Gå til innhold

Microsoft angriper Android-mobiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er dataing. og jeg kan ikke fordra Android, er både rotete og idiotisk satt opp, pluss fri flyt på marked gjør at selv enkle app som en lommelykt skal ha tilgang til bankkonto, mobilnummer, kalender, epost og alt i mellom

 

Jeg er forsåvidt enig, men man skal være forsiktig med å tro at andre plattformer er veldig mye sikrere.

Det finnes iphone apps som også gjør ting den egentlig ikke får lov til.

I dette tilfellet så er funksjonen gjemt, men gjort kjent for brukeren. Hvordan kan man vite at en annen app gjør tingene du nevner over uten å informere brukeren?

 

http://appshopper.com/blog/2010/07/20/handy-light-tethering-app-camouflaged-as-flashlight/

Lenke til kommentar

Hehe, her uttaler folk som en person de absolutt ikke kjenner, og som sitter på toppen av et av de største firmaene som er.

 

Dette er business folkens, ikke kosekveld foran peisen.

 

Joda men forstår jo godt hvorfor folk blir skeptiske når Steve Ballmer lirer av seg det ene og det andre og oppfører seg som kåt liten tenåring som har fått sett pupper for første gang når han står på scenen og rakker ned på alt og alle uten saklige og gode argumentasjoner.

 

Er stor kontrast til hva Steve Jobs var for Apple som med sin eminente karisma og utstråling kunne han klart å overbevise flertallet av folket her i verden at gresset er grønnere på den andre siden gjerde.

 

Nå var ikke Googles Andy Rubin spesielt god på sitt intervju hos All Things Digital han heller, men forskjellen på stort sett alle utenom Steve Ballmer er at de hvertfall klarer å holde seg halvveis saklige og seriøse, og kan fremstå troverdige mens Steve Ballmer virker jo rett og slett som en eneste stort tulling fremfor kameraet.

 

 

Kan ikke si og kommentere noe rundt hvorvidt Ballmer er god for Microsoft på innsiden, jeg har ingen anelse om hva han gjør og hvordan han gjør ting, men foran kameraet og som Microsoft hovedansikt og person utad gjør det han meg skeptisk til alt Microsoft driver med.

Lenke til kommentar

Jeg er dataing. og jeg kan ikke fordra Android, er både rotete og idiotisk satt opp, pluss fri flyt på marked gjør at selv enkle app som en lommelykt skal ha tilgang til bankkonto, mobilnummer, kalender, epost og alt i mellom

 

Er enig i at Android Market kunne vært forferdelig mye bedre. Men Google har lagt til slik at før hver installasjon så vises det hvilke permissions appen spør om. Hvis du da godkjenner at en lommelykt app skal ha tillatelse til din bankkonto og alt annet, ja da kan du bare enkelt og greit takke deg selv!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Skjønner jo poenget hans, men "dataforsker" blir litt drøyt. Noe høyere brukerterskel er det jo, , men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting.

 

Det jeg derimot ikke liker med Android er først og fremst rot. Nå er det da så mange app stores der ute at man er tilbake til gamle dagers WM/symbian system ved å bruke google for å finne apps. Selv ikke Google har kontroll - Gameloft laget sin egen app store for sine spill, en eller annen luring lastet ned spill derfra, sendte dem inn under eget navn til Google, ble godkjent, og hadde et par uker hvor han tjente penger på å selge piratkopierte spill gjennom Googles offisielle Android Market.

 

Jeg begynner også å bli litt lei den "informasjon i front"-saken som både Microsoft og Android skryter så mye av. Det er selvsagt opp til hver enkelt, men personlig så liker jeg mye bedre at det spretter opp et 1-tall på epostsymbolet i iOS motfor å dedikere halparten av ene hjemmeskjermen til en epostwidget. Når det gjelder antall trykk så er det vel ikke så mye mer jobb å trykke på f.eks værprogram-ikonet for å hoppe inn i fullskjermsappen motfor å bla til den hjemskjermen som har akkurat den widgeten? Widgets og alt det der i mine øyne er en merkelig måte å spare rundt 4 sekunder på, og så travelt har jeg det ikke.

 

Når det er sagt, ønsker jeg ikke Android til helvete. SKulle faktisk ønske de kunne holde følge med iOS når det gjelder apps, så jeg i det hele tatt hadde muligheten til å bytte.

