Gå til innhold

Alle hybelstudenter der ute, økonomi?


siindre

Anbefalte innlegg

 

 

Det kommer an på hva IT-studiet innebærer. Jeg studerer datateknologi, og vet at jeg hadde klart meg med en laptop ala det blackbrrd beskriver. Dog ville jeg ikke kjøpt brukt laptop mht. evt. fremtidige reklamasjoner samt slitasje, men 6000 kr i årlige utgifter på innkjøp er nok et par ganger det jeg ser på som nødvendig for mitt studie. Nå har jeg riktignok "et par" maskiner, og jeg kan ta meg råd til det fordi jeg har deltidsjobb, men sett bort ifra at jeg gjerne ønsker muligheten til å spille enkelte nyere spill hadde jeg klart meg fint med min 13,3" Asus - pluss ekstern skjerm til hjemmebruk. Om studiet mitt hadde involvert tung videoredigering og heftig tallknusing hadde kanskje ikke en forrige generasjons i3 i en laptop vært det helt store, men til oppgaver som går kun på programmering, databasedrift, nettverk, sikkerhet etc. så har man stort sett ikke bruk for noen monstermaskin. All den tid det skulle vært nødvendig ifm. en og annen oppgave, så har skolen flust med tålelig kraftige maskiner på datasalene.

 

Å ta seg råd til en server kan jeg ikke forestille meg er nødvendig i studiet, men det kan nok være lærerikt å drifte en slik. Her burde man uansett klare seg med en eldre Pentium 4-modell eller tilsvarende (for en hjemmeserver, å hoste f.eks. minecraftserver vil du slite med å forklare som en nødvendighet overfor studiet), og de går gjerne for noen få hundrelapper på diverse bruktmarkeder i dag.

 

Databudsjettet mitt over 3 år:

 

1 år:

Mye vanlig programmering og nettverksarbeid. Kunne klart meg med en maskin i 3-4000kr segmentet, men skulle ha mer grafisk og maskinkrevende fag året etter så la mer penger inn i maskinen allerede første år for å ikke trenge en ny til andre år:

 

Laptop: 7500kr (hadde denne over 3år)

Ekstern HDD 600kr

Trådløs router: 600kr

 

2: år

Det blir mye grafisk arbeid, og skjermen til laptopen holder ikke til bruken. Kjøpte da en 24" Jeg ble også nødt til å kjøpe Adobe Master Collection pakka for nødvendig programvare.

 

Software: 5000kr

Skjerm: 1500kr

Simpelt tegnebrett: 800kr

 

3: år

Serverspørsmålet kom opp da jeg trengte trening i å holde server, samt ville ha egen server til NAS og Debian webserver. Serveren ble benyttet til backup av hovedprosjektet og annet skolemateriell. Bygget selv en server på AMD Athlon x2 250. Hadde ingen komponenter fra før så måtte kjøpe alle deler. Trengte også ny ekstern HDD igjen da den første nå snart var full. Strømadapter til laptopen røk også og måtte kjøpe ny. En multifunksjonsskriver ble noe nødvendig så dette ble også kjøpt. Siste året slet jeg mye med støy pga oppussing i blokka, og det ble slitsomt å jobbe i. Gikk derfor til innkjøp av et litt bedre støydempet headsett.

 

Komponenter til server: 2600kr

Ny ekstern HDD: 400kr

Nytt strømadapter til laptop: 500kr

Multifunksjonsskriver: 1000kr

Headsett: 700kr

 

Jeg har brukt over 21000kr på utstyr og software under 3 år studie.

 

 

 

Var dette på NITH? Er det ikke semesterpris i tillegg på ca 30 000kr for de fleste studiene der? Isåfall, hvordan fikk du råd til dette? Vurderer kanskje å begynne på NITH neste år, men høres ut som jeg trenger mye bedre økonomi...

