Gå til innhold

Test: Samsung Galaxy Tab 10.1


Anbefalte innlegg

joda. går nok fint å lade den via usb. så lenge skjermen er avslått. Det går ihvertfall på Asus transformer og ipad. MEN det tar griselang tid.

 

Men var litt dumt at samsung fjerna kortleseren på denne. spesielt da de bare tilbyr 16gb versjonen her i norge foreløpig.

 

Kjøpte 32-versjonen på Amazon og er kjempefornøyd. Bare pass på å få med euro-sokkel til lader, for det fikk ikke jeg til tross for lovnader fra nettbutikken. Min lader som bare det via pc, uansett status på skjermen. Tror nok mye er avhengig av pc'n din og type USB port.

 

Når det gjelder nettbank så finnes det alternativer til browser som takler java. Søk i market...

 

 

Min erfaring etter snart ett år bruk av ipad er at denne treffer bedre min smak og gir meg den friheten og de mulighetene jeg savner ved Ipad. Ikke testet ipad2 så mye, men har da brukt den i noen mnd også uten at den har imponert meg like mye som gt'n. Jeg er overbevist om hva som var riktig for meg hvertfall...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sensur, er ordet du leter etter.

Når utvalget er større blir det nesten for dumt å spille sensur-kortet.

 

Det er vel ikke for dumt når de beviselig driver med sensur? Antallet apps endrer ikke på det i den ene eller andre retningen.

 

AtW

 

 

 

Stusser og litt på at dere syns det er bra utvalg av applikasjoner når det nesten ikke finns apps som er laget for Honeycomb tablets. Hele poenget med en 10" skjerm er jo at det muliggjør et helt annet grensesnitt enn apps laget for en 3-4" skjerm, ellers ville en iPad bare vært en stor iPod Touch.

 

Hele poenget er vel å ta i litt? Isåfall ville jo større skjermer være poengløst på generell basis. Endel applikasjoner (de fleste?) vil jeg tippe fungerer helt fint uten å være spesialversjoner.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sensur, er ordet du leter etter.

Når utvalget er større blir det nesten for dumt å spille sensur-kortet.

 

Tja, jeg mener det er sensur det Apple bedriver. Sensur kan jo bedrives i stor skala. Vet flere regimer som har gjort det opp gjennom tiden. Hva hadde du sagt hvis Microsoft skulle ha en finger med i alt du ville installere på din pc? Hadde det vært greit? Neppe! Hva hvis regjeringen plutselig skulle bestemme hva du skulle lese om i avisene? Hadde det vært greit? Neppe! Hva hvis hus leverandøren/megleren din skulle bestemme hvilken tapet du skulle ha på veggene. Hadde det vært greit? Neppe!

 

Men foreslår at vi nå diskuterer topic. Dette er vel ingen tråd der man skal skreppe og skryte av ethvert iProdukt? Dette er vel en tråd som omhandler Galaxy tab 10.1?

Lenke til kommentar

 

Hele poenget er vel å ta i litt? Isåfall ville jo større skjermer være poengløst på generell basis. Endel applikasjoner (de fleste?) vil jeg tippe fungerer helt fint uten å være spesialversjoner.

 

AtW

 

Som sagt har jeg ikke interessen av nettbrett, eller hva man måtte kalle det. Men hvis dette stemmer, så er det jo noen her som bedriver feilopplysninger. Hmm... Glemte jo nesten om hvem vi diskuterer med. Men er det ikke litt merksnodig at folk som tydeligvis velger Apple fremfor alt annet, uansett feil og mangler, er inne i en dedikert tråd for Samsung Galaxy Tab 10.1 og sprer feilopplysninger, uten at moderatorene reagerer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men foreslår at vi nå diskuterer topic. Dette er vel ingen tråd der man skal skreppe og skryte av ethvert iProdukt? Dette er vel en tråd som omhandler Galaxy tab 10.1?

Greit nok. Dog, jeg vil ikke si jeg «skryter» av «iProdukter» i mine innlegg her.

 

 

Men er det ikke litt merksnodig at folk som tydeligvis velger Apple fremfor alt annet, uansett feil og mangler, er inne i en dedikert tråd for Samsung Galaxy Tab 10.1 og sprer feilopplysninger, uten at moderatorene reagerer?

