Gå til innhold

Sony slipper nyheter nå


Anbefalte innlegg

Hva er det med kit-objektivet?

"Kameraene kommer i Oktober. A77 vil koste 11900 med 18-55mm. A65 vil koste 8700 med det samme objektivet."

 

I USA er det 16-50mm F2.8 som er kit-objektivet til A77 ($2000 mens kun huset koster $1400). Å kjøpe A77 med 18-55mm objektivet er jo helt uinteressant. Har Sony Norge (eventuelt Sony Europa) tabbet seg ut?

 

Må si meg enig der. Ifølge SonyAlphaRumors er den nye 16-50'en designet med hensyn til video. Jeg er ikke interessert i det gamle 18-55mm objektivet overhodet, så jeg lurer på om det vil komme en utgave med 16-50mm som kit. Jeg håper det, eller blir det nok kun hus som blir kjøpt

 

 

Det vil komme kit med 16-50mm, men det er ikke klart ved salgsstart. De første 16-50-objektivene som kommer vil bli forbeholdt kit-ene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For meg så er det nettopp mulighet for å bruke vanlig objektiver som er killer-deal her. Spesielt dersom autofokus fungerer. Og at man slipper å ha 2 sett med objektiver for NEX og Alpha. Ett sett med objektiver som fungerer på begge er vel as-good-as-it-gets.

Hva er hensikten med NEX hvis du allerede har alfa? Størrelsen kan det jo ikke være.

 

...og jeg som trodde at noe av hensikten med disse små systemkameraene var at de skulle være små... (ser ikke sånn ut på bildene over...)

Samme her. Adapter + NEX-kamera er jo som å kjøpe dslr-hus i to deler. Jeg skjønner ikke hensikten med å kunne ta bort speilet.

 

..Og akkurat den der er retten og sletten genial. Skal du ha på et større A-objektiv, så skal du uansett ha adapter, og hvis du da kan putte på et adapter som samtidig gir lynrask fasefokus? For en idé! Ja - bittelitt lystap, men opp mot fordelene med fasefokus vil jeg heller si som Fy Fasan: "Den bil adapter genial!"

Se kommentarene over.

Lenke til kommentar

Hva er hensikten med NEX hvis du allerede har alfa? Størrelsen kan det jo ikke være.

Uenig.

 

Jeg har ingen sjanse til å få en stor speilrefleks med objektiv ned i en frakkelomme.

Jeg kan få mange enkelt-objektiver ned i en frakkelomme.

Jeg kan få mange enkelt-objektiver med et litt stort baklokk (som NEX er) ned i en frakkelomme.

 

Har ingen problemer med å se fordeler med størrelsen her.

Lenke til kommentar
For meg så er det nettopp mulighet for å bruke vanlig objektiver som er killer-deal her. Spesielt dersom autofokus fungerer. Og at man slipper å ha 2 sett med objektiver for NEX og Alpha. Ett sett med objektiver som fungerer på begge er vel as-good-as-it-gets.

Hva er hensikten med NEX hvis du allerede har alfa? Størrelsen kan det jo ikke være.

 

...og jeg som trodde at noe av hensikten med disse små systemkameraene var at de skulle være små... (ser ikke sånn ut på bildene over...)

Samme her. Adapter + NEX-kamera er jo som å kjøpe dslr-hus i to deler. Jeg skjønner ikke hensikten med å kunne ta bort speilet.

 

..Og akkurat den der er retten og sletten genial. Skal du ha på et større A-objektiv, så skal du uansett ha adapter, og hvis du da kan putte på et adapter som samtidig gir lynrask fasefokus? For en idé! Ja - bittelitt lystap, men opp mot fordelene med fasefokus vil jeg heller si som Fy Fasan: "Den bil adapter genial!"

Se kommentarene over.

 

NEX er mye mindre enn A850/A900 så størrelsen er key-factor her.

 

f.eks. dersom jeg har A900 med batterigrep, 16-35, 24-70, 70-200, 85, 50 og 16 fish-eye.

Så tar man med seg 16-35, 70-200, 50 med A900 og NEX-7 som kamera #2.

Med 16-35 er det som standard med 70-200 er det 1.5x ekstra tele. Så det er flott komplementer kamera til fullformat dslr.

