Gå til innhold

Rage - Diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Dette spillet er ment for oss som liker sjangeren; Basta! Liker du bedre Battlefield e.l, så er nok ikke dette det beste. Men for sånne som meg som har fulgt Carmac siden Doom kom ut er dette bare fantastisk!

 

Vi får nå se på det, har "fulgt carmack" siden Doom, og blir vel å prøve det etterhvert, jeg tror ikke du har rett.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette spillet er ment for oss som liker sjangeren; Basta! Liker du bedre Battlefield e.l, så er nok ikke dette det beste. Men for sånne som meg som har fulgt Carmac siden Doom kom ut er dette bare fantastisk!

 

Vi får nå se på det, har "fulgt carmack" siden Doom, og blir vel å prøve det etterhvert, jeg tror ikke du har rett.

 

AtW

 

Jeg sier vel dette mest på vegne av meg selv.. Forventer ikke at "alle" skal synes det samme som meg. Men synes anmeldelser og personlige synsinger har (etter mitt syn) vært fullstendige skivebommer. Dette spillet er helt etter min smak, og tilsynelatende har jeg og guttene I ID software samme oppfattning av hva som er gøy. :)

Endret av spasibo
Lenke til kommentar

For min egen del (har IKKE spilt spillet) så tviler jeg ikke et sekund på at dette spillet er gøy akkurat slik som Doom var det. Det er bare det at Rage har en helt annen konkurranse enn det Doom hadde i 1993, og da er det ikke nok for meg at spillet ser bra ut og har enkle mekanikker. Skal jeg spille et slikt spill, så må det ha dype mekanikker, en interessant verden og et relativt godt narrativ. Av lignende spill som har alt dette, og er nylig kommet ut, så er både Deus Ex 3, Fallout-spillene, Mass Effect-spillene, Uncharted-spillene osv. Konkurransen er en helt annen for ID i dag, og jeg tror det er derfor mange ble skuffet over at ID tross alt leverte en ganske standard, men vakker, shooter.

Lenke til kommentar

Det gis ut tusenvis med spill hvert år, men man har bare tid til noen. Ut ifra det jeg har lest om spillet, så kommer jeg mest sannsynlig ikke til å prøve det. Jeg sier ikke at spillet er dårlig, bare at den pakken som Rage tilbyr ikke oppfattes som "god nok" av hverken meg eller veldig mange andre. Derfor har spillet, som du kanskje har fått med deg, også underprestert i forhold til ID sine forventinger.

Lenke til kommentar

Det gis ut tusenvis med spill hvert år, men man har bare tid til noen. Ut ifra det jeg har lest om spillet, så kommer jeg mest sannsynlig ikke til å prøve det. Jeg sier ikke at spillet er dårlig, bare at den pakken som Rage tilbyr ikke oppfattes som "god nok" av hverken meg eller veldig mange andre. Derfor har spillet, som du kanskje har fått med deg, også underprestert i forhold til ID sine forventinger.

 

er du gal, det kommer da ikke tusenvis av spill hvert år

Lenke til kommentar

For min egen del (har IKKE spilt spillet) så tviler jeg ikke et sekund på at dette spillet er gøy akkurat slik som Doom var det. Det er bare det at Rage har en helt annen konkurranse enn det Doom hadde i 1993, og da er det ikke nok for meg at spillet ser bra ut og har enkle mekanikker. Skal jeg spille et slikt spill, så må det ha dype mekanikker, en interessant verden og et relativt godt narrativ. Av lignende spill som har alt dette, og er nylig kommet ut, så er både Deus Ex 3, Fallout-spillene, Mass Effect-spillene, Uncharted-spillene osv. Konkurransen er en helt annen for ID i dag, og jeg tror det er derfor mange ble skuffet over at ID tross alt leverte en ganske standard, men vakker, shooter.

 

Hvorfor dette spillet har fått så mye kritikk er først og fremst pga to ting:

1. Alle de tekniske problemene det har hatt på PC (ingen som har nvidia kort har hatt noen problemer etter første patchen som kom dagen etter release, mens det kan virke som at mange med ATI kort enda sliter).