På privatskoler med ekstra studieavgift får man lånt mer av Lånekassen. Dette er dog rent lån så man får ikke mer i stipend, bare lån.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det kommer an på hva IT-studiet innebærer. Jeg studerer datateknologi, og vet at jeg hadde klart meg med en laptop ala det blackbrrd beskriver. Dog ville jeg ikke kjøpt brukt laptop mht. evt. fremtidige reklamasjoner samt slitasje, men 6000 kr i årlige utgifter på innkjøp er nok et par ganger det jeg ser på som nødvendig for mitt studie. Nå har jeg riktignok "et par" maskiner, og jeg kan ta meg råd til det fordi jeg har deltidsjobb, men sett bort ifra at jeg gjerne ønsker muligheten til å spille enkelte nyere spill hadde jeg klart meg fint med min 13,3" Asus - pluss ekstern skjerm til hjemmebruk. Om studiet mitt hadde involvert tung videoredigering og heftig tallknusing hadde kanskje ikke en forrige generasjons i3 i en laptop vært det helt store, men til oppgaver som går kun på programmering, databasedrift, nettverk, sikkerhet etc. så har man stort sett ikke bruk for noen monstermaskin. All den tid det skulle vært nødvendig ifm. en og annen oppgave, så har skolen flust med tålelig kraftige maskiner på datasalene.

 

Å ta seg råd til en server kan jeg ikke forestille meg er nødvendig i studiet, men det kan nok være lærerikt å drifte en slik. Her burde man uansett klare seg med en eldre Pentium 4-modell eller tilsvarende (for en hjemmeserver, å hoste f.eks. minecraftserver vil du slite med å forklare som en nødvendighet overfor studiet), og de går gjerne for noen få hundrelapper på diverse bruktmarkeder i dag.

 

Databudsjettet mitt over 3 år:

 

1 år:

Mye vanlig programmering og nettverksarbeid. Kunne klart meg med en maskin i 3-4000kr segmentet, men skulle ha mer grafisk og maskinkrevende fag året etter så la mer penger inn i maskinen allerede første år for å ikke trenge en ny til andre år:

 

Laptop: 7500kr (hadde denne over 3år)

Ekstern HDD 600kr

Trådløs router: 600kr

 

2: år

Det blir mye grafisk arbeid, og skjermen til laptopen holder ikke til bruken. Kjøpte da en 24" Jeg ble også nødt til å kjøpe Adobe Master Collection pakka for nødvendig programvare.

 

Software: 5000kr

Skjerm: 1500kr

Simpelt tegnebrett: 800kr

 

3: år

Serverspørsmålet kom opp da jeg trengte trening i å holde server, samt ville ha egen server til NAS og Debian webserver. Serveren ble benyttet til backup av hovedprosjektet og annet skolemateriell. Bygget selv en server på AMD Athlon x2 250. Hadde ingen komponenter fra før så måtte kjøpe alle deler. Trengte også ny ekstern HDD igjen da den første nå snart var full. Strømadapter til laptopen røk også og måtte kjøpe ny. En multifunksjonsskriver ble noe nødvendig så dette ble også kjøpt. Siste året slet jeg mye med støy pga oppussing i blokka, og det ble slitsomt å jobbe i. Gikk derfor til innkjøp av et litt bedre støydempet headsett.

 

Komponenter til server: 2600kr

Ny ekstern HDD: 400kr

Nytt strømadapter til laptop: 500kr

Multifunksjonsskriver: 1000kr

Headsett: 700kr

 

Jeg har brukt over 21000kr på utstyr og software under 3 år studie.

 

 

 

Var dette på NITH? Er det ikke semesterpris i tillegg på ca 30 000kr for de fleste studiene der? Isåfall, hvordan fikk du råd til dette? Vurderer kanskje å begynne på NITH neste år, men høres ut som jeg trenger mye bedre økonomi...

På privatskoler med ekstra studieavgift får man lånt mer av Lånekassen. Dette er dog rent lån så man får ikke mer i stipend, bare lån.

