Gå til innhold

Diskusjon rundt legalisering av LSD


  

118 stemmer

  1. 1. Burde Norge legalisere LSD?

    • Ja
      50
    • Bare til medisinsk forskning
      9
    • Bare avkriminalisering
      14
    • Nei
      45


Anbefalte innlegg

Vel kan vel ta ovenstående veggen av en post du på en eller annen måte maktet å skrive, som et eller annet slags vitenskapelig dokument, eller så kan vi bare bruke reine, ramma fornuften.

 

Det sier seg selv at sterke psykotikum påfaller brukeren den ytterste forsiktighet. Greit nok om en eller annen ørti-åring vil trippe ut, men spar resten av samfunnet for slikt drit.

 

Du har forresten baller som gidder trippe på en festival som roskilde. Enda godt at du ikke fikk en ladd dose, da :)

Hehe. Hva mener du med "en ladd dose" ? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye propaganda rettet mot illegale narkotiske stoffer, og jeg deler ikke nødvendigvis Zaftigs oppfatning om at det er LSD det drives heksejakt på i aller størst grad. Like fullt bør det legaliseres, ettersom en kriminalisering aldri har medført noe godt. (Les cannabis-debatten for mer info)

 

Jeg kan for øvrig fortelle om den gangen jeg prøvde et psykedelisk stoff selv, en sopp som angivelig skal ha særdeles mange likhetstrekk med LSD. For det var herlig.

 

Det som primært skjedde med meg, var at sanseinntrykkene mine endret seg, og mitt generelle perspektiv på livet ble fullstendig forandret i noen timer. Jeg lo kraftig, syntes alt var vakkert og reflekterte voldsomt over meningen med livet. Ja, og så så jeg en del ganske rare ting, men det er slettes ikke hovedpoenget med psykedeliske stoffer. Psykedeliske stoffer gir deg en helt annen innsikt i det som skjer rundt deg, og du føler på mange måter at du tilhører en annen dimensjon enn den du befinner deg i. Det er en hel del som forandres, men jeg vil slettes ikke påstå at det er til det verre.

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal sammenligne en slik rus med, eller for den saks skyld hvordan jeg skal forklare den, for det er noe særegent. Men et skudd i blinde kan være å dra paralleller til en tradisjonell nær døden-opplevelse, der man ser lyset, reflekterer over ting, og legemet ditt forlater kroppen din i noen timer. Nå høres dette kanskje fryktelig skummelt ut når jeg blander inn død og fordervelse, men det er det ikke. Det er bare usedvanlig vakkert. Og kanskje er det stygt å si det, ettersom jeg føler meg forholdsvis fri og frank, og lever et godt liv på de fleste måter, men likevel: De timene i sopprus er blant de beste timene jeg noen sinne har hatt. Det er få ting i den stressfulle, hatefulle og kyniske hverdagen vår som kan måle seg med det å ha inntatt et psykedelisk stoff.

 

Det er ikke gunstig å anvende rusmidler regelmessig, og i hvert fall ikke stoffer som LSD, som kan gi ettervirkninger for psyken din i lang tid. Like fullt er det såpass innsiktsskapende at jeg vil anbefale folk å prøve det én eneste gang i livet sitt. Jeg tror faktisk det blir med den ene gangen for min del, i hvert fall.

Helt enig! Samme her! =)

 

Men opplevelsen kan bli en ganske annen dersom man ikke er i godt og sprudlende humør fra før. :- p Så kommer det veldig an på personen som tar det. =)

