Gå til innhold

Sliter med Ultrabook-salget


Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke såkalte "ultrabooks" vil ta av før Ivy Bridge med chipsett thunderbolt eller lignende fra AMD er på banen. Selv er jeg fristet men det er for mange ulemper ennå. Eks. er skjermen meget dårlig på Zenbook og får strykkarakter i flere tester, og dette er et ganske viktig element på en ultrabook.

+1

 

I tillegg kan det nevnes at kvalitet på tastaturer og karoseri ikke alltid føles helt bra på slike.

 

Det blir nok en ultrabook på meg etter hvert, men så lenge min Compal FL90 fra 2007 med 2,0GHz C2D, 2GB DDR2 800, og Indilinx Barefoot 32GB holder til det jeg trenger en laptop til vil jeg ikke oppgradere. Jeg regner med den vil dø av gammel alder før ytelsen blir problemet. Den har bedre skjerm enn mange nye laptopper i dag, men har ikke så lang batteritid (ca 2,5-3t) pga nV 8600M :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble ikke den første Ultrabooken tilgjengelig for kun uker siden (Asus sin)? Hvordan kan de si at de selger dårlig etter så kort tid? Hvor mye har de brukt på markedsføring?

 

Personlig synes jeg det ikke er noe galt med prisen på disse ultrabooksene. Du får mye for pengene hvis du trenger en ultraportabel maskin, end of story. Men, problemet er, at folk forventer å betale "lite" for en bærbar PC pga. priskrigen som har vært de 5-6 siste årene som har gjort PCer til alt for billige produkter. Det er jo ingen som tjener penger på å selge PCer lengre. Er det rart HP holdt på å legge ned/kvitte seg med PC avdelinga si?

 

Det største problemet er disse modellnumrene. Hvorfor Zenbook UX31 og UX21? Hvorfor ikke bare Zenbook? Og så sier man skjermstørrelsen man vil ha. Akkurat som med Macbook Air.

 

De lanserer også alt for ofte "nye" modeller. Som i realiteten kun er nye modeller for å sikre seg at de ikke taper penger på det flytende markedet som er i komponentene til PCer. Hva med å se på Apple her. Lanser ett navn, oppdater det med kraftigere CPU/GPU/minne/HDD etc et halvår etter lansering, men ikke endre navnet. Det gjør produktene mer langvarige og eksklusive.

 

For de aller fleste så betyr ikke specs all verden. De fleste vil få valuta for pengene, ja, men har man et unikt produkt, som tilbyr noe annet enn hva konkurrentene tilbyr, så trenger man ikke å konkurrere så mye på pris. Og denne priskrigen som har vart så lenge nå, har ført til at ingen av produsentene tørr i noen stor grad og differensiere seg (bortsett fra Apple og til en viss grad, Dell). De konkurrerer på pris, features og specs med hverandre.

Lenke til kommentar

grunnen til pris er at de ikke produserer så mye av disse Ultrabookene, fordi hvis noen vil ha noe som er skikkelig portabelt, kjøper de nettbrett. hvis disse skal bli populære må en ha skikkelig grunn til å kjøpe den. 4 tusen for et nettbrett er akseptabelt, men 1200 Dollar? med norsk valuta og forskjell på pris her og USA blir det en del cash, en får jo en temmelig kraftig stasjonær til samme pris.

 

Jeg tror du er i overkant generell, personlig vil jeg ha noe skikkelig portabelt, som jeg også kan bruke til noe fornuftig. Da er nettbrett relativt uaktuelt. Nettbrett er ett supplment, men ikke noe som erstatter en OK ytende bærbar. En stasjonær er ikke sammenliknbar overhodet, folk som er interessert i ultraportable har gjerne en maskin fra før. (kanskje med unntak av eplefansen)

 

AtW

Lenke til kommentar

Dersom det er 100 dollar i utsalgspris det er snakk om for basismodellen, stusser jeg på hvorfor de ikke erstatter programvaren med en av de store Linux distribusjonene. Selv OEM versjonen av Win7 er jo mer enn 100 dollar, legger produsentene ved Office, Works og PowerDVD osv, går prisen selvfølgelig opp.

 

Acer sin S3 er vel ikke en Ultrabook ifølge listen i artikkelen med HDD isteden for SSD på basismodellen, men det er en 13,3" som starter på NOK 6795,- , sammenlignet med Apple sin 13" til 10.290 er det 3.495 kroner billigere. Da blir det ikke akkurat riktig å skrive i artikkelen at de priser seg ut iforhold til en tilsvarende Apple Air.

Lenke til kommentar

Jeg tror without OS kan høres avskrekkende ut for en del. Det koster jo ikke noe å legge inn f.eks Ubuntu for å redusere avskrekkinga og gjøre den laveste prisen mer synlig i markedsføring. PR-bilder med Ubuntu-dekstoppen vil også gjøre seg mye bedre enn sort skjerm. De som vil ha noe annet enn Ubuntu trenger ikke å bry seg med hva som ligger inne fra før. F.eks de som skal bruke bedriftens volumlisens på Windows.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om særlig kostnad for OEM OSer nei så det er utfra om at påstanden jeg kommenterer om 100,- USD er korrekt vs. 100,- NKr fra deg. Synsing i ytterpunkter er alltid vanskelig å forholde seg til.