2. At RPG fans ikke får det de er vant til å få og som de trodde de skulle få. Enkelt og greit fordi det er en FPS med RPG elementer og ikke omvendt.

 

Det fører til ett helt vanvittig sprik i metacritics user (4.0) og critics (7.9) score pga disse to tingene. http://www.metacritic.com/game/pc/rage

 

Dette er ett spill som er totalt overlegent disse RPG`ene som det blir sammenlignet med når det kommer til våpenfølelse, animasjoner og AI i kamp situasjoner, noe de aller fleste profesjonelle anmeldere også har merket seg. For meg og andre som er vant med rene FPS`er så var det bare ett spennende pluss og en ekstra dimensjon med RPG elementer i spillet og helt naturlig at det var mindre av det enn i for eks Fallout. Dette at folk ikke syntes storyen er kompleks nok bekrefter dette med at de har/hadde forventninger til ett RPG og ikke til en old school shooter i moderne innpakning som Rage er.

 

Spillet er til dags dato er det peneste rent grafisk jeg noen gang har sett. Grafikkmotoren Tech5 med sine megatextures gjør at ingenting multipliseres og går igjen i omgivelsene, noe jeg vil påstå er mer eller mindre revolusjonerende, og som gjør at hele spillet ser ut som consept art. Når du da kjemper mot en AI som er smartere og med ett mer uberegnelig bevegelsesmønster enn noe man noen gang før har møtt så vil jeg si at om poenget var å lage en god shooter så har man utvilsomt lykkes med det.

 

Så har man en PC med nvidia kort (kjører faktisk fint på høye settings uten noen problemer med ett GTX 260 kort), og liker FPS så vil jeg påstå at man har gått glipp av noe helt spesielt om man ikke tar seg tid til Rage.

Lenke til kommentar

Det som er mest utrolig med Rage er at ett såpass techsavvy software selskap som id, klarer og levere ett produkt som ikke er optimalisert for 1/2 parten av pc brukerene (ati kort).

De nye driverene som er sluppet fikser ikke problemet, samtidig som de føkker opp andre spill. Første gang jeg har klart å fått bsod på Bf2-bc pga driverene.

Ellers er spillet artig nok. Nostalgitripp for "gamle" folk som meg som har fulgt id siden Commander Keen :-) Men selv om spillet ser pent ut, så synes jeg id ikke har klart å følge med i tiden når en sammenligner med hva andre selskaper klarer å gi ut av titler. Og jeg er faktisk enig i at det er på sin plass å sammenligne Rage med Borderlands.

Andre ting som jeg synes er dårlig er hvor lite frihet du har i spillet. Det er t.o.m. mange plasser ikke mulig og f.eks. hoppe over ett gjerde for å ta en shortcut, men må følge 'veien' helt rundt.

Småting kanskje, dog........................................

 

 

swank

Lenke til kommentar

Etter å ha fått spillet litt på avstand føler jeg vel kanskje at det var et rimelig dårlig totalprodukt. Spillet har mange elementer jeg håper flere spill av denne typen etteraper og kopierer, da særlig ragdoll-fysikken og våpenfølelsen. Ting som kortspillet ville det også vært spennende å se i andre spill av denne typen (ikke bare i RPG'er), dessverre fungerer det dårlig i Rage fordi det har ikke nok innhold ellers til å rettferdiggjøre minispill-spilling i mine øyne. Borderlands for eksempel ville nok fått mye mer ut av det.

 

Historien er faktisk litt interessant (ikke les med mindre du har fullført historien),

 

fordi du spiller fyren som faktisk skal redde heltene. Dette er ikke så veldig tydelig, men ettersom som historien skrider frem er det tydelig at du bare er et ledd i en kjede, og dette syns jeg var en stilig måte å gjøre det på - men igjen er historien for tynt fortalt, og når den omsider begynner for meg er spillet slutt. Håpløs regi.

 

 

Rage kan ikke i mine øyne sammenlignes noe mer med Borderlands enn mange andre skytespill, jeg syns det står godt på egenhånd. Gleder meg til Rage 2, denne IP'en har definitivt stort potensiale.