Lenke til kommentar

I følge Thelancet har en rekke assorterte eksperter, inklusive psykiatere spesialisert på avhengighet, politi, kjemikere, leger og fler, satt opp en oversikt der LSD rangeres som mer skadelig enn både Ecstacy, Anabole Steroider og flere andre kjente rusmidler. (Denne listen går altså kun på fysisk skade, og tar ikke i betraktning psykiske eller sosiale vanskeligheter.) LSD påvirker sentralnervesystemet og kan fremkalle sansebedrag, illusjoner og hallusinasjoner, og noen ganger til og med direkte symptomer på sinnssykdom. Å oppmuntre det norske folk til å ta i bruk dette stoffet ser jeg absolutt ingen fordeler med. Jeg er generelt imot legalisering av noen som helst form for rusmidler, da faren for avhengighet er påvist eksisterende og i flere tilfeller svært overhengende. Ingen kan si at narkotiske stoffer ikke er skadelige. Hvis det eneste målet med å lovliggjøre stoffene skal være å minske kriminaliteten i landet vårt, mener jeg dette er et argument som faller på sin egen mangel på rasjonalitet. Hvorfor ikke like godt lovliggjøre drap i samme slengen? Da blir Norge plutselig et svært så fredelig samfunn, så mye kategorisk kriminalitet vi ville unngått på den måten.

 

Tåpelig sammenlikning. Drap og legalisering av LSD.

 

Men hvorfor er dere så forsiktige med å komme med kilder?

Her ser jeg bare påstander på påstander, uten noen som helst kilder. Dersom du hadde rett, så ville jeg vel vært skadet for livet, siden jeg prøvde dette? Det eneste jeg opplevde var noen litt merkelige opplevelser, noen litt ekle, og noen veldig positive, og herlige... Når rusen gikk over, var det det normale livet igjen...

 

Alkohol er mye farligere enn LSD. Det eneste som er med LSD er at det kan være ekkelt og veldig skummelt for noen, men dette blir ikke noe annet enn når du har mareritt om natta. Å ha mareritt er ikke livsfarlig selv om det oppleves fryktinngytende...

 

Det kan oppleves som meget skummelt, men det kan også oppleves som helt fantastisk.

 

Mange vitenskapsmenn og forskere har testet dette, uten å bli skadet for resten av livet.

 

LSD skader ikke noe i kroppen eller i hjernen, slik alkohol for eksempel gjør... Det eneste "farlige" er at det kan gi deg en litt ubehagelig opplevelse...

Lenke til kommentar

Hvem vil oppmuntre det Norske folk til å bruke LSD?

Så du vil nekte andre å bruke stoffer som du ikke liker, hvordan føles det å være som faren og moren til det Norske folk?

Det skal ikke være vanskelig å forstå at en legalisering av stoffet vil oppmuntre til en større andel brukere. Folk kjøper alt som er lovlig og lett tilgjengelig.

 

Jeg vil ikke nekte andre å bruke stoffer jeg ikke "liker", da det er deres eget liv det er snakk om, men jeg mener landet vårt burde holde fast på alle forbud vi har mot stoffer som påfører skade.

Det var lovlig før... Ikke noe som tilsier at det var veldig farlig for samfunnet... Det er mer som tyder på at dette stoffet er helt greit... Under hipietiden i USA så var stoffet lovelig, og alle aldersgrupper tok stoffet. Folk fra sju år og oppover..

http://youtu.be/rxsbCFOu7b4

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Folk er redde for LSD fordi det er skummelt og farlig og ulovlig, vet du. I motsetning til barnebursdagsstoffet alkohol, som er kjempevanlig og kjempekult å drikke når man skal flykte fra hverdagen. ;)

Jeg syntes man burde ulovlig-gjøre Alkohol, og legalisere LSD...

Grunnen er simpel: Alkohol er farlig. LSD er mindre farlig enn alkohol.

 

Forskjellen på de to er at LSD kan gi deg en mer skremmende opplevelse, enn alkohol, men det er fremdeles mindre farlig.

 

En som har psykiske problemer fra før, enten det er underliggende eller tydelig, burde holde seg unna all rus!... Fordi ingen rus vil noen sinne få en god effekt på slike... Men alkohol er ikke noe bedre enn LSD, det er faktisk mye verre..

Lenke til kommentar

 

Kan du bevise at alle former for LSD gir permanent hallusinasjoner?

 

Nå snakket jeg vel ikke om permanente hallusinasjoner.

