Gå til innhold

Kresen på spill : Noen flere spill alla feks Monkey Island?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg er uber fan av Grim Fandango.. ingen spill over eller ved siden.

 

Ser en del av dem jeg også ville tatt med her som Full Throttle som er sinsykt morsomt, Disckworld Noir er vel det spillet jeg kommer på som kommer nermest GF med tanke på settingen, samt Tex Murphy serien (ivertfall de 3 siste), vil og ta med The Dig, ikke så mye humor men en genial atmosfære og en story du sitter igjen med. Er vel litt bortkasta a ta med ting som DOTT, FOA, Last crusade, Maniac Mansion, Loom, Zak Mckracken for di er vel allerede sagt, men hva med mr Larry Laffer? haha der har du en serie hysteriske spill.

 

Jeg ser og det er en som anbefaler A vampyre story, joda et greit nok spill, fra art directoren på curse of monkey island.. han har jo forøverig et til som minner en god del om monkey serien,

Ghost Pirates of Vooju Island. Har ikke prøft det enda men det jeg har sett virker bra. Ser også ut som en mørkere vri på CMI.

Lenke til kommentar

Jeg er selv en stor fan av adventure games, dvs. spill som monkey island etc.

 

Her er mine favoritter, som nevnt tidligere men jeg tenkte å skrive litt om hvert av spillene:

day of the tentacle

day-of-the-tentacle.jpg

 

Dette spillet ble utgitt av LucarsArts i 1993, og er etterfølgeren til spillet Maniac Mansion. Maniac mansion er også et spill jeg kan anbefale, men man trenger ikke nødvendigvis å ha spilt dette før man spiller day of the tentacle. Day of the tentacle foregår i 3 forskjellige tidsepoker, noe som gjør det veldig spesielt. Det er tre hovedpersoner, der den ene blir sendt tilbake i tid, den andre blir i nåtid, og den tredje blir sendt frem i tid. Det man gjør i fortiden, vil ha en effekt på fremtiden. De tre vennene må derfor samarbeide for å komme videre i spillet. Spilte gjennom det for rundt 1 år siden igjen, og grafikken var ikke noe problem for meg i det hele tatt. (Det kan jo være litt tungt å spille gamle spill pga. grafikken, men siden dette er tegnefilm grafikk så er det ikke noe big deal)

 

Full throttle (se opening intro til spillet her:

)

FullThrottle_1.jpg

Også et spill fra LucarsArts, noe som for meg vanligvis betyr kvalitet i et adventure spill.

Er en liten stund siden jeg spilte dette, men det er spekket med samme type humor som du finner igjen i monkey island of day of tentacle. Anbefaler det på det varmeste.

Bare et lite innskudd, det kan hende at du vil trenge en emulator for å kjøre noen av disse eldre spillene, sjekk ut denne: http://en.wikipedia.org/wiki/ScummVM

 

 

Og en liten addendum, hvis du liker Larry spillene, så har jeg et annet morsomt spill.

 

1204749722_001.jpg

Lula: the sexy empire, det blir vel ikke regnet som et adventure spill, men det er tegnefilm grafikk og er full av (voksen) humor. Kanskje litt i det meste laget for noen, men jeg syns det er underholdende.

22774608ty3.jpg

Spillet går ut på å tjene penger, og bygge opp et imperium. Man spiller ikke som "Lula" men hennes manager, såvidt jeg husker. Man kan gjøre alt fra å la henne jobbe som stripper på lokale barer, til å lage høybudsjetts erotikkfilmer, blackmaile folk, få FBI agenter banket opp av bikere etc..

 

 

Ellers så regner jeg med du har spillt alle monkey island spillene, hvis du ikke har prøvd de eldste så vet jeg at de laget en remake med bedre tegninger og lyd til iphone. Har ikke spilt disse selv, men så veldig bra ut. Her har du en liste med Adventure spill, blant annet fra LucarsArts: http://en.wikipedia.org/wiki/Adventure_game

 

og selvfølgelig sjekk ut denne fra gamer:

http://www.gamer.no/artikler/81782/eventyrspillenes-utvikling--del-1/

Endret av Yotta
Lenke til kommentar

Broken Sword serien går aldri gammel :)

 

Bortsett fra Broken Sword 1,2 Monkey Island og Grim Fandango, er det ikke mye som er like bra. Nermeste du kommer som holder like god kvalitet er Phoenix Wright, som dessverre blir kanskje litt vanskelig å få på pc men kan spilles på blant annet ds, iphone og wii.

