Gå til innhold

"This is not a bootable disk. Please insert a bootable floppy and press any key to try again" når jeg installerer Win7 fra USB


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg klarte ved et uhell å slette partisjonstabellen min på disken, men fikk den gjenopprettet. Windows vil fortsatt ikke boote, så har kun Linux tilgjengelig. Fant også ut at jeg har lagt installasjons DVDen min ett eller annet sted der den ikke hører hjemme, så måtte laste ned en iso fra nettet. ISOen er en Dell OEM CD lik den jeg hadde, bortsett fra at det er lagt til en del ekstra språkpakker som gjør den for stor til DVD. Jeg prøver derfor å legge den inn på en minnepinne, men når jeg starter opp får jeg bare "This is not a bootable disk. Please insert a bootable floppy and press any key to try again".

 

Det første jeg gjorde var å lage et FAT32 filsystem som jeg kopierte alle filene fra ISOen over på. Deretter opprettet jeg en Win7 MBR ved hjelp av ms-sys -7 /dev/sdb. Partisjonen er også satt til å være bootable. Er det noe jeg har gjort feil? Jeg skal prøve å skrive ISOen direkte over til minnepinnen ved hjelp av DD, kanskje den må ha UDF filsystem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En genuin Win7 recovery disk er gratis og passer på DVD. http://neosmart.net/blog/2009/windows-7-system-repair-discs/

 

Den linken der er ikke til en Windows 7 plate som kan brukes til å reinstallere Windows. Det er en plate som lar deg f.eks prøve å reparere en ødelagt installasjon etc.

Image filen de linker til er ikke på 200 MB engang. En Windows 7 plate er på ca 2.5 - 3 GB.

 

Til trådstarter: Enten har du ikke gjort det riktig, eller så er ikke .iso filen du har lastet ned oppstartbar. Det er jo bakdelen ved å laste ned filer.

Men tror feilen ligger i hvordan du har lagt den over på minnepennen. Det er ikke bare å kopiere over, du må sørge for at du kan starte opp fra den, og da må du bruke et verktøy.

Lenke til kommentar

En genuin Win7 recovery disk er gratis og passer på DVD. http://neosmart.net/blog/2009/windows-7-system-repair-discs/

 

Den linken der er ikke til en Windows 7 plate som kan brukes til å reinstallere Windows. Det er en plate som lar deg f.eks prøve å reparere en ødelagt installasjon etc.

Image filen de linker til er ikke på 200 MB engang. En Windows 7 plate er på ca 2.5 - 3 GB.

 

Til trådstarter: Enten har du ikke gjort det riktig, eller så er ikke .iso filen du har lastet ned oppstartbar. Det er jo bakdelen ved å laste ned filer.

Men tror feilen ligger i hvordan du har lagt den over på minnepennen. Det er ikke bare å kopiere over, du må sørge for at du kan starte opp fra den, og da må du bruke et verktøy.

Slik jeg forstår det, er det bare Statup Repair han trenger.

 

Nå trenger jeg strengt talt bare et reperasjonsverktøy, men det beste er om jeg har mulighet til å installere og. Har nå også prøvd å bruke dd i linux for å kopiere ISOen direkte over på minnepinnen og, men nå starter den rett på neste boot option. Jeg skrev vell også at jeg brukte ms-sys til å skrive mbr til minnepinnen slik at jeg skal kunne starte den opp, men det har tydeligvis skjedd noe feil.

 

Laster ned DVDen du linka til, men tror jeg ringer Dell og ber om ny CD om jeg ikke finner den igjen. Har uansett en del maskinvare på PCen som må byttes, så det er jo bare å spørre i samme slengen.

Edit: Ser at de har tatt vekk nedlastningslinken inntill videre. Prøver med en Windows 7 Beta/RC ISO jeg har liggende. Er bare MBR og/eller bootloaderen som må skrives, og jeg har brukt 7100 ISOen til noe sånt før på RTM versjonen.

Endret av hakonvl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...