Gå til innhold

Sniktitt: Diablo III (Mac, PC)


Anbefalte innlegg

Diablo har aldri vært ett rollespill, det er et action-spill med noen rollespill-elementer. Å fjerne masse unødvendig kjedelig manuel micromanaging er bra, ikke dårlig, det har lite med konsollifisering å gjøre, og mer å gjøre med mer moderne/bedre spilldesign.

 

AtW

 

Gamer skriver følgende under sjanger på sin sniktitt:

 

Sjangre: Action, rollespill

 

Diablo har aldri vært et rollespill, nei, men nå er det ikke noen rollespillelementer igjen engang.

...

Gamer ser ut til å mangle sjangeren action-rpg, som er en egen sjanger. Diablo 3 er i høyeste grad et action-rpg hvor fokuset er på builds, items og å slakte monstre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Diablo har aldri vært ett rollespill, det er et action-spill med noen rollespill-elementer. Å fjerne masse unødvendig kjedelig manuel micromanaging er bra, ikke dårlig, det har lite med konsollifisering å gjøre, og mer å gjøre med mer moderne/bedre spilldesign.

 

AtW

 

Gamer skriver følgende under sjanger på sin sniktitt:

 

Sjangre: Action, rollespill

 

Diablo har aldri vært et rollespill, nei, men nå er det ikke noen rollespillelementer igjen engang. Moderne/bedre spilldesign som du kaller det er det jo konsollspillene som står for, derav konsollifisering. Så kan jo du bruke det som en positivt ting.

 

Kamp er jo også "kjedelig manuell micromanaging" for mange. Derfor kunne jo også det vært fjernet i følge din logikk.

 

Og ifølge din logikk, så burde vi implmentert timesvis med kjedelig sverdsliping i spillet, fordi man skal gjøre mest mulig manuelt? Eller skal vi kanskje være litt halvseriøse av oss?

 

Mener du Diablo 2 er en RPG?

 

AtW

Lenke til kommentar

Og ifølge din logikk, så burde vi implmentert timesvis med kjedelig sverdsliping i spillet, fordi man skal gjøre mest mulig manuelt? Eller skal vi kanskje være litt halvseriøse av oss?

 

Passer det å rusle rundt med en portabel smie i lomma i halvseriøst rubrikken eller totalt useriøst? :p

 

 

Edit: Ikke at jeg bryr meg spesielt om crafting i forhold til noe av det andre som ble nevnt i artikkelen...

Endret av Godsaker
Lenke til kommentar

Og ifølge din logikk, så burde vi implmentert timesvis med kjedelig sverdsliping i spillet, fordi man skal gjøre mest mulig manuelt? Eller skal vi kanskje være litt halvseriøse av oss?

 

Passer det å rusle rundt med en portabel smie i lomma i halvseriøst rubrikken eller totalt useriøst? :p

 

Det er fantasy, dette her, eg kan ikkje hugse at nokon protesterte på Horadric Cube i D2? I D3 har ein Cauldron of Jordan, ein magisk gryte som gjer alt stappar nedi til gull; og Nephalem Cube, som bryt alt ned i småbitar... Eg ser verkeleg ikkje problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er fantasy, dette her, eg kan ikkje hugse at nokon protesterte på Horadric Cube i D2? I D3 har ein Cauldron of Jordan, ein magisk gryte som gjer alt stappar nedi til gull; og Nephalem Cube, som bryt alt ned i småbitar... Eg ser verkeleg ikkje problemet.

 

Som sagt, jeg bryr meg ikke så veldig mye om akkurat crafting-biten. Synes bare det kan indikere en viss "casual-isering" trend. Likeså mangel på attributes i Skyrim. Snart er vel tall helt borte fra spill...

 

Mangelen på skills derimot reagerer jeg mer på. :p

Skjønner ikke hvordan valg av aktive/passive egenskaper skal differensiere mellom folk innen samme klasse når man kan bytte dem når man vil (utenfor combat). Så da virker det som all forskjell (utenom gear) består av noen (permanente? ulike grader? flere enn én per skill?) runer?

Forstår heller ikke hvordan det skal unngå powerbuilds fra nettet.

 

Og ubrukelige skills er noen ganger bare bra, blir litt mer interessant om man må velge mellom å sløse noen poeng på en crap prereq for å få hydra etterhvert eller bare makse fireball for mer instant skadepotensial.

 

 

Edit: De kunne i det minste hatt en "Titan Quest"-esque respec som kosta skjorta og mer til. Om de først skal ha slikt. Lurer på om Grim Dawn har slikt.

