Gå til innhold

Samsung Galaxy Note, 5.3", 4G etc


nor50

Anbefalte innlegg

Må vel nevne at jeg er strålende fornøyd med Noten.

Var veldig bekymret for at den skulle bli for stor, men ble raskt vant til den. Eneste som plager meg er at jeg har null sjanse til å håndtere den med en hånd når jeg feks kjører bil. Men det er vel kanskje like greit. Er foreløpig veldig fornøyd med batteritiden også. Jeg hadde en HTC Sensation som forsåvidt var en god mobil også, men jeg er avhengig av å ha batteritid en hel arbeidsdag, og Sensation tømte jeg på 3-5 timer. Måtte faktisk gå tilbake til gode gamle Nokia E72 i noen uker nå mens jeg ventet på Note :new_woot:

 

Har også kjøpt original Samsung aktiv billader og bordlader + 32GB minnekort, Copter screenprotector, Flip Cover, ekstra batteri + div silikon bumpers og vesker.

Var ikke helt fornøyd med beskyttelsen flip coveret gir. Copter screenprotector vurderer jeg å fjerne. Ser ikke ut som det virka så bra sammen med bruk av stylus.

 

Kan noen fortelle meg hvordan jeg customizer homescreen etc, og hvor jeg finner kule/nyttige apps & widgets etc som er nyttige og ha?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett hvilken telefon det er snakk om, så er det ALLTID noen som er misfornøyd med batterikapasiteten. Uansett telefon! Gå inn i hvilken som helst tråd på dette forumet å se om det finnes en avansert smarttelefon der INGEN klager over batterikapasiteten. Det finnes ikke.

Jeg er ikke uenig i det, men i mitt tilfelle sluker telefonen strøm i standby-modus. I det verste tilfellet har telefonen gått fra fullt oppladet til helt tom på 8 timer, uten at den har vært i bruk. Kun Android OS-prosessen har stått for 97% av forbruket. Dette er nok ikke snakk om manglende batterikapasitet, men en bug i OS som tapper batteriet - og det mener jeg allikevel det må være lov å klage litt på...

 

Jeg hadde selv dette problemet. Det er en bakgrunnsprosess som ikke går i dvale når du slår av skjermen, og dermed så går ikke telefonen i "deep sleep". Om telefonen har vært i deep sleep merker du når du slår på skjermen etter noen minutter og det tar 1-2 sek å låse opp telefonen. Synderen er mest sannsynlig en app som du har installert, og i mitt tilfelle så var det Google Currents som var problemet.

Lenke til kommentar

Hei.

Fortsatt fantastisk fornøyd etter 3 uker som Note eier. Legger ved noen screenshots av min homescreen: :thumbup:

 

(Bildet nederst til venstre på homescreen1 åpner S-note appen.)

(Bildet av dama på homescreen1 er en "direkte link" til hun jeg deler livet med - ja jeg vet..jeg er en heldig mann :love: )

(På homescreen 3 har jeg laget et par snarveier til mobilbanken og norsk tipping app)

 

Hei!

Flott homescreen. Hvordan fikk du bort "tittelen" under ikonene? Jeg har lastet ned både Launcher7 og ikonene, men ikonene mine blir forholdsvis små, og jeg får titler under ikonene. Dersom jeg f.eks ikke skriver noen selvvalgt tittel under telefonikonet, dukker det likevel opp "phone" med hvite bokstaver der. Hva må jeg endre på? Og et annet spørsmål; har du klart å tilpasse L7 til skjermen eller fortsetter ikonene under skjermen?

 

Hei.

Det flere versjoner av Launcher7. Bruk den siste. Den gir deg store ikoner + at du kan opprette mapper på homescreen. Tittelen under ikonene fjerner du når du oppretter ikonet (tittel kommer automatisk) eller du kan fjerne tittel hvis du holder fingeren på ikonet en liten stund til du får muligheten til å fjerne eller redigere det.