 

eller case #2, hobby fotograf med A77 og ett par a-objektiver. Så tar man med seg 16-50 2.8, konverter og 85mm eller 50mm. Ganske små objektiver, men tross alt tele. eller rett og slett 70-200 - riktig nok heftig objektiv, men forsatt mulig å ta med seg i de minste kameraveskene. f.eks. Retrospective® 5 sammen med NEX-7 og konverter.

Lenke til kommentar

Det er flere argumenter for å velge NEX, men det er klart at bruksområdet er smalere enn for kameraer i "tradisjonell" størrelse. For meg er NEX helt klart komplementerende.

 

- Fjellturer (lang lavere vekt på kamerahus + objektiv)

- Konserter, restauranter og andre småturer der foto ikke er hovedhensikten med utflukten

 

NEX-kameraene blir man ikke fratatt i døren på arrangementer med forbud mot "profesjonelle" kameraer.

Lenke til kommentar

Trondster: Frakkelommevennligheten ved demontering til flere deler er jo et poeng, selv om jeg synes det høres litt søkt ut.

 

GCardinal: NEX-7 + adapter tar jo omtrent like stor plass og vekt som A77 og koster vel også noe rundt der så da kan man jo like gjerne bruke A77 som sekundærkamera (til den primære A900 eller A77).

 

Cybirg: Store objektiver spiser opp størrelseforskjellen opp til alfa-serien. Huset uten objektiv er jo imponerende lite, men akk så ubrukelig. Det eneste objektivet som er unntaket fra regelen er 16mm f/2,8, et optisk kjipt objektiv. Så jeg står fortsatt på at NEX ikke kan levere kompakthet i kombinasjon med god optisk kvalitet (og AF får jeg vel skyte inn). Skal man ha både kompakthet og kvalitet må man se etter andre merker. Driter man i kompaktheten kan man like gjerne gå for alfa-serien eller andre merker. Og, jo, blir dslr-eiere stoppet på konsert så blir også NEX-eiere stoppet (med mindre de satser på et stykke kjip optikk). Godtar man kjip optikk for å få ned størrelsen kan man like gjerne gå for kompaktkamera.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Frakkelommevennligheten ved demontering til flere deler er jo et poeng, selv om jeg synes det høres litt søkt ut.

Etter over et års bruk av speilløst; så kan jeg love deg at dette er overhode ikke søkt.

 

Nå kommer jo Sony med en 24mm og 50mm i E fatning - selv om de er store i forhold til husene, så er de nok ganske så lommevennlige.

Lenke til kommentar

Jo, men man kan ikke bruke et A77, A580, A350 eller annet kamera for å putte i en vanlig, liten, tursekk eller i veska til partneren. Det blir uansett et kompromiss mellom penger og bruksområder.

 

Man kan ikke si at NEX ikke har noen bruksområder, man har faktisk en viss fleksibilitet med en NEX-7 + adapter med fasedetektering.

Lenke til kommentar

...

 

GCardinal: NEX-7 + adapter tar jo omtrent like stor plass og vekt som A77 og koster vel også noe rundt der så da kan man jo like gjerne bruke A77 som sekundærkamera (til den primære A900 eller A77).

 

...

 

A77: 732g

NEX-7: 350g

(med minnekort og batteri)

 

A77: 142.6mm × 104.0mm × 80.9mm

NEX-7: 119.9mm x 69.9mm x 42.6mm

 

Halve vekten, halve tykkelsen, 2cm smalere og 3cm lavere.

 

Det at konverteren er litt stor, betyr svært lite, da den kan demonteres eller beholdes på alpha objektivet "som enn del av objektivet".

 

Edit: det som apelerer mest med NEX-7 til meg er at man har frihet. Liten kamera med pancake objektiv idag som er på størrelsen med større kompaktkamera og er mulig å ha i lumen. Dagen etter kan det bli til dslr med 70-200mm eller 85mm. Og dagen etter er det videokamera med full hd. Hva mer kan man ønske seg?..

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Jeg snakket om adapteren med SLT og fokussensor, ikke speilløst fra Panasonic og Olympus. Det er selvsagt en helt annen sak på grunn av fraværet av en slik adapter og den gode tilgangen på kompakte objektiver.

 

Frakkelomme 1: Sony NEX 7 + SLT-adapter til alfa + ett eller annet objektiv

Frakkelomme 2: Sony A77 + det samme objektivet

 

NEX 7 + adapteren tar ikke nevneverdig mindre plass enn A77.

 

Frakkelomme 3: Olympus E-PL1 + 14-42mm

 

Ok, her begynner vi å snakke om skikkelig størrelseforskjell.

