Gå til innhold

Tråden for opptak Politihøgskolen 2012.


OddZen

Anbefalte innlegg

Folk prøver sikkert å tenke på andre ting for å få tiden til å gå fortere. Er ihvertfall det jeg prøver på, men tankene går stort sett på skolesvarene som er rett rundt hjørnet uansett. Kjenner jeg begynner å telle ned timer snart. Natt til mandag kommer til å bli en vansklig dag å sove på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.politiforum.no/id/4730

 

Noen komentarer til dette:)

Hva synes dere om dette, 360 millioner kroner ekstra i året fordelt på 9000 mann. Studenter som går ut skolen må vente nesten et helt år før de får jobb.

Hva er viktigst for dere?

 

I det spørsmålet der ligger det mye vi kan diskutere. Jeg syns det er vanskelig å kommentere en avtale jeg bare kjenner til fra det begrensa materialet som ligger tilgjengelig for allmenheten. Men det er klart, skal politifolk være untatt bestemmelsene i Arbeidsmiljøloven, må det kompanseres. Så det blir utrolig spennende å følge med på forhandlingene til høsten. Det blir neppe enkle forhandlinger, og da er det jo greit at en av de som satt på PODs side av bordet i tidligere forhandlinger nå har skifta side og sitter på "riktig side." Alltid greit å ha med noen som kjenner motstanderen godt :)

 

Når det gjelder det du sier om at nyutdanna politistudenter må gå nesten et år før de får seg jobb, er vel det en smule unyansert. Det POD har sagt, er at 95% av studentene er i jobb et år etter at de gikk ut. Det hadde kanskje vært interessant å sett hvor mange som hadde fått seg jobb 3 og 6 måneder etter endt utdanning og hvor mange som har vikariater og fast jobb, men veit ikke om statistikk på det finnes.

 

Jeg forventer ikke at det venter en drømmejobb på meg den dagen er er ferdig utdanna, hvis jeg kommer inn. For de aller fleste andre studenter gjør det jo ikke det. Hvorfor skal det være annerledes for politistudenter? Fordi man er så mye viktigere enn alle andre? Sånn må vi ikke tenke.

 

Man må være villig til å flytte på seg, ta noen måneder her og noen måneder der, og etterhvert som du bygger deg opp erfaring vil du få deg fast jobb.

 

Jeg vil våge å påstå at sykepleierstudentene går en mye mer usikker fremtid i møte enn det politistudentene gjør. Skulle gjerne hatt noen kilder som underbygger påstanden min, men det har jeg ikke akkurat nå. Kan helt sikkert skaffes. Men det er jo en kjent sak at ufrivillig deltidsarbeid er et stort problem i det offentlige helsevesenet. Jeg veit om nyutdanna sykepleiere som i årevis har forsøkt å få seg fast 100% stilling på sykehus, men til slutt gitt opp og gått tilbake til skolebenken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huff, er utrolig spent på "dommen" jeg også nå. Også spent på om jeg får boplass hvis jeg kommer inn. Er det noen som har tatt sjansen og skaffet seg leilighet før de får svar? Har også arbeidet som en tulling i det siste for å spare opp litt midler til jeg blir student igjen. Må si jeg gruer meg til å bli fattig student, selv om studenttilværelsen er digg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...