Men får man lånt nok til å dekke semesterprisen(e)?

Endret av Ferd!s
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke.. DE jeg kjenner og slik jeg har det har jeg nok penger. Akkuratt nå har jeg ca 30k på konto som bare er fra lånekassen...

 

Får det normale betløpet på 6800 i måneden og klarer meg utmerket.

 

Bruker ca 10-30kr på middag, og ca et halv brød om dagen. Ligger vel på kanskje 1000-1200kr i måneden på mat,hygiene og div ting til hybelen. Deler på fellesutgifter.

 

Leien er på ca 4000. Så jeg har ikke noe problem å klare meg. Men man må sette opp budsjett å prioritere pengene sine. Vil man bruke mye penger på X må man kutte ned på Y. Vil man bruke mye penger på X,Y,Z så må man ha ekstrainntekter.

 

Men er da ikke noe problem å klare seg greit, på bare lånet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det kommer an på hva IT-studiet innebærer. Jeg studerer datateknologi, og vet at jeg hadde klart meg med en laptop ala det blackbrrd beskriver. Dog ville jeg ikke kjøpt brukt laptop mht. evt. fremtidige reklamasjoner samt slitasje, men 6000 kr i årlige utgifter på innkjøp er nok et par ganger det jeg ser på som nødvendig for mitt studie. Nå har jeg riktignok "et par" maskiner, og jeg kan ta meg råd til det fordi jeg har deltidsjobb, men sett bort ifra at jeg gjerne ønsker muligheten til å spille enkelte nyere spill hadde jeg klart meg fint med min 13,3" Asus - pluss ekstern skjerm til hjemmebruk. Om studiet mitt hadde involvert tung videoredigering og heftig tallknusing hadde kanskje ikke en forrige generasjons i3 i en laptop vært det helt store, men til oppgaver som går kun på programmering, databasedrift, nettverk, sikkerhet etc. så har man stort sett ikke bruk for noen monstermaskin. All den tid det skulle vært nødvendig ifm. en og annen oppgave, så har skolen flust med tålelig kraftige maskiner på datasalene.

 

Å ta seg råd til en server kan jeg ikke forestille meg er nødvendig i studiet, men det kan nok være lærerikt å drifte en slik. Her burde man uansett klare seg med en eldre Pentium 4-modell eller tilsvarende (for en hjemmeserver, å hoste f.eks. minecraftserver vil du slite med å forklare som en nødvendighet overfor studiet), og de går gjerne for noen få hundrelapper på diverse bruktmarkeder i dag.

 

Databudsjettet mitt over 3 år:

 

1 år:

Mye vanlig programmering og nettverksarbeid. Kunne klart meg med en maskin i 3-4000kr segmentet, men skulle ha mer grafisk og maskinkrevende fag året etter så la mer penger inn i maskinen allerede første år for å ikke trenge en ny til andre år:

 

Laptop: 7500kr (hadde denne over 3år)

Ekstern HDD 600kr

Trådløs router: 600kr

 

2: år

Det blir mye grafisk arbeid, og skjermen til laptopen holder ikke til bruken. Kjøpte da en 24" Jeg ble også nødt til å kjøpe Adobe Master Collection pakka for nødvendig programvare.

 

Software: 5000kr

Skjerm: 1500kr

Simpelt tegnebrett: 800kr

 

3: år

Serverspørsmålet kom opp da jeg trengte trening i å holde server, samt ville ha egen server til NAS og Debian webserver. Serveren ble benyttet til backup av hovedprosjektet og annet skolemateriell. Bygget selv en server på AMD Athlon x2 250. Hadde ingen komponenter fra før så måtte kjøpe alle deler. Trengte også ny ekstern HDD igjen da den første nå snart var full. Strømadapter til laptopen røk også og måtte kjøpe ny. En multifunksjonsskriver ble noe nødvendig så dette ble også kjøpt. Siste året slet jeg mye med støy pga oppussing i blokka, og det ble slitsomt å jobbe i. Gikk derfor til innkjøp av et litt bedre støydempet headsett.

