Gå til innhold

Windows 8 vil plage deg mindre


Anbefalte innlegg

 

 

Problemt er ikke "realtivt lavt", det tar faktisk ganske lang tid å restarte og sette opp alt som det var. Og jeg tror neppe jeg er enig med MS sin definisjon av "viktige programmer"

 

AtW

 

 

Forskjellen mellom denne prosessen på Windows 7 kontra Windows xp er dog enorm og sånn sett så er det ikke alltid at jeg må ta en restart når en Windows update er ferdig.

Jeg forstår selvsagt at det ofte er et problem for brukerne å måtte avslutte datamaskinen (folding og andre viktige oppgaver ) , men datakyndige entusiaster har jo til en viss grad full kontroll over hvordan datamaskinen oppdaterer seg og kan derfor velge å sørge for at Windows kun oppdateres når de selv ønsker det.

 

Er man datakyndig skal det la seg gjøre å automatisere oppstarts prossesen sånn at man i de fleste tilfellene er mer eller mindre tilbake der man var ved omstart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tvunget eller ikke, å restarte for å oppdatere er irriterende uansett hvordan man vrir og vender på det.

Linux \o/

Min standard Ubuntu-installasjon har krevd omstart flere ganger etter oppdateringer siden i sommer. Dette var faktisk såpass irriterende at jeg har valgt å ikke oppdatere inntil videre.

Jepp, det er faktisk Ubuntu ganske fæl på. Selv bruker jeg Arch Linux og bruker ingen update manager og blir derfor ikke mast på om å måtte restarte. Tar bare pacman -Syu (oppdaterer alle pakker) og that's it :) Veit dog ikke om enkelte prorgammer krever reboot, men den maser i alle fall ikke :p

Lenke til kommentar

Tvunget eller ikke, å restarte for å oppdatere er irriterende uansett hvordan man vrir og vender på det.

Linux \o/

Min standard Ubuntu-installasjon har krevd omstart flere ganger etter oppdateringer siden i sommer. Dette var faktisk såpass irriterende at jeg har valgt å ikke oppdatere inntil videre.

Hva er det du har oppdatert da?

 

Det eneste jeg vet om er vel proprietære skjermkortdrivere, og selv det er vel egentlig unødvendig.

Lenke til kommentar

For de som trenger Windows alternativ: ReactOS og E/OS (Emulator Operating System) ;) - Gleder meg til Windows 8. Virker som et utrolig stabilt system med untak av noen småting på Developer Preview, mn regner med at det blir fikset.- (Bruker den med patch for fjerning av metro)

-Skrivebordet blinker/stiller seg tilbake

-Treg oppgavebehandler (i noen tilfeler)

-Avira Antivir premium kan ikke installeres

-Noen programmer starter uendlig mange prossesser

Lenke til kommentar

Mange liker jo å legge inn Windows på nytt for å orden opp i diverse rot som har sneket seg inn.

 

Men å ta en omstart for å få en nye frisk vil man ikke

for å starte prosesser på nyt uten å forstyrre andre dele så kan det være nødvendig å starte alt opp på nyt slik at det starter opp i riktig rekkefølge.

 

En omstart kan være det som skal til for å få ordnet opp alt rotet av programmer som ligger i minnet

Lenke til kommentar
I Windows 8 vil slike omstarter vanligvis skje kun én gang i måneden, etter det som kalles "Patch Tuesday" – som normalt sett er hver andre tirsdag i måneden når Microsoft lanserer sikkerhetsoppdateringer til sine operativsystemer. Unntak vil være ved særskilte, kritiske oppdateringer
Hvordan avviker dette fra tidligere? :hmm: Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

unix_based_os_no_sex.jpg

 

Slående hvordan Windows er et av få OS som faktisk har relativt hyppige, mer eller mindre obligatoriske omstarter som følge av oppdateringer. Særlig ikke-kritiske oppdateringer.

Alle som har installert Windows XP på en maskin de siste syv årene (fra en "vanilla" installasjon uten service packs) bør være smertelig klar over at den virkelig krevende prosessen ved installasjonen er når man skal oppdatere systemet. Har man ikke en slipstreamet plate med ferdig installerte oppdateringer tar dette fort hele dagen. Bokstavelig talt. Man må installere SP1 eller 2 før man kan installere SP3, og så kommer det i tillegg en hel del andre, mindre oppdateringer som krever omstart. Installerer man drivere og endel programvare, krever det også omstart i svært mange tilfeller. 10-15 omstarter før et system med Windows XP er ferdig installert med vesentlige oppgaver og programvare (service packs, drivere, antivirus etc.) er slett ikke uvanlig. Huff.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

unix_based_os_no_sex.jpg

 

Slående hvordan Windows er et av få OS som faktisk har relativt hyppige, mer eller mindre obligatoriske omstarter som følge av oppdateringer. Særlig ikke-kritiske oppdateringer.

Alle som har installert Windows XP på en maskin de siste syv årene (fra en "vanilla" installasjon uten service packs) bør være smertelig klar over at den virkelig krevende prosessen ved installasjonen er når man skal oppdatere systemet. Har man ikke en slipstreamet plate med ferdig installerte oppdateringer tar dette fort hele dagen. Bokstavelig talt. Man må installere SP1 eller 2 før man kan installere SP3, og så kommer det i tillegg en hel del andre, mindre oppdateringer som krever omstart. Installerer man drivere og endel programvare, krever det også omstart i svært mange tilfeller. 10-15 omstarter før et system med Windows XP er ferdig installert med vesentlige oppgaver og programvare (service packs, drivere, antivirus etc.) er slett ikke uvanlig. Huff.