Det er ikke min jobb å kontrollere fakta. Hvis du mener noe er galt, enten med måten en bruker skriver på eller fakta han/hun presenterer, rapporterer du innlegget. :)

 

Dessuten, dette er en test-tråd. Er det ikke naturlig at produktet som har blitt testet blir sammenlignet med andre lignende produkter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stusser og litt på at dere syns det er bra utvalg av applikasjoner når det nesten ikke finns apps som er laget for Honeycomb tablets. Hele poenget med en 10" skjerm er jo at det muliggjør et helt annet grensesnitt enn apps laget for en 3-4" skjerm, ellers ville en iPad bare vært en stor iPod Touch.

Hele poenget er vel å ta i litt? Isåfall ville jo større skjermer være poengløst på generell basis. Endel applikasjoner (de fleste?) vil jeg tippe fungerer helt fint uten å være spesialversjoner.

 

AtW

Ja tok kanskje litt i, slik jeg har forstått det så vil vel omtrent alle applikasjonene fungere OK. Men, når man har en så stor skjerm så er det meningen å faktisk bruke den til noe. Det er jo bare å se på de innebygde applikasjonene som f.eks. mail-programmet som har en kolonne over mailene og en del som viser innholdet i mailen slik at man har bedre oversikt. En slik fremstilling vil ikke gå på en 4" skjerm. Jeg tviler ikke på at det vil komme bedre utvalg, men å si at det er bra nå er litt å ta i syns jeg.

 

 

 

Hele poenget er vel å ta i litt? Isåfall ville jo større skjermer være poengløst på generell basis. Endel applikasjoner (de fleste?) vil jeg tippe fungerer helt fint uten å være spesialversjoner.

 

AtW

 

Som sagt har jeg ikke interessen av nettbrett, eller hva man måtte kalle det. Men hvis dette stemmer, så er det jo noen her som bedriver feilopplysninger. Hmm... Glemte jo nesten om hvem vi diskuterer med. Men er det ikke litt merksnodig at folk som tydeligvis velger Apple fremfor alt annet, uansett feil og mangler, er inne i en dedikert tråd for Samsung Galaxy Tab 10.1 og sprer feilopplysninger, uten at moderatorene reagerer?

Prøver du å sikte til meg her siden du siterer noe som AtW svarte meg på? I så fall tar du skammelig feil.

Lenke til kommentar

 

Prøver du å sikte til meg her siden du siterer noe som AtW svarte meg på? I så fall tar du skammelig feil.

 

Nei. Ser at siteringen var litt uheldig. Beklager.

 

 

 

Dessuten, dette er en test-tråd. Er det ikke naturlig at produktet som har blitt testet blir sammenlignet med andre lignende produkter?

 

Du har muligens et lite poeng der ja ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flere muligheter er nok en sannhet med modifikasjoner.

 

Hvor mange apps finnes det til Nettbrett som kjører Android? Ikke til telefoner som kjører Android, men NETTBRETT. Apps som faktisk er tilpasset Nettbrett? Ikke mange.

"DET KOMMER!!!2 vil noen av dere si. Men det har dere sagt siden den første Galaxy Tab kom på markedet. Den ble etterfulgt av skrot fra Kina i hopetall. Uten at det ble noe særlig flere apps av den grunn. Så kom Dell på banen, Toshiba, Asus, Motorola, Acer, HTC og alle kjører Android. Men allikevel er antallet apps som er laget for store skjermer veldig lavt.

 

Kjøper man en iPad blir man kanskje låst til Apple som mange klager over, men hva gjør vel det når man får en fantasillion apps som (nesten) alle er kontrollert og funnet gode nok for forbrukerne.

Javisst, det er sikkert en del ting som kunne vært bedre med iPad, men så langt er det ingen som har kommet noe bedre.

 

Og jeg vet det er mange av dere som hater Apple og alt de står for. Apple er djevelen selv ifølge mange av dere. Men det handler bare om misunnelse, ikke sant? Jeg er ikke noe bedre selv. Jeg hater Manchester United. Og enda mer om de vinner enda en sesong.

 

Du vet at de aller fleste av appsa du snakker om som er laget "for" ipad, er akkurat samme appsa du får til mobilen, på ingen måte laget spesielt for ipad. Det er bare gjort små endringer og stemplet med HD.

 

Så det er massevis med apps til Android tablets, men det er ikke så mange apps som er spesielt utviklet ene og alene med tanke på en tablet og ikke mobil, og det er det heller ikke til ipad.

Endret av EldarH
Lenke til kommentar

Flere muligheter er nok en sannhet med modifikasjoner.

 

Hvor mange apps finnes det til Nettbrett som kjører Android? Ikke til telefoner som kjører Android, men NETTBRETT. Apps som faktisk er tilpasset Nettbrett? Ikke mange.

