden man ser level, og vet ca hvilket "farlighetsområde" man begir seg ut på.) All kudos til deg for å spille DiD, men det skjer nok ikke hos meg.. :w00t: Forresten, pleier du å spille DiD i spill? Kommer du noe særlig langt? Noen gang fått fullført spill?

 

 

@Thitorkin

Godt tips! Jeg kan legge det i førsteposten! :) Kommer nok ikke til å spille i real time, da jeg synes det vil ødelegge forholdet mellom hvor lang tid det tar å krysse en hvis avstand i spillet, er nokså greit i forhold til hvor lang tid de har ment at det skal ta.. slikt sett synes jeg det er balansert! Altså, hvis jeg går i fra Riverwood til Whiterun, så vil jeg at det skal ta "noen timer", liksom..

 

 

@Robert.

Jeg løper stort sett.. i starten av hvert spill, så pleier jeg å skifte på å løpe ute i villmarken, mens jeg går inne i byene, der kutymen tilsier at man går, men dette blir stort sett utvannet etter hvert, da vedkommende går LITT for sakte, etter min smak.. jeg spilte så vidt med Xbox360-kontrollen, og DA gikk jeg inne i bygninger, etc., men da hadde jeg muligheter til å tusle litt raskere.. slikt sett var det bedre å spille med kontroller.

 

 

@radiohodet

Må si at jeg synes det var sterkt kritikk til Skyrim, en mening du selvfølgelig er helt berettiget til å ha.. Selv koser jeg meg veldig med spillet Skyrim, og synes det har mange rollespillelementer (som jeg kan få utløp for), selv om jeg ser dine punkter også. Jeg er enig med bakgrunnshistorier, og slike ting. Det hadde vært veldig flott å fått vite mer om Lydia (som er den eneste jeg har møtt enda av de man kan ta med seg), eller andre viktige karakterer. Var synd for din del at det ikke frister mer, men nå har jo ikke jeg kommet lengre enn til level 13 da.. jeg storkoser meg fortsatt, og synes det er et veldig godt rollespill, tross sine (fundamentale) mangler. Og med fundamentale, snakker jeg litt om quest log, og at det ikke finnes en egen character screen. Disse er jeg skuffet over at ikke finnes. Veldig.

 

 

@Orwandel

Stort sett enig med deg.. :) Bare at jeg prøver å dra inn litt soving og sånn i tillegg da..

 

 

@g.i.r.l.

Tror vi er nokså like.. Jeg er ingen ekstrem rollespiller selv (og aldri prøvd penn og papir, eller andre lignende greier), men liker jo å legge til litt ekstra "historie" og elementer, slik at det blir mer gøy(?) å traske rundt i slike store spill i mange, mange timer. Så nei, selv om jeg startet førsteposten, så føler jeg meg på ingen måte ekstrem! :)

 

 

@MadAxe

Synes dette var en genial og flott måte å spille et spill på jeg! At man spiller den karakteren man vil, ting kan få en flottere innlevelse da.. :) Blir kanskje litt problemer utover hvis man følger Main Questen, da det jo bli henvist til det som skjedde helt i starten.. men med litt ignorering og work around i hodet, så bør jo dette gå bra! Selv ser jeg frem til å høre mer fra Scars opplevelser! ;)

 

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar

I tillegg til å skru av healrate og sette timescale til 1 så bruker jeg også:

player.forceav carryweight 100

for en mer realistisk opplevelse. :)

Jeg bruker også

player.setav staminarate 0.5

siden karakteren min er en magiker med lite muskler, samt dårlig kondis. :)

Jeg brukte også 'tmm 0' etter at jeg hadde kommet ut av Helgen. Får å starte med et helt blank kart, utenom Helgen selvsagt.

Endret av Gnålern
Lenke til kommentar

tmm 0

Fjerner alt av markører på kartet. :) Og steder må da bli oppdaget 'manuelt', du kan fortsatt få hørt om steder og de blir da markert på kartet. (Quests, rumors etc).

 

EDIT: Jeg har også endret disse verdiene i C:\Users\Andre\Documents\My Games\Skyrim\SkyrimPrefs.ini:

[GamePlay]
bShowFloatingQuestMarkers=0
bShowQuestMarkers=0

Endret av Gnålern
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har enda ikke spilt så mye med "Scar".

Prøvde meg litt, og var litt moro egentlig.

:)

 

Jeg kan røpe at noe av det første som skjedde var at jeg snublet over en banditt camp. Jeg havnet i kamp med 2-3 stk tror jeg, klarte å drepe 1 av de, plukket selvsagt opp våpenet for å drepe de andre. Jeg gjorde det realistisk sånn at jeg ikke rakk å kle på meg rustningen i kamp.

