Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Militæret


Konglomat

Anbefalte innlegg

Fikk i dag et brev i postkassen som ga meg vondt i magen. Jeg er innkalt til repetisjonsøvelse 20 dager i mars neste år. Jeg fikk et liknende brev for noen år siden, men kom meg unna med at jeg var student. Nå er jeg i full jobb.

Om noen vet noe om hvilke konsekvenser et eventuelt oppmøte/ikke oppmøte har, så setter jeg stor pris på det. Tips til å komme seg ut av dette systemet hadde også vært fint. Jeg er ute etter en permanent løsning, orker ikke å lure meg unna hvert år. 

Endret av Konglomat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Følgende grunnlag er grunnlag for utsettelse av heimevernstjeneste (fra forskrift til heimevernsloven):

 

69. Utsettelse med heimevernstjeneste i fred kan gis:

a) Når offentlig oppdrag eller verv vanskeliggjør utførelsen av tjenesten.

b) I velferdsanliggender som studier, utdanning, sykdom i familien mv.

c) I spesielle tilfelle hvor tjenesten vil medføre særlige økonomiske tap for vedkommende, unntatt de som kommer inn under ordningen med næringsbidrag og særskilt økonomisk hjelp.

d) Når innkalling til tjeneste samtidig rammer en vesentlig del vernepliktige knyttet til samme bedrift skal det ved vurdering såvidt mulig tas hensyn til arbeidets art, f.eks. om det krever bestemte faglige kvalifikasjoner, og hvorvidt flere vernepliktige innen samme faggruppe kalles inn samtidig.

 

Dersom du er uverdig eller uskikket til tjeneste avgjør Heimevernsnemnda i kommunen om du skal avvises fra Heimevernet. Spørsmålet her går f.eks. på hvorvidt det er sikkerhetsmessig forsvarlig å utstyre deg med våpen.

 

 

 

Det finnes flere "lure seg unna plikttjeneste"-nettsider, for de som ikke eier skam i livet og vil søke dem opp. Ja, det var en moralsk bedømmelse av deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om det er gjort endringer siden jeg var i hæren /HV

 

Da var en repetisjonsøvelse i hæren på ca 3 uker .

den ble heller ikke avhold hvert år, jeg opplevde at det gikk mange år mellom de øvelsen jeg var med på.

nå husker jeg ikke det nøyaktig men jeg tro det var 3-4 å mellom hver øvelse.

 

Når det gjelder HV så er det del opp i flere ting.

Da jeg var inne var øvelsen på kun en uke ( 5 dager ) og den ble avhold i samme fylke som man bodde i .

 

Etter at jeg var ferdig la de mere og mer om til noe de kaller innsatsstyrken og etter det jeg forstår så er I-styrken helt frivillig.

 

HV skal avholde øvelser hvert år men på grunn av økonomien har det ikke alltid gjort det .

det hetter også at de som er i I-styrken skal avholde flere øvelser i året.

 

Nå er det ca 3-4 år siden jeg sist var i kontakt med HV så det kan hende at mye er endre siden den gang

 

Er det HV eller den vanlige hæren du er innkalt til ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært i heimevernet, men var ett år førstegangstjeneste i hæren. Ser også ut som det er hæren som har kalt meg inn igjen til den årlige nato-øvelsen. Mistenker derfor at dette er noe de kommer til å sende meg årlig nå som jeg er ferdig som student. Det er også helt i andre enden av landet. Er nok et annet opplegg enn det du har vært med på

Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært i heimevernet, men var ett år førstegangstjeneste i hæren. Ser også ut som det er hæren som har kalt meg inn igjen til den årlige nato-øvelsen. Mistenker derfor at dette er noe de kommer til å sende meg årlig nå som jeg er ferdig som student. Det er også helt i andre enden av landet. Er nok et annet opplegg enn det du har vært med på

 

jeg var med på minst en repøvelser ( hvis jeg husker riktig ) og det var på Bardufoss.

Etter det ble jeg innlemmet i HV men klarte å komme meg ut derfra på grunn av synet ( det var dor dårlig for al skytte treningen ) .

