Gå til innhold

Asus slipper sine Ultrabook-maskiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om du har muligheten er det sikkert lurt å prøve de forskjellige varianter, feks fikk jeg personlig lite bruk for baklys tastatur, uteom at det ser kult ut. Gestures virker til å være ok implementert i nye ultraportable fra forskjellige produsenter.

 

Mulig gestures er implementert, men slike tilbakemeldinger som den nedenfor bekymrer meg litt. Slike erfaringer jeg har hatt med mange PC`er - flott på papiret, men engineeringen er mangelfull.

 

The only problem is that there are some issues that I don't know if I'll be able to overcome. First off, the touchpad is really off. If I try to do something sensitive, it doesn't necessarily move, and if I try to do something fast, I almost always overshoot. The trend-setting 1600x900 screen I thought would be a benefit, but instead, everything is so small that it makes using the touchpad even more difficult. I installed the most recent touchpad driver, and that didn't make anything particularly better. I've already had some issues with resting my palm on the touchpad that have caused clicks that shouldn't have clicked. (I've tried playing around with that setting too.)

 

Secondly, I'm not sure how I feel about the button layout. I'm trying to be acutely aware that my previous computer had a different layout and so I need to get used to some features, however one thing that really bothers me is that there is no 'home' or 'end' button. I use those functions often for selecting text.

 

Thirdly, I was disappointed to learn (Before I bought) that it would not function with my 5 GHz wifi. But it was something I would certainly live with if the speed was still up to par. (After all, I've survived years without it). But then I discovered that the wifi was still a bit flakey- while my old laptop is getting my full speed, this one was only get a fifth of the speed it should have.

 

Finally, I've noticed that the power connected isn't working perfectly. It doesn't seem solidly made, and when I fiddle with it a bit, the light changes, indicating that its not connecting anymore.

 

I know I'm only pointing out the flaws, but thats just what im concerned with. Otherwise, its a wonderful computer. But I need someone to convince me that these problems aren't enough to send it back- because I REALLY need a new laptop.

 

Also not necessarily a deal breaker: If you're going to engrave "Audio by Bang & Olufsen ICEpower" into your computers, the audio better be good enough so that when you play things, you don't get crackles on high volume. And I'm no stuck-up audiophile- I just don't want my sound crackling.

 

But hey, you know what IS a dealbreaker?! When the wireless randomly decides it no longer has an internet connection, despite still being connected to my network! Has happened three times already.

 

I'm having the same issue, and as you, was very disappointed because now I have a clicking fan AND a faulty wireless adapter.

 

 

Flere slike erfaringer her....:

 

http://forum.noteboo...trabook-43.html

Endret av HåkonN
Lenke til kommentar
Om du har muligheten er det sikkert lurt å prøve de forskjellige varianter, feks fikk jeg personlig lite bruk for baklys tastatur, uteom at det ser kult ut. Gestures virker til å være ok implementert i nye ultraportable fra forskjellige produsenter.

 

Mulig gestures er implementert, men slike tilbakemeldinger som den nedenfor bekymrer meg litt. Slike erfaringer jeg har hatt med mange PC`er - flott på papiret, men engineeringen er mangelfull.

Flere slike erfaringer her....:

 

http://forum.noteboo...trabook-43.html

 

Om du leser i tråden ser du at gestures er implementert ja, men ikke like mange som i MBP/MBA. Når det kommer til trådløst har det med instillingene på PCen å gjøre, og om man setter preferanse til maks ytelse så har zenbooken et bedre signal enn en tilsvarende MBA.

 

Trackpaden har nylig fått update som skal redusere problemene rapportert.

 

Faktumet er at man kan finne småfeil som irriterer i alle laptopper, men mange av dem kan løses.

 

Jeg tror generel byggekvalitet i en Zenbook ligger på linje med en MacBook Air.

Lenke til kommentar

Jeg har seriøse planer om å kjøpe meg en UX31, men jeg kom plutselig til å tenke på noe. Når en vanlig PC tar kvelden, da kan du nappe ut lagringsenheten, uansett om det er SSD eller harddisk, og koble denne til din nye PC for å hente ut det måtte trenge. Med en Ultrabook, så har jeg forstått det slik at "disken" er loddet direkte på hovedkortet. Da tror jeg det vil bli en betydelig større utfordring å få hentet det man ikke har backup av. Hmm...

