Gå til innhold

Microsoft følger i Apples fotspor


Anbefalte innlegg

30% er det som har blitt brukt av Microsoft i Xbox360 indie games forretningsmodellen også. Det virker som om brukerne har slått seg til ro med det. Noen tjener bra, andre tjener nesten ingenting.

 

Majoriteten gjør det nok for å få lov å utgi et spill de har laget selv, som er etter utviklernes interesser og forutantagelser for hvordan et morsomt/bra spill burde være. Tjener de en slant på siden fordi det blir populært blir det sett på som en bonus. Dette gjelder selvfølgelig ikke for alle. Jeg vil anta at utviklingen av apps vil høste noe av den samme mentaliteten.

 

Jeg har tenkt på flere små apps jeg kunne tenkt meg å lage. Vil noen laste de ned og betale 1$ (vet ikke om det er minstesum) for dem så er det herlig.. Hvis ikke må jeg forbedre meg selv og appene og prøve igjen. Virkelig givende for meg å se at noen faktisk vil betale for noe jeg har laget. Det gir meg giv og ønske til å lage flere og bedre apper.

 

Jeg syns personlig 30% er helt greit. Kanskje andre foretak som lever av dette vil syns det er mye, men er app store myntet primært på de store, eller er de mer rettet mot hobbyutviklerne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Steam og tar 30%, og det virker som en akseptert industristandard.

 

Forøvrig er jeg enig i at det er for mye for jobben de gjør, men så lenge alle gjør det er det ikke så mye å gjøre med det.

Man skulle tro det ville være marked for en selger av spill, apps osv som bare tok 15%, og blir de store nok kunne de presset de andre aktørene til å følge etter.

Lenke til kommentar

Personlig liker jeg hverken Apple eller Microsoft, men tenker at 30% er helt greit. Når de skaffer kunden, og i tillegg har et så strømlinjeformet system som både senker risikoen og gjør det langt enklere for utvikleren å distrubisere synes jeg ikke 30% er noe å klage over. En vanlig selger har mellom 10 og 20% provisjon, og han gjør bare salgsjobben. Her er altså alt utenom produksjon tatt hånd om.

 

Hvor mange % tror dere Gilde sitter igjen med etter en pakke solgt salami?

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Steam og tar 30%, og det virker som en akseptert industristandard.

Jeg er egentlig ikke så opptatt av hvor mye distribusjonsleddet tar, men er mer opptatt av det tillates konkurranse. Det vil i seg selv utjevne markedet over tid.

Man skulle tro det ville være marked for en selger av spill, apps osv som bare tok 15%, og blir de store nok kunne de presset de andre aktørene til å følge etter.

Sannsynligvis, men det krever at plattformen tillater konkurranse mellom distributørene. Det er en rekke andre tjenester distributørene også vil kunne utvikle raskere dersom de må jobbe for kunder og leverandører. Monopolsituasjoner er veldig sjelden gunstig.

Lenke til kommentar

@Nimrad? Leste du mer av posten enn kun de første ordene?

Er ikke alltid det er slik stress, dette her er ren fakta og tar ikke lang tid å forstå det hele.

Sjeldne programmer ser du ikke i piratversjon, mens er det populært så vil du finne DUSINVIS av forskjellige cracks, hacks etc.

 

Det har ingenting med om det er enkelt eller ei, rettere sagt om du snubler over de folka som tar tak i og lager en piratversjon, og oddsene for det er høyere på populære programmer enn små ukjente.

Lenke til kommentar

det som overrasker meg er at utvikleren ikke kan innstallere en Metro app når man installerer et program på vanlig måte. Det er jo ganske uheldig at man først må kjøpe progammet (f.eks. Adobe Photoshop) og innstallere dette og hvis det da finnes en Metro app i tillegg så må man faktisk gå inn på App Market for å innstallere denne manuelt.

 

Ville vært mye mer hendig hvis utvikleren kunne innstallert Metro app'en samtidig.

 

 

Er null problem at utvikler kan få betalt 100%, det er jo bare til å sørge for en abonnementstjeneste eller noe slik som krever login i app'en. Tungvindt, ja... men men...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...