 

Etter denne øvelsen vil jeg med ganske stor sikker het påstå at det vil gå et par år før du blir innkalt til neste øvelse .

hvis du da ikke blir innlemmet i HV eter 3-4 år uten repøvelser

Lenke til kommentar

Om noen vet noe om hvilke konsekvenser et eventuelt oppmøte/ikke oppmøte har, så setter jeg stor pris på det. Tips til å komme seg ut av dette systemet hadde også vært fint. Jeg er ute etter en permanent løsning, orker ikke å lure meg unna hvert år. :(

 

Møter du ikke opp risikerer du fengsel. Etter det jeg forstår har staten blitt mindre brutal i det siste årene, så det blir i så fall antakelig bare betinget fengsel. ( http://www.sa.no/lokale_nyheter/article4979271.ece ) Men straffen er for å ikke møte, så hvis du får ny innkallelse kan det bli ny dom. I teorien kan totalnekting gi lengre fengselstraff(er) enn massemord.

 

 

Du kan prøve å tigge forsvaret om å slippe. Hvorvidt de går med på det kommer gjerne an på hvor mange kropper de har bestilt i forhold til hvor mange de synes de har bruk for. Det at du bor langt borte burde hjelpe litt.

 

Har du kanskje noen sykdommer som diskvalifiserer deg? Fysisk eller psykisk? Kjenn nøye etter...

 

Ellers er militærnekting en mulighet. "Som sivil vernepliktig kan du senere pålegges sivil repetisjonsøvelse. Du vil også kunne stilles til disposisjon for Sivilforsvaret." http://www.siviltjenesten.no/Documents/Jeg%20vil%20bli%20sivilarbeider/Vernepliktsverket/BMFritak.pdf . Militærnekt er altså ingen garanti for å ikke bli tvunget til å jobbe mot din vilje, men jeg vil gjette på at du har en god sjanse til å bli ignorert siden du alt har avtjent den første delen av verneplikten.

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Ellers er militærnekting en mulighet. "Som sivil vernepliktig kan du senere pålegges sivil repetisjonsøvelse. Du vil også kunne stilles til disposisjon for Sivilforsvaret." http://www.siviltjenesten.no/Documents/Jeg%20vil%20bli%20sivilarbeider/Vernepliktsverket/BMFritak.pdf . Militærnekt er altså ingen garanti for å ikke bli tvunget til å jobbe mot din vilje, men jeg vil gjette på at du har en god sjanse til å bli ignorert siden du alt har avtjent den første delen av verneplikten.

 

Pasifistisk grunnholdning som oppstår like før man skal avtjene HV-tjeneste? Den skal holde hardt - og hvis den ikke holder i retten så får han dom på at han ikke skal fritas. Det kan bli spennende.

Lenke til kommentar

Ellers er militærnekting en mulighet. "Som sivil vernepliktig kan du senere pålegges sivil repetisjonsøvelse. Du vil også kunne stilles til disposisjon for Sivilforsvaret." http://www.siviltjenesten.no/Documents/Jeg%20vil%20bli%20sivilarbeider/Vernepliktsverket/BMFritak.pdf . Militærnekt er altså ingen garanti for å ikke bli tvunget til å jobbe mot din vilje, men jeg vil gjette på at du har en god sjanse til å bli ignorert siden du alt har avtjent den første delen av verneplikten.

 

Pasifistisk grunnholdning som oppstår like før man skal avtjene HV-tjeneste? Den skal holde hardt - og hvis den ikke holder i retten så får han dom på at han ikke skal fritas. Det kan bli spennende.

Kravet er at han "ikke kan gjøre militærtjeneste av noen art uten å komme i konflikt med sin alvorlige overbevisning". Jeg er klar over at dette gjerne er tolket som pasifisme, men det er ikke et krav i loven slik jeg ser det.

 

(Personlig har jeg vanskelig for å se hvordan en person uten en alvorlig overbevisning som kolliderer med militært slaveri og det å drepe og bli drept på kommando av norske politikere kan anses som annet enn skamløs og umoralsk. Og hvis nå staten skulle kreve at man sier at man er "pasifist" seg jeg ingen moralske problemer med å lyve.)