Lenke til kommentar

Mja, synes ikke akkurat de spillene har spesielt trivelig atmosfære. Jeg trenger ikke å ta livet av noen når jeg skal spille... Jeg tenkte meg mer noe i stil med de to spillene jeg nevnte. Humor må være et element, synes jeg. Leisure Suit Larry er en annen spillserie jeg liker. :)

 

Hva med Portal-spillene, spesielt Portal 2? Hvis du liker å måtte tenke litt for å komme deg igjennom spillet, og liker humor, så burde det være ypperlig. Portal 2 er et av to spill jeg har giddet å spille gjennom to ganger (det andre er Portal :) ), og alle de hysterisk morsomme kommentarene fra Wheatley, GlaDOS og Cave Johnson har mye med det å gjøre. Humoren er ganske svart og til tider tørrvittig, og minner meg mest om god britisk humor. Jeg tror alle som liker Black Adder, Monthy Python, Hitchhiker's Guide to the Galaxy, Discworld-bøkene osv. har mulighet for å like humoren i Portal.

Lenke til kommentar

+1 på The Book of Unwritten Tales

http://bout.kingart-games.com

 

Er i noe samme gate som Monkey Island og har deilige tegninger og humor!

 

Jeg begynte på spillet i går, og her går det unna i harselleringen med populærkultur. Lord of the rings og World of Warcraft får tydeligvis kjørt seg mest. :p Spillet virker veldig lovende basert på det lille jeg har spilt!

Lenke til kommentar

Sam & Max Hit the Road

Maniac Mansion

Maniac Mansion Day of the tentacle

Full Throttle

Roger Wilco Spacequest 6

Toonstruck

Et annet spill du bør sjekke som er The Dig[/b det er ikke humoristisk spill, men ett sinnsykt bra spill.

BTW nye remakes av Monkey Island anbefales sterkt!

Endret av JayDilla
Lenke til kommentar

Er det laget eller lages det for tiden nye spill i samme sjanger som Grim Fandango og Monkey Island?

 

Jeg synes first person shooters som CoD, Crysis osv. er kjedelige og uinteressante. Sportsspill likeså. Jeg vil ha spill som får meg til å le og føle med hovedpersonene i handlingen. Grim Fandango er virkelig tidenes beste spill i så måte.

 

 

Tim Schafer er nevnt her og hvis det ikke trenger å være Point and Click så vill jeg på det varmeste anbefale Psychonauts. Et helt fantastisk morsomt og rart spill. http://www.psychonauts.com/

Ellers har mye bra vært nevnt her. Slenger meg på de som mener den "nye" oppussede versjone av Monkey Island må prøves.

Lenke til kommentar

 

Middels historie? Spillet har jo nettopp blitt skrytt spesielt for å ha en episk historie. Uinteressante karakterer? Rockstar-spill er generelt kjent for å ha interessante karakterer og dette er intet unntak. Tvert i mot vil jeg si at flere av karakterene her er mye mer interessante enn f.eks GTA serien. Det er også gamer.no-s anmelder enig i: "Å skape unike personligheter med de underligste særtrekk er en av Rockstars mange spesialiteter, og i Red Dead Redemption finner du noen av deres aller beste"

Du setter spørsmålstegn ved humor? Det er veldig mye humor i Red Dead Redemption, mye på grunn av de spesielle personlighetene.

 

Folk som ikke har spesielt bred horisont angående spill mener nok at det er en episk historie. Sammenligner man med Gears of War og andre "konsollklassikere", så skjønner jeg jo det ganske godt. Rockstar-spill er vel generelt kjent for å kunne gå rundt i en stor verden og skyte folk. At det har mer interessante karakterer enn GTA er jeg helt enig i, men det er fordi karakterene i GTA-serien er noen av de dårligste jeg noensinne har sett. Hva Gamer mener er forøvrig irrelevant. Grim Fandango hadde knapt blitt anmeldt av noen hadde det kommet ut i dag.

 

Dessuten har spillet ingen verdens ting til felles med Grim Fandango eller Monkey Island, noe som kanskje er det viktigste.

