Gå til innhold

Syriakrigen-kampen mot Bashar al-Assads regime


Anbefalte innlegg

Tilstanden nord i Syria, i opprørernes territorier :

 

"Rebel-held regions of Aleppo are increasingly dominated by extremist elements.

 

In recent weeks, sharia committees in the area have also banned make-up and tight clothes for women and threatened a year in jail for anyone who fails to fast during Ramadan."

 

http://www.washingto...ial-oppression/

 

Hurra! Endelig godt nytt igjen! Nå skal jammen Assad (og de 40% av befolkningen som ikke tilhører Sunni-retningen) få smake litt Wahhabi-medisin! Spørsmålet er om det blir spennende steining, eller bare kjedelig vanlig halshugging med sløv kniv som vi har sett for mye av i det siste.

 

Nå tenker jeg du fikk noe å glede deg til, Mathias! Dette var vel godt nytt?

 

Ellers hadde det vært gøy om du kunne finne frem noen eksempler som viser hvor fælt "regimet" var før krigen. Det er klart at i en slik krig er det ille fra begge sider (om enn ikke like ille), men jeg lurer på hva som får deg til å hate Assad så mye? Jeg skal ikke si at jeg kjente så godt forholdene i Syria før opptøyene brøt ut, men hvorfor brøt de ut i utgangspunktet? Hvor ille var det der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/mdup11000513/12-03-2013 "De gode bombene". Norges rolle i bombingen av Libya. Jeg har bare sett de første to minuttene hittil, men brennpunkt pleier å være ganske bra...

 

Da har jeg sett denne dokumentaren og det meste av det som sies her var mine og andres argumenter mot NATOs bombing ....

 

Vi hadde en tråd om saken og grusomhetene som ble utført av opprørerne ble i likhet med alle andre sannheter i den saken forbigått i stillhet eller bare nevnt...

 

Det er samme sak denne gangen....

 

Vi med foliehatter sa jo allerede da at neste krig kom til Syria...

 

Jeg ble egentlig nok en gang kvalm av å høre Norske politikere snakke slik om drap og statskupp... Men vi har jo sett dette før.. vi har kranglet om det før.... Det er samme vise på nytt... De er like fordømt blinde...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da har jeg sett denne dokumentaren og det meste av det som sies her var mine og andres argumenter mot NATOs bombing ....

 

Vi hadde en tråd om saken og grusomhetene som ble utført av opprørerne ble i likhet med alle andre sannheter i den saken forbigått i stillhet eller bare nevnt...

 

Det er samme sak denne gangen....

 

Vi med foliehatter sa jo allerede da at neste krig kom til Syria...

 

Jeg ble egentlig nok en gang kvalm av å høre Norske politikere snakke slik om drap og statskupp... Men vi har jo sett dette før.. vi har kranglet om det før.... Det er samme vise på nytt... De er like fordømt blinde...

 

Ja, det er helt utrolig. Før bombingen av Libya hadde jeg satt meg inn i situasjonen og mine synspunkter ble avfeid som "konspirasjonsteorier" og "negativitet" etc. De samme folkene utviser nå skepsis når jeg kommer med velbegrunnede påstander om Syria. Jeg "spådde" også kuppet i Egypt, og "demokratiets fall", og alle mine "spådommer" har slått til.

 

Når skal folk lære? Nå holder media klokelig kjeft om "den arabiske våren" og prøver å fortie hele fadesen. Jeg skal ikke si at jeg er veldig god på å ta selvkritikk når jeg tar feil selv, men journalister har tross alt et ansvar for å formidle virkeligheten, og ikke drive selvsensur for å ikke sette seg selv i et dårlig lys. Optimismen som herjet på den tiden var ikke ulik den vi ser nå. Jeg husker ledere som snakket varmt om hvor flott det ville bli, bare vi fikk bombet inn litt demokrati. Hvordan kan de gå i akkurat den "samme fella" bare et par år etter?

 

Norges "innsats" for å hjelpe islamister til å torturere lederen for det beste landet i hele Afrika, og området rundt, er en enorm skamplett.

 

Jeg vet ikke om du så det jeg linket til over, om UKs planer om å få i gang litt "liv og røre" i Syria to år før opprøret begynte.

 

http://www.globalresearch.ca/former-french-foreign-minister-roland-dumas-west-was-preparing-attack-on-syria-before-crisis-started/5341296

 

Former French Foreign Minister Roland Dumas revealed that there’s a plot which was devised by several western countries – primarily Britain and France – to topple the Syrian the government even before the crisis started in Syria.

 

La oss anta at dette stemmer. Hva er motivet?

Lenke til kommentar

Nei, jeg har googlet meg frem til det samme :) Jeg trekker tilbake den uttalelsen. Det var ikke så mye konkret å finne, men etter hvert ser jeg at de stort sett er mot bombing.

Kanskje. Men de fleste rødt medlemmer jeg har diskutert med støtter opprørerne.