Lenke til kommentar

Jeg har seriøse planer om å kjøpe meg en UX31, men jeg kom plutselig til å tenke på noe. Når en vanlig PC tar kvelden, da kan du nappe ut lagringsenheten, uansett om det er SSD eller harddisk, og koble denne til din nye PC for å hente ut det måtte trenge. Med en Ultrabook, så har jeg forstått det slik at "disken" er loddet direkte på hovedkortet. Da tror jeg det vil bli en betydelig større utfordring å få hentet det man ikke har backup av. Hmm...

 

Og jeg som trodde de hadde bare blåkopiert Apple og sørget for at diskene er uten casing, men er fortsatt fult utskiftbare.

Lenke til kommentar

Jeg har seriøse planer om å kjøpe meg en UX31, men jeg kom plutselig til å tenke på noe. Når en vanlig PC tar kvelden, da kan du nappe ut lagringsenheten, uansett om det er SSD eller harddisk, og koble denne til din nye PC for å hente ut det måtte trenge. Med en Ultrabook, så har jeg forstått det slik at "disken" er loddet direkte på hovedkortet. Da tror jeg det vil bli en betydelig større utfordring å få hentet det man ikke har backup av. Hmm...

 

På UX31, så er RAMen loddet til hovedkortet, men SSDen kan du fortsatt nappe ut. Her har du et bilde av SSDen i en UX31

 

DSC_4446_575px.jpg

 

Jeg vet ikke hvilken kobling du trenger for å koble denne til noe annet eller hvordan det vil fungere om laptoppen skal plutselig dø, men det er ihvertfall ganske greit å fysisk fjerne SSDen fra maskinen.

 

Her er flere bilder av UX31 innvendig: http://www.anandtech.com/Gallery/Album/1465

Endret av MrConfusion
Lenke til kommentar
Om du har muligheten er det sikkert lurt å prøve de forskjellige varianter, feks fikk jeg personlig lite bruk for baklys tastatur, uteom at det ser kult ut. Gestures virker til å være ok implementert i nye ultraportable fra forskjellige produsenter.

 

Mulig gestures er implementert, men slike tilbakemeldinger som den nedenfor bekymrer meg litt. Slike erfaringer jeg har hatt med mange PC`er - flott på papiret, men engineeringen er mangelfull.

Flere slike erfaringer her....:

 

http://forum.noteboo...trabook-43.html

Om du leser i tråden ser du at gestures er implementert ja, men ikke like mange som i MBP/MBA. Når det kommer til trådløst har det med instillingene på PCen å gjøre, og om man setter preferanse til maks ytelse så har zenbooken et bedre signal enn en tilsvarende MBA.

 

Trackpaden har nylig fått update som skal redusere problemene rapportert.

 

Faktumet er at man kan finne småfeil som irriterer i alle laptopper, men mange av dem kan løses.

Jeg tror generel byggekvalitet i en Zenbook ligger på linje med en MacBook Air.

 

Jeg hører det du sier om trådløs ytelse, men issuene i tråden over ser ut til (i allefall for enkelte) å dreie seg om stabilitet. Plagsom klikking i vifter blir jeg også skeptisk til. Og den klagene ang. trackpaden (og tastaturet), virker det som det er blitt bedre, men det er ikke mange som er positive til at det skal bli noe eple-erstatter på dette punktet. Jeg leser poster fra senest i går fra en bruker som nå vil sende maskinen i retur. Mulig alt dette blir fikset i fremtidige patcher, men så kommer det også tilbakemeldinger om mangler på kontrast og innsynsvinkel. Testen AndandTech er hovedsakelig positiv, men nevner spesielt disse punktene;

 

"Where the Zenbook needed to spend more time baking was in the display and trackpad departments. I prefer innovation but the display is one area where ASUS should have just blatantly copied Apple. The 11-inch MacBook Air delivers a much better overall experience. It's calibrated from the factory, has appreciably better black levels and despite a reduction in brightness compared to the UX21 it delivers a much better overall contrast ratio.

 

The trackpad also needs some work, although thankfully the work appears to be entirely limited to driver maturity. It's not impossible to use but it can be frustrating even if you think you've got the hang of it. The occasional high latency response and the lack of support for cursor movement with another finger resting on the pad are both unacceptable. ASUS is promising to address this quickly but I tend to recommend a wait-and-see approach whenever any magical driver fixes are on the table."