 

Komponenter til server: 2600kr

Ny ekstern HDD: 400kr

Nytt strømadapter til laptop: 500kr

Multifunksjonsskriver: 1000kr

Headsett: 700kr

 

Jeg har brukt over 21000kr på utstyr og software under 3 år studie.

 

 

 

Var dette på NITH? Er det ikke semesterpris i tillegg på ca 30 000kr for de fleste studiene der? Isåfall, hvordan fikk du råd til dette? Vurderer kanskje å begynne på NITH neste år, men høres ut som jeg trenger mye bedre økonomi...

På privatskoler med ekstra studieavgift får man lånt mer av Lånekassen. Dette er dog rent lån så man får ikke mer i stipend, bare lån.

Men får man lånt nok til å dekke semesterprisen(e)?

Det holdt i hvertfall da jeg studerte der, men det er noen år siden.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke.. DE jeg kjenner og slik jeg har det har jeg nok penger. Akkuratt nå har jeg ca 30k på konto som bare er fra lånekassen...

 

Får det normale betløpet på 6800 i måneden og klarer meg utmerket.

 

Bruker ca 10-30kr på middag, og ca et halv brød om dagen. Ligger vel på kanskje 1000-1200kr i måneden på mat,hygiene og div ting til hybelen. Deler på fellesutgifter.

 

Leien er på ca 4000. Så jeg har ikke noe problem å klare meg. Men man må sette opp budsjett å prioritere pengene sine. Vil man bruke mye penger på X må man kutte ned på Y. Vil man bruke mye penger på X,Y,Z så må man ha ekstrainntekter.

 

Men er da ikke noe problem å klare seg greit, på bare lånet?

Hva med andre utgifter, som byturer; tannlege; klær; ferie; leie om sommeren etc. Å leve på Lånekassen går vel akkurat rundt, men det skal ikke rare ekstrautgiften til før det ikke gjør det …

Lenke til kommentar

Som sagt har de 30k på konto som er til resserveutgifter.

 

Har også en resservekonto på ca litt over 300

Så jeg klarer meg. Men jeg prøver å ikke bruke mer enn 5500-6000

Hver måned. Slik jeg sparer opp et resservebeløp som kan bli brukt på

uforutsedte utgifter / festing. Flere her oppe betaler også 2500-3500 og da

er det et enda mindre problem.

 

Er vel bare at mange ungdommer er litt bortskjemte, og begynner å klage når man faktisk må ta et balletak på sin egen økonomi. Ja hva med byturer? Er man student kan man ikke leve i luksus. Vil man det så må amn skaffe seg en liten jobb ved siden av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klager ikke. Jeg jobber mellom 40 og 60 prosent utenom fulltids ingeniørstudier.

 

 

Gjennomsnittlig leie i Stavanger: 4200-5500

Offentlig transport, busskort for en sone: 450

Studiemateriell: 300

Telefon: 100

Da har du en god tusenlapp til alt annet (klær, sko, mat, lege, tannlege, tannkrem, lyspærer, kringkastningsavgift …) --- altså er det knapt mulig å leve på. Kjøper du en kaffekopp på en kafé, så må du leve på vann og brød i to uker for å spare det inn i igjen.

 

De fleste studenter har ikke oppsparte midler på flere hundre tusen kroner. :)

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Jeg klager ikke. Jeg jobber mellom 40 og 60 prosent utenom fulltids ingeniørstudier.

 

 

Gjennomsnittlig leie i Stavanger: 4200-5500

Offentlig transport, busskort for en sone: 450

Studiemateriell: 300

Telefon: 100

Da har du en god tusenlapp til alt annet (klær, sko, mat, lege, tannlege, tannkrem, lyspærer, kringkastningsavgift …) --- altså er det knapt mulig å leve på. Kjøper du en kaffekopp på en kafé, så må du leve på vann og brød i to uker for å spare det inn i igjen.

