Gå til innhold

Er 1RM i knebøy skadelig?


InToRv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gøy å se alt stusset det blir fra den lille kommentaren hans om pinglevektene mine :p

 

Det var mer ment som et råd, vi har alle vært der. Hvem du velger å høre på er dog opp til deg selv.

 

 

Jeg har verken hørt om Jim Wendler, eller snakket med noen som har trent programmet hannes, så det kan jeg ikke si noe særlig om.

 

Nå vet jeg ikke jeg skal gå inn på hvordan få store muskler, kontra styrke, men jeg er en firm beliver av at ved å bli sterkere, så får du større muskler, derav er progresjon viktig, samma om du skal bli sterk eller stor.

 

Fredrik, du skrev da ingen ting om progresjonen din, alt du la ut om var skaden din og 1RM..

 

Hva jeg kjører selv? Går i en litt modifisert utgave av SL5x5 pga slitne ben etter innebandy treningen etc, så det ble fort for mye med 100kg+ i knebøy sammen med 3 innebandy økter i uka..

 

eller hopper du kanskje rett på maksen din uten å varme opp eller vekttilpasse løftene dine ? Dette oppsumerer vel fint hva jeg mener om deg Gramm.. Klarer du å skrive ett saklig innlegg, uten å ty til personangrep og påstander tatt ut av luften?

Lenke til kommentar

Du kommer med et argument som er helt bak mål, og når du prøver å si noe smart etter det, så blir det bare vås. Det sammen med at du faktisk får støtte av enda en tulling under deg, er hvorfor dette forumet suger balle til å lære seg god trening. Ser også at mannen over meg anbefaler Riptoe, husker jeg rett, så var han den første som snakket om at å prøve seg på 1RM er helt ubrukelig, for alle de argumentene jeg skrev over.

 

Men dere skal få fortsette gutte klubben deres uten meg, makan til ignoranse og uvitenhet skal man lete lenge etter.

 

Hvilket argument fra meg har vært helt bak mål? Det jeg sier er rimelig relevant og vil gjerne at du poengterer hva jeg sier som i følge deg bare er vås.

 

Jeg vet ikke om du kun leser det du vil lese, eller rett og slett bare argumenterer som du vil. Jeg har fra min første post snakket til en som, for det første løfter ganske så lav vekt, med alt for mange repetisjoner (Om noen ikke har fått det med seg, dette er mine meninger og erfaringer angående trening, hva enn dere gjør når dere trener, bryr meg fint lite om dere ikke ber om råd)

 

Et lite spørsmål til dere alle, dere virker jo så rasjonelle og vel talte; Hvordan ville dere trent for å bli sterkest mulig i knebøy, evnt få best mulig progresjon over 6 måneder? Ta gjerne med hvorfor. Etter det, så kan dere forklare meg nytten av å kaste bort en dag ved å teste 1RM, og fortelle meg hvilken fordeler dette gir, ovenfor en vanlig planlagt økt som sikter på langsiktig progresjon.

 

Ett lite bonus spørsmål; Hvordan har deres progresjon (På treningsprogrammene som tydeligvis er helt motsatt av mitt) vært de siste 6-12 månedene?

 

/En liten note; Ta og tenk over spørsmålene og reflekter litt over deres egen trening, evnt trenings forståelse (i mangel på bedre ord)

 

Skulle jeg blitt sterkest mulig i knebøy hadde jeg selvfølgelig fulgt et program satt opp av Dietmar Wolf slik jeg gjør per dags dato. Denne personen gikk rundt i ulike plasser i verden (tilbake på 80-90tallet om jeg ikke tar feil), samlet treningsprinsipper og kom frem til det som nå har vært en suksessoppskrift til norske styrkeløft utøvere, hvor navn som Carl Yngvar Christensen og Tutta Kristine Hanssen er to gode eksempler på dette!

 

Hvorfor jeg trener disse programmene? Vel, som utøver er jeg bundet til å trene disse programmene, men selv om jeg hadde vært ola nordmann og skulle blitt sterk i bøy, benk eller mark, hadde jeg utvilsomt fortsatt trent slik som vi gjør. Ønsker du noe mer begrunnelse på hvorfor får du spørre igjen så skal jeg komme med et mer utdypende svar.

Så over til fordeler ved 1RM. 1RM forteller noe om hvor sterk du er, konkurranseformen er 1RM og man må yte maks ved et slikt løft. Det er med på å kartlegge hvor du ligger og evt. økning sett i tid, feks økningen på 6 måneder. Man gir kroppen og nervesystemet et utvilsomt stor belastning som vil gi en uvant belastning og man blir tøffere i hodet ettersom man har vært oppe på en del tyngre vekter enn hva man trener med i hverdagen. Ønsker du mer utdyping, nevn det i neste innlegg.

