Gå til innhold

Diskusjon rundt legalisering av LSD


  

118 stemmer

  1. 1. Burde Norge legalisere LSD?

    • Ja
      50
    • Bare til medisinsk forskning
      9
    • Bare avkriminalisering
      14
    • Nei
      45


Anbefalte innlegg

Du må klare å skille mellom virkestoffene. Alkoholen må du faktisk trykke inn for å bli full. Altså distansen mellom mengde, tid og effekt er harmonisk.

 

Med LSD er det snakk om mikroskopiske verdier som kan ha livslange konsekvenser dersom du inntar for mye. Ikke kan du spy det ut heller, du våkner fyllesyk/tripsick hver eneste dag for resten av livet!

 

Jeg trenger noen kilder på disse påstandene, konkrete, altså ikke "You can trip forever" men f.eks "A 45-year-old man forever tripping"

 

alle vet at lsd overdoser endrer sinnstemningen permanent

 

hør nå her, det er ikke det samme som å overdoze på alkohol eller kokain.. psykedeliske stoffer endrer hjernemønstre på måter enda uoppfattelige.

 

Og hvorfor tror du at alle tror det? Du kommer jo ikke med noe bevise på hva en overdose eller at det har skjedd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel kan vel ta ovenstående veggen av en post du på en eller annen måte maktet å skrive, som et eller annet slags vitenskapelig dokument, eller så kan vi bare bruke reine, ramma fornuften.

 

Det sier seg selv at sterke psykotikum påfaller brukeren den ytterste forsiktighet. Greit nok om en eller annen ørti-åring vil trippe ut, men spar resten av samfunnet for slikt drit.

 

Du har forresten baller som gidder trippe på en festival som roskilde. Enda godt at du ikke fikk en ladd dose, da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må klare å skille mellom virkestoffene. Alkoholen må du faktisk trykke inn for å bli full. Altså distansen mellom mengde, tid og effekt er harmonisk.

 

Med LSD er det snakk om mikroskopiske verdier som kan ha livslange konsekvenser dersom du inntar for mye. Ikke kan du spy det ut heller, du våkner fyllesyk/tripsick hver eneste dag for resten av livet!

 

Jeg trenger noen kilder på disse påstandene, konkrete, altså ikke "You can trip forever" men f.eks "A 45-year-old man forever tripping"

 

alle vet at lsd overdoser endrer sinnstemningen permanent

 

hør nå her, det er ikke det samme som å overdoze på alkohol eller kokain.. psykedeliske stoffer endrer hjernemønstre på måter enda uoppfattelige.

 

Og hvorfor tror du at alle tror det? Du kommer jo ikke med noe bevise på hva en overdose eller at det har skjedd.

 

Vet du hva? Hvis du er så skråsikker på at det er så ufarlig og ikke kan overdoseres, hvorfor tar du ikke å drikker en desiliter konsentrat? Plz gjør det foran stortinget eller noe sånt når du er i slengen, som en slags demonstrasjon eller noe.. Jeg skal love deg at hverken Stoltenberg eller Erna vil stoppe deg. Hvis du tør da og ikke bare snakker skiit.

Lenke til kommentar

Du må klare å skille mellom virkestoffene. Alkoholen må du faktisk trykke inn for å bli full. Altså distansen mellom mengde, tid og effekt er harmonisk.

 

Med LSD er det snakk om mikroskopiske verdier som kan ha livslange konsekvenser dersom du inntar for mye. Ikke kan du spy det ut heller, du våkner fyllesyk/tripsick hver eneste dag for resten av livet!

 

Jeg trenger noen kilder på disse påstandene, konkrete, altså ikke "You can trip forever" men f.eks "A 45-year-old man forever tripping"

 

alle vet at lsd overdoser endrer sinnstemningen permanent

 

hør nå her, det er ikke det samme som å overdoze på alkohol eller kokain.. psykedeliske stoffer endrer hjernemønstre på måter enda uoppfattelige.

 

Og hvorfor tror du at alle tror det? Du kommer jo ikke med noe bevise på hva en overdose eller at det har skjedd.

 

Vet du hva? Hvis du er så skråsikker på at det er så ufarlig og ikke kan overdoseres, hvorfor tar du ikke å drikker en desiliter konsentrat? Plz gjør det foran stortinget eller noe sånt når du er i slengen, som en slags demonstrasjon eller noe.. Jeg skal love deg at hverken Stoltenberg eller Erna vil stoppe deg. Hvis du tør da og ikke bare snakker skiit.

 

Du kan dø av LSD, og det kan kanskje kalles en overdose, men jeg har ikke greid å finne en mellomting mellom trip og LSD som kan kalles en overdose. Jeg skulle gjerne demonstrert foran stortinget, en DL er nok dødelig, ikke for å snakke om dødelig dyrt! Det hadde nok kostet nærmere 100,000-300,000kr.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Vi kan like gjerne gjøre alkohol ulovlig hvis farene ved LSD er argumentet ditt.

