Gå til innhold

Tråden for opptak Politihøgskolen 2012.


OddZen

Anbefalte innlegg

"Opptakskrav

Politihøgskolen tilbyr en høgskoleutdanning, og dermed er generell studiekompetanse en forutsetning for opptak. Søkere må ha generell studiekompetanse i det de søker om opptak, altså innen 1. mars.

(Politihøgskolen vil også vurdere søkere som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse.)"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann alle dere!

 

Jeg sitter her med et lite dillemma for øyeblikket. Jeg har gått 3 år på yrkesskole (automasjon på videregående) men har funnet ut at det da er politihøgskolen jeg virkelig vil inn på. Jeg skal derfor gå allmenn påbygg til generell studiekompetanse slik at jeg kan søke meg inn på phs. Det jeg lurer på er hvordan det er med fravær i forhold til å komme inn på phs. Jeg har per i dag kun 3 dager fravær på mine 3 år på videregående skole. Min familie skal reise til Fillipinene 4 uker i desember og lurer på om jeg skal være med. Da vil jeg få 2 uker fravær fra skolen og lurer på om det har mye å si eller ikke i forhold til å komme inn på phs. Håper på kjapt svar fra noen som vet noe :)

 

- Haakon

 

Hei Haakon!

 

Som noen andre har skrevet er det nok lurt å søke om permisjon til fraværet ditt, selv om jeg tror ikke skolen (les phs) ser så veldig nøye på fravær på vitnemål fra vgs.

Det er jo ganske stor forskjell på å gå på vgs og å gå på høgskole. En høgskole velger man selv å søke på, og er man ikke motivert nok til å møte opp på skolen/tar seg mye fri så kan man heller velge å avslutte uten fullført bachelor (dette kan man jo på vgs også, men det er allikevel ganske anderledes). Da skjønner man kanskje at dette yrket er ikke noe for meg, mens på vgs er det jo mer generelle fag.

De som heller sjekker fravær er de du søker jobb hos osv, kanskje hvis det står mellom deg og en annen person.

Selv om det er mange lærere som sier at det er viktig med lite fravær pga fremtida osv, så har jeg fått et inntrykk av at ytterst få sjekker fraværet ditt på vitnemålet.

 

Så om du velger å dra på ferie og få 2 ukers fravær, så sier jeg bare nyt ferien! ;)

Endret av Ådalen_88
Lenke til kommentar

 

Må bare minne deg på at hvis du tar generell studiekompetanse dette året og er ferdig våren 2013, får du ikke søkt PHS før 2014. Regelen er vel sånn at man må ha generell studiekompetanse allerede når man søker skolen.

 

Ok, takk for infoen men jeg er kalt inn til militærpolitiet et år først som jeg skal på i Januar 2014. Etter det blir det rett inn på Politihøgskolen og da er jeg også fylt 20 år.

Lenke til kommentar

Takk til alle sammen for gode svar :). Tror jeg skal nyte en god ferie da. En annen ting jeg lurer på, er hva som trengs etter jeg har fått generell studiekompetanse. Er det da mulig for meg å søke direkte inn på phs eller må jeg ha gått enda en skole/linje før det igjen?

 

- Haakon

Lenke til kommentar

Takk til alle sammen for gode svar :). Tror jeg skal nyte en god ferie da. En annen ting jeg lurer på, er hva som trengs etter jeg har fått generell studiekompetanse. Er det da mulig for meg å søke direkte inn på phs eller må jeg ha gått enda en skole/linje før det igjen?

 

- Haakon

 

Da er det bare å søke. Sjekk www.phs.no hvis du er usikker. Der står alle de formelle kravene.

 

Hvis jeg skjønte det riktig fyller du 20 år i 2014? Da skal jeg komme med en anbefaling som sikkert gjør meg upopulær blandt mange her. Vent med å søke. Studer noe annet, reis og jobb. Skaff deg livserfaring. Det kommer du til å tjene masse på, selv om det sikkert nå føles meningsløst å gjøre noe annet når det er politi du virkelig vil.