 

Slike åpenbare "beta"-problemer vet Asus som produsent selvfølgelig om før produktet havner i hyllene, så det er bare hastverkarbeide og/eller slurv at produktet ikke blir ferdigstilt skikkelig. For min del er jeg også drittlei av å kjøpe halvferdige PC-produkter for så å vente i evigheter på vidunderpatcher som gjerne aldri kommer fordi produsenten ser ut til å være opptatt med å dumpe ut nye produkter. Kjøper jeg en bil forventer jeg at radio og varmeapparatet fungerer når jeg får nøklene, ikke via en ukjent oppdatering med ukjent lanseringsdato.

 

Tok ikke sjangsen og endte heller opp med å kjøpe min første Mac (Air). Uvant med OSX, men ellers en byggekvalitet jeg ikke har sett lignende fra noen PC produsenter (inkl. Sony Vaio). Og trackpaden er nesten verdt prisen alene - helt fantastisk. Skarp og kontrastfylt skjerm, Thunderbolt, lys i tastaturet, 2560x1600 ut, ingen støy/varme etc....

Endret av HåkonN
Lenke til kommentar

 

Tok ikke sjangsen og endte heller opp med å kjøpe min første Mac (Air). Uvant med OSX, men ellers en byggekvalitet jeg ikke har sett lignende fra noen PC produsenter (inkl. Sony Vaio). Og trackpaden er nesten verdt prisen alene - helt fantastisk. Skarp og kontrastfylt skjerm, Thunderbolt, lys i tastaturet, ingen støy/varme etc....

 

Om du tror du slipper unna "betaproblemer" med en macbook, så må jeg bare advare deg, for da blir du nok skuffet, MBA blir også ganske varm. Den er stille på lett bruk, etter ett par minutter på full load, så bråker den ganske mye. Og skjermen har relativt liten innsynsvinkel. Det er ikke noe vs-opplegg, jeg bare poengterer det, så du ikke blir skuffet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Om du tror du slipper unna "betaproblemer" med en macbook, så må jeg bare advare deg, for da blir du nok skuffet, MBA blir også ganske varm. Den er stille på lett bruk, etter ett par minutter på full load, så bråker den ganske mye. Og skjermen har relativt liten innsynsvinkel. Det er ikke noe vs-opplegg, jeg bare poengterer det, så du ikke blir skuffet.
Har brukt AIR hele helgen. Vi testet innsynsvinkelen her inne på jobb når jeg fikk den, og ingen reagerte på innsynsvinkelen. Var nok heller refleksjonene fra vinduet som ble synlig når vi satt den i "riktig" posisjon. Har ikke gjort noe virkelig tung multitasking enda (men det skal den heller ikke brukes til for min del - det er en ultraportabel), og så langt kan jeg ikke huske å ha hørt den i det hele tatt - ei heller at den blir varm.

 

Snakker vi om samme AIR modell; siste utgave 13"?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Om du tror du slipper unna "betaproblemer" med en macbook, så må jeg bare advare deg, for da blir du nok skuffet, MBA blir også ganske varm. Den er stille på lett bruk, etter ett par minutter på full load, så bråker den ganske mye. Og skjermen har relativt liten innsynsvinkel. Det er ikke noe vs-opplegg, jeg bare poengterer det, så du ikke blir skuffet.
Har brukt AIR hele helgen. Vi testet innsynsvinkelen her inne på jobb når jeg fikk den, og ingen reagerte på innsynsvinkelen. Var nok heller refleksjonene fra vinduet som ble synlig når vi satt den i "riktig" posisjon. Har ikke gjort noe virkelig tung multitasking enda (men det skal den heller ikke brukes til for min del - det er en ultraportabel), og så langt kan jeg ikke huske å ha hørt den i det hele tatt - ei heller at den blir varm.

 

Snakker vi om samme AIR modell; siste utgave 13"?

 

Jeg har den nyeste 11-tommeren, men jeg har vanskelig for å se for meg at det er så vanvittig annerledes på 13-tommeren.

 

AtW

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er skjermen forskjellig fra 11" og 13" modellen, det er jo to forskjellige skjermer med to forskjellige paneler?

Nå leveres både 11" og 13" med både Samsung og LG paneler så det kan være stor forskjell fra om du får det ene eller det andre panelet.

 

Og hva støy angår så støyer sikkert 11" mer på grunn av mindre plass til luft og vifte, min 13" 2011 modell bråker knapt i det hele tatt selv ved moderat belastning.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er skjermen forskjellig fra 11" og 13" modellen, det er jo to forskjellige skjermer med to forskjellige paneler?