Lenke til kommentar

Angående SIP så vet jeg ikke siden jeg ikke bruker IP-telefoni, men etter 15 sekunder på google så ser jeg at Android støtter SIP, og Market har en god del SIP/IP applikasjoner.

 

Vet ikke med denne telefonen, men Android støtter SIP "out of the box" og det er ikke nødvendig å laste ned noe fra Market. Kontoen settes opp direkte i Innstillinger og fungerer iallefall utmerket på min Nexus S.

 

Takker for svar...thumbup.gif

Lenke til kommentar

Uansett hvilken telefon det er snakk om, så er det ALLTID noen som er misfornøyd med batterikapasiteten. Uansett telefon! Gå inn i hvilken som helst tråd på dette forumet å se om det finnes en avansert smarttelefon der INGEN klager over batterikapasiteten. Det finnes ikke.

Jeg er ikke uenig i det, men i mitt tilfelle sluker telefonen strøm i standby-modus. I det verste tilfellet har telefonen gått fra fullt oppladet til helt tom på 8 timer, uten at den har vært i bruk. Kun Android OS-prosessen har stått for 97% av forbruket. Dette er nok ikke snakk om manglende batterikapasitet, men en bug i OS som tapper batteriet - og det mener jeg allikevel det må være lov å klage litt på...

 

Om jeg ikke tar feil så er det slik at alle apper som blir installert og har tilhørende systemprosesser går inn under android os. Hvilke apper har du installert?

Lenke til kommentar

Om jeg ikke tar feil så er det slik at alle apper som blir installert og har tilhørende systemprosesser går inn under android os. Hvilke apper har du installert?

Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg kan se hvilke apper jeg selv har installert i forhold til hva som var forhåndsinstallert. MyApps viser f.eks. Google Search (som jeg ikke har installert), mens Applications > Manage applications > Downloaded også viser Android Market (som jeg heller ikke har installert). Med forbehold om at noen allerede var ferdig installert:

 

  • Adobe Flash Player
  • Google Authenticator
  • Barcode Scanner
  • Chrome to Phone
  • eBay
  • Facebook
  • GetGlue
  • Gmail
  • Google+
  • Google Maps
  • Jawbone Companion
  • LinkedIn
  • mSecure
  • Norsk Tipping
  • Spotify
  • TripIt
  • Withings
  • YouTube

 

Flere av disse var nok installert etter at jeg begynte å få problemet, så det er nok noen jeg kan utelukke også.

 

EDIT: Er det noen apps som kan brukes for å identifisere hvilken app/prosess som kan stå for denne CPU-bruken nærmere?

Endret av Jarlsberg
Lenke til kommentar

Uansett hvilken telefon det er snakk om, så er det ALLTID noen som er misfornøyd med batterikapasiteten. Uansett telefon! Gå inn i hvilken som helst tråd på dette forumet å se om det finnes en avansert smarttelefon der INGEN klager over batterikapasiteten. Det finnes ikke.

Jeg er ikke uenig i det, men i mitt tilfelle sluker telefonen strøm i standby-modus. I det verste tilfellet har telefonen gått fra fullt oppladet til helt tom på 8 timer, uten at den har vært i bruk. Kun Android OS-prosessen har stått for 97% av forbruket. Dette er nok ikke snakk om manglende batterikapasitet, men en bug i OS som tapper batteriet - og det mener jeg allikevel det må være lov å klage litt på...

For all del, mente ikke at det ikke var lov å klage. Kan jo være en feil på telefonen din også for hva jeg vet. Poenget mitt var å få fram at årsaken til dårlig batterikapasitet kan være så mangt, men det behøver ikke nødvendigvis være en feil på telefonen.

 

Her er noen årsaker til at batteriet blir fort utladet:

 

- Apps. Som mange allerede har nevnt så er det en del apps som jobber i bakgrunnen og krever en del ressurser.