"DET KOMMER!!!2 vil noen av dere si. Men det har dere sagt siden den første Galaxy Tab kom på markedet. Den ble etterfulgt av skrot fra Kina i hopetall. Uten at det ble noe særlig flere apps av den grunn. Så kom Dell på banen, Toshiba, Asus, Motorola, Acer, HTC og alle kjører Android. Men allikevel er antallet apps som er laget for store skjermer veldig lavt.

 

Kjøper man en iPad blir man kanskje låst til Apple som mange klager over, men hva gjør vel det når man får en fantasillion apps som (nesten) alle er kontrollert og funnet gode nok for forbrukerne.

Javisst, det er sikkert en del ting som kunne vært bedre med iPad, men så langt er det ingen som har kommet noe bedre.

 

Og jeg vet det er mange av dere som hater Apple og alt de står for. Apple er djevelen selv ifølge mange av dere. Men det handler bare om misunnelse, ikke sant? Jeg er ikke noe bedre selv. Jeg hater Manchester United. Og enda mer om de vinner enda en sesong.

 

Du vet at de aller fleste av appsa du snakker om som er laget "for" ipad, er akkurat samme appsa du får til mobilen, på ingen måte laget spesielt for ipad. Det er bare gjort små endringer og stemplet med HD.

 

Så det er massevis med apps til Android tablets, men det er ikke så mange apps som er spesielt utviklet ene og alene med tanke på en tablet og ikke mobil, og det er det heller ikke til ipad.

 

Har du iPad slik at du har testet dette? Greit nok at en del apps bare økes oppløsning på og ellers optimaliseres for table og at de ikke bruker så mye tid på UI endringer for å utnytte en større skjerm. Men i MANGE apps gjør de nettopp dette. Og det er vel akkurat nå ca 130-140 tusen apps til iPad. Det er kanskje 130-140 apps til honeycomb.

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har i grunn aldri forstått en del av Amobil sine tester og tilhørende karakterer. Heller ikke en del av kommentarene som kommer i etterkant på diskusjonsforumet.

 

Mitt grunnleggende poeng er at det er nærmest "uvesentlig" hvilken prosessor som sitter i en enhet, skjermoppløsning, tilkoblingsmuligheter mm, dersom det mest fundamentale ikke er dekket. For meg er dette applikasjoner. Jeg har hatt iPad 1 og 2, og bruker dette hver dag i jobbsammenheng. Har jeg savnet USB tilkobling? Aldri! Har jeg savnet høyere skjermoppløsning? Aldri! Har jeg savnet åpen kildekode? Aldri!

 

Jeg er kort og godt drittlei folk som får orgasme fordi en enhet veier 10g mindre eller er 0,16 millimeter tynnere, eller har 100 punkter bedre oppløsning. Det som teller er at du har en funksjonell enhet som kan hjelpe deg å løse dine oppgaver gjennom hverdagen. Da er applikasjoner Alpha og Omega! Har brukt en HTC Desire HD telefon som backup for min iPhone. Noen ganger tvinger jeg meg selv til å bruke HTC telefonen i en hel uke - men gud så godt det er å komme tilbake til iPhonen når den uken er over. Applikasjonene bare virker på en Apple enhet. Jada, alt er ikke perfekt. Men det er bedre med noe som har små mangler vs. noe som har store mangler.

 

Jeg syns nok Amobil har en tendens til å se for mye på spesifikasjoner vs. real life performance. Hvordan fungerer enheten i det virkelig liv? Det er det som teller når alt kommer til alt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg syns nok Amobil har en tendens til å se for mye på spesifikasjoner vs. real life performance. Hvordan fungerer enheten i det virkelig liv? Det er det som teller når alt kommer til alt.

Ikke glem at mange (de fleste, kanskje?) av Amobils lesere er folk som bryr seg en del mer enn mannen i gata om hvilke spesifikasjoner en mobiltelefon eller et nettbrett har. ;)

 

Men ja, en karakter/poengsum for «praktisk bruk» over, la oss si én uke, hadde kanskje ikke vært dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere muligheter er nok en sannhet med modifikasjoner.

 

Hvor mange apps finnes det til Nettbrett som kjører Android? Ikke til telefoner som kjører Android, men NETTBRETT. Apps som faktisk er tilpasset Nettbrett? Ikke mange.

"DET KOMMER!!!2 vil noen av dere si. Men det har dere sagt siden den første Galaxy Tab kom på markedet. Den ble etterfulgt av skrot fra Kina i hopetall. Uten at det ble noe særlig flere apps av den grunn. Så kom Dell på banen, Toshiba, Asus, Motorola, Acer, HTC og alle kjører Android. Men allikevel er antallet apps som er laget for store skjermer veldig lavt.