Jeg sier ikke at man skal trene 1RM hver økt, tvert imot.. Selv har jeg rundt 4-5 konkurranser årlig og det er her man skal bruke kreftene ved 1RM løft. Vi trener naturligvis flere ganger opp mot maks iløpet av ett år, men ligger i en mye lavere prosent når det gjelder vanlig trening, enten det er en mengde eller oppkjøringsperiode. Ta en titt på www.styrkeloft.no/treningsprogram for å få bedre innblikk i hvordan vi legger opp treningen for å ha mest mulig progresjon i øvelsene knebøy, benkpress og markløft.

 

Spørsmålet om min progresjon det siste året blir litt vanskelig å svare på ettersom jeg har vært ute litt under 1 år med skade. Men bøypersen min er på 2x230 (treningspers) og en relativt lett 230 i konkurransesammenheng, så får vi se hva det blir på slutten av året.

Da får du fortelle meg hva som er "vås" så skal jeg skrive enda en innlegg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gøy å se alt stusset det blir fra den lille kommentaren hans om pinglevektene mine :p

 

eller hopper du kanskje rett på maksen din uten å varme opp eller vekttilpasse løftene dine ? Dette oppsumerer vel fint hva jeg mener om deg Gramm.. Klarer du å skrive ett saklig innlegg, uten å ty til personangrep og påstander tatt ut av luften?

 

Hvordan er det et personangrep eller ikke saklig ? Det er jo et helt konkret spm.... Jeg stusser på hvorfor du mener å ta 1RM ødelegger en hel treningsøkt, og poenget mitt da er jo at man bygger seg opp til denne ene reppen ved å kjøre oppvarmings og vekttilpassingsett...ikke noe mer enn det :-) og som sagt over, man kjører jo ikke 1rm hver eneste trening.

 

Hvis du spiller mye innebandy ved siden av kan jo madcow 5x5 være en idé. Da har du hvertfall deload dager i motsetning til sl hvor de siste 6 ukene er ganske tøffe.

 

Forresten veldig bra bøy Midtby! Er kun på 160 selv, kanskje jeg skal sjekke ut Dietmar etter endt SL. 6 uker igjen nå, så akkurat halveis!

Endret av grammasta
Lenke til kommentar

Han begynner vel å innse at han har driti seg ut litt :p

Nja, jeg har vel endelig innsett at dette er bortkastet tid. Dere får bare kjøre på =)

 

Fortsatt er jeg veldig spent på hvem du mener vant denne.

Eller ble det en delt seier, kanskje?

 

Tja, jeg vil si ignoranse fremmer tapere, uansett hvor gode eller dårlige de er til å argumentere for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som med 5RM vil dårlig teknikk uansett gi deg skader. Det er en forutsetning for all styrketrening at det utføres riktig...

 

Selvsagt, men når du presser deg selv til 100% er det langt mer sannsynlig at det går gale, eller hva?

 

Dessuten svikter teknikken lettere når du er helt i toppen av hva du klarer å utføre, med dertil økt sannsynlig for en dum bevegelse under full belastning.

At dere ikke ser logikken i at det kan føre til skader er utrolig for meg.

Lenke til kommentar

5RM er jo like fullt et maksimum? Vil tørre å påstå at man fortere trener til failure om man tar sikte på 5 tunge repetisjoner. Det krever mer å vite når man skal stoppe i hvert fall.

 

Ser logikken i at det kan føre til skader, men er ikke enig i nivået av "dramatikk og risiko", under den forutsetning at man har tatt forhåndsregler.

Lenke til kommentar

Eg er einig med Twinflower om at skadepotensialet ved 1RM er større enn 5RM. Med riktig teknikk og bailoutplan kan begge delar gå godt om du feiler, men det er jo snakk om meir vekt og ein tyngre bevegelse.

 

Det er mindre potensiale i 10RM enn 1RM til dømes. Etter 9 repetisjonar har du ganske god kontroll på kor mykje du har igjen. På 1RM er det ein rep og du er ferdig.

Lenke til kommentar

5RM er jo like fullt et maksimum? Vil tørre å påstå at man fortere trener til failure om man tar sikte på 5 tunge repetisjoner. Det krever mer å vite når man skal stoppe i hvert fall.

 

Ser logikken i at det kan føre til skader, men er ikke enig i nivået av "dramatikk og risiko", under den forutsetning at man har tatt forhåndsregler.

 

Du er inne på noe, men vekten på kroppen er likevel langt lavere ved 5rm enn 1rm.

Tenk på alle de stakkars komponentene i kroppen som får kjørt seg, spesielt i basisøvelser.

 

(Tar du 1rm i bicepscurl så blir det jo straks noe annet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...