Endret av Godsaker
Lenke til kommentar

Herregud lvlinga virker så sugent kjedelig, gleden med og lvl charen er fraværende med dette systemet,og alle chars vil bli prikk like yay. All simplifiseringa i dagens spill er jo bare tragisk. De skal ikke bare implementere en play button også da i menyen som lar maskinen runde spille for deg med det samme de driver på.

er nok ikke lenge til jeg må finne meg noe annet og drive med for retningen dagens spill tar er jo rett og slett lavmål desverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan valg av aktive/passive egenskaper skal differensiere mellom folk innen samme klasse når man kan bytte dem når man vil (utenfor combat).

 

 

 

Herregud lvlinga virker så sugent kjedelig, gleden med og lvl charen er fraværende med dette systemet,og alle chars vil bli prikk like yay.

 

Her, lag meg ein build til kvar klasse som er best til alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her, lag meg ein build til kvar klasse som er best til alt.

 

Best til alt? Hvorfor det? Trenger bare lage en build som er best til å slåss mot ranged/elemental/boss/whatever så bytte til en annen build når du vet du skal møte noe annet.

 

Er ikke det noe av poenget? Man kan aldri gjøre et feilvalg man vil angre på i ettertid?

 

 

Edit: Laga forresten en rask feiging-frenzybarb som tar en post-frenzy earthquake så sprinter vekk. :p

Endret av Godsaker
Lenke til kommentar

Diablo har aldri vært ett rollespill, det er et action-spill med noen rollespill-elementer. Å fjerne masse unødvendig kjedelig manuel micromanaging er bra, ikke dårlig, det har lite med konsollifisering å gjøre, og mer å gjøre med mer moderne/bedre spilldesign.

 

AtW

 

Gamer skriver følgende under sjanger på sin sniktitt:

 

Sjangre: Action, rollespill

 

Diablo har aldri vært et rollespill, nei, men nå er det ikke noen rollespillelementer igjen engang. Moderne/bedre spilldesign som du kaller det er det jo konsollspillene som står for, derav konsollifisering. Så kan jo du bruke det som en positivt ting.

 

Kamp er jo også "kjedelig manuell micromanaging" for mange. Derfor kunne jo også det vært fjernet i følge din logikk.

 

Og ifølge din logikk, så burde vi implmentert timesvis med kjedelig sverdsliping i spillet, fordi man skal gjøre mest mulig manuelt? Eller skal vi kanskje være litt halvseriøse av oss?

 

Mener du Diablo 2 er en RPG?

 

AtW

 

Hvilke spill driver man i timesvis med kjedelig sverdsliping? Du snakker om halvseriøst, men avviker poenget mitt totalt, og tilegner meg meninger.

 

Dette har ingenting med manuelt vs automatisk. Dette har med belønning vs strev å gjøre. Når ting blir så casual og lett (moderne/bedre spilldesign/konsollisering/whatver), så er ikke belønningen verdt noen verdens ting. Når fikk du en wow-følelse i Dragon Age 2 av nytt utstyr? Aldri? Ikke så rart når et bedre sverd lå og slengte rundt neste hjørnet.

 

Hvis man ikke trenger å bry seg om ting man finner fordi det automatisk kan brytes ned til noe brukandes og selges on the fly, så slutter man raskt å bry seg om utstyr i det hele tatt.

 

Hvilke scenarioer synes du er morsomst:

 

Scenario 1:

- Du kjemper deg gjennom en hule. Du har du har brukt taktikk basert på skills du har valgt, skills som du kanskje angrer på fordi 90% av kampene ikke var optimale. Plutselig kommer den ene avgjørende kampen hvor du kan bruke "useless" skill x. Kjenn på følelsen. Belønning for strevet.

 

- Du er helt ute av healing potions, med liten helse, fordi du bare kunne ta med deg så mange. Takket være konservativ bruk av potions har du allikevel klart å komme deg sålangt. Kjenn på følelsen. Belønning for strevet.

 

- Du finner ultra uber gear x, som du ikke kan identifisere. Spenningen er enorm fordi du ikke kan bruke den før den er identifisert.

 

- Du har måttet ofre mye bra gear til nå fordi det ikke er plass i sekken din, og tatt vanskelige valg. Skal du ta sjansen på å kaste good gear y selv om du risikerer å miste ultra uber gear x? Selvfølgelig gjør du det. Belønningen for å lykkes er enorm.

 

-Nå venter det timesvis av kamp for å komme ut til en by i sikkerhet for å få identifisert ultra uber gear x, hvis ikke mister du den, for alltid.

 

- Etter en sinnsyk kamp klarer du i siste sekund å komme deg ut i live. Du har vunnet, og kan ikle deg ultra uber gear x. Enorm belønning for strevet.