 

Kjøper man en iPad blir man kanskje låst til Apple som mange klager over, men hva gjør vel det når man får en fantasillion apps som (nesten) alle er kontrollert og funnet gode nok for forbrukerne.

Javisst, det er sikkert en del ting som kunne vært bedre med iPad, men så langt er det ingen som har kommet noe bedre.

 

Og jeg vet det er mange av dere som hater Apple og alt de står for. Apple er djevelen selv ifølge mange av dere. Men det handler bare om misunnelse, ikke sant? Jeg er ikke noe bedre selv. Jeg hater Manchester United. Og enda mer om de vinner enda en sesong.

 

Du vet at de aller fleste av appsa du snakker om som er laget "for" ipad, er akkurat samme appsa du får til mobilen, på ingen måte laget spesielt for ipad. Det er bare gjort små endringer og stemplet med HD.

 

Så det er massevis med apps til Android tablets, men det er ikke så mange apps som er spesielt utviklet ene og alene med tanke på en tablet og ikke mobil, og det er det heller ikke til ipad.

 

Har du iPad slik at du har testet dette? Greit nok at en del apps bare økes oppløsning på og ellers optimaliseres for table og at de ikke bruker så mye tid på UI endringer for å utnytte en større skjerm. Men i MANGE apps gjør de nettopp dette. Og det er vel akkurat nå ca 130-140 tusen apps til iPad. Det er kanskje 130-140 apps til honeycomb.

 

Jeg har selvfølgelig "testet" dette. Det er ikke 130-140 tusen apps spesielt utviklet for ipad. Ikke i nærheten engang. De aller aller fleste apps er identisk med det jeg får på mobilen eller med veldig små enkle endringer for å få et HD stempel. De er ikke utviklet spesielt for ipad, bare tilpasset.

 

Samme med Android Markeds apps. Det er massevis av apps som fungerer utmerket på en android tablet uten å være utviklet spesielt for honeycomb.

 

Heldigvis blir det flere og flere apps spesielt laget for Android Tablets og ipad, og det er jo veldig bra, men fram til da, fungerer veldig mange "mobil apps" utmerket til både ipad og Android Tablets

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har selvfølgelig "testet" dette. Det er ikke 130-140 tusen apps spesielt utviklet for ipad. Ikke i nærheten engang. De aller aller fleste apps er identisk med det jeg får på mobilen eller med veldig små enkle endringer for å få et HD stempel. De er ikke utviklet spesielt for ipad, bare tilpasset.

Jeg har en annen erfaring ihvertfall. Hadde iPad i noen uker sommeren 2010, og selv da var det mange apps spesielt utviklet for iPad. Nå er det jo enda mer, og for nordmenn får man jo tilgang til f.eks. Aftenposten, VG+ og flere andre norske magasiner. Du har nok rett i at alle de 140k appsene kanskje ikke utnytter formatet like bra, men selv om vi skulle snakke om en tidel er det fortsatt en betydelig mengde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har selvfølgelig "testet" dette. Det er ikke 130-140 tusen apps spesielt utviklet for ipad. Ikke i nærheten engang. De aller aller fleste apps er identisk med det jeg får på mobilen eller med veldig små enkle endringer for å få et HD stempel. De er ikke utviklet spesielt for ipad, bare tilpasset.

Jeg har en annen erfaring ihvertfall. Hadde iPad i noen uker sommeren 2010, og selv da var det mange apps spesielt utviklet for iPad. Nå er det jo enda mer, og for nordmenn får man jo tilgang til f.eks. Aftenposten, VG+ og flere andre norske magasiner. Du har nok rett i at alle de 140k appsene kanskje ikke utnytter formatet like bra, men selv om vi skulle snakke om en tidel er det fortsatt en betydelig mengde.

 

Bare om 1 % av alle iPad apps er laget spesielt for iPad så er jo det milevis foran android.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det et poeng i seg selv om oppskalerte versjoner gjør en tilsvarende god jobb?

 

Et godt designet grensesnitt kan fungere både på 4" og 10"

Hmm vil heller si det slikt at fungerer det på 4" og på 10" så er det ikke bra på uansett av dem. Greit kanskje, men ikke bra.

 

Så joda, den kan sikkert fungere, men det er alltid bedre at utvikleren bruker tid på å skreddersy programmet for tablets. Det varierer jo selvfølgelig mye hva som gjøres og hvor mye tid som legges i det.

 

 

 

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Jeg har i grunn aldri forstått en del av Amobil sine tester og tilhørende karakterer. Heller ikke en del av kommentarene som kommer i etterkant på diskusjonsforumet.