 

Jeg tror without OS kan høres avskrekkende ut for en del. Det koster jo ikke noe å legge inn f.eks Ubuntu for å redusere avskrekkinga og gjøre den laveste prisen mer synlig i markedsføring.

Det kan godt være og at man dermed legger inn den mest populære distroen for de som ikke har noe forhold til OS, som da blir Ubuntu.

 

De som vil ha noe annet enn Ubuntu trenger ikke å bry seg med hva som ligger inne fra før. F.eks de som skal bruke bedriftens Windows OEM lisens.

Vil man ha noe annet enn Ubuntu på en slik maskin så vil jeg tro at hva man får er like aktuelt å kunne velge for sluttbrukeren som om man skulle valgt Ubuntu. Win7HP er nok greit for de fleste, noen vil dog ha Pro. Bedrifter blir en helt egen kundegruppe om det så er OEM eller VL som vil bli brukt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Selv den billigste Macbook Pro er en maskin som har så god design og er såpass kompakt og nett at den fint konkurerer med Ultrabookene selv om den ikke har SSD når den koster 8490,-. Har selv brukt en slik MBP i en måneds tid nå og den har så mange flotte momenter disse ultrabookene mangler at det hadde ikke vært noen tvil om hva jeg valgte akkurat nå. Med Fusion, Parallells og Bootcamp har man også alt man trenger fra alle verdner på en MBP eller MBA. Det eneste som vel er uvant er tastatur layout når man er vant til PC verden.

 

Ultrabookene må bli mer gjennomførte og billigere.

 

Ellers får man også en god og stor SSD til rundt tusenlappen så ultrabooks gjør ikke nok for å gi god konkuranse og akkurat nå fremstår de som et vesentlig dårligere alternativ.

 

EDIT:

Vurderer man å kjøpe Asus UX21 eller UX31 så ville jeg lest denne testen hos Anandtech før jeg tok beslutningen. Den fikk meg til å miste lysten på Zenbook da den hadde litt for tungtveiende mangler.

http://www.anandtech.com/show/4985/asus-zenbook-ux21-review

Videoen i testen gir også gode inntrykk av manglene. Ellers positivt at man har USB3.0 som ikke MBP/MBA har (som dog har TB) men jeg venter heller da til jeg får TB+USB3.0 med Ivy Bridge utgavene neste år.

 

 

Bare for å ta noen av manglene som er på Asus UX21 og UX31 vs. de billigste MBPene. Dette er også mangler man ikke bare kan hive inn 1000,- for å fikse på.

 

Mangler med UX21/UX31

- Veldig dårlig skjerm. MPB har en skjerm jeg ikke har sett maken til på laptops, den er i en klasse for seg. Skjermen er ekstremt viktig på en maskin man ikke skal drive å docke til enhver tid.

- Ikke baklyst tastatur (elsker MBP sin implementasjon her med justerbart baklys)

- Trackpaden til Zenbook er ikke særlig bra og har nå esktrem latency i noen tilfeller og mangel på flerfingerbruk. Har man først brukt MBP sin fremstår PC trackpads som svake. Jeg har ofte opplevd at trackpad må deaktiveres på PC når jeg skriver men ikke på MBP.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Selv den billigste Macbook Pro er en maskin som har så god design og er såpass kompakt og nett at den fint konkurerer med Ultrabookene selv om den ikke har SSD når den koster 8490,-. Har selv brukt en slik MBP i en måneds tid nå og den har så mange flotte momenter disse ultrabookene mangler at det hadde ikke vært noen tvil om hva jeg valgte akkurat nå. Med Fusion, Parallells og Bootcamp har man også alt man trenger fra alle verdner på en MBP eller MBA. Det eneste som vel er uvant er tastatur layout når man er vant til PC verden.

 

Jeg er ikke helt enig i det, ultraportable er ett nisjeprodukt, MBP konkurrerer ikke særlig godt i denne nisjen, fordi den er for stor og tung. Har man ikke behovet for en liten maskin, så er ikke ultraboks eller MBA interessante produkter uansett. Det er rett og slett to forskjellige segmenter. Og selv om viritualisering fungerer ganske bra, så er det ikke helt på nivået "alt man trenger fra alle verdner", hverken om man viritualiserer den ene eller andre veien.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig i det, ultraportable er ett nisjeprodukt, MBP konkurrerer ikke særlig godt i denne nisjen, fordi den er for stor og tung. Har man ikke behovet for en liten maskin, så er ikke ultraboks eller MBA interessante produkter uansett. Det er rett og slett to forskjellige segmenter. Og selv om viritualisering fungerer ganske bra, så er det ikke helt på nivået "alt man trenger fra alle verdner", hverken om man viritualiserer den ene eller andre veien.

 

AtW

 

Jeg synes ikke min "på lån" MBP 13" virker for stor og tung til å konkurrere mot det vi nå ser vil komme i 13" ultrabook markedet. Tvert i mot er den så optimalt laget at jeg ser den som en aktuell konkurrent. MBA er nok en mer naturlig konkurrent men ingenting i veien med å sette en MBP 13" opp mot en 13" Ultrabook.

 

Men hva er det du konkret synes mangler i dagens muligheter med Fusion, Parallells og Bootcamp?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...