Gå til innhold

Netshop nekter meg reklamasjon.


Anbefalte innlegg

At Netshop orker.

 

Et lite søk hos forbrukertvistutvalget gav meg følgende treff: http://www.forbrukertvistutvalget.no/dokumenter/20100420/26907_2_P.pdf

Gjett en gang hvem innklagde i saken er.

 

Det er naturligvis to vesentlige forskjeller her. For det første har klager i denne saken allerede fått omlevert varen en gang, og for det andre løper da ny reklamasjonsfrist og her blir det reklamert innenfor to år for siste frist. FTU har der ikke tatt stilling til om det er to eller fem års reklamasjonsfrist på strømforsyninger, noe som er synd.

 

Spør du enhver kompetent IT-tekniker vil du få minst 98% svar at en strømforsyning til 300-400 kr ++ skal vare i vesentlig mer enn to år. Dette har vi som forbrukere all grunn til å forvente.

Takk for støtten :)

 

Spennende å lese den saken siden det også var en strømforsyning og samme butikk. Ja, det var synd at de ikke konkluderte om hvor lang reklamasjonstid det er for strømforsyninger. Det hadde gjort saken min mye enklere..

 

Jeg har sendt en melding til Forbrukertvistutvalget. Er det det samme som Forbrukerrådet? Bør jeg kontakte begge i så fall? Eventuelt noen andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra funn nomore.

Selskapet forklarer at årsaken til at de operer med ulike garantifrister er at de har strømforsyninger i ulike prissegmenter. De forteller at den omtvistede strømforsyningen er i det nederste prissegmentet, og at komponentene som benyttes derfor er rimelige. Innklagde anfører at en ikke kan regne med at disse komponentene har tilsvarende levetid som de som er brukt i de mer kostbare strømforsyningene.

 

Det er her snakk om et Mist powersupply som vel ender i det øvre prissegmentet og derfor iflg Netshop har 5 års reklamasjonsfrist iflg dem selv.

 

@Trådstarter hvor mye kostet powersupplyet?

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Bra funn nomore.

Selskapet forklarer at årsaken til at de operer med ulike garantifrister er at de har strømforsyninger i ulike prissegmenter. De forteller at den omtvistede strømforsyningen er i det nederste prissegmentet, og at komponentene som benyttes derfor er rimelige. Innklagde anfører at en ikke kan regne med at disse komponentene har tilsvarende levetid som de som er brukt i de mer kostbare strømforsyningene.

 

Det er her snakk om et Mist powersupply som vel ender i det øvre prissegmentet og derfor iflg Netshop har 5 års reklamasjonsfrist iflg dem selv.

 

@Trådstarter hvor mye kostet powersupplyet?

Ja, Netshop motsier seg selv ;)

 

Jeg har sjekket det og den kostet meg nøyaktig kr 837,50 med mva.

Lenke til kommentar

Jeg fikk følgende svar nå nettopp:

 

Skjermkort har ofte en egen garanti fra produsent som gjør at disse kan reklameres på i 5 år. Siden produsent har gitt 3 års garanti, så vil man også kunne si at varen er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år som da gir 5 års reklamasjonsfrist.

Her har du en kundebehandler på crack eller noe. Utrolig at de som skal være de profesjonelle i en slik sak blander garanti og reklamasjon.

Lenke til kommentar

Forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget er to forskjellige instanser, men brukes begge i klagesaker/reklamasjonssaker.

 

Først skal saken sendes til forbrukerrådet som så vurderer saken og kommer med sin henstilling til begge parter. I utgangspunktet skulle vel dette være en objektiv vurdering(spekulasjon) men viser seg ofte å være mer på forbrukers side enn motsatt. Så forbrukerrådet har ingen reell makt men skal fungere som en rådgiver som kommer med sin vurdering, men selger er ikke nødt til å følge rådet de kommer med.

 

Men, basert på rådet de gir kan evnt kjøper/kunde klage saken videre til forbrukertvistutvalget dersom selger ikke gir etter for kravet. FTU har i motsettning til forbrukerrådet makt(dog begrenset). En dom i FTU vil være rettskraftig som selger må etterfølge.

 

Så først bør du kanskje henvise Netshop til denne tråden, vise til dommen i linket sak, og be de revurdere sin avgjørelse. Gjerne med kopi til sjefen eller reklamasjonsansvarlig hos Netshop.

 

Om de så ikke gir seg må du ta dette til forbrukerrådet, og deretter til FTU.

Lenke til kommentar

Referer til FTU-dommen nomore linker til, i din videre dialog med Netshop.

