Gå til innhold

Den store Playstationkaféen


CypheroN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flere gode nyheter, nå blir endelig Arc The Lad-spillene endelig lansert i Europa, med Arc The Lad 1 i morgen, 2-eren om to uker, og 3-eren to uker etter det. Dessuten er det blitt bekreftet at det fantastiske Zelda-aktige eventyrspillet Alundra også vil komme. Dette er meget gode nyheter for alle som ikke har spilt disse spillene, og spesielt hyggelig er det at Arc the Lad-spillene kommer, da de aldri ble lansert i Europa i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Jeg har den Arc the Lad-samlepakken med 1-3 som ble gitt ut i USA. Den har stått og samlet støv på hyllene i et par år uten å bli åpnet. :whistle:

 

Alundra er fantastisk. Jeg har ingen planer om å runde det på nytt for det er ingen liten oppgave, men alle som liker Zelda og kunne tenkt seg noe i samme stil bare mer voksent og en god del vanskeligere bør absolutt ta en titt på Alundra. Bare det å spille åpningsekvensen skulle være nok til å bli sugd inn i atmosfæren.

Lenke til kommentar

Jeg har den Arc the Lad-samlepakken med 1-3 som ble gitt ut i USA. Den har stått og samlet støv på hyllene i et par år uten å bli åpnet. :whistle:

 

Alundra er fantastisk. Jeg har ingen planer om å runde det på nytt for det er ingen liten oppgave, men alle som liker Zelda og kunne tenkt seg noe i samme stil bare mer voksent og en god del vanskeligere bør absolutt ta en titt på Alundra. Bare det å spille åpningsekvensen skulle være nok til å bli sugd inn i atmosfæren.

 

Uåpnet??? Why?

 

Jeg mener ikke å kritisere, men lurer på hvorfor du mener Alundra er mer "voksent" enn Zelda?

Lenke til kommentar

Man kan godt ordlegge det annerledes. Hensikten er ikke å provosere noen ved å fremstille Zelda som barnslig (God forby :tease:), men å med noen få ord gi et slags inntrykk av hva man kan forvente av Alundra. Det jeg mener er at Alundra både har en langt mørkere tone og krever mer av spillerens små grå. Jeg tviler ikke på at både voksne og barn kan sette pris på begge deler, men jeg vil gjette på at Alundra trakk et mer voksent publikum enn det Zelda gjør.

 

Edit: Angående Arc the Lad-trilogien; det er bare den gamle backlog-problematikken. Jeg har penger til å kjøpe alle de spillene som interesserer meg men ikke tid til å spille alle sammen, så jeg ender opp med å kjøpe en hel del spill jeg har lyst til å spille men som det går måneder og år før jeg faktisk setter i maskinen.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Man kan godt ordlegge det annerledes. Hensikten er ikke å provosere noen ved å fremstille Zelda som barnslig (God forby :tease:), men å med noen få ord gi et slags inntrykk av hva man kan forvente av Alundra. Det jeg mener er at Alundra både har en langt mørkere tone og krever mer av spillerens små grå. Jeg tviler ikke på at både voksne og barn kan sette pris på begge deler, men jeg vil gjette på at Alundra trakk et mer voksent publikum enn det Zelda gjør.

 

Edit: Angående Arc the Lad-trilogien; det er bare den gamle backlog-problematikken. Jeg har penger til å kjøpe alle de spillene som interesserer meg men ikke tid til å spille alle sammen, så jeg ender opp med å kjøpe en hel del spill jeg har lyst til å spille men som det går måneder og år før jeg faktisk setter i maskinen.

