Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gode teknikker for å sovne


€uropa

Anbefalte innlegg

Hvilke teknikker kan man bruke for å sovne på kort tid? Da tenker jeg ikke på medikamenter og andre hjelpemidler.

 

Grunnen til at jeg spør, er at det er en veldig nyttig egenskap å kunne sovne selv når man ikke er trøtt hvis man trenger å holde ut litt lenger noen timer senere. Slik spanjolene gjør når det er siesta?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen måte å sovne på.

 

Jeg kollapser omtrent i bil etter 5 minutter vis jeg lukker øyene og ikke sitter så jeg får vondt i nakken.

Mens vis jeg skal "sove" så kan jeg bruke flere timer på det, samt at jeg er nesten alldri trøtt med mindre jeg har tatt sovemedisin.

 

"Sort i hodet" som noen foreslår hjelper ikke en skit vis du ikke sovner av den, du kan dra den om til meditasjon, men du kommer ikke lengere.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en pasient som fortalte meg en gang om en teknikk de lærte i militæret.

Har ikke prøvd den selv, men han sverget til den, så kan jo slenge den ut:

 

Man skal lukke øynene, og se for seg hver og hver kroppsdel.

Du skal begynne nederst med føttene og jobbe deg sakte oppover til hodet.

Og da skal du tenke da, at nå sovner bena mine, de er helt rolige, og de går i søvn.

(Var noe alle det man skulle tenke, - rolig og sakte, del for del.)

 

 

Kan jo hende det hjelper for noen?

Lenke til kommentar

1. Paradoksal intensjon

Lukk øynene, ligg behagelig, men prøv samtidig alt du kan å holde deg våken.

 

http://www.keeganwad...ntion-technique

Paradoxical intention can also be applied in cases of sleep disturbance. The fear of sleeplessness results in a hyper-intention to fall asleep, which in turn, incapacitates the patient to do so. To overcome this particular fear, I usually advise the patient to do just the opposite, that is, to stay awake as long as possible. In other words, the hyper intention to fall asleep, arising from the anticipatory anxiety of not being able to do so, must be replaced by the paradoxical intention not to fall asleep, which soon will be followed by sleep.

Her beskrives metoden som en psykologisk behandling for å bekjempe søvnproblemer. Altså nokså ekstreme tilfeller. Jeg har imidlertidig erfart at metoden fungerer fint selv i situasjoner der du ganske enkelt ønsker å sovne fortere.

 

2. Les en tung bok

På nattbordet hjemme har jeg et eksemplar av Kapitalen av Marx. Der har den ligget i flere år, og jeg har bare kommet til side 107 (uten at jeg husker en fjær av det jeg har lest). Altså en temmelig effektiv sovemedisin.

Lenke til kommentar

Vis det virkelig er så enkelt å sove som foreslått i tråden: Hvorfor gir da ikke legene oss tilgang på disse metodene?

Fordi det ikke er definert som 'sykdom' og de derfor ikke har lært noe mer om det enn folk flest?

 

Rådet om å 'ikke tenke på noen ting' har aldri fungert for meg; det er alltids et eller annet uløst teknisk problem som melder seg når jeg forsøker å få det stille i hodet. Ingeniøren inni der sover aldri. Cluet, har jeg funnet ut, er å ignorere ham helt. Og som regel kan jeg få til det ved å se for meg landskaper, en fottur i fjellet der jeg fokuserer på hvert steg jeg tar, en tur i seilfly der jeg ser detaljer på bakken under meg, osv. De imaginære bildene klarer som regel å få ingeniøren til å holde kjeft, og da er det ikke lenge før søvnen kommer.

Så, slå av den analytiske hjernen og la videospilleren gå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...