 

Mitt grunnleggende poeng er at det er nærmest "uvesentlig" hvilken prosessor som sitter i en enhet, skjermoppløsning, tilkoblingsmuligheter mm, dersom det mest fundamentale ikke er dekket. For meg er dette applikasjoner. Jeg har hatt iPad 1 og 2, og bruker dette hver dag i jobbsammenheng. Har jeg savnet USB tilkobling? Aldri! Har jeg savnet høyere skjermoppløsning? Aldri! Har jeg savnet åpen kildekode? Aldri!

 

Jeg er kort og godt drittlei folk som får orgasme fordi en enhet veier 10g mindre eller er 0,16 millimeter tynnere, eller har 100 punkter bedre oppløsning. Det som teller er at du har en funksjonell enhet som kan hjelpe deg å løse dine oppgaver gjennom hverdagen. Da er applikasjoner Alpha og Omega! Har brukt en HTC Desire HD telefon som backup for min iPhone. Noen ganger tvinger jeg meg selv til å bruke HTC telefonen i en hel uke - men gud så godt det er å komme tilbake til iPhonen når den uken er over. Applikasjonene bare virker på en Apple enhet. Jada, alt er ikke perfekt. Men det er bedre med noe som har små mangler vs. noe som har store mangler.

 

Jeg syns nok Amobil har en tendens til å se for mye på spesifikasjoner vs. real life performance. Hvordan fungerer enheten i det virkelig liv? Det er det som teller når alt kommer til alt.

 

Jeg vil tro at selv mann i gata bryr seg om oppløsning på skjermen og tilkoblingsmuligheter, når de vet hvilke mulighet det gir dem. Det åpner jo for muligheter mange kan ha glede av, dersom du forklarer dem hva det kan brukes til. Som f.eks HDMI eller mulighet til å sette inn minnekortet fra digital kameraet når man er på ferie.

 

For mange her på forumet er spesifikasjoner viktig. Spesifikasjonene gir jo en indikasjon på mulighetene man har, og hvor lenge tableten vil være relevant. F.eks er det ikke alle som ønsker å bruke produktet med programvaren som følger med fra produsenten.

 

Det er selvfølgelig noen lette bruker som ikke bryr seg om dette. Mange av dem vet vel ikke hva Minnekort, USB eller HDMI er, eller hva det kan brukes til. Men for mange åpner dette for muligheter man ønsker. Men selvfølgelig har ikke alle bruk for det. Det kommer ann på hva du ønsker å bruke enheten til.

Lenke til kommentar

Jeg har i grunn aldri forstått en del av Amobil sine tester og tilhørende karakterer. Heller ikke en del av kommentarene som kommer i etterkant på diskusjonsforumet.

 

Mitt grunnleggende poeng er at det er nærmest "uvesentlig" hvilken prosessor som sitter i en enhet, skjermoppløsning, tilkoblingsmuligheter mm, dersom det mest fundamentale ikke er dekket. For meg er dette applikasjoner. Jeg har hatt iPad 1 og 2, og bruker dette hver dag i jobbsammenheng. Har jeg savnet USB tilkobling? Aldri! Har jeg savnet høyere skjermoppløsning? Aldri! Har jeg savnet åpen kildekode? Aldri!

 

Jeg er kort og godt drittlei folk som får orgasme fordi en enhet veier 10g mindre eller er 0,16 millimeter tynnere, eller har 100 punkter bedre oppløsning. Det som teller er at du har en funksjonell enhet som kan hjelpe deg å løse dine oppgaver gjennom hverdagen. Da er applikasjoner Alpha og Omega! Har brukt en HTC Desire HD telefon som backup for min iPhone. Noen ganger tvinger jeg meg selv til å bruke HTC telefonen i en hel uke - men gud så godt det er å komme tilbake til iPhonen når den uken er over. Applikasjonene bare virker på en Apple enhet. Jada, alt er ikke perfekt. Men det er bedre med noe som har små mangler vs. noe som har store mangler.

 

Jeg syns nok Amobil har en tendens til å se for mye på spesifikasjoner vs. real life performance. Hvordan fungerer enheten i det virkelig liv? Det er det som teller når alt kommer til alt.

 

Det er dog ikke så lett å teste det med applikasjoner, hvordan tester du det? For meg er applikasjonsutvalget i praksis bedre på Android, for andre med andre behov vil det være bedre på IOS, i tillegg er dette ting som forandrer seg relativt raskt. Og spesifikasjoner har forøvrig svært mye med brukeropplevelse å gjøre.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...