Men "flashbacks" som er godt dokumentert. Det er nødvendigvis ikke farlig i seg selv men oppleves ubehagelig og kan i kobinasjon med feks bil kjøring være farlig.

Skal man ha hallusonogene stoff vil jeg legge min stemme på DMT og psilosybin som har kortere rus og er enklere og kontrolere.

 

Nei, gå tilbake.

Du påstår at LSD er farlig fordi det gir hallusinasjoner.

Blir ikke det litt som å kjøre etter å ha drukke Alkohol?

Vis det er den eneste klagen din, så sliter du med å ha noen argumenter mot LSD i seg selv.

 

Og så kikket jeg litt på wikipedia, og du refferer til faktiske flashbacks. At du KAN en tilfeldig gang gjenoppleve noe av syretrippen du har vært på.

Dog: Wikipedia sidestiller LSD med postraumatisk stress syndrom, akutt stress syndrom og OCD når det gjelder å få flashbacks.

Det andre er at 72-80% av brukerne aldri har fått flashbacks.

Hmmm, og jeg ser ikke at du har sagt noe hittil, så det er vel ingen konklusjon der.

 

 

Men tilvil videre så venter vi fortsatt på at Balthier842 kan dokumentere sine påstander.

Det jeg kort kan fortelle da. Ettersom jeg har prød dette to ganger. Den ene på Roskilde, og den andre gangen hjemme hos meg selv sammen med kjæresten. Det er at jeg aldri har fått noen flashbacks. Men fruen, hun har slitt med psyken fra da vi tok LSD frem til i dag. Det er ikke like ille nå som de føste måendene. Men hun husker det som om det skulle ha vært i går. Og hun nekter plent på å ta det en gang til, noe jeg syntes er veldig fint, og som jeg også har svart at: "Jeg kommer heller ikke til å gjøre det noe mer" - Etter det har ingen av oss gjort det, men jeg merker at forloveden min, sliter med masse mareritt om nettene hvor rusen hun opplevde, kommer om og om igjen. Periodevis.

 

Men jeg vil understreke at: Kjæresten min har skizoaffektiv lidelse. Og det er da en underliggende sykdom som kommer ved å enten, ikke bruke medisisnene man får fra legen, eller benytte LSD.

 

Så folk som har underliggende sykdommmer, fraråder jeg sterkt å ta LSD. Men folk som ikke har noe problem og har veldig godt humør, når vedkommende tar syrelappen, og fokuserer på det positive hele tiden så godt det er mulig, DE vil få en fantastisk GLEDE av LSD.

 

Så følg mine råd. Jeg har ikke noe annen diagnose enn ADHD, og har vært manisk depresiv (Pshyklotymia).. LSD frigjorde meg, fra mange av mine tidligere problemer. Etter LSD trippen, følte jeg i etterkant at depresjonene jeg sleit med før jeg dro på Roskilde, at de depresjonene for svant! OG siden den gangen har jeg ikke hatt en eneste depresjon i etterkant.

 

Jeg mener på det sterkeste at det burde bli brukt innen helsevesenet, og at behandlingen da foregår innenfor kontrollerte avdelinger innen psykiatrien, hvor man er i sikkerhet. Det hjalp i alle fall meg. Jeg er en mye mer munter, og glad nå for tiden, enn før jeg tok denne syrelappen som jeg la på tunga. :)

 

For fruen, som jo hadde et problem fra før, for slike personer må holde seg langt unna disse stoffene. Fordi LSD faktisk gjør deg litt "psykotisk" for en som sliter med å være psykotisk, gjør det sykdommen ti ganger verre dersom man bruker LSD.

 

De som ikke har slike sykdommer, har ikke noe å frykte, for dem kan dette bare være en lapp med et olje på, som kan føre til en herlig opplevelse.

 

Egntlig begynner jeg å bli enig med trådstarteren. At å legalisere LSD og selge det på Apoteket, der du må bevise at du ikke har noen underliggende sykdommer, og at det må sikres ved at du må ha en legeerklæring for å få kjøpt LSD og betalt over disk. Om det ikke lar seg gjøre på denne måten, så er jeg meget sterk tilhenger av å bruke stoffet LSD i helsetjenesten! =) Fordi det funket på meg, så er jeg sikker på at det vil fungere bra på andre med samme problemet som meg. Men dette må de få bestemme selv.