 

Det er deilig å se at det ikke bare er meg som elsker grim fandango og Monkey Island.. På den tiden disse var aktuelle likte jeg også Riven. Jeg synes The curse of Monkey Island var det beste spillet i serien.. Jeg har lest flere overskrifter opp gjennom tidene som "Skaperne bak monkey island jobber med nytt spill" Men så har man ikke hørt mer.. Men jeg er enig med deg, selvom jeg spiller alt av spill så er favorittene Grim og Monkey... Det finnes ingen andre spill som setter en bedre stemning. Men hvis du finner noen spill som ligner! Værsåsnill og send meg en melding om det! :)

 

 

Edit: jeg fant dette; http://www.ebay.com/itm/LUCASARTS-ENTERTAINMENT-PACK-PC-grim-fandango-sam-max-dig-throttle-/120796003704?pt=UK_PC_Video_Games_Video_Games_JS&hash=item1c2000bd78#ht_500wt_1413

 

Her er en Lucas Arts pakke med 3 spill jeg ikke har spilt før, det virker jo litt som at de er i samme sjanger

 

Skjønner godt at Curse of Monkey Island er favoritten, men min favoritt er LeChuck's Revenge. Monkey Island er for meg et mye mørkere univers enn det som blir presentert i Curse of Monkey Island, og LeChuck's Revenge var så bra at jeg ikke helt klarte å forelske meg på samme måte i det mye lysere universet som oppstod i Curse of Monkey Island. (Samme stemningen som man fikk tilbake i episode 4 & 5 av Tales of Monkey Island, hurra!)

 

Sam & Max og Full Throttle er klassikere de også. Jeg elsket The Dig, men det er et veldig seriøst spill, helt annerledes enn de andre LucasArts-spillene, og ekstremt vanskelig. Mange likte ikke det spesielt godt. En del klagde også på grafikken (Ja, de fantes allerede den gangen), etter den fantastiske grafikken i Full Throttle.

 

Jeg regnet med at trådstarter allerede har spilt alle LucasArts-klassikerne, siden han dro fram Grim Fandango, som var det minst populære av dem, så jeg gadd ikke ramse opp gullrekka. Dessuten ville trådstarter ha nye spill, så da gadd jeg ikke dra fram Broken Sword. :p

 

Edit:

Andre i ca samme stil, A Vampyre Story - laget av det gamle Lucas Arts teamet som stakk da de sluttet med slike spill, Runaway: A Road Adventure 1 og 2.

 

Det er vel ikke heeeeelt sant, men ja, det er en av animatørene fra Curse of Monkey Island som står bak, ja. :p Grafikken er også helt fantastisk, men humoren er platt.....

 

Telltale er det selskapet som har flest Ex-LucasArts-folk, som fremdeles lager eventyrspill. Dave Grossmann var en av tre som skrev Secret of Monkey Island og LeChuck's Revenge blandt annet. Virker dessverre som Telltale er litt vel hissig på å tjene raske penger for tiden, med å lage spill basert på diverse kjente lisenser, som begynner å nærme seg grensen av casual.

 

Jeg var vel en 9-10 år når jeg spilte Monkey Island, og jeg begynte rett på the curse of monkey island.. For da var det det nyeste spillet i serien, og hjernen min hadde utviklet seg nok til å kunne spille spillet rett og slett :p 1ern og 2ern hadde jeg vel ikke forstått fordi jeg var for ung.. Men jeg har prøvd de senere, men da synes jeg grafikken var hovedproblemet etter jeg hadde blitt vant med the curse.. Men til motsettning fra deg så elsker jeg jo Monkey Island pga den hyggelige atmosfæren.. Men det skal sies at stemningen ble jo mer og mer dyster jo lenger man kom ut i spillet... Høyest på ønskelisten min i år er at Lucas Arts skal komme med ny Monkey Island, uten de dårlige animasjonene.. Vil de skal gå tilbake til stilen fra The curse, men med teknologien de har i dag selfølgelig.

 

212509-mi3.jpg

 

work5bt4.jpg

Endret av TeddyBakesHer
Lenke til kommentar

Har du spilt "Another World - 15th Anniversary Edition" ???

 

Orginalt ett Amiga spill men fantastisk er det, og enda mer den dag i dag med 15th Anniversary Edition. Ikke så mye humor, Men du bryr deg ihvertfal om karakteren din! Ett fantastisk spill alle burde prøve.., :thumbup:

post-165530-0-26040600-1321739537_thumb.jpg

Endret av galemann
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...