Gå til innhold

Sony slipper nyheter nå


Anbefalte innlegg

Hva er vitsen å draske på med 7D når NEX-7 har minst like god (eller bedre sensor)?..

Nåja, tviler på at NEX-7 kan erstatte et 7D fullt ut, særlig ikke på fuglefotografering som jeg bruker det mest til.

 

Ellers forstod du tydeligvis ikke spøken - samt at poenget var at det er mye som kan drasses med på skrog og lommer, men med normalzoom er det kun kompakt som går i dress-og brystlomme.

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er vitsen å draske på med 7D når NEX-7 har minst like god (eller bedre sensor)?..

Nåja, tviler på at NEX-7 kan erstatte et 7D fullt ut, særlig ikke på fuglefotografering som jeg bruker det mest til.

 

Ellers forstod du tydeligvis ikke spøken - samt at poenget var at det er mye som kan drasses med på skrog og lommer, men med normalzoom er det kun kompakt som går i dress-og brystlomme.

 

Tor

 

Joda men jeg skjønner ikke hvorfor sammenligner man NEX-7 med kompkatkamera?.. Det er mye mer relevant å diskutere den som erstatning til DSLR. Tar man NEX-7 vs S95 så er vel det neste NEX-7 vs iPhone?..

 

Beklager at jeg ikke tar spøken

Lenke til kommentar
Og: foreløpig er det ikke noe som tilsier at Sony lager bedre sensorer enn Canon.

Ikke? Ta en kikk på totalscoregrafen, (eller delscoregrafene for den saks skyld).

 

post-3851-0-11310900-1314304523_thumb.png

Grønn = beste Canon APS-C

Rød = beste Nikon APS-C. Sony har produsert mange av (alle?) disse.

Vertikal akse = totalscore

Horisontal akse = tid (år)

 

Men det skal selvsagt bli spennende å se den nye 24 Mp Sony-sensoren i et Nikon eller Pentax kamera uten SLT og spennende å se hvordan neste generasjon Canon APS-C sensor yter sammenlignet med disse.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Og: foreløpig er det ikke noe som tilsier at Sony lager bedre sensorer enn Canon.

Ikke? Ta en kikk på totalscoregrafen, (eller delscoregrafene for den saks skyld).

 

Javel? Så etter det grafen mener er f.eks (crop)sensoren til D7000 bedre enn 5DII's (ff)sensor? Og et hav over 7D's? Kan du vise det i praksis? Tror du på det selv? I såfall: Tror du at det stemmer i virkeligheten og? I følge grafen (hvis jeg leser den rett) så er 7D's sensor marginalt bedre enn steinalderen som 20D representerer - høres det korrekt ut for deg? Hallo? Hvor er pentax her? Var ikke deres resultater enda bedre enn D7000 (hvis jeg har fått den delen med meg rett, hvis ikke så overse dette punktet), og da med samme sensor? Og den nye 24mp sensoren til sony bør vel nå følge den røde linjen og da helst nå over toppen av hele grafen?

 

Slike labtester og deres resultater er noe jeg vektlegger svært lite, i tillegg er de subjektive i sine beregningsmetoder for å oppnå score, dvs at visse elementer er av noen (og da blir det subjektivt) bestemt å veie mer enn andre i vektingen, og så lenge produsentene ikke utvikler etter identiske "oppskrifter" angående vektingen blir det lett ulike resultater i denne typen labtester, mens virkeligheten, det vi mennesker/synet oppfatter gir andre resultater. Og fordi synet/mennesket vektlegger på en annen måte - og kameraene er laget for mennesker.

 

Les praktiske tester heller, dersom du må lese tester - og bruk øynenes målestokk, det er de som er den beste dommeren.

 

(nei, jeg stoler nesten nada/svært lite på den typen tester, vektlegger de nærmest null - de avspeiler sjeldent virkeligheten, og jeg hadde heller ikke stolt mer på de selv om canon toppet alt, for det ville og vært uvirkelig

- bare så det var nevnt på forhånd)

 

Tor

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Å samle alle målepunkter til ett felles måltall har selvsagt sine svakheter. Likevel er det langt bedre enn å gå helt i blinde. DXomark går selvsagt inn for å lage en god vektingsnøkkel. Dette selskapet lever av troverdighet til de resultatene de gir. Hadde de laget vektinger som veldig mange vil være uenig i så ville de mistet levebrødet.

 

Dxomark er den mest vitenskapelig kvalitetssikrede testmetoden jeg har kommet over for sensorkvaliteter. Hva i alle dager er en syntetisk/teoretisk test av sensorer? Jo det er en måte å måle bestemte praktiske kvaliteter. Noen praktiske kvaliteter som seriebildehastighet og termisk generert støy ved ekstreme temperaturer testes ikke. Likevel tester de høyst praktiske kvaliteter ved sensorene på en mest mulig objektiv måte. Dvs. de sitter jo med et omfattende tallmateriale etter hver test og det er vanskelig å formidle dette på en enkel og lettfattet måte uten å kutte noen hjørner. Hovedscoren er et veldig sammensatt tall. Det var nettopp derfor jeg nevnte at det går an å se på delscorene for litt mer nyansert informasjon og gjerne responskurver for farger, luminans osv hvis man vil gå ennå dypere i materien. Dxomark presenterer altså praktiske kvaliteter på flere nivåer. Er du ikke fornøyd med vektingen kan du bare sjekke nivået under for å få flere detaljer. Vektingen er for ordens skyld selvsagt lik for alle sensorene som er testet så det er ikke noe innbyrdes subjektivitet.

 

Pentax K-5 og Nikon D7000 scorer omtrent likt. Det er bare å ta en tur innom Dxomark.com om du lurer på nettopp det. Hvor den nye 24 Mp-sensoren havner aner jeg selvsagt ikke, men jeg har som sagt gitt den 2/3 i odds for å overgå forgjengeren med 16 Mp. Vektet slik Dxomark vekter hovedscoren. Om jeg får rett vil bare tiden vise.

Lenke til kommentar

De synbare bevisene har Dxomark lagt frem. Der er det gode målinger på mange av de viktigste sensorkvalitetene.

 

Hvis du er ute etter fotografier, hvordan i alle dager har du tenkt å måle det opp mot f.eks ditt kamera? Testbetingelsene må jo være like for å kunne sammenligne skikkelig.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...