Gå til innhold

Beste CPU for video redigering?


Meier

Anbefalte innlegg

Ser ut til å være et veldig greit hovedkort.

Det som er viktig er at det har native SATA 6Gb/s, og ikke Marvell sin. USB 3.0 er vel nesten et must på en sånn maskin. Det blir fort mye data som skal flyttes/backes opp.

 

Klaske på litt RAM ja... hehe. Med dagens priser kan man si det sånn. Under 800,- for 16GB HyperX.

 

Om du ikke har prøvd en maskin med SSD før har du noe å se frem til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja det var litt andre priser. Da er det jo bare morro. Kan jo se ut som at det ikke blir så hakke galt da.

Men hvilket hovedkort passer/egner seg best for i7 980, til dette bruk? Den er jo i socket LGA 1366.

P8Z68-V PRO er jo for socket 1155.

 

Kan dette: ASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=609751

være et bra kort for i7 980?

Ut i fra hva kjøperne sier, så ser det bra ut. Men egner det seg for video redigering?

Eller vil dette: ASUS Rampage III Formula, Socket-1366 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=612303, passe bedre?

Er de av nyere dato? slik at de har støtte for nyere komponenter?

Eller finnes det andre kort jeg ikke har sett?

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at X58 er på vei ut. Om man titter på utvalget og hva som er igjen på lager ser det ut den platformen synger på sitt siste værs.

 

Det er på høy tid med en ny high-end platform. Vil si de henger litt etter når toppmodellen ikke engang har støtte for siste gen. USB og SATA uten 3. parts kontrollere.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fulgt stort med på hva Intel driver med om dagen, men jeg trodde Quick Sync var ment for å hjelpe de svakere oppsettene litt på vei. Ikke som et tillegg til relativt kraftige arbeidsstasjoner.

 

 

"To utilize the HW encode capabilities of the 2nd generation Intel Core Processor based platform, Intel Quick Sync video Technology (supported as a part of processor graphics) must be enabled. If a discrete graphics card is installed the plug-in HW encode acceleration will not function. "

 

 

http://software.intel.com/en-us/articles/adobe-premiere-propremiere-elements-encoder-plug-in-using-intel-media-sdk-and-intel-quick-sync-video-technology/

Lenke til kommentar

Foremann ..

Man må installere lucidlogic virtu

 

Consumer Benefits of Combining Intel Sandy Bridge CPUs with Discrete GPUs.

 

Video conversion at 300 - 600% faster with Intel QuickSync

HD/Blu Ray video streaming online enabled by Intel Insider

Consistent performance when simultaneously running advanced media and 3D graphics applications

Enjoy your favorite high performance casual and hard-core games

Supports DirectX 11 as well as Anti-Aliasing features

Dynamic virtualization eliminates the need for system restarts and cable swaps

Reduces power, noise and heat, while increasing system longevity

 

http://www.lucidlogix.com/product-virtu.html

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da ser det ut som at komponentene er å få tak i. Jeg tenkte da å satse på:

 

HK: ASUS P9X79 WS, Socket-2011

CPU: Intel® Core i7-3930K

RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB

GK: ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA

SSD: Samsung SSD 830 Series 128GB

 

Kan dette se ut some et ok oppsett? Strømforsyning, kabinett og ekstra HDD har jeg.

Til sammen blir det ca 11500

Eller er det noen som har et glupere/billigere forslag?

Tar gjærne i mot tips.

Lenke til kommentar

Okei :) Da vet jeg det :) Bare lest det en plass at man kunne bruke skjermkortet til konventering osv.

 

Men et spørsmål anri90.

 

Hvilke av AMD og NVIDIA er best til rendering ?

Så vidt jeg vet er det profesjonelle markedet med CAD og rendering dominert av Nvidia.

Nvidia designer brikkene sine for å fungere bra for mer enn gaming.

AMD designer kortene sine for gaming hovedsaklig, som gjør dem mer effektive, men mindre brukbare til andre ting.

 

Jeg har ikke undersøkt mye om det, men jeg tror det har endel å gjøre med at i rendering er man mer opptatt av å få mest mulig nøyaktig og god kvalitet i bildene, optimaliseringer gjort i spill forringer kvaliteten som er så viktig.

Lenke til kommentar

Kan programmet du bruker bruke grafikk kortet ? Er jo enorme krefter i skjermkorta nå til dags.

CUDA-konvertering er tregere enn quicksync og gir dårligere bilde.

 

Ærlig talt er 2600k på et Z68-brett det raskeste og beste du kan få for omkoding av video.

 

Er det da slik at det er bedre å satse på dette, enn en i7 3990K? Hva med hypertrading? Jeg er ikke så mye inn i dette, så jeg får bare spørre de som vet. Hva som blir det beste verktøyet for video redigering, er litt vanskelig for meg å se. Jeg ser det blir billigere, så det er jo bare bra.

Lenke til kommentar

Er det da slik at det er bedre å satse på dette, enn en i7 3990K? Hva med hypertrading? Jeg er ikke så mye inn i dette, så jeg får bare spørre de som vet. Hva som blir det beste verktøyet for video redigering, er litt vanskelig for meg å se. Jeg ser det blir billigere, så det er jo bare bra.

Alle i7er har hyperthreading, forskjellen er at 3930K har seks kjerner mot 2600ks fire kjerner.

 

Anandtech - quicksync tested

 

Bare sjekk at programmet du bruker støtter quicksync. Z68 lar deg bruke quicksync selv om du har et dedikert skjermkort også. Adobe og Cyberlink støtter Quicksync, Sony Vegas gjør det ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...