 

Eller se det på en annen måte. De aller fleste som begynner å studere går rett i jobb når de er ferdig. Det er klart man vil ut og praktisere det man har brukt år på å lære. Men hva da med alt det andre du kanskje kunne tenke deg å gjøre? Det er nå du har muligheten.

 

Jeg har alltid hatt lyst til å bli politi, men har valgt å bruke flere år på å gjøre andre spennende ting som har gitt meg masse gode opplevelser og verdifull erfaring jeg kan ta med meg videre uansett hvilket svar som kommer til neste uke. Det angrer jeg ikke på.

Lenke til kommentar

Må bare minne deg på at hvis du tar generell studiekompetanse dette året og er ferdig våren 2013, får du ikke søkt PHS før 2014. Regelen er vel sånn at man må ha generell studiekompetanse allerede når man søker skolen.

 

Ok, takk for infoen men jeg er kalt inn til militærpolitiet et år først som jeg skal på i Januar 2014. Etter det blir det rett inn på Politihøgskolen og da er jeg også fylt 20 år.

Veldig bra hørtes ut som en fornuftig plan;)

Lykke til.

Du blir nok politi hvis det er det du vil bli.

Lenke til kommentar

 

Det står:

 

I svarbrev fra Samordna opptak vil det stå «Ikke kvalifisert – Mangler spesielt krav POLITI». Dette betyr at ett eller flere opptakskrav ikke er oppfylt. For de som har gjennomført fysiske tester og bestått disse, vil det bety at man ikke har bestått norskkrav, vandelskrav, medisinske krav eller vurdering av opptaksnemnd.

 

 

Er ikke det slik at norsk kravet må være godkjent før man blir innkalt til testene?

 

Hvis man blir ikke godkjent hos legen, får man vel ikke gå videre til intervjuet vel?

Lenke til kommentar

 

Det står:

 

I svarbrev fra Samordna opptak vil det stå «Ikke kvalifisert – Mangler spesielt krav POLITI». Dette betyr at ett eller flere opptakskrav ikke er oppfylt. For de som har gjennomført fysiske tester og bestått disse, vil det bety at man ikke har bestått norskkrav, vandelskrav, medisinske krav eller vurdering av opptaksnemnd.

 

 

Er ikke det slik at norsk kravet må være godkjent før man blir innkalt til testene?

 

Hvis man blir ikke godkjent hos legen, får man vel ikke gå videre til intervjuet vel?

Så lenge man har generellstudiekompetanse så kan man bli kaldt inn til opptak. Man har muligheten til å forbrede norsk karakteren og ettersende den innen 01juli. Dvs hvis man har 2 i norsk så kan man bli kaldt inn til opptak og tatt opp som student ved phs så lenge man får 3 eller bedre i norsk innen 01juli og sender det inn.

 

Man leverer urinprøve den blir ikke åpnet og testet før du er på opptak opg eventuelt intervjuet.

Lenke til kommentar

Ja eller hvis søkere som kan dokumentere mer enn 60 studiepoeng høyere utdanning der undervisningsspråket har vært norsk, får godkjent norskkravet på bakgrunn av tilstrekkelig dokumentert realkompetanse i norsk språk. :green:

 

Jeg leverte aldri noe urinprøve, ble aldri spurt om det hos legen.

Lenke til kommentar

Ja eller hvis søkere som kan dokumentere mer enn 60 studiepoeng høyere utdanning der undervisningsspråket har vært norsk, får godkjent norskkravet på bakgrunn av tilstrekkelig dokumentert realkompetanse i norsk språk. :green:

 

Jeg leverte aldri noe urinprøve, ble aldri spurt om det hos legen.

Jeg vet ikke hvordan det er i dag, da jeg søkte måtte vi levere en urinboks med urin, det med realkompetanse vet jeg ikke noe om.

Uansett så er det opptaksnemnda som velger ut de studentene som ikke er sikket og egnet. Alle de andre blir vurdert ut fra mangler osv. tilslutt så går det på studiepoen, kjønn osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...