Gå til innhold

Grill en kristen! :)


Anbefalte innlegg

Trur dei fleste har høyrt om leiken "grill en kristen". Vi har den av og til på møte, og i mindre grupper, og vi føler att det er svært givende! Leiken går ut att ein voksen, taler eller bibellærerer eller pastor, får spørsmål fra unge som lurer på Jesus og som vill lære meir. Han vill då svare så godt han kan. :thumbup:

 

Eg er ein kristen ungdomsleiar som gjerne vill svare på det du lurer på innen Kristendommen generelt :)Eg trur att viss du lurer på noko så må du spørre nokon som kan, så fort så mulig. Og eg ønsker å hjelpe deg til å forstå ting bedre :):D

 

Så bare spør :thumbup:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Eg er ein kristen ungdomsleiar som gjerne vill svare på det du lurer på innen Kristendommen generelt :)Eg trur att viss du lurer på noko så må du spørre nokon som kan, så fort så mulig. Og eg ønsker å hjelpe deg til å forstå ting bedre :):D

 

Så bare spør :thumbup:

 

Flott, her er det første av mange spørsmål:

 

1. Hvordan kan en gud som er 100% god, alltvitende og allmektig skape en verden der uskyldige mennesker blir drept av vilkårlige naturlige hendelser som ikke kan sies å være forårsaket av menneskets "frie" vilje?

 

I tilfelle du viser til syndefallet eller den frie vilje- merk at jeg skriver om hendelser som IKKE er forårsaket av mennesker, f.eks at et barn blir drept av et lynnedslag eller lignende.

 

CD

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mener kristne at deres religion er "svaret" på spørsmål og spekulasjoner rundt begynnelsen på liv og universet, og et riktig syn på spirituelle og åndelige tilstander og realitet? Eller ser dere på religionen som en tilfredstillende nok kilde til at dere ikke oppsøker og vil tro på vitenskapen, evt. andre teorier og religioner som kan dekke menneskets nysgjerrighet?

Lenke til kommentar

 

Så bare spør :thumbup:

 

SPM 2:

 

2. Hvordan kunne en 100% god, altvitende og allmektig gud skape en skapning som mennesket i edens hage UTEN å klare å forutse syndfallet?

 

Gud må ha visst konsekvensen av sitt eget skaperverk, ellers kan han ikke være altvitende. Derfor, vil du si det er slemt/ondt å straffe sitt eget skaperverk for svakheter som gud selv er ansvarlig for å ha skapt? Jeg synes det.

 

Videre, hvordan kan en altvitende og allmektig og god gud lage en syndflod fordi han ANGRER seg? Gud må jo ha visst på forhånd hvordan skaperverket ville bli. Hvordan kan han da angre seg? Er ikke det ondt eller inkonsekvent?

 

UNdrende...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk Jesus barn med Maria, som i sin tur fødte Jesus?

Tenk nå på treenigheten. Gud er Den hellige ånd. Jesus er Gud. Ergo, må Jesus være Den Hellige ånd....

 

Så hva blir svaret til en kristen på spørsmålet?

 

Fikk Jesus barn med Mora si, som resulterte i at Jesus ble født?

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan vet du at kristendommen er "riktig" (med mangel på bedre ord), men andre religioner ikke er det? :)

 

"Kristendommen", "Jesus-dommen" er 100% bygd opp av tro :) Mange av dei under som blir gjort i Jesu navn kan bekreftes med bevis ja, og vi kan sammenligne Bibelens innhold med tidsperioda då den vart skreve og sjå att det stemmer. Men utover det handler det kun om tro, og derfor er det vanskelig å overbevise mennesker som ikkje kjenner Jesus så godt. For folk flest vill ha bevis, og eg kan gjere anna enn å vise til Guds ord :):thumbup: Eg har derfor også stor respekt for folk som ikkje kan tru, fordi folk er forskjellige. Nokon kan tru, andre ikkje :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva ville overbevist deg om at det ikke eksisterer noe gudommelig?