 

Scenario 2:

- Du kjemper deg igjennom en hule hvor du har min/maxet skills hver kamp slik at det er plankekjøring. Du bruker optimale skills i alle kamper. Lett.

 

-Du har masse healing potions, fordi du har automatisk fått crafted en haug mens du automatisk fikk plukket opp random junk på veien inn.

 

-Du finner ultra uber gear x, som du tar på deg direkte fordi den er bedre enn den du allerede har. Du har allerede solgt alt annet som er dårligere enn det du har, fordi du har en direktelink til butikken i lomma. Du har derfor tonnevis med penger.

 

- Du teleporterer deg tilbake til byen, eller kanskje direkte til siste boss.

 

Diablo 2 er forøvrig ikke en RPG, nei.

 

Enda en sammenligning. En av de få virkelig stilige hendelsene i Fallout New Vegas: Dead Money, selv om utførelsen var så som så. I spoiler for de som ikke har spilt det.

 

 

 

Da du skal dra med deg så mange gullbarrer som mulig. Hva skal du ofre! De er jo verdt en formue! (Ja, jeg vet at du kan få med deg alle, og penger er ikke verdt noenting, men tanken er god)

 

 

 

Tenk om du bare kunne hatt en kanin som du kunne trylle fram og solgt alt til. Hjelpe meg.

 

Hvis du synes Scenario 2 er best fordi du ikke tåler at du kan miste alt i Scenario 1, men vil bli holdt i hånda gjennom spillet og ikke gjøre eller tenke så mye selv, så er det helt greit, men kom ikke her og si at Scenario 1 er kjedeligere enn Scenario 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Diablo har aldri vært ett rollespill, det er et action-spill med noen rollespill-elementer. Å fjerne masse unødvendig kjedelig manuel micromanaging er bra, ikke dårlig, det har lite med konsollifisering å gjøre, og mer å gjøre med mer moderne/bedre spilldesign.

 

AtW

 

Gamer skriver følgende under sjanger på sin sniktitt:

 

Sjangre: Action, rollespill

 

Diablo har aldri vært et rollespill, nei, men nå er det ikke noen rollespillelementer igjen engang. Moderne/bedre spilldesign som du kaller det er det jo konsollspillene som står for, derav konsollifisering. Så kan jo du bruke det som en positivt ting.

 

Kamp er jo også "kjedelig manuell micromanaging" for mange. Derfor kunne jo også det vært fjernet i følge din logikk.

 

Og ifølge din logikk, så burde vi implmentert timesvis med kjedelig sverdsliping i spillet, fordi man skal gjøre mest mulig manuelt? Eller skal vi kanskje være litt halvseriøse av oss?

 

Mener du Diablo 2 er en RPG?

 

AtW

 

Hvilke spill driver man i timesvis med kjedelig sverdsliping? Du snakker om halvseriøst, men avviker poenget mitt totalt, og tilegner meg meninger.

 

jeg tilegner deg meninger ja, akkurat som du tilegner meg tøvete meninger med å late som det er en følge av mine argument at man kan fjerne kamper fra spillet, det er like lite en følge av mitt argument som det er noen følge av ditt argument at man skal implmentere timesvis av kjedelig sverdsliping. Ser du poenget mitt nå? Hvis du lar være å late som "å gjøre noen apsekter mindre arbeidskrevende" er det samme som er å "fjerne alt arbeid fra spillet", så skal jeg la være å late som "jeg vil ha endel ting som arbeidskrevende i spillet" er det samme som "jo mere arbeid jo bedre".

 

Ellers synes jeg eksemplene dine er lite relevante. Blir spillet vanskeligere av å gjøre kjedlige ting? Blir det vanskeligere av å bruke masse tid på å kaste en town-portal og dra til en kjøpmann, eller blir et bare kjedligere? Blir det vanskeligere av å måtte trykke på enhver liten ting på bakken helt presist, eller blir det bare kjedligere? Man kan jo forsåvidt argumentere for at spillet blir vanskeligere av en utilgivende måte å bygge opp skills på, der man ikke har noen fleksibiltet om man driter seg ut, men det er i mine øyne en dårlige og billig måte å øke vanskelighetsgraden. Man bør gjøre det med utfordrende gameplay. Det kan man helt fint oppnå uten å lesses ned i kjedlig mikromanagment i et spill som diablo.