Det er sosialisters verdensbilde - støtte den "svake" part, uansett

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Kanskje. Men de fleste rødt medlemmer jeg har diskutert med støtter opprørerne.

Det er sosialisters verdensbilde - støtte den "svake" part, uansett

 

Får høre med akasha som er "insider ;) Som sagt hadde det ikke overrasket meg. I hvert fall når det gjelder de som ikke er aktive i rødt. De snakker bare om en utopisk verden der alle er glade og en sekepleier tjener det samme som en lege :p

 

I slike spørsmål er det alltid den "svake" part ja, til tross for at de skulle vise seg å kutte hoder av vantro.

Lenke til kommentar

Morsomt... Hezbollah vet å trolle Israel ^^

 

Samir Geagea, leder av det libanesiske kristne partiet Ouwet / Lebanese Forces, reagerer på Hezbollahs provokasjoner:

 

In a local television interview, Samir Geagea, a prominent Lebanese Christian, accused the Iranian-backed Shi’ite militia on Sunday of “dragging the country into war against the wishes of its leaders,” Israel Radio reported.

 

“Whoever desires stability in Lebanon doesn’t send aircraft to fly over Israel and doesn’t launch a disastrous war against Israel that is likely to end with heavy casualties,” Geagea said.

http://www.jpost.com...g-Israel-321995

539067_303343649738589_615279529_n.jpg

(nr 2 fra venstre)

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Denne dokumentaren gav i alle fall meg et mye bredere bilde av konflikten i Syria og hva som ligger bak den rent historisk sett..

 

Litt propaganda kommer man ikke utenom, men den tar for seg flere hundre år med historie som på mange måter fører frem til den situasjonen vi har i dag.

 

Organisasjoner som NED og andre sunni regimer i regionen har hatt en lett jobb med å skape denne krigen og få muligheten til å slippe hundene sine løs...

 

http://youtu.be/TqtCOxeGAHE

 

Tragiske greier, men veeeeldig informativ sak fra BBC... (ja jeg ble overrasket)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik ser det ut i Syria nå

 

Krigen har lagt mye av landet i grus.

 

 

Den syriske borgerkrigen har rast i 28 måneder. Den startet etter stor folkelig motstand mot regimet i mars 2011. Deretter er over 100.000 blitt drept, og nærmere 2 millioner har flyktet, ifølge tall fra Reuters.

 

I tillegg til tapet av menneskeliv, er krigens økonomiske konsekvenser enorme. Ifølge nyhetsbyrået AP anslår syriske myndigheter at materielle skader på rundt 9000 offentlige bygg beløper seg til 90 milliarder kroner.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Slik-ser-det-ut-i-Syria-na-7270844.html#.Uf_EnPY4XIU

 

Her kan dere se hva det elskede regimet deres til diktator, torturist, despot og folkemorder Bashar al-Assad har utsatt Syria og dets folk for... Istedenfor å gå av når folket krever det og la Syrias egen befolkning få velge landets ledere demokratisk har Assad og hans støttespillere valgt borgerkrig og blod som renner! Dette illustrerer svært klart ordtaket "Som man sår skal man høste"...

Lenke til kommentar

Det er ingen gråsone her! Bashar al-Assad er en diktator og en folkemorder og han viker ikke tilbake for å slakte landets egen befolkning for å holde på makten! En slik diktator og hans regime må fjernes med militær makt når de selv nekter å gi etter for folkets krav og gå av! Hva som måtte skje i Syria etter regimets fall er et åpent spørsmål. Men om vi, Vesten, Den frie verden, støtter opprørerne vil vi ha en viss innflytelse og det er grenser for hva de vil tørre å gjøre og hva de ikke vil tørre å gjøre.

Lenke til kommentar

Syriske opprørere inntar alawittenes høyborg

 

Syriske opprørskrigere nærmer seg Bashar al-Assads hjemby Qardaha etter å ha erobret flere landsbyer i en overraskende offensiv i Latakia-provinsen, hevder aktivister.

 

Dersom opplysningene stemmer, har Bashar al-Assads motstandere sikret seg kontroll over den viktige forsyningsruten fra landets nest største by Aleppo og nordover mot den tyrkiske grensen.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.11167328

 

Dersom dette stemmer er det jo godt nytt.

Lenke til kommentar

Ja veldig godt nytt at ting eskalerer , la oss støtte terrorister som hater hvordan vi vestlige lever slik at når sinnet,våpen treningen, og krigerlysten avtar i Syria kan de spre seg som små celler i alle land slik at vestlige myndigheter kan innføre enda mer overvåking pga den økte terror truselen.

Lenke til kommentar

Det er ingen gråsone her! Bashar al-Assad er en diktator og en folkemorder og han viker ikke tilbake for å slakte landets egen befolkning for å holde på makten! En slik diktator og hans regime må fjernes med militær makt når de selv nekter å gi etter for folkets krav og gå av! Hva som måtte skje i Syria etter regimets fall er et åpent spørsmål. Men om vi, Vesten, Den frie verden, støtter opprørerne vil vi ha en viss innflytelse og det er grenser for hva de vil tørre å gjøre og hva de ikke vil tørre å gjøre.