 

Frakkelomme 4: Olympus E-PM1 + 20mm f/1,7

 

Yess, her har vi frakkelommevennlighet så det holder. Putt gjerne ennå en ekstra E-PM1 i samme lomme, sammen med en 45mm f/1,8 og det vil fortsatt ta mindre plass enn én stk NEX-7 + adapteren + 35mm f/1,8 + 85mm f/2,8.

Lenke til kommentar

Jeg synes SLT adapteren er en god ide, ettersom den er et alternativ til den vanlige adapteren. Den vanlige adapteren er noe mer kompakt.

 

Og bruk av frakkelommer er nemlig slik:

 

Frakkelomme 1: Sony NEX 7 + 16mm pancake

Frakkelomme 2: SLT-adapter til alfa + ett eller annet objektiv

 

edit: Som blir ganske likt det jeg kan finne på:

 

Frakkelomme 1: Panasonic GF1 + 20mm pancake

Frakkelomme 2: 4/3 adapter + 14-53mm f/2.8-3.5

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Spørsmål:

Kan man filme i slow motion med noen av disse?

Eksempelvis 120 fps, i VGA?

Man kan i alle fall filme i 1080: 60p, 50p, 60i, 50i, 25p og 24p, samt noen lavere oppløsninger og framerates.

Fra dpreview:

NTSC:

• AVCHD: 1920 x 1080 (60p/ 28Mbps/ PS, 60i/ 24Mbps/ FX, 60i/ 17Mbps/ FH, 24p/ 24Mbps/ FX, 24p/ 17Mbps/ FH)

• MP4: 1440 x 1080 (30fps/ 12Mbps), VGA: 640 x 480 (30fps/ 3Mbps)

 

PAL:

• 1920 x 1080 (50p/ 28Mbps/ PS, 50i/ 24Mbps/ FX, 50i/ 17Mbps/ FH, 25p/ 24Mbps/ FX, 25p/ 17Mbps/ FH)

• MP4: 1440 x 1080 (25fps/ 12M), VGA: 640 x 480 (25fps/ 3M)

Lenke til kommentar

Jeg synes SLT adapteren er en god ide, ettersom den er et alternativ til den vanlige adapteren. Den vanlige adapteren er noe mer kompakt.

 

Og bruk av frakkelommer er nemlig slik:

 

Frakkelomme 1: Sony NEX 7 + 16mm pancake

Frakkelomme 2: SLT-adapter til alfa + ett eller annet objektiv

 

edit: Som blir ganske likt det jeg kan finne på:

 

Frakkelomme 1: Panasonic GF1 + 20mm pancake

Frakkelomme 2: 4/3 adapter + 14-53mm f/2.8-3.5

 

Øh :p

 

Venstre brystlomme: s95 (inklusive normalzoom ;) )

Høyre brystlomme: Lesebriller

Venstre skulder: 7D

Høyre skulder: 5DII

Rygg: 99kr's sekk fra Nille med objektiver, kaffe og annet div

Venstre jakkelomme: 3 Kvikklunsj

Høyre jakkelomme: 2 Bocca

Venstre bukselomme: Bilnøkler

Høyre bukselomme: Banken

Hode: Caps og solbriller

 

Men, hva gjør du når du bare går i t-skjorta? Joda, med bag/ryggsekk får man mye med seg - enten det er med eller uten speil. Men de speilløse kan aldri konkurrere med et ekte kompaktkamera med en normalzoom om brystlomma, eller dresslomma for den saks skyld.

 

Objektivstørrelsene ser ut til å bli akilleshælen lenge enda, mulig alltid.

 

Jeg sier ikke at jeg aldri kommer til å kjøpe et eksemplar, men pr i dag føler jeg det faller mellom de kjente krakkene og er liksom ikke hverken det ene eller det andre. Må jeg legge igjen speilrefleks hjemme så er for min del eneste alternativet det som virkelig kan skjules/være diskre, et kompaktkamera som går med alt komplett ned i en hvilken som helst lomme.

 

Tor

Lenke til kommentar
Tenk hvis Canon også hoppet på Sonys sensor-tog! Så kunne vi hatt epler til epler-sammenligning av optikk! :)

Yey! :) .. og tilnærmet monopol på slike sensorer. Ney! :(

 

Og: foreløpig er det ikke noe som tilsier at Sony lager bedre sensorer enn Canon.

