Gå til innhold

Alle hybelstudenter der ute, økonomi?


siindre

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Så jeg er helt hjelpesløs når det kommer til dette området, har fullført videregående og studerer nå på UiB. Er med andre ord 19 år og føler tiden er kommer til å flytte ut. For og hoppe rett til spørsmålet, hvor mye penger bør enn regne med til utgifter hver måned? Akkurat nå ser jeg på hybler til henholdsvis 4500kr og 4900kr noe som er ca så billig man får det sentralt i Bergen.

 

Har akkurat fått prosessert studielånet mitt så det er på vei, er max så 40k i semesteret med andre ord. Litt usikker på hvor mye det er i måneden. Man får vel vanligvis litt ekstra første måneden også 6-7000kr hver måned etter det.

 

I tillegg til leie kommer jo strøm, bredbånd og telefon i tillegg. Noen her som har lyst til å fortelle litt om sin bosituasjon, økonomi og eventuell inntekt/lån? Er veldig nysgjerrig.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å få en bolig med lav leie evt. mye inkludert (strøm/deler av strøm, internett, evt. TV etc.) er alfa og omega. Oppimot 5000 kr/mnd i bare leie, med internett, strøm og TV i tillegg er nok slett ikke uvanlig, og er fort det man må belage seg på om man er sent ute med å finne bolig til studiestart. De beste boligene går nok før man har fått innvilget studieplass.

 

Nå og frem til ca. mars er sikkert den beste perioden å finne bolig. Utleiemarkedet er ikke like presset, og fordi studenter flest allerede har bolig vil man nok kunne få en grei pris. Likevel tror jeg du må regne med minst 3500 som absolutt minimumsleie, og det selvsagt uten andre utgifter innbakt i prisen.

 

Mitt 1. år:

Selv bodde jeg hjemme et år etter at jeg begynte på studier, og jobbet samtidig deltid ved siden av studiene.

 

2. år:

Jeg sa opp jobben, byttet studie, flyttet ut og studerte ett skoleår uten å jobbe ved siden av. Da hadde jeg opparbeidet littegrann kapital fra året før, så det gikk relativt greit, men jeg så at økonomien ikke var bærekraftig mer enn kanskje 1-2 semester til. Leien var 4250 der strøm og internett kom i tillegg. TV hadde vi ikke. Vi var fire stk som sammen leide en leilighet midt i Bergen sentrum.

 

3. år:

Jeg tok en ny deltidsjobb, flyttet inn med en kompis som eier leilighet selv ved Danmarksplass (nærmere skolen) og fikk dermed leie på 3600 som inkluderte TV og internett. Fordelen er at han slipper å skatte av leieinntekter når han leier ut av egen bolig, noe som blir billigere for alle parter. Sparekontoen vokser istedenfor å minke, men totalt går jeg litt i minus ettersom mye av det er studielån.

 

4. år:

Inneværende skoleår, samme situasjon som i fjor. Leien har dog økt 200 kr, men det er fremdeles svært rimelig ettersom jeg leier et stort rom i en pen leilighet nært skolen, forholdsvis sentralt.

 

Mange mener studenter bør klare seg på studielån og stipend. Vel mulig det lar seg gjøre, men da skal du budsjettere svært godt, og leve på en fryktelig stram økonomi. Jeg er ganske sjelden ute og drikker opp pengene mine, men studielånet i seg selv strekker likevel ikke til i lengden. Det gikk greit en stund, og ville nok gått tålelig bra litt lenger, men jeg hadde ikke klart å fullføre studiene uten på et eller annet tidspunkt å ta en deltidsjobb også, selv med den lave leien jeg har.

 

En ting som er vesentlig å tenke på når du vurderer å flytte ut er at man da vil få omgjort deler av lånet til stipend, om lag 3600 kr per mnd i snitt. Dette fordrer dog at du klarer å ta 30 stp hvert semester. Det vil ikke lønne seg kontra å bo og spise gratis hjemme, men du kan samtidig ikke se på bo- og matutgifter som rene utgifter heller, ettersom du får tilbakebetalt endel av dette som stipend.

 

Hvis du skal flytte ut vil jeg tipse deg om å finne noe som ikke ligger midt i sentrum. Det er veldig greit de kveldene du er på byn, men alle de andre kveldene får du lørdagsfyllebråket streamet rett gjennom studevinduet. Finn heller en bolig litt i utkanten av sentrum, gjerne med gåavstand til utestedene, og fortrinnsvis på samme kant av byen som studiestedet. Boligstandarden heves også betraktelig straks du beveger deg litt ut av den harde bykjernen (med visse unntak selvfølgelig).

Endret av srbz
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Interessant å se at studielånet er så lavt at man ikke lenger kan leve på det som student.