Igjen: Har du sett dokumentaren som akasha linke til? Der viser det til at Syria gjennomgående har hatt en historie preget av store etniske konflikter hvor de ulike gruppene i tur og orden har slaktet hverandre. Hvis Assad faller, tror jeg de ikke-sunniske gruppene i landet går en svært usikker fremtid i møte. Misforstå meg rett, jeg støtter ikke Assad, og mener at de brutale metodene regimet har brukt opp igjennom for å slå ned på interne uroligheter og strupe meningsmotstandere i stor grad har bidratt til den nåværende situasjonen. Men realiteten er at de som evt. vil fylle vakumet etter Assad trolig vil være like ille eller værre.

 

Videre viser historien at du tar feil ift. hvor stor innflytelse Vesten har på slike grupperinger. Bare se hvordan det gikk med de USA-støttede opprørerne i Afghanistan.

Lenke til kommentar

Videre viser historien at du tar feil ift. hvor stor innflytelse Vesten har på slike grupperinger. Bare se hvordan det gikk med de USA-støttede opprørerne i Afghanistan.

 

Det sprøeste er at de ikke opererer i det skjulte lenger heller, de bare kaller det "en kamp for demokrati" og støtter den delen fraksjonen i landet som passer dem best....

 

Det er helt patetisk..

Lenke til kommentar

Ja veldig godt nytt at ting eskalerer , la oss støtte terrorister som hater hvordan vi vestlige lever slik at når sinnet,våpen treningen, og krigerlysten avtar i Syria kan de spre seg som små celler i alle land slik at vestlige myndigheter kan innføre enda mer overvåking pga den økte terror truselen.

 

Vil du støtte et torturistregime som kverker sitt eget lands befolkning?

Lenke til kommentar

Igjen: Har du sett dokumentaren som akasha linke til? Der viser det til at Syria gjennomgående har hatt en historie preget av store etniske konflikter hvor de ulike gruppene i tur og orden har slaktet hverandre. Hvis Assad faller, tror jeg de ikke-sunniske gruppene i landet går en svært usikker fremtid i møte. Misforstå meg rett, jeg støtter ikke Assad, og mener at de brutale metodene regimet har brukt opp igjennom for å slå ned på interne uroligheter og strupe meningsmotstandere i stor grad har bidratt til den nåværende situasjonen. Men realiteten er at de som evt. vil fylle vakumet etter Assad trolig vil være like ille eller værre.

 

Nei, jeg har ikke sett på videoer. Jeg har vært på hytten siden slutten av Juni og må derfor til nettcafeer for å bruke internett. Jeg har ikke hodetelefoner så på slike offentlige steder spiller jeg ikke av videoer. Uansett er det likegyldig hva som hendte for x antall år siden. Det er det som hender nå som er interessangt.

 

Videre viser historien at du tar feil ift. hvor stor innflytelse Vesten har på slike grupperinger. Bare se hvordan det gikk med de USA-støttede opprørerne i Afghanistan.

 

Hvis du tenker på Osama bin Laden og Al Qaida etter Den afghansk-sovjetske krig var det dem som snudde seg mot USA og Vesten, ikke omvendt.

Lenke til kommentar

Vil du støtte et torturistregime som kverker sitt eget lands befolkning?

Nei, og jeg ser ikke Assad som det du gjør, greit nok at han er hardhendt men annet funker ikke i krig..Ikke mange som snakker om USA sin drone politikk som dreper masse uskyldige, du kaller ikke Obama sitt regime et tortur regime som dreper udiskriminert mennesker rundt om i andre land..

 

 

Frykter terror fra de norske Syria-krigerne

 

PST bekymret for krigernes hjemkomst

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10112721

Lenke til kommentar

Nei, og jeg ser ikke Assad som det du gjør, greit nok at han er hardhendt men annet funker ikke i krig..Ikke mange som snakker om USA sin drone politikk som dreper masse uskyldige, du kaller ikke Obama sitt regime et tortur regime som dreper udiskriminert mennesker rundt om i andre land..

 

 

Frykter terror fra de norske Syria-krigerne

 

PST bekymret for krigernes hjemkomst

 

http://www.vg.no/nyh...?artid=10112721

 

Det burde være et varselstegn at den eneste motdebattanten her konsekvent unngår informasjon, og så langt det er mulig konstruerer sin egen "sannhet" i stedet for å sette seg inn i en svært komplisert konflikt. Jeg melder meg ut til det kommer noen som ikke bare er her for å rope hurra hver gang en regjeringssoldat/sivil blir henrettet på bestialsk vis.

 

:)

 

Jeg føler egentlig at det har vært enveiskjøring siden jeg startet her. Både Kubin, akasha og jeg har linket til meget interessant informasjon, uten at noe blir kommentert. Det eneste er en og annen "hurra, nå har enda en soldat blitt drept!"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...