Lenke til kommentar

Det høres ut som Ballmer forsøker å si at WP7 er en mer brukervennlig utgave av Android? Tja.

 

Det er rom for alle. iOS, WP og Android utfra hva man ønsker av muligheter og har av bruksområder på telefonen. Selv valgte jeg en telefon som gir meg alle bruksområder jeg har behov for og ikke gjør at jeg må sløse tid på annet enn kun bruk.

 

WP7 Mango virker interessant så det er mulig jeg ser på det etterhvert og i mellomtiden har de ikke vondt av å modnes ennå noen versjoner.

 

 

EDIT:

Widgeter som stadig vekk skal være oppdatert på informasjon trekker vel også en del ekstra strøm i løpet av et døgn.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner jo poenget hans, men "dataforsker" blir litt drøyt. Noe høyere brukerterskel er det jo, , men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting.

 

Det jeg derimot ikke liker med Android er først og fremst rot. Nå er det da så mange app stores der ute at man er tilbake til gamle dagers WM/symbian system ved å bruke google for å finne apps. Selv ikke Google har kontroll - Gameloft laget sin egen app store for sine spill, en eller annen luring lastet ned spill derfra, sendte dem inn under eget navn til Google, ble godkjent, og hadde et par uker hvor han tjente penger på å selge piratkopierte spill gjennom Googles offisielle Android Market.

 

Jeg begynner også å bli litt lei den "informasjon i front"-saken som både Microsoft og Android skryter så mye av. Det er selvsagt opp til hver enkelt, men personlig så liker jeg mye bedre at det spretter opp et 1-tall på epostsymbolet i iOS motfor å dedikere halparten av ene hjemmeskjermen til en epostwidget. Når det gjelder antall trykk så er det vel ikke så mye mer jobb å trykke på f.eks værprogram-ikonet for å hoppe inn i fullskjermsappen motfor å bla til den hjemskjermen som har akkurat den widgeten? Widgets og alt det der i mine øyne er en merkelig måte å spare rundt 4 sekunder på, og så travelt har jeg det ikke.

 

Når det er sagt, ønsker jeg ikke Android til helvete. SKulle faktisk ønske de kunne holde følge med iOS når det gjelder apps, så jeg i det hele tatt hadde muligheten til å bytte.

 

Det med App Stores: Helt enig. Her har Google gjort en slett jobb. Håper de renser opp i dette.

 

Informasjon i front: Som sagt av alle og deg så er dette en personlig mening. Hvis du bare vil at det skal komme opp et ett tall så kan du det. Vil du ha widgets så kan du det. Dette er styrken til Android. Du har valgmuligheter.

Lenke til kommentar

Skjønner hva han mener. Om man følger litt med på mobil-verdenen, vil man se at veldig mye av det som blir omtalt av Android handler om ting som vanlig folk ikke forstår. (rooting, avansert programvare, benchmarking etc. Dette finnes også på iPhone, men det er ikke det som overskygger. iPhone domineres av folk som snakker om hvor enkelt det er, mens Android domineres av folk som snakker om hvor åpent det er, og alle mulighetene det gir. Vanlig folk bryr seg ikke. De vil ha et sosialistisk system (som styrer deg) men det får ting gjort og alt bare fungerer (Apple sitt slagord)

De fleste som skriver på diverse forum med overvekt av teknisk interessrte brukere vil nevne tekniske detaljer som mannen i gata ikke bryr seg om. ;)

 

Det ble f.eks. solgt veldig mange eee-maskiner da de kom, uten at flertallet har byttet ut SSD-en, loddet på Blåtann, ny Wifi-brikke og GPS og laget fysiske brytere til disse på et micropanel festet under maskinen.

 

Veldig mange har også en PC-stående hjemme, uten at de har dremlet hull, montert plexiglass, og satt inn katoerør.

 

Akkurat som veldig mange har kjøpt en Android-telefon uten å ssnakke om hverken rooting og så veldig mye annet.

 

Flere på jobb har Android-telefoner, hovedsaklig i 2000-2500kr-sjiktet, og samtlige har vørt veldig fornøyde med disse og alt har "bare fungert" ut av esken slik det skal. Til og med mamma(!) som er rimelig lite teknisk av seg, kjøpte seg en HTC Wildfire på ferie da den ande mobilen hennes tok kvelden. egnet med å få noen supportsamtaler da, men ingen kom.