Nå leveres både 11" og 13" med både Samsung og LG paneler så det kan være stor forskjell fra om du får det ene eller det andre panelet.

 

Og hva støy angår så støyer sikkert 11" mer på grunn av mindre plass til luft og vifte, min 13" 2011 modell bråker knapt i det hele tatt selv ved moderat belastning.

 

Ikke noe mer forskjellig enn det er innad mellom de to? Begge panelene leveres jo til begge modeller? Ingen av de har en innsynsvinkel som er uproblematisk på en så liten maskin.

 

Jeg har ikke gjort inngående testing selv, og det vil jo avhenge av konfigurering av CPU osv (det er ikke nødvendigvis samme CPU på begge), men etter det jeg har lest om saken, så er det ganske likeverdig mtp støy, kjølingssystemet rundt CPUen er også relativt likt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Etter jeg kom hjem i dag har jeg gjort litt testing. Satt den på sengen for maks varme i bunn. Startet opp en 1080P video over youtube - Flash skal jo være killeren for Apple. Så startet jeg opp alt jeg fant av programmer; facetime, mail, iCal, addressebok, Photo Booth, garrage band, itunes, iphoto, Spotify, Skype... samtidig.

 

Jeg klarer ikke å provosere frem viften uansett hva jeg gjør og kan ikke huske å ha hørt viften siden jeg startet maskinen første gang. Selvfølgelig finnes det tyngre programmer enn dette, men uansett ser ikke det ut til å være et problem på denne maskinen - kommer aldri til å bruke en ultraportabel til tung tallknusing uansett. Maskinen er forøvrig lunken på undersiden etter ca. 1 times bruk på senga.

 

Produsenter gjør av og til såkalte "silent upgrades", så det er slettes ikke utenkelig at 2 maskiner kan være ulike selv om de har samme modellnummer. Temp. styrte vifter styres i stor grad av software/firmware, og støv i maskinen, romtemperatur etc vil også påvirke resultatet. Når vi i tillegg snakker om 2 forskjellige modeller blir diskusjonen ganske fånyttes.

 

 

 

Lenke til kommentar

Avhengig av hvilken nettleser man bruker, så leverer youtube mye i html5 nå og ikke bare flash.

 

Har kun erfaring med en MBP 2011 modell, og den blir sinnsyk varm under. (Type ikke sitt med den rett på lårene)

 

Ved tung last støyer den også en del, men ikke like mye som min 4 år gamle HP. (Som jeg forøvrig er UENDELIG mer fornøyd med og mer produktiv med, men det skyldes utelukkende OS'et. Kjører ubuntu på den.)

Lenke til kommentar

Etter jeg kom hjem i dag har jeg gjort litt testing. Satt den på sengen for maks varme i bunn. Startet opp en 1080P video over youtube - Flash skal jo være killeren for Apple. Så startet jeg opp alt jeg fant av programmer; facetime, mail, iCal, addressebok, Photo Booth, garrage band, itunes, iphoto, Spotify, Skype... samtidig.

 

Jeg klarer ikke å provosere frem viften uansett hva jeg gjør og kan ikke huske å ha hørt viften siden jeg startet maskinen første gang. Selvfølgelig finnes det tyngre programmer enn dette, men uansett ser ikke det ut til å være et problem på denne maskinen - kommer aldri til å bruke en ultraportabel til tung tallknusing uansett. Maskinen er forøvrig lunken på undersiden etter ca. 1 times bruk på senga.

 

Produsenter gjør av og til såkalte "silent upgrades", så det er slettes ikke utenkelig at 2 maskiner kan være ulike selv om de har samme modellnummer. Temp. styrte vifter styres i stor grad av software/firmware, og støv i maskinen, romtemperatur etc vil også påvirke resultatet. Når vi i tillegg snakker om 2 forskjellige modeller blir diskusjonen ganske fånyttes.

 

Det er ikke utenkelig at de er forskjellige, men det er heller ikke spesielt sannsynlig at det er en vesentlig forskjell, med viftestørrelsen har de lite å gå på, vifta går ikke fortere før CPUen er svært varm. Det er vel individuelle forskjeller i hva man oppfatter som varmt, jeg synes maskinen blir ubehagelig varm under til å ha rett på beina etter en tids bruk. Andre kan selvfølgelig ha en annen terskel, jeg tviler dog på at asusen blir så veldig mye varmere. Litt av problemet er at alu er et ganske ubehagelig materiale å ha inntil seg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...