 

Men, det blir svært interessant å se hva Canon nå gjør etter at Sony har vist kortene, Nikon er vel mer eller mindre gift med Sony angående sensorene, så der er det mer forutsigbart. I sum er det bra for forbrukerne at Sony nå virkelig begynner å vise potensiale og har tydeligvis fremtidsvyer som de andre blir nødt til å ta seriøst.

 

Tor

Lenke til kommentar

Og: foreløpig er det ikke noe som tilsier at Sony lager bedre sensorer enn Canon.

Det er jo heller ikke noe som tilsier at Canon lager bedre sensorer enn Sony ;)

 

Nja til den. Nå vet vi ikke enda hva denne nye vil levere (selv om det er ingen grunn til å tro at den ikke leverer varene), men Sony har vel nylig kommet med 2 nye cropsensorer mens det begynner å bli en god stund siden Canons 18mp cropsensor (med dens avarter) så dagens lys.

 

Leste nylig at noen ferske "rykter" nå tror at 5Dmk3 kommer i oktober, men nå begynner jeg å undre meg litt om kan det være at Canon lurer hele ryktegjengen denne gangen og fremskynder et 7Dmk2 med en da fersk sensor siden de andre satser friskt på crop og salgsvolumet ligger i crophus. Hvis Sony nå har lagt et egg, og Nikon kommer i høst med en D400 med samme sensoren og annen ferskvare, så spørs det om Canon våger å sitte med 7Dmk1 et helt år til før den erstattes bare for å holde på en tradisjon med 3 års syklus på kamera med ett siffer - 7D er jo ikke hverken ff eller et rent proffhus, men et crophus som egentlig ble en oppskalert 50D erstatter.

 

Jeg synes at det er bra at Sony trør til, for oss forbrukere er det bare en fordel - og bra at de gir et lite dunk i de to sidræva største som kan se ut til å hvile litt mye på gamle laubær for tiden.

 

Men uansett blir det tilsynelatende mindre og mindre reelle forskjeller i praksis mellom de nyere cropsensorene.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg synes SLT adapteren er en god ide, ettersom den er et alternativ til den vanlige adapteren. Den vanlige adapteren er noe mer kompakt.

 

Og bruk av frakkelommer er nemlig slik:

 

Frakkelomme 1: Sony NEX 7 + 16mm pancake

Frakkelomme 2: SLT-adapter til alfa + ett eller annet objektiv

 

edit: Som blir ganske likt det jeg kan finne på:

 

Frakkelomme 1: Panasonic GF1 + 20mm pancake

Frakkelomme 2: 4/3 adapter + 14-53mm f/2.8-3.5

 

Øh :p

 

Venstre brystlomme: s95 (inklusive normalzoom ;) )

Høyre brystlomme: Lesebriller

Venstre skulder: 7D

Høyre skulder: 5DII

Rygg: 99kr's sekk fra Nille med objektiver, kaffe og annet div

Venstre jakkelomme: 3 Kvikklunsj

Høyre jakkelomme: 2 Bocca

Venstre bukselomme: Bilnøkler

Høyre bukselomme: Banken

Hode: Caps og solbriller

 

Men, hva gjør du når du bare går i t-skjorta? Joda, med bag/ryggsekk får man mye med seg - enten det er med eller uten speil. Men de speilløse kan aldri konkurrere med et ekte kompaktkamera med en normalzoom om brystlomma, eller dresslomma for den saks skyld.

 

Objektivstørrelsene ser ut til å bli akilleshælen lenge enda, mulig alltid.

 

Jeg sier ikke at jeg aldri kommer til å kjøpe et eksemplar, men pr i dag føler jeg det faller mellom de kjente krakkene og er liksom ikke hverken det ene eller det andre. Må jeg legge igjen speilrefleks hjemme så er for min del eneste alternativet det som virkelig kan skjules/være diskre, et kompaktkamera som går med alt komplett ned i en hvilken som helst lomme.

 

Tor

 

At du gidder å bære på alt det der skjønner jeg bare ikke. Etter uttalelig sammensetninger av D3, D3s, D3x, D300, D700 etc. selv D3 + 17-35 er en bone-breaker.

 

Bildet skapes av lys og objektivet. Hva er vitsen å draske på med 7D når NEX-7 har minst like god (eller bedre sensor)?..

 

Så lenge jeg kan med hjul sette lukkertid, blender og ISO er jeg fornøyd. WB er en bonus.

 

etter ett år med D3X og max ISO 1600 er ikke ISO så nøye for meg

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...