 

++? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fant en ny artikkel jeg føler burde nevnes.

 

Steve Jobs - “Taking LSD was a profound experience, one of the most important things in my life.”

 

Jobs took LSD and credits it making him more enlightened. Commenting on a trip he took in 1972 with his girlfriend: “It was great,” he recalled. “I had been listening to a lot of Bach. All of a sudden the wheat field was playing Bach. It was the most wonderful feeling of my life up to that point. I felt like the conductor of this symphony with Bach coming through the wheat.”

 

Even in his later life he gave credit to the drug.

 

“Taking LSD was a profound experience, one of the most important things in my life.”

 

Var det takket være LSD vi har Iphoner nå? Jeg tviler, men hvem vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes at LSD burde bli legalisert, LSD er sunnere og mindre avhengighetsskapende enn for eksempel kaffe og så er det selvsagt det absurde med å ikke la folk styre sitt eget liv.

 

Så, synes du at LSD burde bli legalisert?

 

Veldig interesant problemstilling..

 

Jeg personlig er for å legalisere så og si alt som ikke er direkte livsfarlig å bruke, men kommer nok til kort når det gjelder min kunnskap om LSD.

 

Jeg trodde LSD var mega skummelt i den grad at man fort kan ende opp med tvangstrøye i et polstret rom. Mulig mitt syn er påvirket av hjernevask i media, men det er hva jeg trodde.

 

Stoffer som er sykt farlig burde forbys på lik linje med Aspest, men det som ikke er farlig i større grad enn til eksempel sigaretter burde legaliseres.

Endret av αкαѕнα
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg personlig er for å legalisere så og si alt som ikke er direkte livsfarlig å bruke, men kommer nok til kort når det gjelder min kunnskap om LSD.

 

Stoffer som er sykt farlig burde forbys på lik linje med Aspest, men det som ikke er farlig i større grad enn til eksempel sigaretter burde legaliseres.

 

Hvorfor burde farlige stoffer forbys? Hvorfor tillate lite farlige og moderate stoffer, men ikke de som utgjør stor fare?

 

Hvor skal grensen gå? Arsenikk er i dag lovlig; det er jo direkte dødelig.

 

Dersom du tenker på stoffer som heroin, så er jo dette et lite farlig stoff sammenliknet med andre rusmidler som lighter-gass, bensin eller maling.

Lenke til kommentar

Jeg personlig er for å legalisere så og si alt som ikke er direkte livsfarlig å bruke, men kommer nok til kort når det gjelder min kunnskap om LSD.

 

Stoffer som er sykt farlig burde forbys på lik linje med Aspest, men det som ikke er farlig i større grad enn til eksempel sigaretter burde legaliseres.

 

Hvorfor burde farlige stoffer forbys? Hvorfor tillate lite farlige og moderate stoffer, men ikke de som utgjør stor fare?

 

Hvor skal grensen gå? Arsenikk er i dag lovlig; det er jo direkte dødelig.

 

Dersom du tenker på stoffer som heroin, så er jo dette et lite farlig stoff sammenliknet med andre rusmidler som lighter-gass, bensin eller maling.

 

Tenker på stoffer som skader deg ved førstegangsbruk da mest av alt..

 

Heroin gjør ikke det... I alle fall trodde jeg ikke det...

Lenke til kommentar

Nå brukte du jo i grunnen "alt som er sterkere enn sigaretter" som et eksempel.

 

Spørsmålet bli jo i grunnen hvor vi skal sette grensen for hva vi har rett til å putte i kroppen vår?

 

føler meg litt feilsitert her...

 

Jeg skrev "ikke er farlig i større grad enn til eksempel sigaretter burde legaliseres".

 

Mulig jeg burde formulert meg bedre, men poenget var i alle fall at å ta en røyk på fest er av mindre betydning for din helse...