 

Jeg tror det er en myte at Android er komplisert eller vanskelig. Det er bare komplisert for dem som gjør det komplisert for seg selv. (Som meg, og sikkert en hel del andre her på forumet.) Har forsøkt å hinte samboeren om rooting av telefonen hennes, men hun spør "Hvorfor det?", og så lenge jeg har hennes bruksmønster og interesse i bakhodet er det få gode svar til det spørsmålet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Widgeter som stadig vekk skal være oppdatert på informasjon trekker vel også en del ekstra strøm i løpet av et døgn.

Neida, de fleste (alle?) widgeter henter ikke informasjon om skjermen er av med mindre du velger det selv i widgetens egne instillinger. Mao. vil de oppdatere seg når du aktiverer skjermen/mobilen igjen, og det trekker ekstremt lite strøm. Tror ikke jeg har hatt en widget med merkbar strømbruk siden jeg kjøpt Desire-en min i april i fjor.

 

Nå bruker jeg widgets fornuftig og effektivt, og har kun widgeter som virkelig sparer meg tid/arbeid eller bedrer oversikten på hjemmeskjermer, og kaster ikke bort plass på gigantiske kalender og epostwidgeter som gir deg mindre verdi enn en snarvei til de respektive programmene. Det kan godt hende at det er mulig å få litt økt strømtrekk ved å bruke dem ukritisk, men det desidert største strømtrekket vil nok alltid være skjermen, etterfulgt av Spotiy, om man bruker det mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner hva han mener. Om man følger litt med på mobil-verdenen, vil man se at veldig mye av det som blir omtalt av Android handler om ting som vanlig folk ikke forstår. (rooting, avansert programvare, benchmarking etc. Dette finnes også på iPhone, men det er ikke det som overskygger. iPhone domineres av folk som snakker om hvor enkelt det er, mens Android domineres av folk som snakker om hvor åpent det er, og alle mulighetene det gir. Vanlig folk bryr seg ikke. De vil ha et sosialistisk system (som styrer deg) men det får ting gjort og alt bare fungerer (Apple sitt slagord)

 

Som blir omtalt hvor? Her på nerde-forum der nerder samles og diskuterer? Jaa, der blir rooting, avansert programvare osv omtalt mye. Blant den "gjengse mann" som eier Anodroid? I liten grad. Android domineres nok ikke av nerdene.

 

AtW

 

Dette er ikke et nerde-forum, men er forum for alle. Androidpolice (f.eks) er nerdeforum.

 

Android domineres ikke nerdene, men nerdene gjør veeeldig mye utav seg, og da blir ofte den tekniske siden av ting forsterket, så Android er misforstått, og fungere lett out-of-the-box. Det er som sagt ikke hva det er, men hvordan det blir fremstilt. Søker man etter løsninger på Android-problemer finner man ofte mer avanserte løsninger (treff)enn på f.eks iPhone

Lenke til kommentar

At en lydspiller og skjerm trekker mye strøm forstår vi jo alle. Ellers synes jeg innleggene var gode.

Ja, det var kanskje ikke helt godt skrevet det siste der. Poenget mitt var i hovedsak at det kun er Sporify som utpeker seg som noen synder av de appene som kjører i bakgrunnen ho meg, mens widget ikke er å finne på listen. (Noen andre apps har og vært batterisyndre, men de ha jeg byttet ut.) Vet ikke helt hvorfor jeg blandet inn skjermen. :p
Lenke til kommentar

Jeg har ingen batteriproblemer med Spotify kjørende i bakgrunnen. Er det spesifikt for Android?

Neida, det er ikke noe problem, det er bare det at det bruker mye batteri når jeg bruker det mye. Det "skal" det jo gjøre. Men det bruker definitivt mer batteri enn den innebygde/andre musikkspillere, men så må jo spotify dekryptere filene først, og det koster vel noen CPU-sykluser. Det er en trade-off jeg er villig til å leve med, enn så lenge, selv om jeg ikke har vært veldig imponert over Spotify siste året. Desktop-klienten for linux har blit akterutseilt, FB-koblingen er en bommert, og jeg saver faktisk noe av det redaksjonelle innholdet Wimp har. Men siden klienten til Wimp er fullstendig elendig, blir det enten Spotify, eller ha full kontoll over egen, lokal musikk. Endret av NgZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...