Gå til innhold

Ubuntu 11.10 er i beta


Anbefalte innlegg

 

Like greit å male ett dommedagsbilde så folk fullstendig ny til Linux ikke prøver seg og får ett skeivt bilde, og det er like så greit, er mange feil i betaen :/

Sjelden jeg sier det, men 11.10 beta er, hva jeg erfarer, så fullt av feil og heng og lagg at den er helt ubrukelig. Selv hvis du kun skal bruke den til surfemaskin og tåler noen småbugs. Her var det mye feil, selv til beta å være. Dommedagsbilde er her på sin plass...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mindre kommandolinje bruk er noe Linux virkelig trenger.

Ikke det at det ikke funker, men når man skal følge en guide så blir det svært ofte at man får ugyldig kommando da noen har gjort om kommandoen i en nyere versjon.

 

Ergo blir en masse guider råtne og utgåtte på dato svært fort.

 

Jeg prøvde noe så enkelt som å sette opp ett software RAID, til og med en copy and paste av kommandoen gav meg at den var ugyldig :S

Var samme sak når jeg skulle forsøke å knote til en FTP også så jeg antar at det har vært noen som syntes den kommandoen hørtes bedre ut.

 

Det er jo rent tøv. Klart det kan skje endringer men det er nok heller unntaket enn regelen. GUI skifter nok langt oftere og GUI how-to's utgår raskere enn motsatt.

Copy > Paste må en forvente at folk skal klare problemfritt, om ikke så er de kanskje ikke modne for å bytte Os? Tipper nok at dette er brukerfeil og du har limt inn mer enn bare kommandoen, evt. ikke fått kopiert over alt.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Jeg trippelsjekket med å lime inn kommandoen i notepad også :p

Da forsvinner alt som heter formating og annet tull, programvaren hadde jeg hentet tak i siden mdadm funket som en direkte kommando men ikke det som krevdes i etterkant.

 

Fikk hjelp fra forumet og da så jeg at hele guiden var totalt utdatert da kommandoene som ble foreslått var totalt forskjellige.

Så ett stort pluss til communitiet, men ett ekte GUI som lar deg gjøre ting i Windows stil vil gjøre det lettere, men ikke så lett når man har forskjellige typer ala Gnome, KDE osv.

Lenke til kommentar

Skiftet til Arch Linux og XFCE for lenge siden

 

007CD:

 

Ofte har det seg også slik at man trenger programvaren før man kjører kommandoene. Hvis du allerede har programmene så har jeg ikke vært borti at kommandoene har blitt endret enda.

 

Jeg trippelsjekket med å lime inn kommandoen i notepad også :p

Da forsvinner alt som heter formating og annet tull, programvaren hadde jeg hentet tak i siden mdadm funket som en direkte kommando men ikke det som krevdes i etterkant.

 

Fikk hjelp fra forumet og da så jeg at hele guiden var totalt utdatert da kommandoene som ble foreslått var totalt forskjellige.

Så ett stort pluss til communitiet, men ett ekte GUI som lar deg gjøre ting i Windows stil vil gjøre det lettere, men ikke så lett når man har forskjellige typer ala Gnome, KDE osv.

 

Tror du skal høre på Kaymeerah. Feilen ligger nok hos deg som bruker. Foreslår at du poster linker til guiden og evt. forumposter i den forbindelse så skal du se at ting er opp rimelig kjapt.

Lenke til kommentar

Da forsvinner alt som heter formating og annet tull, programvaren hadde jeg hentet tak i siden mdadm funket som en direkte kommando men ikke det som krevdes i etterkant.

 

Fikk hjelp fra forumet og da så jeg at hele guiden var totalt utdatert da kommandoene som ble foreslått var totalt forskjellige.