 

Jeg vandret videre langs vannet og der så jeg en person jeg kjente igjen fra en annen character jeg har spilt med. General Talius eller hva han heter. Jeg prøvde å stjele fra han men ble busta og måtte spurte inn i skogen.

Så da er jeg vel wanted i Solitude :p

 

Tok ikke lang tid før jeg fant en liten landsby heller, så jeg snek meg inn på kveldstid og stjal cabbage og sånt fra åkern, hehe.

 

Men etter en liten stund tenkte jeg at jeg skulle lagre spillet og heller fortsette på maincharren min, syns det var litt vel tidlig å utforske denne måten å spille på . Jeg er rett og slett for lysten på å spille ordentlig.

 

Men spill gjerne som Scar, hvis noen vil. Jeg vil også høre hvordan det går der

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

@Tiltman

Seriøst? Det står det respekt av! Det er noe jeg aldri har spilt, og nok aldri kommer til å gjøre heller.. hadde jeg visst hva slags level "banditten" jeg eventuelt spilte mot hadde slags level, i forhold til min, så hadde jeg kanskje kunne ha prøvd på noe slikt, men nå er noen ganske lette, og andre jævlig vanskelige, og jeg ser av og til ikke forskjell. (Altså, i MMORPG-er kunne det sikkert ha gått, siden man ser level, og vet ca hvilket "farlighetsområde" man begir seg ut på.) All kudos til deg for å spille DiD, men det skjer nok ikke hos meg.. :w00t: Forresten, pleier du å spille DiD i spill? Kommer du noe særlig langt? Noen gang fått fullført spill?

Jeg begynte med DiD for lenge siden fordi jeg synes at det ble mer artig (spennende) uten "the-ultimate-resurection-spell" (re-load), siden du i "DiD-mode" må være langt mer forsiktig. Dessuten blir det jo litt snålt at karakteren uansett ikke kan dø.

(Jeg re-loader forøvrig dersom jeg dør pga bugs etc)

 

Vanskelighetsgraden setter jeg sikkert litt mer snilt enn deg. Det er dessuten ikke feigt å stikke av når det blir litt for hett om øra (istedenfor prøve igjen og igjen og igjen...).

 

Vet ikke hva du regner som "fullført" når det gjelder RPG, men sjelden jeg fullfører "main quest". Da må ihvertfall spillet tillate at du kan fortsette når det slutter.

(Det kan godt hende jeg spiller igjennom hele i Skyrim).

 

Hva vil det si å spille som Scar?

Se post #26 i tråden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei.

Jeg har enda ikke spilt så mye med "Scar".

Prøvde meg litt, og var litt moro egentlig.

:)

 

Jeg kan røpe at noe av det første som skjedde var at jeg snublet over en banditt camp. Jeg havnet i kamp med 2-3 stk tror jeg, klarte å drepe 1 av de, plukket selvsagt opp våpenet for å drepe de andre. Jeg gjorde det realistisk sånn at jeg ikke rakk å kle på meg rustningen i kamp.

 

Jeg vandret videre langs vannet og der så jeg en person jeg kjente igjen fra en annen character jeg har spilt med. General Talius eller hva han heter. Jeg prøvde å stjele fra han men ble busta og måtte spurte inn i skogen.

Så da er jeg vel wanted i Solitude :p

 

Tok ikke lang tid før jeg fant en liten landsby heller, så jeg snek meg inn på kveldstid og stjal cabbage og sånt fra åkern, hehe.

 

Men etter en liten stund tenkte jeg at jeg skulle lagre spillet og heller fortsette på maincharren min, syns det var litt vel tidlig å utforske denne måten å spille på . Jeg er rett og slett for lysten på å spille ordentlig.

 

Men spill gjerne som Scar, hvis noen vil. Jeg vil også høre hvordan det går der

 

Jeg likte idèen veldig godt!

Har prøvd så smått ut nå, og har laga meg en kajhit med navn Scar.

Foreløpig går det litt tregt, har ikke rukket å begynne på noe stort, men har kommet i kamp med en banditt, så jeg har fått meg bue, piler, litt leather armor og en iron dagger.

 

Kom meg forbi Honningbrew Meadery utenfor Whiterun, og der var det en kjempe som slåss mot bøndene og vaktene (På grunn av modden "http://skyrim.nexusmods.com/downloads/file.php?id=6176", som jeg anbefaler og kan passe fint til rollespilling), slik at jeg kunne snike meg inn usett.

 

Fikk stjålet en del drikkevarer og mat til ferden, men fant ut av at det var folk der inne, så jeg måtte stikke av gårde.

 

Det er foreløpig kun dette som er skjedd i spillet, så jeg får se hvordan det utvikler seg :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...