 

Legg merket til at søknaden jeg linket til over bare forlanger at du selv erklærer at du fyller vilkårene i loven. Det er mulig at han vil bli bedt om å utdype, men i følge Wikipedia blir slike søknader rutinemessig innvilget uten videre om og men hvis man ikke er voldsdømt. Militærnektere må ikke lenger inn til politiavhør.

 

Etter det jeg forstår er det forøvrig ikke snakk om en HV-øvelse. Hadde det vært det burde det at han tydeligvis er innkalt i helt feil distrikt vært en god grunn til å slippe unna denne øvelsen.

 

 

Ser forresten på Wikipedia at det antakelig vil bli slutt på sivil verneplikt, så militærnekt er et enda bedre alternativ enn jeg trodde. http://www.vl.no/samfunn/militernektere-slipper-12-maneders-siviltjeneste/ Men de truer med å stramme inn reglene, så det kan lønne seg å søke fort.

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Pasifistisk grunnholdning som oppstår like før man skal avtjene HV-tjeneste? Den skal holde hardt - og hvis den ikke holder i retten så får han dom på at han ikke skal fritas. Det kan bli spennende.

 

Jeg søkte i starten av 2010 om å gå over til siviltjenesten nettopp pga at jeg hadde endret radikalt mening om den rollen Heimevernet vårt og forsvaret spiller i dag , bare dette årets kamper i Nato's regi hvor vi bombet sivile med våre F16 fly i Libya støttet enda mer opp over at den avsluttningen var riktig.

Det var i alle fall ikke noe problem å gå over til siviltjenesten men vær obs på at man kan bli nøtt til å stille opp der.

 

Pga operasjonen jeg har vært igjennom og epilepsi anfall så er jeg nå totalt fratatt å være med i Sivilforsvaret også med mindre jeg ønsker å stille opp selv noe jeg faktisk tipper jeg gjør om det oppstår full krise og jeg kan hjelpe til med noe.

 

EDIT :

 

Personlig så tapte jeg en god del på å være i HV, hver gang vi hadde øvelse på vinter / høst / vår så gikk det ut over meg i et økonomisk tap på ca 4000 tusen på ei uke. Da er 11x kroner dagen sure penger.

 

 

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du ikke bare dra dit, oppføre deg rar og mumle noe om ''skulle ønske jeg kunne drepe mennesker snart..'' i nærvær av noen som tells, også hører du mest sannsynlig aldri fra dem igjen?

 

Mer "sannsynlig" resultat:

:)

 

 

Edit: Profetisk. http://www.dagbladet.no/2011/11/09/nyheter/utenriks/afghanistan/18939179/ . "Vi har visualisert hvordan vi måtte ta livet av motstanderen vår med kniv og bare nevene. Jeg har levd meg så langt inn i det at jeg er villig til å bite av ham strupen om nødvendig."

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Ikke at jeg mener 20 dager i nord-norge er verdens undergang, men jeg er rett at et oppmøte i mars kan føre til at dette blir hverdagen min hver mars, store deler av mitt voksne liv. Jeg har ikke satt meg inn i hvilke begrensninger dette kan ha for fremtidig liv og karriere, men bare tanken på at å ikke bestemme over mitt eget liv gjør meg gjør meg vondt. På samme måte som om jeg skulle bli dømt til fengsel tre uker i året. Det verste er at jeg syns det er utrolig urettferdig at jeg blir tvunget til dette, mens andre kan leve sine liv som de selv ønsker. Har alltid ment at Norge er et land hvor man blir straffet om man er "vellykket", dette være seg økonomisk eller som her: Jeg var dum nok til å gjøre en innsats under verneplikten og skal nå motta min straff.