Da jeg studerte for 5-10 år siden kunne man få en offentlig hybel helt ned i 1600 kr/mnd inkl. fyring/vv/internett, og klarte seg med et matbudsjett på 3k. Så kunne man spe på med sommerjobbpengene for "luksusen".

Lenke til kommentar

skulle likt å sett et system ala det de har i usa når det kommer til kuponger, sett et par episoder av extreme couponing å det er sykt hvor mye di sparer, ei kjærring handlet mat til verdi på godt over 3k og måtte kun betale 12 kr takket være kupongene :p

 

men ot ja om du skal slippe et stramt budsjett så må man egentlig ha en deltidsjobb eller flere gå sammen og leie et hus/leilighet sammen for å frigjøre midler på bolig posten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tips: Sett inn rubrikkannonse i BT. De som sitter på gode og billige hybler er som regel mer interessert i å ta en telefon og være ferdig med det, enn å motta 1000 unødvendige oppringninger og holde like mange visninger. Dessuten tilhører slike hybeleiere ofte den eldre garde, og er ikke store på nettbruk. Jeg leier en ordentlig hybel (eget bad, kjøkken og inngang) til 3800 i måneden alt inkludert, takket være den metoden. Kommer man ned i slike summer begynner det å bli mulig å klare seg på studielån.

Endret av Isbilen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Interessant å se at studielånet er så lavt at man ikke lenger kan leve på det som student.

Da jeg studerte for 5-10 år siden kunne man få en offentlig hybel helt ned i 1600 kr/mnd inkl. fyring/vv/internett, og klarte seg med et matbudsjett på 3k. Så kunne man spe på med sommerjobbpengene for "luksusen".

Nå skjønner jeg ikke helt konklusjonen din. Studielån+stipend er på 90.000kr i året, som skal fordeles utover 10 måneder*. Det blir mao 9000kr** i måneden. Det burde mao holde helt greit. Hvis man er glad i å gå på byen, så må man nok regne med å jobbe.

 

* Det er nok regnet med at man enten flytter hjem og/eller jobber de to siste månedene

** Det blir utbetalt en større sum første måneden i semesteret og en mindre sum ellers

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Interessant å se at studielånet er så lavt at man ikke lenger kan leve på det som student.

Da jeg studerte for 5-10 år siden kunne man få en offentlig hybel helt ned i 1600 kr/mnd inkl. fyring/vv/internett, og klarte seg med et matbudsjett på 3k. Så kunne man spe på med sommerjobbpengene for "luksusen".

Nå skjønner jeg ikke helt konklusjonen din. Studielån+stipend er på 90.000kr i året, som skal fordeles utover 10 måneder*. Det blir mao 9000kr** i måneden. Det burde mao holde helt greit. Hvis man er glad i å gå på byen, så må man nok regne med å jobbe.

 

* Det er nok regnet med at man enten flytter hjem og/eller jobber de to siste månedene

** Det blir utbetalt en større sum første måneden i semesteret og en mindre sum ellers

 

Hva med de som skal studere i 3 år? De kvitter seg da ikke med leiligheten de har slitt med å få! Derfor vil jo de fleste sitte på 90000/12 =7500kr mnd. Ikke mye når selv den mest sugne leiligheten koster rundt 3000lapper...

Lenke til kommentar

For å ta utgangspunkt i SIFO sitt standardbudsjett (mer utfyllende om hvert punkt på siste side av PDF-en) vil en 19 år gammel mann/gutt normalt ha omtrentlig slike månedlige utgifter:

Mat og drikke: 2520

Klær og sko: 670

Helse og hygiene: 490

Lek og fritid: 930

Reisekostnad: 333 (her har jeg tatt utgangspunkt i Skyss sine priser for halvårskort for studenter istedenfor SIFO)

 

Videre husholdningsspesifikke utgifter:

Andre dagligvarer: 230

Husholdningsartikler: 320

Møbler: 310

Telefon og mediebruk: 1440

 

Merk at disse husholdningsspesifikke utgiftene tar utgangspunkt i at det bare er deg i husholdningen. Normalt vil du gjerne bo med andre, og da vil dere dele mesteparten av disse utgiftene (internett, møbler etc.) uten at totalprisen går fryktelig mye opp.

 

Totalsummen blir da drøyt 7200 kr per mnd, og dette er ikke inkl. husleie eller strøm. Men merk at dette kun er standardbudsjett, de reelle utgiftene vil nok variere endel.

Det er også endel utgifter budsjettet ikke tar hensyn til utenom leie og strøm, som tobakk, alkohol, skoleutgifter (bøker etc), helsetjenester (utenom årlig tannlegekontroll) og feriereiser bl.a.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

 

Hva med de som skal studere i 3 år? De kvitter seg da ikke med leiligheten de har slitt med å få! Derfor vil jo de fleste sitte på 90000/12 =7500kr mnd. Ikke mye når selv den mest sugne leiligheten koster rundt 3000lapper...