 

- Dårlig dekning. Alle smarttelefoner som selges i dag er satt i "dobbelmodus" som standard. Dette gjør at telefonen automatisk skifter mellom GSM/Edge/3G/HSDPA alt etter hva som er tilgjengelig der man er. Men 3G-dekningen er ikke like bra utbygd som GSM/Edge-dekningen enda, og telefonen vil derfor fortsette å lete etter 3G nett også når man er i et område der det bare er GSM-dekning. Dette trekker selvsagt mye strøm. For mange kan det lønne seg å sette telefonen i bare "GSM-modus". Talekvaliteten blir ikke dårligere, men ulempen er at datatrafikken går tregt hvis man benytter mobilnettet til surfing.

 

- I bevegelse. Om man kjører bil, sitter på bussen, toget eller om man er ute å sykler/jogger, så vil telefonen stadig skifte mellom forskjellige sendere. Sitter man rolig på kontoret eller i sofaen hjemme hvor dekningen er god, holder telefonen seg til én og samme sender. Straks man begynner å bevege seg lenger unna, begynner telefonen å lete etter andre sendere. Dette trekker også strøm.

 

- Lyse bakgrunner. De telefonene som har en eller annen type AMOLED skjerm trekker ikke så mye strøm hvis man har mørke bakgrunner. AMOLED skjermen fungerer slik at den kun lyser opp de delene av skjermen som krever lys. Det som er sort trenger ikke lys, og da trekker telefonen heller ikke så mye strøm. Har man store lyse overflater (f.eks. Google-siden), må det mye mer lys til og dermed mye større batteriforbruk.

 

- SIMkort. Gamle simkort er ikke anbefalt i nyere mobiltelefoner, men også nyere simkort kan det oppstå feil med. Jeg har selv opplevd at et nytt simkort har gjort underverker for meg, både når det gjelder batterikapasitet, men også problemer med f.eks. mms/internett.

 

- Bluetooth, Wifi etc. Er ikke dette i bruk, kan man like gjerne slå det av. Da sparer man batteriet.

 

- Lysstyrke på skjerm. Skru ned lysstyrken.

 

- Bruk. Selvsagt skal man bruke telefonen og utnytte funksjonene den har. Men ofte bruker man telefonen ekstra mye da den er ny. Da skal man teste ut alt, finne ut av alt og man har nesten ikke tid til noe annet. Etterhvert som tiden går, går også bruken ned. Mange opplever at batterikapasiteten blir bedre med tiden, noe som også kan ha noe med ladesykluser å gjøre, men i mange tilfeller skyldes det også mindre bruk.

 

- Automatiske oppdateringer. Man kan få telefonen til å sjekke mail, været, nyheter etc automatisk flere ganger om dagen. Kanskje kan man vurdere om det ikke holder at man sjekker dette manuelt en gang i blant.

 

- Temperatursvigninger. Ligger telefonen igjen i en kald bil? I en kald jakkelomme? Ikke forvent mirakler av hva batteriet kan yte.

 

Dette var noen faktorer jeg kom på i farta, men det finnes sikkert mange andre årsaker og forhåndsregler man kan ta for å forhindre at batteriet blir for fort strømtomt. For å gjenta meg selv, jeg mener IKKE at du ikke skal klage hvis batteriet er dårlig, men det kan være smart å sjekke ut noen faktorer først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Adobe Flash Player - Er Flash satt som "ved behov" i nettleseren?
  • Google Authenticator
  • Barcode Scanner - Har opplevd at denne sluker en del strøm.
  • Chrome to Phone
  • eBay
  • Facebook - Har du push meldinger aktivert? Og hva er oppdateringsfrekvensen satt til?
  • GetGlue
  • Gmail - Hva er oppdateringsfrekvensen satt til?
  • Google+ - Samme som Gmail
  • Google Maps
  • Jawbone Companion - Går utifra at denne krever at bluetooth er aktivert? Slår du bluetooth av?
  • LinkedIn - Har denne en oppdateringsfunksjon?
  • mSecure
  • Norsk Tipping
  • Spotify
  • TripIt
  • Withings
  • YouTube