 

 

Nå er XP da gått ut av dato .

 

når man skal bytte dele på en bil så er det ikke sikkert at man tenger å slå av mot toren , men noen ganger er det motordeler som byttes

det samme kan man si om Windows når det oppgraderes

Lenke til kommentar
når man skal bytte dele på en bil så er det ikke sikkert at man tenger å slå av mot toren , men noen ganger er det motordeler som byttes

det samme kan man si om Windows når det oppgraderes

 

Nja, sannhet med store modifikasjoner.

Med Windows så bytter du et en del, men så kommer bilmekanikeren på at han er en nyere del, og etter han har byttet og monter, så kommer han kanskje på at han har nok en nyere del klar.

Det ble litt bedre med Vista/7, da noen mindre oppdateringen ikke plager deg til å restarte, men det er fortsatt obligatorisk reboot hver måned pga kjerneoppdateringer. Enda bedre: Som nevnt ovenfor så må du restarte mange mange ganger fra Barebone Windows 7 til Windows 7 service pack 1 og alle sikkerhetspatchene.

 

Dog, som nevt: Så lenge man skrur av DEN UTROLIGE PLAGSOMME "Vi fant ny oppdatering, så vi trodde det var en god ide å lage den mest plagsomme popuppen noensinne, for å så tvinge deg til å restarte når du går lei av å trykke den bort".

Den BURDE default ha vært satt til "Last ned automatisk i bakgrunnen, men la meg selv velge når de skal installeres", fordi da hiver den kun inn sikkerhetspatchene når du restarter i stede for å plage brukeren.

Lenke til kommentar
når man skal bytte dele på en bil så er det ikke sikkert at man tenger å slå av mot toren , men noen ganger er det motordeler som byttes

det samme kan man si om Windows når det oppgraderes

 

Nja, sannhet med store modifikasjoner.

Med Windows så bytter du et en del, men så kommer bilmekanikeren på at han er en nyere del, og etter han har byttet og monter, så kommer han kanskje på at han har nok en nyere del klar.

Det ble litt bedre med Vista/7, da noen mindre oppdateringen ikke plager deg til å restarte, men det er fortsatt obligatorisk reboot hver måned pga kjerneoppdateringer. Enda bedre: Som nevnt ovenfor så må du restarte mange mange ganger fra Barebone Windows 7 til Windows 7 service pack 1 og alle sikkerhetspatchene.

 

Dog, som nevt: Så lenge man skrur av DEN UTROLIGE PLAGSOMME "Vi fant ny oppdatering, så vi trodde det var en god ide å lage den mest plagsomme popuppen noensinne, for å så tvinge deg til å restarte når du går lei av å trykke den bort".

Den BURDE default ha vært satt til "Last ned automatisk i bakgrunnen, men la meg selv velge når de skal installeres", fordi da hiver den kun inn sikkerhetspatchene når du restarter i stede for å plage brukeren.

 

La meg si det slik Windows må inn til service en gang å måneden for å bytte ut slitte deler

Hvis enkelte deler av systemet trenger ny start for ikke å dra med seg feil fra systemet så har man da ikke noe annet valg

( assosiert med å skifte bensinpumpe på billen)

Lenke til kommentar

Det er jødene som sørger for Win-reboots. De står utenfor vinduet deres!

 

De har alltid vært grådige.

Tror jeg må være dagens gode spøk :p

 

 

La meg si det slik Windows må inn til service en gang å måneden for å bytte ut slitte deler

Hvis enkelte deler av systemet trenger ny start for ikke å dra med seg feil fra systemet så har man da ikke noe annet valg

( assosiert med å skifte bensinpumpe på billen)

Joda, men problemet er når man har hoppet over utbytte en gang, og så plutselig har man 2 erstatninger for en del. Da må man restarte 2 ganger i stede for 1.

Og det er litt av grunnen til at en fersk PC er så plagsom da den bruker mye mer en 1 lang nedlasting og 1 omstart får å få systemet i drift.

Lenke til kommentar

Hvis man bruker den automatiske oppdateringen så blir det slik fordi systemet er ikke så intelligent at det kan gjete seg til at det er fler nye oppdateringer , i motsetning til en mekaniker som har oversikten hva som er den nyeste delen til en bil

 

Hvis man derimot går inn på riktig nettside hos Microsoft så skal man kunne få alle oppdateringene på en gang slik jeg forstår det.

 

 

For en del år siden var jeg nødt til å legge inn XP på nyt .

Den versjon jeg hadde på DVD var selvfølgelig ikke siste utgave og jeg måtte gjennom alle oppdateringene.

jeg fik lit problemer da jeg skulle opgradser medeia play til siste versjon ( for xp) og måtte først gjennom alle oppdateringene til systemet

 

Det var ikke beder at jeg da kunnbruke et vanlig modem.

 

Hvis jeg husker riktig så tok jeg noen snarveier med å gå direkte på servicespakene i stedet for å ta det i den rekefølgen MS har komme ut med dem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...