 

Om noen vet noe om hvilke konsekvenser et eventuelt oppmøte/ikke oppmøte har, så setter jeg stor pris på det. Tips til å komme seg ut av dette systemet hadde også vært fint. Jeg er ute etter en permanent løsning, orker ikke å lure meg unna hvert år. :(

 

Gratulerer! Du er å regne som en av de aller beste vi har her i landet. Uansett hva du velger å gjøre i forhold til rep.-øvelsen skal du ihvertfall ta med deg det. For det sitter faktisk oppegående folk i systemet som gjør vurderinger på hvem man ønsker å bruke tid og penger på å videreutvikle i tilfelle verden går til hælvete og Norge blir alvorlig truet/invadert om f.eks 10 år. Sannsynligvis ville de fleste i en sånn situasjon være innstilt på å bidra for å forsvare fellesskapet, og jeg ville da satt pris på å være innrullert/trent i forhold til det.

 

Samtidig har jeg vært i samme situasjon som deg, og følte også jeg hadde gjort mitt etter førstegangstjenesten. Angrer nok litt på det i dag.

 

Du skal vite at rep-øvelse er noe annet enn førstegangstjenesten. Nå får du en tur i skauen med andre voksne folk, og behovet for at befalet skal dra dere gjennom søla er ikke det samme som under "pregingsfasen" i førstegangstjenesten. Når du sitter med grinete unger og sur kjærring om noen år tipper jeg du ville sette pris på en sånn utkommandering ;)

 

Hva gjelder karrieremuligheter og arbeidsgivere har jeg erfart at det er få ting som er så attraktivt ved en arbeidstaker som at vedkommende er godkjent/utvalgt av forsvaret. Det er et kvalitetsstempel de fleste seriøse arbeidsgivere setter pris på. De er også pliktige til å gi deg fri til å være med på rep, så du slipper å komme i skvis der. Og skulle du ha en jobb hvor det får store konsekvenser at du er borte på en sånn måte så finnes det regler som sier at du og arbeidsgiver kan søke fritak, enten for en enkelt gang eller på mer permanent grunnlag.

 

Vet at det kanskje ikke var dette du ville høre, men jeg kjente jeg ble litt engasjert, og dette er hva jeg ville gjort om jeg fikk valget nå. Lykke til!

Lenke til kommentar

Dsgf : Min erfaring fra de rep øvelsene jeg var med på i perioden 2002 - 2009 (Sannass) var at de var manglende og relativt bortkastet tid.

90% av øvelsene gikk på venting 5% på øving og 5% på spising.

 

Sånn sett hadde jeg fått langt mer ut av den årlige uka ved å være utplassert på et sykehus og fått faglige oppdateringer direkte der. Å springe rundt i "feltet" med en båre på skulderen mens man prøver å simulere krig var både bortkastet tid (Pga mangelen på øvelse og ikke minst faglig kompetanse) og svært lite givende når mange av de som var med på dette var diverse utvalgte fra andre grener pga mangelen på Sanitets assistenter og dermed med tilnærmet 0 erfaring i livbergende førstehjelp på skadested / stridssone.

 

Problemet rent faglig var at det var enorm forskjell mellom de av oss som kun noe (2 ass og 1 off) og de som ikke kun noe (8 soldater) , da var det heller ikke så rart at moralen ble lav og når det viser seg at de fleste som hadde blitt utplassert der heller ikke ønsket å lære noe om faget så ble situasjonen langt verre.

 

Det var svært mye som tydet på at hele HV og ikke minst det Norske forsvaret trenger en total omorganisering for å fungere som det bør i fremtiden.

Lenke til kommentar

Skjønner godt at du føler at du har gjort din plikt en gang for alle, og bør være ferdig med din insats i så måte, spesielt når tjenesten er så utvannet som den er.

 

Imidlertid fikk du ekstra studiepoeng da du avtjente førtegangstjenesten, noe som kanskje har hjulpet deg i din senere utdannelse. Det fikk ikke de andre som slapp unna tjenesten, så det er ikke helt sammenliknbart å se hen til dem når du sammenlikner din innsats.

 

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg søkte meg inn på utdanning mens jeg enda gikk på videregående, og universitetet var snilt nok til å holde på plassen min mens jeg var vernepliktig. Men hadde ingenting imot det året der. Tror de fleste kan ha godt av et år i forsvaret, men er etter min mening feil å ha det obligatorisk. De burde heller gi en skikkelig lønn og la de som vil søke seg inn.

Endret av Konglomat
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...