 

Eg er 100% overbevist om att Jesus er den einaste rette veg :) Men for å vende spørsmålet til; Kva skal til for en troande å miste troa? Så vert det enklare å svare :)

 

1. Djevelen har altid eit mål for auge, han skal fange oss! Han vill att flest mulig skal velge hans side og dermed komme til Helvete.

 

2. Tragedier som får deg til å tenke att det kan umulig være en Gud som er god. Då er det viktig å tenke på att Gud skapte ikkje det onde, Djevelen gjorde det! Og det einaste Gud vill er å støtte deg gjennom den tøffe tida :)

 

3. Vi lever i ein verden der det er unaturlig å være kristen. Det opplev eg som vanskelig, att venner kjem bort til meg og ikkje tenker på meg som en kristen og derfor oppsumerer dagen på en litt ufin måte,med banning. Dei fleste er egentlig ikkje klar over att banning faktisk er vondt for en kristen å høre.

 

4. Mobbing! Eg har selv oppevd å få dei grovaste setninger om mi tru slengt rett opp i tryne! uten å gi eks. kan eg sei att det er veldi veldi trist og sårande.

Lenke til kommentar

Trur dei fleste har høyrt om leiken "grill en kristen". Vi har den av og til på møte, og i mindre grupper, og vi føler att det er svært givende! Leiken går ut att ein voksen, taler eller bibellærerer eller pastor, får spørsmål fra unge som lurer på Jesus og som vill lære meir. Han vill då svare så godt han kan. :thumbup:

 

Eg er ein kristen ungdomsleiar som gjerne vill svare på det du lurer på innen Kristendommen generelt :)Eg trur att viss du lurer på noko så må du spørre nokon som kan, så fort så mulig. Og eg ønsker å hjelpe deg til å forstå ting bedre :):D

 

Så bare spør :thumbup:

 

Du sier du er kristen, isåfall, hvorfor tror du på julenissen, tannfeen og crocoducken?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor mener du religionen din tar over for vitenskapen (aksepterer du for eksempel at jorden er rund, men ikke mer, eller støtter du alt som finnes av informasjon om de kjente universet, bare at alt er skapt av Gud)?

 

Eg veit att Gud kan bruke legar til å få folk friske, det er dermed ikkje sakt att Gud styrer ALT legar gjer, men han kan bruke dei også. Og eg trur so absolutt att vitenskap kan brukast på en god måte, for tross alt så er det inga synd å utforske universet som Gud har skapt. Det står i Bibelen att Gud har brukt universet til å blant anna vise dei 3 vise menn til stallen, så eg trur ikkje att å finne ut ting om universet er synd. Så skal det også seiast att vitenskapen har sakt att verdensrommet er over hundre tusen milliarder år (og sikkert enda meir) og det vert heilt feil. Verda er nok ikkje meir enn 7-8 tusen år, i følge Bibelen.

 

I tillegg så taler Bibelen slik om endetida;

 

"Det skal syna seg teikn i sol og måne og stjerner, og på jorda skal folka verta gripne av redsle og rådløyse når hav og brotsjøar dyn. Folk skal forgå av redsle og gru for det som kjem over jorda. For kreftene i himmelrømda skal skakast. Då skal dei sjå Menneskesonen koma i skya med stor makt og herlegdom. Men når dette tek til å henda, då rett dykk opp og lyft hovudet! For utløysinga dykkar er nær." Luk. 21:25-28

 

Men konklusjonen vert nok att viss vitenskapen vert brukt i samsvar med det bibelen seier for å støtte opp, så trur eg att vitenskapen kan vere ein god ting. Skjønt den vitenskapen som leiter etter gamle bein av dino'a er nok ikkje akkurat til Guds ære, så eg tar avstand til den og andre vitenskapar, som. astrologi og ellers hedensk "vitenskap"...

Lenke til kommentar
1. Djevelen har altid eit mål for auge, han skal fange oss! Han vill att flest mulig skal velge hans side og dermed komme til Helvete.