Lenke til kommentar

For min egen del (har IKKE spilt spillet) så tviler jeg ikke et sekund på at dette spillet er gøy akkurat slik som Doom var det. Det er bare det at Rage har en helt annen konkurranse enn det Doom hadde i 1993, og da er det ikke nok for meg at spillet ser bra ut og har enkle mekanikker. Skal jeg spille et slikt spill, så må det ha dype mekanikker, en interessant verden og et relativt godt narrativ. Av lignende spill som har alt dette, og er nylig kommet ut, så er både Deus Ex 3, Fallout-spillene, Mass Effect-spillene, Uncharted-spillene osv. Konkurransen er en helt annen for ID i dag, og jeg tror det er derfor mange ble skuffet over at ID tross alt leverte en ganske standard, men vakker, shooter.

 

Hvorfor dette spillet har fått så mye kritikk er først og fremst pga to ting:

1. Alle de tekniske problemene det har hatt på PC (ingen som har nvidia kort har hatt noen problemer etter første patchen som kom dagen etter release, mens det kan virke som at mange med ATI kort enda sliter).

2. At RPG fans ikke får det de er vant til å få og som de trodde de skulle få. Enkelt og greit fordi det er en FPS med RPG elementer og ikke omvendt.

 

Det fører til ett helt vanvittig sprik i metacritics user (4.0) og critics (7.9) score pga disse to tingene. http://www.metacritic.com/game/pc/rage

 

Dette er ett spill som er totalt overlegent disse RPG`ene som det blir sammenlignet med når det kommer til våpenfølelse, animasjoner og AI i kamp situasjoner, noe de aller fleste profesjonelle anmeldere også har merket seg. For meg og andre som er vant med rene FPS`er så var det bare ett spennende pluss og en ekstra dimensjon med RPG elementer i spillet og helt naturlig at det var mindre av det enn i for eks Fallout. Dette at folk ikke syntes storyen er kompleks nok bekrefter dette med at de har/hadde forventninger til ett RPG og ikke til en old school shooter i moderne innpakning som Rage er.

 

Jeg tror du overdriver hva folks forventninger har å si, jeg liker både skytespill og RPG, folk har en tendens til å like gode spill, selv om de ikke lett passer i en kategori, og også mislike dårlige spill. Må innrømme jeg også har lite tiltro til at "Doom-fans" skal være mindre kritisk til dette spillet, de fleste som er det er på mange måter mer kritiske til FPSer, fordi de har spilt såpass mange.

 

AtW

Lenke til kommentar

Skal jeg spille et slikt spill, så må det ha dype mekanikker, en interessant verden og et relativt godt narrativ.

 

Det er (heldigvis) ikkje sånn at alle spel kan plasserast i ein lineær utviklingsmodell kor det endelege målet er Mass Effect og Uncharted. Det er framleis mykje rom for run-and-gun-spel, men ikkje om du gjer som Id og først skaper forventinger om noko Fallout 3-aktig, når det fra starten av har vore snakk om ein hub-basert korridorskyter. Dei skaut òg seg sjølve grundig i foten med å gje ut ei komisk dårleg PC-utgåve - det er tross alt på den plattformen at run and gun framleis lev. Då vert det ein kalkun som RAGE.

 

Forstår ikkje heilt kor du vil med "djup mekanikk" - både Uncharted og ME har enkel, grunn mekanikk, som vert kompensert for med cinematikk og fluff.

Lenke til kommentar

jeg trur grunnen till att mange syter på rage er for att de forventett seg en åpnere verden med mere rpg inpakket.

men som ID sa før de sleppte spillet:

"dont get us wrong, where ID. We make first person Shooters"

den har visse svakheter idag siden de fleste vill ha mer frihet i spill. en koridor shooter er ikke nokk for dagens publikum.

That being said: det er en skickelig solid shooter.

men om ID slepper Rage 2 trur jeg jeg kjøper en av de andre 1000vis av fps koridor shooters som alerede finnes

Lenke til kommentar

Dette spillet er ment for oss som liker sjangeren; Basta! Liker du bedre Battlefield e.l, så er nok ikke dette det beste. Men for sånne som meg som har fulgt Carmac siden Doom kom ut er dette bare fantastisk!