Alkohol hadde garantert blitt ulovlig om det hadde blitt introdusert til markedet på et senere tidspunkt. Alkohol er et farlig stoff, så ja, jeg synes farene ved LSD absolutt er et bra argument fra fyren om at LSD bør forbli ulovlig.

Lenke til kommentar

Å snakke omlegalisering av LSD er litt som når FRP vil senke skatter og avgifter på alkohol.... et lukshus problem.

 

I dagens narkotika politikk er det viktigere å heller fokusere på legalisering av Cannabis og medisinsk heroin til tunge misbrukere. Det er her problemene ligger og det er de vi må takle før vi kan begynne å vurdere LSD (dog medisinsk kan fåreslås litt tidligere).

Man innreder ikke stua før man pusser den opp ;)

Lenke til kommentar

Det er mye propaganda rettet mot illegale narkotiske stoffer, og jeg deler ikke nødvendigvis Zaftigs oppfatning om at det er LSD det drives heksejakt på i aller størst grad. Like fullt bør det legaliseres, ettersom en kriminalisering aldri har medført noe godt. (Les cannabis-debatten for mer info)

 

Jeg kan for øvrig fortelle om den gangen jeg prøvde et psykedelisk stoff selv, en sopp som angivelig skal ha særdeles mange likhetstrekk med LSD. For det var herlig.

 

Det som primært skjedde med meg, var at sanseinntrykkene mine endret seg, og mitt generelle perspektiv på livet ble fullstendig forandret i noen timer. Jeg lo kraftig, syntes alt var vakkert og reflekterte voldsomt over meningen med livet. Ja, og så så jeg en del ganske rare ting, men det er slettes ikke hovedpoenget med psykedeliske stoffer. Psykedeliske stoffer gir deg en helt annen innsikt i det som skjer rundt deg, og du føler på mange måter at du tilhører en annen dimensjon enn den du befinner deg i. Det er en hel del som forandres, men jeg vil slettes ikke påstå at det er til det verre.

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal sammenligne en slik rus med, eller for den saks skyld hvordan jeg skal forklare den, for det er noe særegent. Men et skudd i blinde kan være å dra paralleller til en tradisjonell nær døden-opplevelse, der man ser lyset, reflekterer over ting, og legemet ditt forlater kroppen din i noen timer. Nå høres dette kanskje fryktelig skummelt ut når jeg blander inn død og fordervelse, men det er det ikke. Det er bare usedvanlig vakkert. Og kanskje er det stygt å si det, ettersom jeg føler meg forholdsvis fri og frank, og lever et godt liv på de fleste måter, men likevel: De timene i sopprus er blant de beste timene jeg noen sinne har hatt. Det er få ting i den stressfulle, hatefulle og kyniske hverdagen vår som kan måle seg med det å ha inntatt et psykedelisk stoff.

 

Det er ikke gunstig å anvende rusmidler regelmessig, og i hvert fall ikke stoffer som LSD, som kan gi ettervirkninger for psyken din i lang tid. Like fullt er det såpass innsiktsskapende at jeg vil anbefale folk å prøve det én eneste gang i livet sitt. Jeg tror faktisk det blir med den ene gangen for min del, i hvert fall.

Endret av Magnusjs
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Du må klare å skille mellom virkestoffene. Alkoholen må du faktisk trykke inn for å bli full. Altså distansen mellom mengde, tid og effekt er harmonisk.

 

Med LSD er det snakk om mikroskopiske verdier som kan ha livslange konsekvenser dersom du inntar for mye. Ikke kan du spy det ut heller, du våkner fyllesyk/tripsick hver eneste dag for resten av livet!

 

Jeg trenger noen kilder på disse påstandene, konkrete, altså ikke "You can trip forever" men f.eks "A 45-year-old man forever tripping"

 

alle vet at lsd overdoser endrer sinnstemningen permanent

 

hør nå her, det er ikke det samme som å overdoze på alkohol eller kokain.. psykedeliske stoffer endrer hjernemønstre på måter enda uoppfattelige.

 

Du får bermanente endringer i sinnstemningen for å oppleve ting.

F.eks se en virkelig rørende og emosjonel TV serie, som ikke er laget etter såpeoppskriften(24 episoder f.eks)

Eller du blir med i en poltisk sirkel og debatterer.

Eller at du får deg kjæreste, eller at kjæresten din forlater deg.

Eller at du er med på en ekstremt stressende eksamen.

Hvorfor vil du ikke forby noen av disse, eller alkohol?

Hvorfor vil du ikke oppgi en kilde på hvilken former og doser for LSD som gir permanente hallusinasjoner?

Lenke til kommentar

Fordi lsd er så uforutsigbart. Ingen vet den totale effekten av stoffet enda. Hvorfor den virker som den gjør osv. Det er rett og slett et utilregnelig narkotikum som baserer seg på helt andre reseptorer i hjernen.

 

Alkohol og opiater gir en sterk dopamin effekt og er avhengighetskapende. dette er lett forutsigbare elementer med godt kjente (og lykkede) behandlingsmetoder.