 

De fleste studenter har ikke oppsparte midler på flere hundre tusen kroner. :)

(4200 til 5500)+450+300+100 = 5000 til 6350.

Studielånet er på 90.000 fordelt på 10 måneder, så i snitt 9.000kr i måneden. Mao fra 2650kr til 4000kr for alt annet, ikke 1000kr.

Lenke til kommentar

Jeg klager ikke. Jeg jobber mellom 40 og 60 prosent utenom fulltids ingeniørstudier.

 

 

Gjennomsnittlig leie i Stavanger: 4200-5500

Offentlig transport, busskort for en sone: 450

Studiemateriell: 300

Telefon: 100

Da har du en god tusenlapp til alt annet (klær, sko, mat, lege, tannlege, tannkrem, lyspærer, kringkastningsavgift …) --- altså er det knapt mulig å leve på. Kjøper du en kaffekopp på en kafé, så må du leve på vann og brød i to uker for å spare det inn i igjen.

 

De fleste studenter har ikke oppsparte midler på flere hundre tusen kroner. :)

(4200 til 5500)+450+300+100 = 5000 til 6350.

Studielånet er på 90.000 fordelt på 10 måneder, så i snitt 9.000kr i måneden. Mao fra 2650kr til 4000kr for alt annet, ikke 1000kr.

90000/12= 7500. Det er ikke noen selvfølge at alle får sommerjobb, så da betaler man leie om sommeren også, som man må finansiere med studielånet. Jeg kjenner mange som må bruke flere tusen på bøker i semesteret, så 300 kr i måneden er studiemateriell er en ganske snill sum.

 

Man har da, hvis man betaler 5000 i leie: 5850 kroner i utgifter i følge regnestykket mitt over. Som igjen gir litt over 1500 kroner til mat og alt annet. Ønsker man å spise noe annet enn kneipbrød, syltetøy og nudler bør man ha 1500-2000 kroner i måneden til mat.

 

Jeg klager ikke på at man får lite i studielån, alle kan jobbe utenom hvis de gidder.

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Det er ikke noen selvfølge at alle får sommerjobb

TAKK! Det virker å være svært få som faktisk tar hensyn til dette i denne debatten. Har man ingen spesiell kompetanse å vise til, er det svært mange sommervikarjobber som utgår når en student er på sommerjobbmarkedet. Har man derimot en kompetanse, er det ikke dermed gitt at det er jobber å oppdrive innenfor denne sektoren.

 

Når hele landets studerende befolkning, som i all hovedsak ikke har fullført noe studie, plutselig skal søke på en kortvarig sommerjobb samtidig, sier det seg selv at det ikke er like lett for alle å faktisk finne seg en jobb - særlig en jobb som varer så lenge man ønsker. For all del - man bør ta seg en sommerjobb som student, ihvertfall dersom man ellers klager på stram økonomi, men det er ikke dermed en selvfølge at alle som trenger sommerjobb faktisk får det.

 

De fleste jobber krever en eller annen form for opplæring, også ufaglærte stillinger. Selv om jobben din ikke krever noen spesiell kompetanse, kan det ta tid å lære seg jobben ordentlig, og man vil ofte ikke rekke det i løpet av en sommerferie. På min egen arbeidsplass prioriteres det å bruke tidligere ansatte og dem som ellers jobber deltid ved siden av studier, som sommervikarer. Vi tar sjelden (aldri?) inn nyansatte som kun skal jobbe en mnd eller to.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg studerer kun 10 måneder i året. Dette vil si at jeg har ca 9,100 per mnd fra lånekassen.

I tillegg jobber jeg 50% (ca 85timer i måneden) og tjener 12500 her (ca 13750 hvis man tar med feriepenger) etter skatt.

