Gå til innhold

Beste CPU for video redigering?


Meier

Anbefalte innlegg

Tenkte å bygge en pc for video redigering. Og da er vel cpu et greit sted å starte? Tenkte da på en cpu som passet best mulig for Premiere pro. AMD eller Intel? Flest mulig kjærner? Hypertreading? Tenkte på en pris på maks 5k. Noen som har greie på dette? Noen tips? Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2x Xeon X5690 i et EVGA SR-2 er det beste du kan få for videoredigering.

 

For maks 5K er det i7-980 som er valget. Seks kjerner fra Intel. i7-2600k vil fint levere 90-95% av ytelsen for halve prisen.

 

AMDs prosessorer har mange kjerner, men disse åtte kjernene klarer såvidt å matche i7-2600k med fire kjerner. For å si det enkelt er AMD FX-8150 en gedigen flopp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Premiere ligger AMD FX-8150 nesten jevnt med i7-2600K som er ca 5-7% raskere. Dette gjelder Premiere, i nesten alt annet havner AMD et stykke bak.

 

i7-880 har 2 kjerner mer en i7-2600k, så det ene steget opp er ekstremt mye større en hva som er /har vært vanlig når det gjelder prosessorer. I Adobe sin egen benchmark skiller det temmelig nøyaktig 30% mellom de to.

 

Så spørsmålet blir; Er du villig til å betale nesten dobbelt så mye for å få 30% ekstra?

 

 

Hvordan ser resten av oppsettet ditt ut?

 

Regner med at du har laget plass til SSD og evt. et skjermkort som støttes av Premiere?

Lenke til kommentar

Ja, Xeon blir litt i dyreste laget. Tror det må bli i7-980 eller i7-2600k. Dette blir da et helt nytt oppsett, så jeg har ikke noe annet enda. Men tenker å velge komponenter som passer videre ut i fra cpu,en. Hovedkort, ram, ssd, hdd, og grafikkort. jeg ser Premiere støtter enkelte grafikkort, men er usikker på hva jeg skal velge der. Og hvilke priser de har. Ønsker jo mest/best mulig, for minst mulig penger.

Lenke til kommentar

Ja, Xeon blir litt i dyreste laget. Tror det må bli i7-980 eller i7-2600k. Dette blir da et helt nytt oppsett, så jeg har ikke noe annet enda. Men tenker å velge komponenter som passer videre ut i fra cpu,en. Hovedkort, ram, ssd, hdd, og grafikkort. jeg ser Premiere støtter enkelte grafikkort, men er usikker på hva jeg skal velge der. Og hvilke priser de har. Ønsker jo mest/best mulig, for minst mulig penger.

LGA1155

i5-2500k

GTX 560 Ti

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, Xeon blir litt i dyreste laget. Tror det må bli i7-980 eller i7-2600k. Dette blir da et helt nytt oppsett, så jeg har ikke noe annet enda. Men tenker å velge komponenter som passer videre ut i fra cpu,en. Hovedkort, ram, ssd, hdd, og grafikkort. jeg ser Premiere støtter enkelte grafikkort, men er usikker på hva jeg skal velge der. Og hvilke priser de har. Ønsker jo mest/best mulig, for minst mulig penger.

LGA1155

i5-2500k

GTX 560 Ti

 

Core i5 har ikke hyperthreading, og i denne type programmer er HT gull. Ved redigering av full HD er forskjellen med og uten HT betydelig, faktisk så stor at en gammel Phenom X6 blir raskere.

 

Jeg hadde tenkt til å foreslå GTX 560 Ti selv. Det er riktig nok ikke offisiell støtte for det i Premiere, men det tar ikke mange sekundene å aktivere det.

Å betale over 17.000 for et Quadro-kort som fortsatt er tregere blir for drøyt.

 

En annen mulighet er å kjøpe GTX 570 som det er offisiell støtte for.

