Gå til innhold

Tråden for opptak Politihøgskolen 2012.


OddZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har gått første året i kongsvinger? (helst nå i vinter)

 

Ser ann mulighetene for å pendle et stykke og lurer på hvordan en typisk uke ser ut. Da tenker jeg på hvor mange dager i uken er det skole? Hvor mange dager i uken er det obligatorisk skole? Starter man ofte før 09:00? Hvor ofte går det buss fra kongsvinger sentrum?

 

På forhånd takk! :new_woot:

Lenke til kommentar

Godt å lese hva du skriver Joggern, føler jeg har en studieplass til høsten nå. Jeg hadde også hørt at flesteparten røyk på intervju, men det er bare tull det da.

 

Nei, det stemmer jo ikke pr dags overhodet. Men det gjorde det før, da det pr.studieplass var veldig mange flere søkere.

 

For å si det litt flåsete; da man økte inntaket fra 520 til 720, så tok man inn de 200 som ellers ville røket på nettopp intervju.

 

Nå derimot, er antall innkalte (som jo er mer reellt enn alle som søker og ikke har sjekket at de engang kan bli politi, eller om de vil stille hvis de blir innkalt) godt under halvparten av det en opererer med som søkertall, helt nedi 1500. Når i tillegg så mange stryker eller ikke møter opp, og en er helt nede i 1000 på det psykiske, så begynner det jo å bli rimelig tynt for de som skal vurdere. Har de 10 stk inne, vet de at 7 MÅ videre. Det må rett og slett til for å i det hele tatt kunne fylle plassene. I tillegg må gjerne noen titalls ekstra gjennom for å kunne stå på liste (mange som har droppet plassen fordi de enten har ombestemt seg eller ikke er fornøyd med hvilken skole de fikk).

 

Så misforstå meg rett; DERE har all grunn til å være fornøyde og lykkelige over at oddsen så til de grader peker i deres retning! Jeg hadde gitt blanke i at søkertallene burde vært høyere osv!

 

Så la oss se mot NESTE år (når alle dere er inn :) ), og håpe at antall som møter og står på fysisk er gått opp, om ikke drastisk, så i hvert fall noe.

 

Det er så enkelt som at dersom 50 flere stryker/ikke møter opp på hvert opptakssted, ja, så kan en nesten bare avlyse det psykiske - For alle må inn bare de hadde nok o2-opptak og krutt i armene.

 

 

Så nyt det, bruk det til å roe nervene frem til 20 juli! Den verste ventetida dere sannsynligvis har hatt siden julaften på førskolen! Men det ordner seg som bare det for dere :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå stemmer ikke dette helt Mezz..!

 

Jeg har som tidligere nevnt vært innom nemda etter jeg begynte på phs, og hjulpet dem med det "nye opplegget" som ble innført fra i år. Da har jeg snakket med noen av lederne for nemnda, og slik de la fram ting, så er det ikke sånn at de SKAL ha inn i overkant av 700. De har i overkant av 700 plasser tilgjengelig.

 

Skulle bare 650 bli regnet som kvalifisert, ja så blir det et par klasser mindre. Ikke værre enn det.

 

Men det er klart, det blir nok kvalifiserte søkere i år, men man kan tenke seg at søkertallet går ned, da vil dette bli reelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå stemmer ikke dette helt Mezz..!

 

Jeg har som tidligere nevnt vært innom nemda etter jeg begynte på phs, og hjulpet dem med det "nye opplegget" som ble innført fra i år. Da har jeg snakket med noen av lederne for nemnda, og slik de la fram ting, så er det ikke sånn at de SKAL ha inn i overkant av 700. De har i overkant av 700 plasser tilgjengelig.

 

Skulle bare 650 bli regnet som kvalifisert, ja så blir det et par klasser mindre. Ikke værre enn det.

 

Men det er klart, det blir nok kvalifiserte søkere i år, men man kan tenke seg at søkertallet går ned, da vil dette bli reelt.

 

Alle blir vel vurdert individuelt, uavhengig fra resten av pulje? De skal jo finne ut om du er egnet eller ikke.

 

Eller ser de på alle dem som er egnet i puljen, og velger bare de beste som får gå videre i prosessen?

Lenke til kommentar

Nå stemmer ikke dette helt Mezz..!

 

Jeg har som tidligere nevnt vært innom nemda etter jeg begynte på phs, og hjulpet dem med det "nye opplegget" som ble innført fra i år. Da har jeg snakket med noen av lederne for nemnda, og slik de la fram ting, så er det ikke sånn at de SKAL ha inn i overkant av 700. De har i overkant av 700 plasser tilgjengelig.

 

Skulle bare 650 bli regnet som kvalifisert, ja så blir det et par klasser mindre. Ikke værre enn det.