 

En gitt måned er slik:

 

Lønn og studielån: 22850

 

Mat og husholdningsartikler: 2500

Husleie og vask: 3500

Utgifter (betaler ikke for mobil, internett eller strøm) som sådan: ca 1000

 

22850 - 7000 = 15850 i pluss. :)

 

Har B i snitt, så det går helt fint å jobbe i tillegg til studier (informatikk)

Lenke til kommentar

Har B i snitt, så det går helt fint å jobbe i tillegg til studier (informatikk)

 

Deltidsjobb innen IT også? Jeg tror det er lettere for IT-studenter å skaffe seg deltidsjobb enn en del andre yrker. Men det høres ut som en god studietid :)

 

Har selv gått informatikk men ble ferdig for 2 år siden. :)

Lenke til kommentar

Nå er jeg forsørger for både min mann og meg, men våre utgifter ser slik ut:

Bolig: 4300 kr (inkl. strøm/internett) Min mann hadde leie på sin hybel på ca 3200 kr da han bodde alene.

Månedskort: 495 kr

Mat: 3000 kr

 

I tillegg kommer utgifter som NRK-lisensen, reiser til foreldrene våres, pensumbøker etc.

 

Som man kan se så er det ikke nok for meg å kun leve av studielånet når jeg skal forsørge oss begge, så derfor har jeg også en 50%-deltidsstilling.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Det som "dreper" budsjettet til mange studenter er nok festingen.

 

Nå er månedssituasjonen min noe slikt;

Leige: 3750

Interett: 250

Telefon: 300

Mat: ~2000 (Bor med fruen, og vi lever litt vell finfint)

 

Totalt; 6300 kr, med andre ord har jeg noen slanter igjen fra lånekassen hver måned som går med til noe jeg skal unne meg selv :-) I tillegg "skal det sies" at August/Januar-stipendet på 16-18000 er helt magisk å få.

 

Om jeg ville kunne jeg i tillegg knekt økonomien ganske godt ned. Kunne uten problem kuttet matutgiftene med 7-800 kr mnd, internetten kunne jeg degradert til 150 kr mnd, telefonen kan jeg slutte å bruke like aktivt osv.

Lenke til kommentar

Eg er imponert over folk som klarer seg kun på lånet.

 

Eg klarer det ikkje.

 

Hos meg ser det slik ut:

 

Leie(alt inkl): 4000,-

Mat: 2500,-

Mobil: 400,-

Bil: 650,-

Div: 1000,-

Rente på billån: 900,-

 

Så kjem alt det ekstra iløpet av ein månad. Plutseleg skal ein heim igjen ein tur, og då snakkar vi om 1000,- minimum i utgift. Eg klare ikkje meg utan deltidsjobb. Men det skal seiast at eg lever godt. Men verre dette klarer eg altså ikkje :p

 

Så skal det seiast at eg har to bilar der det er lån på den eine:P Men slik er det nå.

 

Men får ca. 5000,- frå deltidsjobben, og då går det greit. Ellers måtte eg ha solgt begge bilane og kutta ned på alt.

Lenke til kommentar

Studielånet er da også beregnet på en person, så det bør ikke overraske at det ikke holder om man skal forsørge to personer på det. Det er også et rimelig spesielt tilfelle.

 

Det er jo selvfølgelig klart, det er også derfor jeg oppga leien til min mann da han bodde alene for to år siden. Prisen på leien har ikke steget nevneverdig i perioden. Det andre vil fremdeles være ganske likt, matkostnadene vil være noe lavere selvsagt.

Lenke til kommentar

Kan skrive under på at festing tar en grei del av kaka på mitt budsjett. Alle alkoholdutgifter (drikke til vors + drikke på byen) er den nette sum av 850,- fra 31/9 til i dag. Nå skal det jo sies at jeg tar meg råd til det ved å jobbe i ferier slik at jeg dekke inn det jeg går over budsjettet hver mnd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...