Gå til innhold

Stortingspolitiker vil ikke lovregulere dataspill (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan media påvirke? Og i hvor stor grad?

 

Er svaret ja, blir spørsmålet så om det påvirker i negativ eller positiv retning .

 

Det er gjort enorme mengder studier på dette i flere tiår, her er det bare til å grafse til seg og reflektere over det (i historisk kontekst trekker man eksempelvis frem propaganda og hevder det hadde mye å si for nazismen).

 

I den store sammenheng er spørsmålet: Former media samfunnet (determinisme), eller former samfunnet media?

 

Det enkleste svaret er jo bare å si: Ja. :wee:

 

(for de som lurer, fagfolk heller mer mot at samfunnets innflytelse på media er større enn medias innflytelse på samfunnet, men det blir en veldig "barometer-diskusjon" ut av det).

 

Uavhengig av konsekvenser, sensur hører ikke hjemme i et demokrati og jeg håper ikke terrorangrepet blir brukt som påskudd til slikt. .

Lenke til kommentar

Jeg ser hvor argumentet kommer fra. Det er ikke til å stikke under en stol at eksponering for vold over en lengre periode "normaliserer" det. Det blir det samme som en operasjonslege som gradvis venner seg til blod og gørr, helt til det er dagligdags.

 

Men, sensur er ikke løsningen i det hele tatt! Strengere regler for aldersgrense er den rette veien å gå. Foreldre som kjøper spill med høy aldersgrense til barn burde straffes med store bøter. Selv om det vil være vanskelig å følge opp dette vil innføringen av en slik lov i seg selv gjøre foreldre mer oppmerksomme. En holdningskampanje med store plakater i butikker er heller ikke dumt.

Lenke til kommentar

Det samme skjedde med bøker for hundrevis av år siden, og med radio og film for 100 år siden, og med TV for 50 år siden. (Dumme) Folk trenger noe å skylde på. Dataspill er noe nytt og fremmed for den eldre garde. De ler av gamlingene som klagde på TV'en, men de gjør den samme idiotiske greia med dataspill nå, og ser ikke sammenhengen.

 

Fint å høre at vi i det minste har NOEN politikere her i landet som er oppegående.

Lenke til kommentar

Nå skal Breiviks forsvarer, Geir Lippestad, ta i bruk den billigste løsningen i boka, og legge vekt på at Breivik spilte spill. Jeg kjenner jeg blir frustrert og fortvilet! Trodde virkelig folkeopplysningen var på et annet nivå her i landet. Eller, trodde egentlig ikke det, men at det skal komme så sensasjonelle overskrifter (Ja, det er Dagbladet, men fortsatt!) irriterer meg grenseløst mye.

 

http://www.dagbladet.no/2011/11/01/nyheter/innenriks/terror/anders_behring_breivik/manifest/18849828/

Lenke til kommentar

Blir ærlig talt forbauset over at en som er forretningsmann har så lite masse mellom øra at han politianmelder et dataspill.Dataspillet er lovlig solgt vare som det er lovlig å kjøpe,selvsagt er det ikke mulig å få noen form for gjennomslag for en slik anmeldelse.Fyren må jo være totalt blåst dersom han mener det er en sammenheng mellom vold i virkligheten og vold i dataspill.Funksjonsfriske mennesker går ikke hen og skyter ned folk fordi de tror de er med i et krigspill,er det det han tror.

Han driter seg loddrett ut og dette taper han på.Hva slags forretninger er han innblandet i?Kunne tenke meg å boikotte virksomheter som han er med i.Dette skal vi ikke finne oss i! :no:

Lenke til kommentar

Nå skal Breiviks forsvarer, Geir Lippestad, ta i bruk den billigste løsningen i boka, og legge vekt på at Breivik spilte spill. Jeg kjenner jeg blir frustrert og fortvilet! Trodde virkelig folkeopplysningen var på et annet nivå her i landet. Eller, trodde egentlig ikke det, men at det skal komme så sensasjonelle overskrifter (Ja, det er Dagbladet, men fortsatt!) irriterer meg grenseløst mye.

 

http://www.dagbladet.no/2011/11/01/nyheter/innenriks/terror/anders_behring_breivik/manifest/18849828/

 

Det at Breivik spilte WOW har da ingen sammenheng med det som skjedde på Utøya,isåfall skulle mannen vært utkledd som en av de mange klassene i spillet og dertil forsøkt å kaste magiske spells på ofrene sine.Det er total uvitenhet rundt hva WOW er,det er ikke et "ultravoldlig spill" sånn som noen vil ha det til,det er ganske så clean og slett ikke værre en fks Age of Empires eller hva som helst annet.

Det at mannen(Breivik) er syk i hodet er det liten tvil om,men det er mye som tyder på at han allerede som lite barn hadde store problemer har jeg lest.Det var lenge før WOW og alle disse "fæle" spillene kom på markedet.Hadde Brevik levd for 500 år siden,hadde han tatt et sverd og gjort samme jobben med det.Det er personen som er gal,ikke spill og ikke andre ting.Brevik er den eneste som kan lastes for det som har skjedd.Han tok et valg,og det får han selv stå for.

Men det at Lippestad forsøker å score billige forvarspoeng,det er det liten tvil om.Hans jobb er å få til en så lav straff så mulig,og det kan se ut til at han begynner å gå tom for virkemidler når WOW dras frem som eksempel.Herregud så patetisk. :no:

Endret av ArkArk
Lenke til kommentar

Akkurat han gjør bare jobben sin som forsvarer.

Forsåvidt sant det, men det er så uendelig provoserende at det er et tema i det hele tatt. Skulle ønske Gamer nådde ut til flere personer med sine artikler om spill og vold.

 

Enig!

 

Jeg synes hele bransjen burde gå ut i pressen og forsvare seg selv og ikke minst for alle oss som ikke har noen stemme. For hver gang det kommer slike artikler så er det et slag i ansiktet til millioner av mennesker som er glad i spill over hele verden. Om noen burde bli saksøkt så er det pressen eller personer som prøver å vinkle det over til produkter som har ingen skyld i hva en gal man har gjort.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Akkurat han gjør bare jobben sin som forsvarer.

Forsåvidt sant det, men det er så uendelig provoserende at det er et tema i det hele tatt. Skulle ønske Gamer nådde ut til flere personer med sine artikler om spill og vold.

 

Enig!

 

Jeg synes hele bransjen burde gå ut i pressen og forsvare seg selv og ikke minst for alle oss som ikke har noen stemme. For hver gang det kommer slike artikler så er det et slag i ansiktet til millioner av mennesker som er glad i spill over hele verden. Om noen burde bli saksøkt så er det pressen eller personer som prøver å vinkle det over til produkter som har ingen skyld i hva en gal man har gjort.

Bransjen burde holde munn. Ved å gå i forsvarsposisjon anerkjenner de dette som problemet det ikke er.

Lenke til kommentar

Ved å anerkjenne hva den generelle konsensusen i media og å argumentere mot det som antydes i både metatekst og klartekst, kan man fjerne problemstillingen helt. Da kan man i fremtiden unngå videre stigmatisering av spill(ere). Klart, over tid vil problemet "løse seg selv", slik det var med rockemusikk og TV, men inntil videre er jeg ikke noen fan av å passivt se på verdens største underholdningsmedie bli svertet kun fordi det er relativt nytt i dagens form (3D-verdener med realistiske skildringer av virkeligheten).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...