 

Studielånet skal vel ikke dekke 2 mnd sommerferie? Har en tatt seg råd til å kjøpe seg en leilighet, så regner jeg med vedkommende tenker såpass fornuftig som å ta seg en sommerjobb.

Lenke til kommentar

Interessant å se at studielånet er så lavt at man ikke lenger kan leve på det som student.

Da jeg studerte for 5-10 år siden kunne man få en offentlig hybel helt ned i 1600 kr/mnd inkl. fyring/vv/internett, og klarte seg med et matbudsjett på 3k. Så kunne man spe på med sommerjobbpengene for "luksusen".

Nå skjønner jeg ikke helt konklusjonen din. Studielån+stipend er på 90.000kr i året, som skal fordeles utover 10 måneder*. Det blir mao 9000kr** i måneden. Det burde mao holde helt greit. Hvis man er glad i å gå på byen, så må man nok regne med å jobbe.

 

* Det er nok regnet med at man enten flytter hjem og/eller jobber de to siste månedene

** Det blir utbetalt en større sum første måneden i semesteret og en mindre sum ellers

 

Hva med de som skal studere i 3 år? De kvitter seg da ikke med leiligheten de har slitt med å få! Derfor vil jo de fleste sitte på 90000/12 =7500kr mnd. Ikke mye når selv den mest sugne leiligheten koster rundt 3000lapper...

Hvis du helt alvorlig mener at du skal sitte på ræva i 2 måneder på sommeren, så skjønner jeg at du synes det kan bli litt lite.

 

Det er også greit å ta med seg at selv på måten du regner, så blir det ikke mer enn 34 måneder å fordele 3x90.000 på, så da blir det 7950 i måneden. (Antar da at du ikke regner med 2 måneders ferie etter endt studie)...

Lenke til kommentar

Interessant å se at studielånet er så lavt at man ikke lenger kan leve på det som student.

Da jeg studerte for 5-10 år siden kunne man få en offentlig hybel helt ned i 1600 kr/mnd inkl. fyring/vv/internett, og klarte seg med et matbudsjett på 3k. Så kunne man spe på med sommerjobbpengene for "luksusen".

Nå skjønner jeg ikke helt konklusjonen din. Studielån+stipend er på 90.000kr i året, som skal fordeles utover 10 måneder*. Det blir mao 9000kr** i måneden. Det burde mao holde helt greit. Hvis man er glad i å gå på byen, så må man nok regne med å jobbe.

 

* Det er nok regnet med at man enten flytter hjem og/eller jobber de to siste månedene

** Det blir utbetalt en større sum første måneden i semesteret og en mindre sum ellers

 

Hva med de som skal studere i 3 år? De kvitter seg da ikke med leiligheten de har slitt med å få! Derfor vil jo de fleste sitte på 90000/12 =7500kr mnd. Ikke mye når selv den mest sugne leiligheten koster rundt 3000lapper...

Hvis du helt alvorlig mener at du skal sitte på ræva i 2 måneder på sommeren, så skjønner jeg at du synes det kan bli litt lite.

 

Det er også greit å ta med seg at selv på måten du regner, så blir det ikke mer enn 34 måneder å fordele 3x90.000 på, så da blir det 7950 i måneden. (Antar da at du ikke regner med 2 måneders ferie etter endt studie)...

 

Poenget mitt var ikke at man skal sitte på ræva i 2 mnd. Poenget mitt er at man har 2 "sommerferier" under et 3 årig studie, der man skal tilbake på skolebenken etter 2mnd. Under de 2 mnd sier man jo ikke opp leiligheten for å så lete etter ny leilighet. De er disse totalt 4mnd som er et lite problem for mange siden de egentlig ikke dekkes av noe lån. Ja man kan jobbe (noe de fleste studenter må uansett) Men man har jo like mye utgifter i disse 4mnd som ellers.

 

Så hvis man regner studielånet til 90000/10 så sitter man enda med 2 mnd som det må skaffes 18000 for at alt helst skal gå likt rundt.

 

Nå er det også litt feil å bare sette opp 90000 i året og fordele de reint mellom 10mnd i alle utgifter som leie og mat. De fleste studenter har jo enkelte "oppstart" utgifter som feks pensumbøker, registreringer, og datautstyr. Dette burde trekkes av de 90000 før man fordeler det resterende på antall mnd.

 

Selv hadde jeg behov for datautstyr til ca 6000-8000kr året. Og pensumbøker til ca 4000. Der forsvant vist 10000kr av mine 90000. Så nå vil mitt budsjett være 80000/10

 

Mange studentboliger/hybler/leiligheter har faktisk skrevet i kontrakten at man skal være ute av bosted første juli. Dermed er det ikke mnd leie de 2 siste mnd på siste studieår for mange.