 

Backlog-problematikken er klassisk ja :(

 

Ok, jeg lurte bare på hva du mente med det, og det svarte du jo grundig på :) Selv tror jeg faktisk at Zelda trekker et relativt voksnere publikum enn mange skulle tro. Jeg har ikke noe statistikk til å backe det opp, men jeg tror at etter de relative fiaskoene som N64 og Gamecube har vært, så er det veldig mange yngre gamere som ikke har fått vokse opp i Zelda på samme måte som vi som hadde Nes og Snes gjorde. Og jeg tror Nintendo sitt rykte som "kiddy" osv har gjort at veldig få i denne gruppen gir Zelda noe særlig sjanse før de avskriver det. Så på bakgrunn av dette, så tror jeg, at den jevne Zelda-spiller er nærmere 30, mot feks den jevne Call of Duty-spiller som jeg vil tro ligger nærmere 20. Jeg har dog ikke annet enn skekulasjoner som grunnlag for å mene dette. En ser det godt ihvertfall i min egen erfaring, hvor jeg er i andre halvdel av tyveårene, har vokst opp med Nintendo-spill og dermed har et sterkt forhold til ting som Zelda, mens mine to brødre som begge er under 20 har vokst opp i en tid hvor Nintendo har vært helt marginalisert i Norge. Jeg snakker litt om spill med de, og ingen av de kjenner noen på sin alder som gidder å spille "barnslige" Nintendo-spill, og synes selvsagt at det er utrolig rart når jeg forteller at blant mine venner er det klart flere som bruker tiden sin på slikt som Zelda enn Call of Duty (som mine brødre selvsagt spiller mye). Så det er mitt synspunkt på det. Dog, Alundra appellerer nok til omtrent samme gruppe spillere som Zelda (tror jeg), og i dag er det vel i stor grad folk som er fans av Zelda som søker seg til lignende ting som Alundra, Story of Thor, Neutopia, Soleil og lignende.

 

Edit: men sorry for dette, det hører vel ikke egentlig hjemme i en Sony-tråd :)

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Det er et meget godt spill. Hadde det kommet ut til Snes eller Mega Drive, så er jeg overbevist om at flere ville ha hørt om det, men siden det var et typisk 16-bitsspill på 3D-maskinen PS1, så ble det dessverre litt oversett den gangen, og færre folk har et forhold til det. Det samme gjelder jo til en viss grad spill som Symphony of the Night, Klonoa, Street Fighter (versus 3D Tekken), Mega Man, Strider 2, Tomba!, Rapid Reload og Pandemonium, alle spill som ble svekket av det som den gangen ble sett på som arkaiske mekanikker. N64 har forøvrig samme problemet.

Lenke til kommentar

Godt mulig ja. Jeg eide aldri PS1. Hadde NES, SNES og N64. Første Playstation jeg kjøpte var PS2. Har nok gått glipp av en del perler på PS1 desverre.

 

Ja, jeg var (og er vel) en stor Nintendo-fan den gangen som nå, men ble så ufattelig skuffet over N64 at jeg valgte å skaffe meg en Playstation i stedet. Dog gikk mesteparten av min gaming den gangen over på PC, og var først da Wii kom at jeg virkelig ble en konsollgamer igjen :) Bra vi har ting som PSN da, slik at vi kan gjenoppdage det tapte!

 

Ico eller SotC først?

 

Ico!

Lenke til kommentar

Alundra har jeg aldri hørt om, men etter å ha sett gameplay nå så er det førstedagskjøp. Oldschool RPG gone next-gen (den gang).. Takk for info!!

Hadde Zelda: Twilight princess til wii og det ble for barnslig for meg - there I said it. Neste Zelda ser ikke særlig bedre ut, i forhold til hva jeg vil ha fra en sånn type spill. Savner Zelda 2: adventures of Link......

Lenke til kommentar

Denne tråden skal vel ikke handle om Zelda, men...Hva som blir for "barnslig" for noen avhenger av hva en anser som barnslig. Jeg kan si at God of War er for barnslig for meg også, uten at det betyr noe mer av den grunn.

 

Men: Jeg savner også Adventures of Link, et veldig undervurdert spill!

Lenke til kommentar

Denne tråden skal vel ikke handle om Zelda, men...Hva som blir for "barnslig" for noen avhenger av hva en anser som barnslig. Jeg kan si at God of War er for barnslig for meg også, uten at det betyr noe mer av den grunn.

 

Men: Jeg savner også Adventures of Link, et veldig undervurdert spill!