Lenke til kommentar

@Superparanoid: Takk for mange forslag. Har nå fjernet automatisk oppdatering av apps. Jeg vet ikke hvor ofte apps på Android oppdateres, men jeg tviler allikevel på at batteriet er tømt av oppdateringer som har haglet inn uten at jeg har vært klar over det. Nå har jeg i det minste kontroll over når disse oppdateres slik at jeg kan utelukke dette også.

Lenke til kommentar

  • Adobe Flash Player - Er Flash satt som "ved behov" i nettleseren? Plug-ins står som always on. Kan jeg sette egen regel for Flash Player?
  • Barcode Scanner - Har opplevd at denne sluker en del strøm. Bare ved at den er installert, uten at den er i bruk? Regner med denne da dukker opp i battery usage?
  • Facebook - Har du push meldinger aktivert? Og hva er oppdateringsfrekvensen satt til? Refresh interval står til 1 time, ser ingen innstillinger for push på Facebook...Uansett installerte jeg denne etter jeg fikk problemer, slik at jeg ikke mistenker denne.
  • Gmail - Hva er oppdateringsfrekvensen satt til? Se nederst
  • Google+ - Samme som Gmail Se nederst
  • Jawbone Companion - Går utifra at denne krever at bluetooth er aktivert? Slår du bluetooth av? Ja, avslått. Kjøpte denne etter jeg fikk problemer med batteriet, og mistenker derfor ikke denne heller.
  • LinkedIn - Har denne en oppdateringsfunksjon? Synker en gang per dag

Har nok ganske hyppig oppdatering/push på 2 Gmail- og en Exchange-konto, men på iPhone hadde jeg enda en Gmail og en POP3-konto i tillegg til disse uten at jeg hadde problemer med batteriet.

Lenke til kommentar

Hvor lenge har du hatt Noten?

2 uker. Har en liten magefølelse på Social Hub. Denne kjører til sammen tre prosesser og to servicer, selv om jeg kun starter den en gang. Kan nok ha sammenheng med hvor mange kontoer den er knyttet til...?

Endret av Jarlsberg
Lenke til kommentar

Noen andre enn meg som opplever "klager" på ekko når jeg bruker telefonen uten headset? Flere har påpekt at de hører ekko av sin egen stemme når de snakker med meg og jeg ikke bruker noen form for headset.

Jeg innbilte meg at jeg forleden hadde sett en "ekko cancellation"-innstilling på mobilen men jeg finner ikke det når.. Jeg har kanskje drømt...

Lenke til kommentar

Noen andre enn meg som opplever "klager" på ekko når jeg bruker telefonen uten headset? Flere har påpekt at de hører ekko av sin egen stemme når de snakker med meg og jeg ikke bruker noen form for headset.

Jeg innbilte meg at jeg forleden hadde sett en "ekko cancellation"-innstilling på mobilen men jeg finner ikke det når.. Jeg har kanskje drømt...

Jeg har også fått tilbakemelding om det, men kun en gang.

Lenke til kommentar

Har nok ganske hyppig oppdatering/push på 2 Gmail- og en Exchange-konto, men på iPhone hadde jeg enda en Gmail og en POP3-konto i tillegg til disse uten at jeg hadde problemer med batteriet.

 

Hadde tenkt å spørre deg om du bruker Exchange, og jaggu.

 

Har en Samsung Wave som jeg måtte skru av push på Exchange, riktignok Bada OS, men Samsung. Endte med at jeg sletta Exchange kontoen på tlf. Fulladet telefon om kvelden tom om morran. Samsung er vel kjent for å ikke være noe bra på Exchange?

 

grmps

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...