Lenke til kommentar

Ja, Xeon blir litt i dyreste laget. Tror det må bli i7-980 eller i7-2600k. Dette blir da et helt nytt oppsett, så jeg har ikke noe annet enda. Men tenker å velge komponenter som passer videre ut i fra cpu,en. Hovedkort, ram, ssd, hdd, og grafikkort. jeg ser Premiere støtter enkelte grafikkort, men er usikker på hva jeg skal velge der. Og hvilke priser de har. Ønsker jo mest/best mulig, for minst mulig penger.

LGA1155

i5-2500k

GTX 560 Ti

 

Core i5 har ikke hyperthreading, og i denne type programmer er HT gull. Ved redigering av full HD er forskjellen med og uten HT betydelig, faktisk så stor at en gammel Phenom X6 blir raskere.

 

Jeg hadde tenkt til å foreslå GTX 560 Ti selv. Det er riktig nok ikke offisiell støtte for det i Premiere, men det tar ikke mange sekundene å aktivere det.

Å betale over 17.000 for et Quadro-kort som fortsatt er tregere blir for drøyt.

 

En annen mulighet er å kjøpe GTX 570 som det er offisiell støtte for.

 

Ønsker jo mest/best mulig, for minst mulig penger.

En i5-2500k er såpass mye bedre enn Phenom II X6 i de fleste tilfeller at den lille fordelen Phenom II X6 har i Premiere Pro fort blir utveid av regelrett grusing i det meste annet. Derfor skrev jeg 2500k ;)

 

2600k og GTX 570 vil definitivt være en god del mer potent kombinasjon, rent grunnet at 560 Tis oppbygning ikke er like god for ren CUDA-utregning slik jeg har forstått (Superscalar er vel grunnen). Man går nok noen hakk ned i pris/ytelse, men får til gjengjeld fortsatt masse for penga og prislappen vil fortsatt holdes under 10 000 kr for hele maskinen.

Lenke til kommentar

Ok, er det noe forskjell på de forskjellige kortene? Ser noen kommer som overklokkede. Prisene varierer sterkt også. Det er et hav å velge mellom. Finnes det noen spesielle eksemplarer/fabrikanter, som er bedre enn andre? Kan noen linke til et godt kort? Eller er det hipp som happ, bare det heter "GTX560Ti" eller GTX 580? osv. Og hvor langt ned i pris kan man få disse?

Lenke til kommentar

Ok, er det noe forskjell på de forskjellige kortene? Ser noen kommer som overklokkede. Prisene varierer sterkt også. Det er et hav å velge mellom. Finnes det noen spesielle eksemplarer/fabrikanter, som er bedre enn andre? Kan noen linke til et godt kort? Eller er det hipp som happ, bare det heter "GTX560Ti" eller GTX 580? osv. Og hvor langt ned i pris kan man få disse?

Ca-priser

580   : 3500

570   : 2500

560 Ti: 1600

 

570 er på tilbud nå til 2100 kr, støymessig skal det være litt verre enn vanlig.

Lenke til kommentar

Ok, er det noe forskjell på de forskjellige kortene? Ser noen kommer som overklokkede. Prisene varierer sterkt også. Det er et hav å velge mellom. Finnes det noen spesielle eksemplarer/fabrikanter, som er bedre enn andre? Kan noen linke til et godt kort? Eller er det hipp som happ, bare det heter "GTX560Ti" eller GTX 580? osv. Og hvor langt ned i pris kan man få disse?

Ca-priser

580   : 3500

570   : 2500

560 Ti: 1600

 

570 er på tilbud nå til 2100 kr, støymessig skal det være litt verre enn vanlig.

 

Jeg søkte litt hos Komplett. Og fant dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638812

Hvorfor er det så mye dyrere? Har det noen mere fordeler enn de som er billigere? 1GB og 2GB. PhysX cuda? Hva gir dette?

Lenke til kommentar

Jeg søkte litt hos Komplett. Og fant dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638812

Hvorfor er det så mye dyrere? Har det noen mere fordeler enn de som er billigere? 1GB og 2GB. PhysX cuda? Hva gir dette?