 

Barnslig som at grafikken er for tegnefilm og "søte", svarte saken med lang hånd hadde sånn anime-stemme osv osv så jeg mista interessen fort. Bare mitt inntrykk..

 

Speaking of memories:

Ontopic: NBA JAM On fire edition lastes ned i morgen den dag. Savner litt arcady opplegg og jeg la på litt for mange ukelønner på NBA JAM på RA4 i Oslo for hundre år siden.. Blir et kodelig gjensyn, og av mange HD remakes så tror jeg denne kommer høyt opp sammen med MGS..

 

Endret av Mister Gnu
Lenke til kommentar

Nettopp, hva en anser som barnslig er veldig subjektivt, selv synes jeg alt for mange spill uten særlig substans virker å selge seg på blod, vold, sex og lignende slik som de store blockbusterfilmene fra Hollywood også gjør det, og synes dette er barnslig. Men whatever. NBA Jam er kanskje det beste sportsspillet jeg har spilt, så dette blir bra :)

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Det jeg mener er at Alundra både har en langt mørkere tone og krever mer av spillerens små grå.

Dette kommer altså til PSN, da må jeg jo bare prøve det. Er det noe jeg altid har ønsket meg så erdet et "Zelda-spill" med langt mørkere, alvorstynget og dyster tone. Mer enn Majora's Mask, som jeg synes er det mørkeste av Zelda-spillene hittil.

 

Med dyster mener jeg altså noe som minner om Zelda, men med svik, død, sorg og hjerteskjerende ondskap. For den saks skyld, gi meg et spill uansett sjanger med ekte dysterhet, svik, død, sorg og hjertesjærende ondskap så er jeg fornøyd. Synes det er noe som fremdeles mangler i spillmediet.

 

Når det gjelder PS1 så eide ikke jeg heller en (hadde N64, som jeg faktisk er veldig fornøyd med), men jeg storkoste meg med å spille på PS1 hos venner som hadde det. Har veldig gode minner fra Tekken, Croc, og mest av alt Spyro-spillene. Mener å ha hørt at Spyro ligger på amerikansk PSN, men er det noen måte jeg kan få kjøpt dem, og hvis det er, hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar

Du kan fint lage en amerikansk konto på norsk ps3. Du trenger en ny mailadresse og en adresse i USA.

Bare lag en ny bruker og når du tilknytter PSN så fyller du inn amerikansk info, mailadresse osv.

 

Når det kommer til betaling så må du kjøpe betalingskort via internettselgere da du ikke kan bruke norsk kort på amerikansk konto. mange som har gjort dette, bl.a. i fifa 12-tråden vår her på forumet..

 

Deretter kjøp, last ned og spill.

Lenke til kommentar

Fint å se at det ble så god respons på Alundra. Jeg synes det spillet er fullt på høyde med A Link to the Past.

 

Hvis man vil ha noe lignende anbefaler jeg Ys-serien, som er som Alundra/Zelda bare med mer fokus på action/fingerferdigheter og mindre på gåteløsning. Det er en gammel, klassisk serie som er populær i USA og Japan men for det meste ukjent i Europa, som så mange andre perler. (Jeg vil påstå at noe av det viktigste for en hardcoregamer i Europa er å komme seg ut av den europeiske boblen, for det er så mye bra der ute som aldri kom hit.)

 

Denne tråden skal vel ikke handle om Zelda, men...Hva som blir for "barnslig" for noen avhenger av hva en anser som barnslig. Jeg kan si at God of War er for barnslig for meg også, uten at det betyr noe mer av den grunn.

 

Det at blodharry vold og sex blir ansett som voksent er bare en konsekvens av at man skjermer barn for det og gjør det til en slags forbuden frukt. Resultatet er at mange får den etter min mening barnslige holdningen at underholdning må spille på vold, sex og store, stygge menn for å være voksen. Man vil ikke spille søte, harmløse spill fordi man er opplært til at slike overfladiske faktorer er avgjørende for hvem et spill egner seg for, selv om det strengt tatt burde gå kun på hvor krevende spillet er. Jeg ville f.eks. heller anbefalt God of War enn Alundra til en gutt på 10-12.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...