Gå til innhold

Rykte - Nikon D800, 36MP


Anbefalte innlegg

http://nikonrumors.com/2011/10/03/the-name-will-be-nikon-d800-the-sensor-will-be-36mp-99-probability.aspx/

 


  •  
  • What number of pixels is 3630 megapixels.
  • 4 frames per second continuous shooting in body only, about 6 frames per second will be used to DX mode with the optional battery pack.
  • A little late to be released by the model resolution sought to eliminate the low-pass filter.
  • Full HD video in 1920 × 1080/30p.
  • Headphone jacks, can be input from an external device such as a PCM sound recorder. Corresponding to USB3.0. Be available in new small wireless transmitter.
  • 86K pixel split control, AF, exposure, white balance, etc. compatible. Face Recognition AF features.
  • Larger LCD monitor, automatic brightness adjustment, the structure is not cloudy.
  • Two media CF card and SD card slot.
  • Shutter durability of 200,000 cycles.
  • Market price is about 300,000 yen. The announcement on October 26, released on November 24.

 

Noen som kan forklare pkt. #6 - samme AF teknologi som V1?

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

T ror dette blir et kongehus - høy oppløsning kombinert med gode features. Ville vært mitt drømmehus dersom jeg hadde hatt Nikon-optikk. :)

 

Sikkert noen som vil klage på at det er for høy oppløsning og at de heller vil ha bedre egenskaper på høy ISO - la oss vente og se hvordan bildene blir støymessig - ikke minst nedskalert. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Minner veldig om D700'en synes jeg.. :) Er man sikker på at ikke dette er en D700 som har fått seg en runde i PS? Og selve formen i på kameraet minner meg litt om Canon.. ;)

 

Krysning av D700 og D7000.

 

Ser veldig bra ut, men jeg lurer på om ikke 36Mp er dobbelt så mye som jeg skulle ønsket meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde det selv fint med 8Mpx på 20D, syntes det virket overkill med 21Mpx med 5DmkII.

Har endret oppfatning - det er digg med høy oppløsning på fullframe. :)

Jeg har beveget meg den andre veien :!: 15MP på 50D, så 18MP på 7D, og nå kun 12MP på D3.... jeg foretrekker det ekstra spennet på iso området samt jeg synes sistnevnte gir større muligheter på etterarbeidet i raw.
Lenke til kommentar

Venter spendt på forklaringen hvorfor batterigrepet ser utskarpt ut i forhold til huset...

 

Ser ikke ut som folket heller er enig om AF her - I orginalteksten til nikonrumors.com står det samme som dagens D3/D700, noe jeg finner rart i og med at Nikon 1 har ny teknologi som ifølge ryktene slår D3s på AF under visse forutsetninger.

Endret av fo2re
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Venter spendt på forklaringen hvorfor batterigrepet ser utskarpt ut i forhold til huset...

 

Fotografert i vinkel ovenfra, dårlig hjørneytelse på mobilkamera - eksempelvis.

 

Størrelsen temmelig identisk med D700

D7-800.jpg

 

Jeg trenger ikke 36MP, 18MP og bedre ISO egenskaper hadde vært en vinner for meg. Den biten sparer de nok til D4 :)

 

Det kan virke som om dette blir et studiokamera med D700 ytelse og video.

Lenke til kommentar
36MP er sikkert fint det - på lav ISO. Men kan være enig at det er mer enn jeg trenger ...

Det gir potensielt vanvittig oppløsning ved bruk av ekstremt god optikk.

 

Men både høy og lav ISO kan bli skadelidende. På høy ISO kan det potensielt bli mye støy på grunn av høy andel ledninger i forhold til lyssensitivt areal (quantum efficiency). På lav ISO kan det potensielt gå ut over dynamisk område (well capasity). Men dette avhenger veldig av hvordan de klarer å presse teknologien så hvor bra/dårlig den blir på de ulike områdene får vi ikke se før testene kommer.

Lenke til kommentar

36 Mp på fullformat tilsvarer ca 14 Mp på 1,6x crop og ca 16 Mp på 1,5x crop.

 

Hadde man brukt samme pikseltetthet som NikonD7k (16 Mp) på fullformat hadde man fått ca 36 Mp.

Hadde man brukt samme pikseltetthet som Canon 7D (18 Mp) på fullformat hadde man fått ca 46 Mp.

Hadde man brukt samme pikseltetthet som Sony A77 (24 Mp) på fullformat hadde man fått ca 54 Mp.

 

Forvent at vi kan se omtrent samme sensoregenskaper (støy per piksel og dynamikk) som Nikon D7000, pluss litt forbedringer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

36Mpx på FX er faktisk såvidt lavere pikseltetthet enn D7000's 16.2Mpx-sensor på DX.

 

D7000 har sensor på 23.6x15.6mm på 4928 x 3264 piksler - skulle dette vært fullframe med samme pikseltetthet skulle det vært 7511 x 5021 piksler - eller 37.7 megapiksler - hvis D800 får en sensor på 7360 x 4912 piksler tilsvarer det pikseltettheten på en DX-sensor på 15.4Mpx.

 

Så - gitt optikk som også er god i hjørnene, kan vi forvente kvalitet pr. piksel på lik linje med D7000 - bare mye mer. Legg merke til at støy-"korn" vil fylle mindre av hele bildet, så det derfor blir mindre støy enn D7000 når man skalerer til samme oppløsning.

 

Holder dette stikk blir dette et kongehus for studio- og landskapsfotografer (og for den del for nisser som meg), og går rett i strupen på 5DmkIIs markedssegment.

 

 

Edit: Tallene blir ikke helt nøyaktige, da - det er piksler på sensoren som ikke kommer med på bildet - gjelder "alle" sensorer. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

blir litt overrasket over at "nikonister" tiljubler 36Mpx , det motsatte har jo frem til nå vært deres største argument for å kjøpe feks Nikon D 700 istedenfor feks Canon :)

Når det gjelder akkurat denne tråden, så er det vel stort sett ikke-nikonsiter som er innom; så da er det vel ikke så rart at postene er som de er ...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...