Gå til innhold

Beste CPU for video redigering?


Meier

Anbefalte innlegg

Jeg ser AMD har en 8 kjerner, men den får en heller dårlig omtale. Så vet ikke om det er noe å satse på.

http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/amd_fx-8150/13.html

Rettere presisert: Sandy Bridge-basert åttekjerner.

AMDs FX-8150 klarer såvidt å konkurrere med i7-2600k, det ser ikke ut som om de har så gode fremtidsutsikter heller dessverre :(

 

En kjerne er ikke bare en kjerne, det samme gjelder MHz.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en i7 920 fra før. Hvordan vil i7 2600K være i forhold til den? Vil jeg merke stor forskjell?

~45% forskjell i ytelse stock. Overklokket ~35%

 

I spill er en i7-920 plenty så lenge du ikke kjører CFX/SLI.

 

Quicksync er ikke tilgjengelig for en i7-920, da ser du på nesten 200% forbedring i omkoding av video.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Bytt 920 i en 980 non extreme og kjør 160*25 = 4 GHz.

Selg 920 på bruktmarkedet for å redusere kostnaden for byttet.

 

http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=172690

 

Hmmm, og hva er det som gjør denne bede enn i7 2600K? Og hvorfor ikke da heller satse på en i7 3930K? Mener du da å beholde hovedkort og annet?

Jeg har tenkt å oppgradere allt, slik at jeg får usb 3 og annet nytt. Litt mere up to date. Eller er det ikke noe å hente på det?

Er ikke 1366 en utgående plattform?

Lenke til kommentar

Ja, jeg mente å bytte kun prosessor.

 

Det er så lite å hente i praktis på å bytte hele systemet før 22nm high end at det ikke er verd det med mindre du trenger en hardcore arbeidsstasjon.

 

For mer enn 18 måneder siden byttet jeg Xeon W3520 (Xeon versjonen av i7 920) til i7 980x som jeg kjører på 4 GHz. Siden det har jeg såppas ytelse at jeg ikke ser vits i å bruke 10-20k på LGA 2011 for 10-15% bedre ytelse. Mulig at det vil vises i syntetiske tester, spesielt med tanke på minnebåndbredde, men i praktisk bruk vil det være liten eller ingen forskjell.

 

En 920 @ >= 3.8 GHz er såppas oppdatert at det er lite eller ingen ting å hente på å bytte før 22 nm. Det som kan gjøre underverker for en slik arbeidsstasjon er å sette inn en RevoDrive 3 x2 240 GB med 1500 MB/s les og 1200 MB/s skriv.

 

Hva slags hovedkort og minne har du på LGA 1366? Dersom du har et kvalitetshovedkort med mange faser i spenningsreguleringen og som kjører stabilt vil det svare seg å bytte til en i7 980 for drøye 4k. Dersom du har et "billig" 1366-hovedkort kan du vurdere å selge hovedkort, cpu og minne og kjøpe feks Gigabyte UD7 X79, 4x4 GiB DDR3 1600 MHz og i7 3930K for ca 8k minus det du får for det gamle.

 

Det er litt oppdatert støtte i X79, men det ble ikke så bra som flere hadde håpet. Feks var det ikke spesielt mange S-ATA 600 porter.

 

Hva du enn gjør så sørg for å kjøpe et solid hovedkort med mange faser i spenningsreguleringen.

 

2600k er ikke dårlig, men dersom du først skal bruke penger på noe nytt så er prisforskjellen opp til LGA 2011 med 3930K såppas liten at det er like greit å gå for LGA 2011 først som sist. LGA 1155 blir klart rimeligere dersom man velger hovedkort av rimeligste sort, men det bør man egentlig ikke gjøre pga rimelige komponenter - spesielt i spenningsreguleringen - ikke er like holdbare som de mer påkostede hovedkortene.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Ja, jeg mente å bytte kun prosessor.