Det har 2GB VRAM, dette kan være praktisk til enkelte ting, men er i stor grad unødvendig. Skal du spille på ekstreme oppløsninger (>1920x1200) eller kjøre BF3 på ultra (som vil kreve 2x 560 Ti i SLI) vil 2GB hjelpe. SLI er en teknologi som du burde vente med til du faktisk trenger mer ytelse, ikke kjøp det fra dag 1, kjøp heller et sterkere grafikkort.

 

CUDA er tilgjengelig for alle Nvidiakort, PhysX er Nvidia-proprietær eyecandy (som forøvrig er 99% dødt) skrevet i CUDA eller for x87.

Lenke til kommentar

Jeg søkte litt hos Komplett. Og fant dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638812

Hvorfor er det så mye dyrere? Har det noen mere fordeler enn de som er billigere? 1GB og 2GB. PhysX cuda? Hva gir dette?

Det har 2GB VRAM, dette kan være praktisk til enkelte ting, men er i stor grad unødvendig. Skal du spille på ekstreme oppløsninger (>1920x1200) eller kjøre BF3 på ultra (som vil kreve 2x 560 Ti i SLI) vil 2GB hjelpe. SLI er en teknologi som du burde vente med til du faktisk trenger mer ytelse, ikke kjøp det fra dag 1, kjøp heller et sterkere grafikkort.

 

CUDA er tilgjengelig for alle Nvidiakort, PhysX er Nvidia-proprietær eyecandy (som forøvrig er 99% dødt) skrevet i CUDA eller for x87.

 

Ok, da kan jeg gå for noe billigere. Tror også jeg satser på i7 2600k. Og da et hovedkort og ram som passer best mulig for dette bruk.

Før hadde Harware.no en anbefaling ang video redigering, men den er tatt bort.

Da blir det å se ut et hovedkort, og ram brikker. Noen tips der?

Lenke til kommentar

Ok, da kan jeg gå for noe billigere. Tror også jeg satser på i7 2600k. Og da et hovedkort og ram som passer best mulig for dette bruk.

Før hadde Harware.no en anbefaling ang video redigering, men den er tatt bort.

Da blir det å se ut et hovedkort, og ram brikker. Noen tips der?

P8Z68-V PRO!

8GB 1600MHz CL9 søk på komplett og velg det billigste ;)

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan skjønne ut ifra testene jeg har funnet, er GTX 570 og GTX 580 hendholdsvis 20% og 30% raskere en GTX 560Ti når det kommer til ren tallknusing. (OpenCL)

 

Men skjermkort er feil ende å begynne i. Gjør det du skulle... finn en CPU :)

 

CPU

RAM

HD

Skjermkort

 

All encoding og dekoding gjøres fortsatt av prosessoren. CUDA akselrerer kun avspilling. Det ligger litt i navnet; Mercury playback engine.

 

Så skjermkort kommer sist fordi det ikke kan jobbe raskere en det får tilsendt data. Det er vel heller ikke nødvendig. Sitter man og jobber med flere HD-layer i real-time 1:1 oppløsning og full fps, så kan det vanskelig bli så mye bedre.

 

"diminishing returns" er intet nytt i dataverden. GTX 560Ti koster deg 1600,- kr, mens du må ut med 2000,- ekstra for å få de siste 30%. I praksis tror jeg ikke det vil være noen forskjell. Jeg kan ikke skjønne hvordan det skal gå til.

 

 

Jeg vet ikke hvor mye du har tenkt til å legge i maskinen, men 16-24GB RAM, Core-i7 og en 120+GB SSD (/m SF-2281) er noe du burde ha på plass først og fremst.

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg god info å jobbe ut i fra. Kansje jeg da hopper opp til i7 980 i stedet. Og velger litt billigere skjermkort. P8Z68-V PRO, fikk bra i test på Hardware.no. Ikke så dyrt heller. Og så klaske på med litt ram. SSD har jeg ikke prøvd før, så det kan bli morro i et slikt oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...