Lenke til kommentar

At du tar med PC-kostnader på 6000kr/året ser jeg på som litt søkt. Jeg har f.eks en laptop jeg fikk kjøpt brukt for 3000kr som holder til alt av skoleoppgaver for de neste årene*. Pensumbøker er forsåvidt et bedre argument. Man ender i såfall opp på 85.000/10 = 8500kr i måneden. Trangt, men levelig. All luksus må man ønsker seg må evt skaffes via arbeid.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

At du tar med PC-kostnader på 6000kr/året ser jeg på som litt søkt. Jeg har f.eks en laptop jeg fikk kjøpt brukt for 3000kr som holder til alt av skoleoppgaver for de neste årene*. Pensumbøker er forsåvidt et bedre argument. Man ender i såfall opp på 85.000/10 = 8500kr i måneden. Trangt, men levelig. All luksus må man ønsker seg må evt skaffes via arbeid.

 

Nå er det stor forskjell på hvor mye datakraft man trenger under studier da. De fleste trenger en netbook til 3000kr over 3 år. Jeg studerte IT og trengte en kraftigere 15" til redigering, ekstra skjermer for økt produktivitet, harddisker til backup, server til å lagre og lære med +++

Lenke til kommentar

Student i Stavanger:

 

+ Rundt 9000 i snitt i studielån de ti månedene jeg er student

+ Rundt 8-12 000 i innteketer fra deltidsjobb (mye mer om sommeren, noe mindre rundt eksamenstider)

 

- 4000 i leie (privat), strøm kommer i tillegg, internett er inkludert, har ikke TV

- 2000 på mat

- Bruker ikke så mye på studiemateriell (vi har så mange forskjellige bøker i fagene, så det blir mye kompendier som vi får fra foreleser og låning på bibliotek).

- Bruker en del på klær enkelte måneder

- En del kroner på fest, boller og brus

 

Får spart ganske mye, slik at jeg får fylt opp BSU; spart litt i fond og lagt av penger til reise.

Lenke til kommentar

At du tar med PC-kostnader på 6000kr/året ser jeg på som litt søkt. Jeg har f.eks en laptop jeg fikk kjøpt brukt for 3000kr som holder til alt av skoleoppgaver for de neste årene*. Pensumbøker er forsåvidt et bedre argument. Man ender i såfall opp på 85.000/10 = 8500kr i måneden. Trangt, men levelig. All luksus må man ønsker seg må evt skaffes via arbeid.

 

Nå er det stor forskjell på hvor mye datakraft man trenger under studier da. De fleste trenger en netbook til 3000kr over 3 år. Jeg studerte IT og trengte en kraftigere 15" til redigering, ekstra skjermer for økt produktivitet, harddisker til backup, server til å lagre og lære med +++

Jeg jobber med IT og man klarer seg helt fint med en litt eldre laptop til 3000 (brukt) med Core2Duo 2,26GHz, 4gb ram. Ekstra skjermer er ikke noe man trenger, men det er kjekt å ha (luksus).

 

Jeg skjønner at du vil at hobbyen din som er det samme som du tar utdannelse i skal finansieres av studielånet, men det er ikke slik det er ment.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hva IT-studiet innebærer. Jeg studerer datateknologi, og vet at jeg hadde klart meg med en laptop ala det blackbrrd beskriver. Dog ville jeg ikke kjøpt brukt laptop mht. evt. fremtidige reklamasjoner samt slitasje, men 6000 kr i årlige utgifter på innkjøp er nok et par ganger det jeg ser på som nødvendig for mitt studie. Nå har jeg riktignok "et par" maskiner, og jeg kan ta meg råd til det fordi jeg har deltidsjobb, men sett bort ifra at jeg gjerne ønsker muligheten til å spille enkelte nyere spill hadde jeg klart meg fint med min 13,3" Asus - pluss ekstern skjerm til hjemmebruk. Om studiet mitt hadde involvert tung videoredigering og heftig tallknusing hadde kanskje ikke en forrige generasjons i3 i en laptop vært det helt store, men til oppgaver som går kun på programmering, databasedrift, nettverk, sikkerhet etc. så har man stort sett ikke bruk for noen monstermaskin. All den tid det skulle vært nødvendig ifm. en og annen oppgave, så har skolen flust med tålelig kraftige maskiner på datasalene.

 

Å ta seg råd til en server kan jeg ikke forestille meg er nødvendig i studiet, men det kan nok være lærerikt å drifte en slik. Her burde man uansett klare seg med en eldre Pentium 4-modell eller tilsvarende (for en hjemmeserver, å hoste f.eks. minecraftserver vil du slite med å forklare som en nødvendighet overfor studiet), og de går gjerne for noen få hundrelapper på diverse bruktmarkeder i dag.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...