Gå til innhold

8K-TV imponerer


Anbefalte innlegg

Interresant teknologi.

Jeg håper høyere oppløsninger og pikseltetthet for 24-30" skjermer blir billigere. Har litt lyst på 2K+ PC skjermer, men er ikke så gira på prisen på 30" 2560 x 1600 skjermer. Det hadde også vært fint med en skjerm i portrett-modus med ~1200 x n (så høy n som mulig) oppløsning som sekundærskjerm for nettlesing og div.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja takk! Til både størrelsen og pixlene. Om resultatet av en oppskalert kilde blir bedre enn på en tv med akkurat kildens oppløsning har jeg egentlig ikke noe grunnlag for å mene noe om. Snusfornuften sier at det ikke blir bedre, men bildet ble merkbart bedre fra gammelt format til HD også for oppskalerte kilder så ...

Lenke til kommentar

personlig drar jeg på kino på grunn av lydkvaliteten...

Personlig har jeg nesten helt sluttet å gå på kino fordi jeg er redd for å skade min egen og barns hørsel med de ekstreme lydnivåene de har utviklet de siste 5 årene. Og hva er poenget om man må sitte med øreplugger/sov-i-ro på en kino?

 

Helt enig. Sliter også med lyd som er over smertegrensen.

Har flere ganger måtte holde meg for ørene i lange actionfyllte scener.

Har ikke tatt med meg ørepropper enda, men må nok begynne med det, hvis dette lydnivået fortsetter.

Lenke til kommentar
Jeg har alt jeg trenger for å levere 8K4K stillbilder. Det er helt overkommelig priset også :)
Ser ikke helt relevansen?

Man trenger ikke dyr infrastruktur for å levere innhold til 8K4K skjermer. Man trenger bare et enkelt digitalkamera og litt programvare for å kunne utnytte oppløsningen fult ut.

 

Oppløsningen til bevegelige bilder vil hovedsaklig være begrenset av framerate så der får man uansett sjeldent utnyttet den fulle oppløsninga. Stillbilder vil altså være hovedgrunnen for å ønske seg en slik skjerm.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Når jeg ser en film, sitter jeg ikke og teller piksler, men følger med på handlingen. Innholdet er det samme enten filmen er på VHS eller Blu-ray. Manus, regi, skuespillerprestasjoner etc. blir ikke noe bedre av at det blir flere piksler.

 

Helt enig!

 

Selvfølgelig ville jeg valgt å se en film på Blueray på en 55" HDTV istedet for på en gammel kassetv fra 1998.

 

Men visse folk idag bryr seg kun om kvalitet, ikke om filmen er bra eller ei.

Endret av baguett
Lenke til kommentar

Interresant teknologi.

Jeg håper høyere oppløsninger og pikseltetthet for 24-30" skjermer blir billigere. Har litt lyst på 2K+ PC skjermer, men er ikke så gira på prisen på 30" 2560 x 1600 skjermer. Det hadde også vært fint med en skjerm i portrett-modus med ~1200 x n (så høy n som mulig) oppløsning som sekundærskjerm for nettlesing og div.

 

Enig der. Er jo smått utrolig at vi begynner å få mobiltelefoner med 4.x" skjerm med 720P oppløsning, iPhone4 med 3.5" og 960x640 oppløsning og nå ettervert TV-er med slike oppløsninger når PC-skjermer på 20-24" fremdeles er stuck på toppen 1920x1080..........

 

Dell UltraSharp U2711 med sine 2560x1440 oppløsning er jo et hederlig unntak, men denne oppløsningen med dagens utvikling burde jo begynne å dukke opp og bli vanlig selv på skjermer ned mot 24" og ikke minst burde da komme litt flere alternativer selv på 27"+ som ikke koster skjorta.

Lenke til kommentar

*snip*

Dell UltraSharp U2711 med sine 2560x1440 oppløsning er jo et hederlig unntak, men denne oppløsningen med dagens utvikling burde jo begynne å dukke opp og bli vanlig selv på skjermer ned mot 24" og ikke minst burde da komme litt flere alternativer selv på 27"+ som ikke koster skjorta.

Jeg la akkurat merke til dette svaret nå. Det er litt morsomt. Jeg bestilte en UltraSharp 2711 og en ultrasharp 2412M på mandag :) 27" som hovedskjerm og 24" for portrettmodus sekundærskjerm. Gleder meg til å få koblet de opp :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...