Gå til innhold

Stortingspolitiker vil ikke lovregulere dataspill (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Tenker også at det er viktig å komme på banen så snart som mulig å motsi slike påstander. Om en påstand står uberørt, blir det raskt en sannhet. Jeg har lest noen blogginnlegg etterhvert fra kvinner på +40 som alle er enig i at "volden i spill må være skadelig for samfunnet".

 

Min egen mor reagerte på omtrent samme måte når WoW ble nevnt som en mulig årsak til ABBs fest. Når Politiet også går ut og sier "ABB gikk rundt i en fantasiverden, omtrent som i WoW - kanskje". Så hører den eldre garde på dette. Bortsett fra at de hører følgene:

 

Politiet advarer: ABB ble påvirket av online-spillet WoW, hvor man går rundt og slakter andre. ABB gikk rundt i en fantasiverden, omtrent som om han var i WoW.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bibelen, da særlig det gamle testamentet, har vel en del historier som helliggjør drap på særdeles fantasifulle måter. Mener å huske syrehistorier om en mann som delte et hav og druknet et folk. Han snakket med en brennende busk, og ble sinna på dem som laget kunst og hadde det artig. I tillegg til alt dette, så hugget han inn noen "lover" på en steintavle som mange forvirrede mennesker den dag i dag går rundt og tror på. Bibelen må forbys! Folk går rundt og tror de skal ende opp i et udefinert sted kalt "himmelen", som ikke må forveksles med himmelen. I denne "himmelen" skal man få sitte med en fantasileders bord og spise med fantasilederens sønn. Det finnes langt mer habil forskning som viser at fantasy-boken Bibelen påvirker mennesker, enn forskning som viser at voldelige dataspill fører til økt voldsbruk i samfunnet.

 

Wow.. La hylekoret starte?

Gratulerer, du gjør akkurat som politikerne. Du tar fokuset vekk fra folka, og er sinna på middelet. Folk er og blir alltid fucked; derav også at spill gjør ikke folk voldelige uten videre. Som tidligere diskusjoner her på forumet og artikler på gamer.no, så vet vi jo at spill kan være en "trigger" (om jeg husker riktig). Uansett kan man ikke skylde på middelet - akkurat som du skylderpå ei bok.

 

Folk får tro det de vil, og er du ikke i stand til å tåle noe slikt, da er du faen meg veik!

 

Skjerp deg!

Lenke til kommentar

Det samme skjedde med bøker for hundrevis av år siden, og med radio og film for 100 år siden, og med TV for 50 år siden. (Dumme) Folk trenger noe å skylde på. Dataspill er noe nytt og fremmed for den eldre garde. De ler av gamlingene som klagde på TV'en, men de gjør den samme idiotiske greia med dataspill nå, og ser ikke sammenhengen.

 

Fint å høre at vi i det minste har NOEN politikere her i landet som er oppegående.

Dette er samme mannen som gikk etter Film-mediet på 80-tallet.

Lenke til kommentar

Jeg hørte om dette på radioen her om dagen. Jeg er litt enig da folk som Anders Breivik praktiserte Modern Warfare 2 terror angrepet som trening til hans terror angrep. Hele mentaliteten i det oppdraget er ikke helt bra, og jeg er da enig i at enkelte folk ikke burte spille slike spill. Derimot har Activision og Infinity Wards lagt inn en advarsel og mulighet for foreldre å skru av "ekstremt voldelige scener" i spillet. Det er det viktigste, at foreldre passer på hva barna deres spiller. En 14 åring som er lagt ifra ferdig utviklet og moden i toppen bør ikke sitte og spille og ha det morro av dette. Samtidig er jeg ikke enig i at dette skal sensurers og fjernes fra butikkhyllene slik at normale mennesker som liker realisme og skjønner forskjell mellom rett og galt ikke skal kunne få spille dette.

Hadde det blitt laget enda drøyere scene ville ikke dette kommet ut i butikken.

Endret av iNtensimilla
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva som er drøyt med den scenen. Du kan både velge å ikke spille og du kan velge å ikke skyte. Er litt komisk at de som kritiserer, spesielt disse bloggerne som det var linket til på vg blant annet, sannsynligvis ikke har spilt et eneste skytespill i hele sitt liv. Dette gullkornet sier vel alt:

Har riktig nok aldri spilt spillet selv.
Lenke til kommentar

Snip*

 

Wow.. La hylekoret starte?

Gratulerer, du gjør akkurat som politikerne. Du tar fokuset vekk fra folka, og er sinna på middelet. Folk er og blir alltid fucked; derav også at spill gjør ikke folk voldelige uten videre. Som tidligere diskusjoner her på forumet og artikler på gamer.no, så vet vi jo at spill kan være en "trigger" (om jeg husker riktig). Uansett kan man ikke skylde på middelet - akkurat som du skylderpå ei bok.

 

Folk får tro det de vil, og er du ikke i stand til å tåle noe slikt, da er du faen meg veik!

 

Skjerp deg!

 

Eeehm. Han sier vel egentlig at å forby spill er like teit som å forby bibelen?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva som er drøyt med den scenen. Du kan både velge å ikke spille og du kan velge å ikke skyte. Er litt komisk at de som kritiserer, spesielt disse bloggerne som det var linket til på vg blant annet, sannsynligvis ikke har spilt et eneste skytespill i hele sitt liv. Dette gullkornet sier vel alt:

Har riktig nok aldri spilt spillet selv.

 

Spilte det selv, var ett utrolig kjedelig brett. Valgte å ikke skyte selv, så ikke poenget, hadde nok med å holde meg våken. Sært at dette brettet, som både var valgfritt og det dårligste med tanke på underholdning får så mye oppmerksomhet. Merk at underholdning ikke nødvendigvis er haha morsomt, men engasjerende på ett eller annet plan. Enten det er storyline, action, plot eller følelsesladde inntrykk.

 

Tror folk kan være trygg for meg iallefall, jeg gikk og så i taket og prøvd å ikke la siklet nå helt ned til beltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det samme skjedde med bøker for hundrevis av år siden, og med radio og film for 100 år siden, og med TV for 50 år siden. (Dumme) Folk trenger noe å skylde på. Dataspill er noe nytt og fremmed for den eldre garde. De ler av gamlingene som klagde på TV'en, men de gjør den samme idiotiske greia med dataspill nå, og ser ikke sammenhengen.

 

Fint å høre at vi i det minste har NOEN politikere her i landet som er oppegående.

Dette er samme mannen som gikk etter Film-mediet på 80-tallet.

 

Hehe, mulig han lærte sin lekse på den tiden da. :)

Lenke til kommentar

Snip*

 

Snip*

 

Eeehm. Han sier vel egentlig at å forby spill er like teit som å forby bibelen?

 

 

Gjør'n det?

 

Skal være enig i at det er like teit, og mulig jeg leser helt forbanna feil.

Sier fyren virkelig det?

 

Personlig synes jeg det ser ut som han drar frem ei bok som ganske mange har lest, som en bedre kandidat for alt dette.

 

Men det var det jeg trodde. Beklager om det var feiltolkning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...