 

Tror nok du misforstår litt hvordan dette henger sammen. Selve "kommandolinjeopplevelsen" er ikke fullstendig identisk på kryss av systemer og tid, folk bytter forskjellige konvensjoner her og der, i tillegg til "relle endringer", men at kommandoene som ble foreslått var totalt forskjellige betyr nok ikke det det du har konkludert med her. Selvfølgelig vil verktøy forandre seg over tid, men de verktøyene man typisk jobber med når man snakker generelt om å jobbe med en Linux-kommandolinje, som coreutils, forblir i det store og hele veldig lite forandret.. i alle fall om vi sammenlikner med hvordan skrivebordsmiljøer utvikler seg.

 

Det er viktig å merke seg at du ikke nødvendigvis direkte benytter "GNU/Linux" (som i UNIX-klonen, som altså inkluderer "selve UNIX-kommandoene" (i hovedsak coreutils)), selv om du sannsynligvis bruker de til en viss grad, når du jobber med en kommandolinje. Men det er neppe her kompatibilitetsproblemene du snakker om stammer fra. Jeg kjenner ikke mdadm, og det er godt mulig grensesnittet mot den er kraftig forandret, men i all hovedsak er ikke dette et reelt problem, i alle fall ikke i noen annen grad enn med et grafisk brukergrensesnitt. Nøyaktig hva du må skrive kan også være avhengig av andre faktorer, som enkelte design- og konvensjonvalg i distroen din, noe som typisk blir relevant når man skal kommunisere med hardware-enheter.

 

Som andre har nevnt, regelen er at kommandolinjen forblir uendret. Om du lærte å bruke en UNIX-kommandolinje for 30 år siden eller for 5 år siden har nok ganske mye mindre å si enn det man kan si om andre teknologier. Det koker kort fortalt ned til forståelse. De fleste som har brukt "UNIX-familien" over lang tid er jeg helt sikker på at ikke kjenner seg gjen i beskrivelsen av problemet ditt - Men det er lett å forstå at ting fort ikke fungerer om man copypaster mer eller blindt fra guider. Man må selvfølgelig forstå sammenhengen og gjøre nødvendige endringer (som nesten alltid er veldig små), eller ha et fullstendig identisk system som det guiden er skrevet til, for å kunne være sikker. Akkurat som at man må hvite hva man klikker på i et GUI. Ut ifra de scenarioene du beskriver, og påstanden om at dette faktisk skjer "nesten alltid", noe som hører helt fullstendig absurd ut i mine UNIX-ører, tror jeg problemet ligger i en annen misforståelse. Det er ikke som om disse kommandoene bare byttes ut i tide og utide, selv om enkeltverktøy kan få store designendringer. Men de mer universale UNIX-verktøyene som er virkelig viktige kan rett og slett ikke være "all over the place" når det kommer til brukerinterksjon. Og det er de ikke heller. Tenk på hvor kaotisk alt ville vært, og hvor mye som hadde vært borked beyond hope. Det er heller ganske fascinerende hvordan grunndesignet og kjernekomponentene faktisk lever i beste velgående, og hvor uforandret det tross alt er... selv om det selvfølgelig er forandret en del over 42 år.

 

TL;DR: Hvis du følger ett år gamle guider og mener du nesten alltid får får feil på grunn av utdateringer eller "kommandoskifte", ligger nok problemet et annet sted. Når du skriver "Var samme sak når jeg skulle forsøke å knote til en FTP også så jeg antar at det har vært noen som syntes den kommandoen hørtes bedre ut." og "Jeg prøvde noe så enkelt som å sette opp ett software RAID, til og med en copy and paste av kommandoen gav meg at den var ugyldig :S" tror jeg det er fair å fastslå at du ikke kan bruke et OS på den måten og forvente at ting fungerer. Det er litt mer sammensatt enn som så, jeg anbefaler en UNIX-bok, f.eks. denne: http://www.amazon.com/Linux-Command-Shell-Scripting-Bible/dp/047025128X - Det som er viktig å forstå er at du ikke kommer til å måtte lese en ny utgave om 5 år.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...