 

Om man legaliserte et stoff og konsekvensen ble at 10.000 ungdommer i året ble fullstendig klin kokkos eller døde som en konsekvens av stoffet så må man jo stille seg noen spørsmål.

 

A: jeg er for legalisering

B: jeg er for friheten til å velge.

C: jeg er for å beskytte folk mot farer.

 

Så hvordan skal man håndtere dette... jeg har ingen anelse ^^

Lenke til kommentar

Nå er nok "hvor skadelig er det?"- sporet ett blindspor. Ta en titt på de lovlige og/eller (mer eller mindre) aksepterte rusmiddelene vi har: Alkohol, nikotin/tobakk, og diverse utgaver av hamp (og vis man skal være veldig kranglete koffein).

Har disse omtrent samme helsefarepotensial? nei

Har disse omtrent samme avhengighetsskapende effekt? nei

Har disse omtrent samme rusvirkning? nei

 

Omtrent eneste ting de har felles er at de kan nytes på måter der ruseffekten er en (knapt målbar) bieffekt av bruken.

Du kan ta ett glass bedre vin kun fordi du liker smaken

Du kan tenne deg en god sigar kun på grunn av det sosiale/seremonien rundt og smaken.

Du kan røyke hasj kun på grunn av et sosiale/seremonien rundt og smaken.

Nå vil selvsagt mange bruke disse stoffene som ett rusmiddel der rusen er det sentrale. Fordi de liker å være dritings, de liker effekten av nikotin på kroppen eller synes det er riktig artig å være høy. Men det er altså ikke den eneste mulige bruksmåte.

 

Det er derfor f.eks LSD kommer i en annen klasse enn f.eks alkohol, selv om sistnevnte kanskje er langt farligere, er det for førstnevnte få eller ingen bruksområder der ikke rusen er det sentrale.

 

Derfor kan det gå an å få legalisert cannabis via argumentasjon om "farlighet", gjerne sett i forhold til andre (allerede lovlige) rusmiddler. Skal man legalisere LSD er nok "Hva er egentlig grensene for hva staten skal regulere?" en bedre inngangsport.

Lenke til kommentar

 

Det er derfor f.eks LSD kommer i en annen klasse enn f.eks alkohol, selv om sistnevnte kanskje er langt farligere, er det for førstnevnte få eller ingen bruksområder der ikke rusen er det sentrale.

 

Derfor kan det gå an å få legalisert cannabis via argumentasjon om "farlighet", gjerne sett i forhold til andre (allerede lovlige) rusmiddler. Skal man legalisere LSD er nok "Hva er egentlig grensene for hva staten skal regulere?" en bedre inngangsport.

 

Hva folk bruker det til spiller da ingen rolle inn i debatten, da man kan bruke omtrent alt til å drepe seg selv eller til og med andre med. Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan bruke begge arugmentene med tanke på at begge er akutelle i denne debatten.

Lenke til kommentar

Nei, Norge burde ikke legalisere LSD.

 

Stoffet er muligens ikke i seg selv farlig, men potensielle konsekvenser ved bruk er såppas usikre at jeg mener vi ikke kan ta sjansen på å legalisere stoffet. Man kan ikke bruke som argument at "bare noen vil dø av det". Det blir for dumt.

 

Der hvor jeg kommer fra er den en del bilkjøring i ruspåvirket tilstand(i stor grad alkohol). Hvis det f.eks skulle intreffe at noen som er påvirket av LSD setter seg bak rattet i et kjøretøy risikere man i større grad ulykker og dødsfall.

 

Sammenlignet med alkohol er heller ikke LSD like kontrollerbart. Alkohol påvirker relativt proporsjonalt med antall enheter inntatt pr. tidsenhet. Det er selvfølelig andre faktorer som spiller inn om hvordan man reagere, med tanke på vekt, men det er enklere å ha en kontrollert rus med alkohol, sammenlignet med LSD, hvor man i stor grad blir høy i x-antall timer, uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...