 

Jeg liker begge deler ;)

 

Ferdig med Rage og sett bort ifra storyline og slutten så er det eneste jeg har å klage på at spillet er for lett... igjen.

Lenke til kommentar

Rage er et bra spill, ikke game of the year akkurat, men fin underholdning.

 

Har bare opplevd et teknisk problem på PC-versjonen (blåe streker her og der), men det ødelegger ikke mye.

 

Liker settingen og historien, dog det har sine mangler. Litt mer "free roam" hadde ikke gjort noe, samt en lengre historie. Mini games var konge i dette spillet :)

Lenke til kommentar

Var veldig lett ja, spilte også på hard. Armbrøstet var jo helt rått.

 

Selv om ID utviklet spillet, så synes jeg det var veldig mange elementer fra Bethesda sine spill. Vet ikke helt hvor vellyket det var, kanskje ID skulle holdt seg til sin fps ?

 

Det er ikke et kvalitetsprodukt, men grei skuring. Hva som gjorde at det tok ørten år å lage dette, må gudene vite.

Potensialet her er stort, om de vil forsette.

Lenke til kommentar

Potensialet her er stort, om de vil forsette.

 

Enig, Syntes spillet var bra med endel nyvinninger men syntes samtidig at det er ett enormt uforløst potensiale her som jeg håper de utnytter seg av og følger opp med ett litt mer omfattende Rage 2!

 

Flere byer, flere missions med litt hardere vanskelighetssgrad hadde vært nice. Våpen/våpenfølelsen, grafikken og AI`en trenger de ikke å endre for min del, syntes dette satt som ett skudd i Rage.

Lenke til kommentar

Var en del svar til det jeg hadde skrevet, og vil til det si: Uavhengig av "våpenfølelsen", ai-en og grafikken som blant annet blir trukket frem som positive sider ved spillet: Totalpakken virker ikke interessant nok for meg og mange andre til å velge å sitte seg ned med dette spillet fremfor mange av de andre lignende spillene som finnes der ute. Det skyldes kanskje først og fremst at det rene shooterspillet er noe vi har spilt såpass mange ganger allerede at flott grafikk ikke er nok til å få oss til å gå i gang med det. For min egen del så var jeg interessert i Rage fordi det fikk veldig mye bra omtale etter e3, og fordi ID har jobbet med det lenge, og jeg kjøpte vel litt av hypen om at ID nok en gang skulle revolusjonere industrien. Det har de ikke gjort, de har tvert imot levert et spill som virker sørgelig middelmådig i de tingene som er viktige for at ihvertfall jeg skal ta opp et slikt spill. Salgstallene tyder på at jeg ikke er alene i å ha den oppfatningen.

 

 

 

Forstår ikkje heilt kor du vil med "djup mekanikk" - både Uncharted og ME har enkel, grunn mekanikk, som vert kompensert for med cinematikk og fluff.

 

Angående Uncharted her, så har du helt rett. Det spillet er ikke spesielt dypt, og kompenserer med cinamatikk, og det var derfor litt sløvt skrevet av meg. Mass Effect kan derimot spilles på mange flere måter enn bare Run & Gun, så der vil jeg si poenget mitt står selv om det også kan spilles som et Run & Gun-spill.

Lenke til kommentar

Nå ja, jeg vil nå påstå at Rage stiller sterkt i skytespill-sjangeren. Å kunne bygge ting er moro, særlig den gående sentryboten er fin og ha, dessuten er wingstick et utrolig morsomt våpen. Jeg opplevde Rage som et friskt pust, ikke helt Borderlands eller Bulletstorm men langt mer enn den vanlige typen. Men klart, å hoppe over tittelen er ikke så veldig vanskelig å forsvare.

Lenke til kommentar

Nå ja, jeg tør påstå at det er rimelig søkt å trekke paralleller mellom Bloodwing og wingstick. Det som gjorde wingstick så kult for meg var å se om den kom tilbake, jeg gjorde et lite nummer ut av å få den tilbake så ofte som mulig, noe som gjorde det litt tricky å flytte seg - da ble også spillet litt mer vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...