 

AtW

Lenke til kommentar

jeg tilegner deg meninger ja, akkurat som du tilegner meg tøvete meninger med å late som det er en følge av mine argument at man kan fjerne kamper fra spillet, det er like lite en følge av mitt argument som det er noen følge av ditt argument at man skal implmentere timesvis av kjedelig sverdsliping. Ser du poenget mitt nå? Hvis du lar være å late som "å gjøre noen apsekter mindre arbeidskrevende" er det samme som er å "fjerne alt arbeid fra spillet", så skal jeg la være å late som "jeg vil ha endel ting som arbeidskrevende i spillet" er det samme som "jo mere arbeid jo bedre".

 

Ellers synes jeg eksemplene dine er lite relevante. Blir spillet vanskeligere av å gjøre kjedlige ting? Blir det vanskeligere av å bruke masse tid på å kaste en town-portal og dra til en kjøpmann, eller blir et bare kjedligere? Blir det vanskeligere av å måtte trykke på enhver liten ting på bakken helt presist, eller blir det bare kjedligere? Man kan jo forsåvidt argumentere for at spillet blir vanskeligere av en utilgivende måte å bygge opp skills på, der man ikke har noen fleksibiltet om man driter seg ut, men det er i mine øyne en dårlige og billig måte å øke vanskelighetsgraden. Man bør gjøre det med utfordrende gameplay. Det kan man helt fint oppnå uten å lesses ned i kjedlig mikromanagment i et spill som diablo.

 

AtW

 

Ikke rart de blir lite relevante for deg når du igjen trekker fram ting som ikke har noenting med saken å gjøre, bortsett fra at du ikke vil ha muligheten til å gjøre "feil" skillvalg. :) Det er jo en ærlig sak det, fordi du ikke vil spille et rollespill, men det vil altså jeg, spesielt når utvikleren prøver å påstå at det er det.

 

Forøvrig er det ikke en følge av dine argumenter at man skal fjerne kamp, men det er ingen forskjell på å "trykke på enhver liten ting på bakken helt presist", som du selv sier og å trykke på ethvert monster helt presist. Trenger ikke tilegne deg noe som helst jeg, siden du skriver det rett fram.

 

Derfor kan man lett forsvare et argument om at kamp kan fjernes, eller utføres ved å trykke på en knapp. Eller eventuelt la en kylling trykke på monstre for deg så du deretter kan bruke de skills du vil. Jeg tilegner deg ingen mening om at det er dette du vil, eller at det MÅ skje fordi du mener at alt annet skal kons...... jeg mener bli offer for moderne design, men at du bombastisk avfeier det som urelevant blir bare dumt.

 

Nå får det holde fra min side. :p

Lenke til kommentar

Best til alt? Hvorfor det? Trenger bare lage en build som er best til å slåss mot ranged/elemental/boss/whatever så bytte til en annen build når du vet du skal møte noe annet.

 

Stort sett så veit du jo ikkje når du skal slåss mot kva, anna enn i heilt generelle termar - mesteparten av verda er framleis tilfelleleg generert, og det er ikkje akkurat ofte du får slåss utelukkande mot kun ein type fiende om gangen. Då må du i så fall utforske, oppdage at oi, han her var immun mot x, og så springe tilbake til byen, bytte ut skills, runestones, og gear for å passe den nye builden, og så gå tilbake og drepe Herr Immun ... Berre for å oppdage at han er omringa av monstre som den veldig spesialiserte builden din ikkje er konstruert for å takle, og så måtte gå tilbake igjen for å finne noko som kan få jobben gjort.

 

Det er sjølvsagt ein teoretisk moglegskap å konstant bytte ut ein høgst situasjonsavhengig build (+ frills) med ei anna - og då er det jo kjekt at folk som har ork til det, kan gjere det - eller? Dei fleste, trur eg, vil nok heller eksperimentere seg fram til ein meir generell og allsidig build, gjerne bygd ut i frå og rundt din eigen, personlege spelestil - men då er du samstundes ikkje låst til den for all framtid om du skulle ha lyst til å prøve noko anna, eller om du finn ut at den ikkje funka for deg.

 

Eg har alvorlege problem med å forstå kvifor dette skulle vere eit problem i eit spel som Diablo, særleg når systemet er så gjennomarbeidd som her.

 

Derfor kan man lett forsvare et argument om at kamp kan fjernes, eller utføres ved å trykke på en knapp.

 

Dette kan verte eit sjokk, men i Diablo så går kamp primært ut på å trykkje på to knappar: Venstre og høgre museknapp. Awesome-button right there.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Spar meg, jeg orker ikke å diskutere med deg om du insisterer på å fortsette med det tullet ditt, det er åpenbart at et ønske om å fjerne micromanagment ikke fører til at man å fjerne sentrale gameplay-elmenter som kamp. Om du ikke ønsker å ha en seriøs diskusjon om emnet, så får du heller diskutere med noen andre.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...