 

Men det er klart, det blir nok kvalifiserte søkere i år, men man kan tenke seg at søkertallet går ned, da vil dette bli reelt.

 

Det betviler jeg ikke overhode, og det er helt garantert som du sier at det ikke vil bli et problem i år!

 

Men realiteten er den samme, og pila peker feil vei. De jeg kjenner som jobber med dette i Oslo PD har sagt at dette er nødt til å bli et tema så fort de samles igjen. Både POD eller justisdep. har sagt tydelig at å ikke fylle de 720 plassene ville vært "uønskelig og svært uheldig" (på byråkrat: uaktuelt). Det vil skape en tillitskrise overfor utdanningen, og falle tungt på etaten. Klarer man ikke utdanne skikkelig politi? 720 er en tungt politisk forankret sak, spesielt for AP som i sin tid under Storberget økte utdanningen til 720, mens POD ba om en økning til 520. Dette forsøkte AP å slå politisk mynt på, og skulle vise en historisk satsing på politi. Årene som har gått siden har vist flere sider om studenter uten jobb/etat som nedbemanner, enn noen "historisk politisatsning". Storberget gikk f.eks fra å love studentene jobb etter endt utdanning, til å kalle studentene sutrete våren 2011.

 

Selvsagt er det bedre å leve med at en bare fant 600 egnede, og leve med det, enn å ta inn 120 til som ikke burde vært det. Men spørsmålet er om de som lever av disse tallene klarer det?

 

Å gå ned til 520 man trygt kan si er vel innafor kvalifikasjonene, er bedre enn 720 man ikke kan - Likevel, hva er verst for AP? Ingen av delene er ønskelig, men dette har vært en hjertesak ift "politiet mot 2020". Det er det tallet de selv har sagt må til for å nå 2 tjenestemenn pr. 1000 innbygger. Nå er tallet LAVERE enn da AP kom til makta, altså det har bare sunket.... Hva vil en da si når de kutter 200 søkere? Hvordan skal man gjøre noe med tallene da?

 

At man ikke sier at man skal ha inn "rubbel og bit" skulle bare mangle, men det ville male et bilde om en politiutdanning i "krise" dersom man sa man ikke engang klarer nok kvalifisert ungdom til å fylle skoleplassene. Igjen kan en tenke på det bildet phs liker å vise til i avisen: at når 1 får plass, er det 5 som ikke får... Og at realiteten er mer 1:2 om en tar med fysiske opptak, og over 7 av 10 dersom man tar intervjuene.

 

Argumentet til departementet er at den psykiske delen av opptaket bare er en del av "silingen", og at phs skal ha tilstrekkelige rutiner for å plukke opp de som evt. ikke bør få fullføre. Det er jo delte meninger om hvor gode de rutinene er i praksis, men det skjer helt klart. I Oslo har vi mista to studenter som ikke kom seg igjennom, mens i andre distrikter har det vært vesentlig flere. Så ja, det skjer, det er ikke en menneskerett å komme gjennom. Men det koster å utdanne oss - syvsifret pr hodet... Skal man bruke hele phs-løpet som en silingskurv?

 

Tallene vil vise seg. Studentrådet har stilt seg skeptiske til at kravene gradvis har senket seg, og senest i fjor sendte vi vår innstilling om det nye systemet. Kravene har senket seg nettopp med begrunnelsen at en skal kunne få flere søkere å velge mellom. Når dette ikke skjer, og uhorvelig mange ikke ender til intervjuene en gang, så kan en spørre seg hvor en er på vei...

 

Man kan til slutt ende med problemet flere av minoritetene klagde over, da phs et år lot minoritetssøkere slippe inn til tross for enten for dårlig svømmetider eller 2 i norsk. Ulempen ble jo selvsagt at de som var minoritetssøkere og HADDE alle krav inne, følte seg uglesett og stemplet som de hadde sluppet gjennom uten å være kvalifiserte.

 

Hvor lang tid tar det da før man får høre preiket om at "alle" kommer inn bare de består det fysiske?

 

Jeg har aldri møtt noe særlig negativt i jobben i år med det at vi er monsterkull, men det er klart, de fleste jeg har jobbet med kom inn som en av 250 kullinger... At de føler litt mer at "nå tar man inn alt" er jo ikke fryktelig rart.

 

Politiet, og utdanningen til å bli det, er helt avhengig av publikums tillit. Det verste er at det ikke trenger å være velbegrunnet tvil... Bare at den er der.

 

Og du Stingah har garantert allerede fulgt med på den interne debatten på leserinnleggene rundt phs i politiforum. Når det nådde ut til akersgata, var det sak opp med en gang, og side opp og side ned...

Endret av mezzanine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...