 

Så Sarah Palin, Adolf Hitler, og Gary Busey er i eller skal til himmelen...

 

Og George Carlin, John Lennon, og George Bernard Shaw er i helvete...

 

Tror jeg vet hvor JEG vil, hvertfall ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Eg er ein kristen ungdomsleiar som gjerne vill svare på det du lurer på innen Kristendommen generelt :)Eg trur att viss du lurer på noko så må du spørre nokon som kan, så fort så mulig. Og eg ønsker å hjelpe deg til å forstå ting bedre :):D

 

Så bare spør :thumbup:

 

Flott, her er det første av mange spørsmål:

 

1. Hvordan kan en gud som er 100% god, alltvitende og allmektig skape en verden der uskyldige mennesker blir drept av vilkårlige naturlige hendelser som ikke kan sies å være forårsaket av menneskets "frie" vilje?

 

I tilfelle du viser til syndefallet eller den frie vilje- merk at jeg skriver om hendelser som IKKE er forårsaket av mennesker, f.eks at et barn blir drept av et lynnedslag eller lignende.

 

CD

 

 

Eg må minne om att det er Djevelen som står for det vonde i verda ikkje Jesus! Jesus vill bære hjelpe oss gjennom dei tøffe periodene :)

 

I tillegg så er det å ta avstand frå det som er vondt en del av det å være en kristen. Men korleis kan du ta avstand frå noko som ikkje finst? Eg veit også att viss Gud hadde vist oss hvor god han er her på jorda, så hadde det ikkje vært noko vits i Himmelen! For viss vi hadde hatt det heilt perfekt her på jorda kvifor skal vi då gle oss til ein Himmel? Det står i Bibelen her på jorda att vi skal lide, men i Himmelen skal alt være perfekt :)

 

"Då ville eg halda ut i striden, til det kom avløysing for meg." - Job 14:14

Lenke til kommentar

Mener kristne at deres religion er "svaret" på spørsmål og spekulasjoner rundt begynnelsen på liv og universet, og et riktig syn på spirituelle og åndelige tilstander og realitet? Eller ser dere på religionen som en tilfredstillende nok kilde til at dere ikke oppsøker og vil tro på vitenskapen, evt. andre teorier og religioner som kan dekke menneskets nysgjerrighet?

 

Vi tror på det Bibelen har sagt om att den jordiske tida starta da Gud skapte jorda, og den sluttar når Jesus kjem igjen. Men "tida" til Gud har egentlig ikkje nokon start eller ende, han har altid vert i Himmelen og vill altid være i Himmelen.

 

"I opphavet skapte Gud himmelen og jorda.Jorda var aud og tom, og mørker låg over havdjupet. Men Guds Ande sveiv over vatnet. Då sa Gud: «Det verte ljos!» Så vart det ljos.Og Gud såg at ljoset var godt, og han skilde ljoset frå mørkret.Gud kalla ljoset dag, og mørkret kalla han natt. Og det vart kveld, og det vart morgon, fyrste dagen." 1.Mos. 1:1-5.

 

"Då sa Gud: «Lat oss skapa menneske i vårt bilete, i vår likning! Dei skal råda over fiskane i havet og fuglane under himmelen, over feet og alle villdyra og alt krypet som krælar på jorda.» Så skapte Gud mennesket i sitt bilete, i Guds bilete skapte han det, til mann og kvinne skapte han dei.Og Gud velsigna dei og sa til dei: «De skal veksa og aukast, fylla jorda og leggja henne under dykk. De skal råda over fiskane i havet og fuglane under himmelen og alle dyr som det kryr av på jorda!» 1Mos. 1:26-28.

 

"Eg er Alfa og Omega, den fyrste og den siste, opphavet og enden. " Op.22:13.

 

Mange kristne fordyper seg i vitenskapen, og eg og har hatt om den vitenskapen på skulen, men eg ser ikkje på det som mulig att alt det du ser nårr du ser ut av vinduet vart til av ei tilfeligheit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...