 

Jeg er forsåvidt fullstendig enig med dem i at et helhetlig produkt (i dette tilfellet en datamaskin) med en reklamasjonsfrist på fem år godt kan bestå av enkeltkomponenter som kun har to års reklamasjonsfrist ved løssalg. Reklamasjonsfrist bestemmes derimot - såvidt jeg har skjønt - av produktgruppe i større grad enn prisklasse, og om strømforsyninger helt spesifikt er bestemt av FTU å skulle vare vesentlig lenger enn to år vil dette da gjelde uavhengig av om det står Chieftec, Corsair eller MIST på strømforsyningen.

 

Det jeg lurer på i den aktuelle FTU-saken det linkes til, er hvorvidt domsgrunnlaget er at en strømforsyning er ment å vare vesentlig lenger enn to år, eller at det er mindre enn to år siden strømforsyningen hadde blitt omlevert og at man dermed fikk utvidet reklamasjonsfrist?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

De skyter mange føtter i denne saken, mener eg.

 

Selv om de solgte et kvalitetsmessig dårlig produkt i den perioden som var dårligere enn hva som var(og er) rimelig å forvente av tilsvarende vare så har fortsatt kunden her reklamasjonsrett. I tillegg bedrev de da med svindel.

 

Mao, Netshop kan hevde så mye de vil at det kun er to års reklamasjonsfrist på dette produktet, men faktumet er at de er alene om å mene det, og det vil også sakens avgjørelse vise når den blir avgjort hos FTU. Det er INGEN her eller andre steder som betaler nærmere 1000 kr for en strømforsyning i den tro at den maks varer i 2 år. Eg har strømforsyninger som nærmer seg det dobbelte av lengste reklamasjonsfrist på 5 år, som eg fortsatt tror kommer til å overleve de fleste lønningene mine fremover.

 

Her er Netshop godt ute på vidda. Spørsmålet er om de vet det selv.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på i den aktuelle FTU-saken det linkes til, er hvorvidt domsgrunnlaget er at en strømforsyning er ment å vare vesentlig lenger enn to år, eller at det er mindre enn to år siden strømforsyningen hadde blitt omlevert og at man dermed fikk utvidet reklamasjonsfrist?

Det er et godt spørsmål ja. Eg er litt i tvil. Det står ganske tydelig at de ikke skal avgjøre levetiden på det konkrete produktet, men samtidig så skriver de "Selve mangelspørsmålet må imidlertid vurderes ut fra den opprinnelige kjøpsdato". Og når de da også legger frem at den sluttet å fungere i underkant av tre år, så har de vel samtidig slått fast at reklamasjonsfristen er vesentlig lengre enn to år, og dermed har fem års reklamasjonsfrist.

Lenke til kommentar

Jeg henvendte meg til Forbrukerrådet og fikk følgende svar:

 

Takk for henvendelsen.

 

Vi gjør oppmerksom på at vår e-post svartjeneste er ment å være en kortfattet

rådgivningstjeneste, slik at vi av den grunn ikke kan konkludere i din sak,

men gi deg innledende råd og veiledning. Vårt syn er basert på din

fremstilling av saksforholdet, andre opplysninger vi eventuelt ikke kjenner

til og som kan være relevante, vil kunne medføre et annet resultat.

---

 

Med utgangspunkt i relaterte "duppedingser" og til mobil/PC/ annen relevant

elektronikk som har 5 års reklamasjonsfrist, så vil jeg falle ned på 5 år også

for denne varetypen.

Men!! må nok vurderes helt konkret og kjenner pt ikke til om det har vært

saker for FTU eller domstolen som har vurdert dette tidligere. SE evt om det

finnes vedtak på forbrukertvistutvalget.no

 

Med hilsen

...... .....

www.forbrukerportalen.no

Lenke til kommentar

Svar fra Netshop:

 

Om det ikke er lignende saker, så får vi ta denne saken konkret så vil alle våre og andres kunder i fremtiden bli behandlet korrekt med hensyn på om det skal være 2 eller 5 år på løse komponenter til PC.

 

Vi vil bringe inn hjelp fra elektronikkbransjen (www.elektronikkbransjen.no) v/.... ..... for å besvare vår sak i denne konkrete saken da den kan ha stor betydning for senere reklamasjoner.

Lenke til kommentar

Maken til tåpelig oppførsel fra Netshop. Er det slike ting de kaster bort tiden sin på? Igjen, at de gidder.

 

Grunnen til at du har fått et vagt svar fra forbrukerrådet er at du kun har sendt en henvendelse til de, og ikke en formell klage. Da vil de ta saken videre med innklagde, og sørge for dokumentasjon fra begge parter før de kommer med en konklusjon(som kun er en anbefaling/råd).

 

Når det er gjort så kan du ta saken videre til FTU og maltraktere saksbehandlingen til Netshop der.

 

Eg mener at det er hevet over enhver tvil at det finnes flere produktgrupper som er løskomponenter til pc som har reklamasjonsfrist på fem år. At de kan lire av seg noe slikt vitner om betydelig kompetansemangel på avdelingen.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...