 

Det er så lite å hente i praktis på å bytte hele systemet før 22nm high end at det ikke er verd det med mindre du trenger en hardcore arbeidsstasjon.

 

For mer enn 18 måneder siden byttet jeg Xeon W3520 (Xeon versjonen av i7 920) til i7 980x som jeg kjører på 4 GHz. Siden det har jeg såppas ytelse at jeg ikke ser vits i å bruke 10-20k på LGA 2011 for 10-15% bedre ytelse. Mulig at det vil vises i syntetiske tester, spesielt med tanke på minnebåndbredde, men i praktisk bruk vil det være liten eller ingen forskjell.

 

En 920 @ >= 3.8 GHz er såppas oppdatert at det er lite eller ingen ting å hente på å bytte før 22 nm. Det som kan gjøre underverker for en slik arbeidsstasjon er å sette inn en RevoDrive 3 x2 240 GB med 1500 MB/s les og 1200 MB/s skriv.

 

Hva slags hovedkort og minne har du på LGA 1366? Dersom du har et kvalitetshovedkort med mange faser i spenningsreguleringen og som kjører stabilt vil det svare seg å bytte til en i7 980 for drøye 4k. Dersom du har et "billig" 1366-hovedkort kan du vurdere å selge hovedkort, cpu og minne og kjøpe feks Gigabyte UD7 X79, 4x4 GiB DDR3 1600 MHz og i7 3930K for ca 8k minus det du får for det gamle.

 

Det er litt oppdatert støtte i X79, men det ble ikke så bra som flere hadde håpet. Feks var det ikke spesielt mange S-ATA 600 porter.

 

Hva du enn gjør så sørg for å kjøpe et solid hovedkort med mange faser i spenningsreguleringen.

 

2600k er ikke dårlig, men dersom du først skal bruke penger på noe nytt så er prisforskjellen opp til LGA 2011 med 3930K såppas liten at det er like greit å gå for LGA 2011 først som sist. LGA 1155 blir klart rimeligere dersom man velger hovedkort av rimeligste sort, men det bør man egentlig ikke gjøre pga rimelige komponenter - spesielt i spenningsreguleringen - ikke er like holdbare som de mer påkostede hovedkortene.

 

Ok, da vet jeg litt mere. Jo billigere jo bedre. Da kan det jo være lurt å gå for en i7 980.

Det blir ca 4 lapper. Kikket forøvrig litt på dette med 22nm high end. Og det kan jo være lurt å vente til det kommer for fullt.

 

Hovedkortet jeg har nå, er et evga x58 3 x sli. Vet ikke helt om det er et egnet kort for video redigering?

Lenke til kommentar

Det er et helt ok hovedkort så lenge det kjører stabilt. Det er nok mulig å få 800-1200 kr for den prosessoren du har og da kommer du ikke så ille ut med å bytte. Det koster ikke så mye å bytte til LGA 2011, men de 10k kan man legge i en ekstra fin PC når 22 nm kommer isteden. Tipper man får noe som parkerer dagens systemer for 15-20k når den tid kommer.

 

IMO må man i praksis ha >=66% ytelsesøkning før det svarer seg å oppgradere. Unntaket er dersom det man har ikke strekker til og en oppgradering redder dagen.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det er et helt ok hovedkor så lenge det er stabilt. Det er nok mulig å få 800-1200 kr for den prosessoren du har og da kommer du ikke så ille ut med å bytte. Det koster ikke så mue å bytte til LGA 2011, men de 10k kan man legge i en ekstra fin PC når 22 nm kommer isteden. Tipper man får noe som parkerer dagens systemer for 15-20k når den tid kommer.

 

Ja kortet har fungert bra stabilt. Ingen krasj så langt. Ja hvis det kommer et nytt og bedre system, så er jo det smartere å satse på. Da blir det til at jeg satser på i7 980. Vet ikke hva man kan få for en i7 920 da. men det kan jo sikkert hjelpe på.

Takker så mye for tipset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...