 

Bryter du først denne barrieren med LSD er det desverre ingen vei tilbake. Desverre er det sånn at siden stoffet er så uforutsigbart, varierer det fra person til person, åssen de reagerer på det, senskader, og kvantiet på skadelig dosering. Men oppstår det først skade med LSD, er det ikke sånn at du kan legge deg, være sjuk i ett par dager og sove av deg rusen. Det forandrer hjernemønsterene permanent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge Thelancet har en rekke assorterte eksperter, inklusive psykiatere spesialisert på avhengighet, politi, kjemikere, leger og fler, satt opp en oversikt der LSD rangeres som mer skadelig enn både Ecstacy, Anabole Steroider og flere andre kjente rusmidler. (Denne listen går altså kun på fysisk skade, og tar ikke i betraktning psykiske eller sosiale vanskeligheter.) LSD påvirker sentralnervesystemet og kan fremkalle sansebedrag, illusjoner og hallusinasjoner, og noen ganger til og med direkte symptomer på sinnssykdom. Å oppmuntre det norske folk til å ta i bruk dette stoffet ser jeg absolutt ingen fordeler med. Jeg er generelt imot legalisering av noen som helst form for rusmidler, da faren for avhengighet er påvist eksisterende og i flere tilfeller svært overhengende. Ingen kan si at narkotiske stoffer ikke er skadelige. Hvis det eneste målet med å lovliggjøre stoffene skal være å minske kriminaliteten i landet vårt, mener jeg dette er et argument som faller på sin egen mangel på rasjonalitet. Hvorfor ikke like godt lovliggjøre drap i samme slengen? Da blir Norge plutselig et svært så fredelig samfunn, så mye kategorisk kriminalitet vi ville unngått på den måten.

Endret av Vida
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du må klare å skille mellom virkestoffene. Alkoholen må du faktisk trykke inn for å bli full. Altså distansen mellom mengde, tid og effekt er harmonisk.

 

Med LSD er det snakk om mikroskopiske verdier som kan ha livslange konsekvenser dersom du inntar for mye. Ikke kan du spy det ut heller, du våkner fyllesyk/tripsick hver eneste dag for resten av livet!

 

Jeg trenger noen kilder på disse påstandene, konkrete, altså ikke "You can trip forever" men f.eks "A 45-year-old man forever tripping"

 

alle vet at lsd overdoser endrer sinnstemningen permanent

 

hør nå her, det er ikke det samme som å overdoze på alkohol eller kokain.. psykedeliske stoffer endrer hjernemønstre på måter enda uoppfattelige.

 

Du får bermanente endringer i sinnstemningen for å oppleve ting.

F.eks se en virkelig rørende og emosjonel TV serie, som ikke er laget etter såpeoppskriften(24 episoder f.eks)

Eller du blir med i en poltisk sirkel og debatterer.

Eller at du får deg kjæreste, eller at kjæresten din forlater deg.

Eller at du er med på en ekstremt stressende eksamen.

Hvorfor vil du ikke forby noen av disse, eller alkohol?

Hvorfor vil du ikke oppgi en kilde på hvilken former og doser for LSD som gir permanente hallusinasjoner?

 

Trur det han prøver å komme fram til er "flashbacks" noe som faktisk kan være et problem for noen.

Lenke til kommentar

I følge Thelancet har en rekke assorterte eksperter, inklusive psykiatere spesialisert på avhengighet, politi, kjemikere, leger og fler, satt opp en oversikt der LSD rangeres som mer skadelig enn både Ecstacy, Anabole Steroider og flere andre kjente rusmidler. (Denne listen går altså kun på fysisk skade, og tar ikke i betraktning psykiske eller sosiale vanskeligheter.) LSD påvirker sentralnervesystemet og kan fremkalle sansebedrag, illusjoner og hallusinasjoner, og noen ganger til og med direkte symptomer på sinnssykdom.

 

The Lancet hadde for det meste bare kommentarer som var mer positive til LSD enn det du sa.

 

The Times - Alkohol farligere enn LSD

 

Sjansen for å få psykiske lidelser er 1/555.555 og det er alt fra å få problemer mens er påvirket og alt annet. Sjansen for sinnsykdom er latterlig liten.

 

Å oppmuntre det norske folk til å ta i bruk dette stoffet ser jeg absolutt ingen fordeler med. Jeg er generelt imot legalisering av noen som helst form for rusmidler, da faren for avhengighet er påvist eksisterende og i flere tilfeller svært overhengende. Ingen kan si at narkotiske stoffer ikke er skadelige. Hvis det eneste målet med å lovliggjøre stoffene skal være å minske kriminaliteten i landet vårt, mener jeg dette er et argument som faller på sin egen mangel på rasjonalitet. Hvorfor ikke like godt lovliggjøre drap i samme slengen? Da blir Norge plutselig et svært så fredelig samfunn, så mye kategorisk kriminalitet vi ville unngått på den måten.

 

Hvem vil oppmuntre det Norske folk til å bruke LSD?

Så du vil nekte andre å bruke stoffer som du ikke liker, hvordan føles det å være som faren og moren til det Norske folk?

Endret av Zaftig
Lenke til kommentar

Hvem vil oppmuntre det Norske folk til å bruke LSD?

Så du vil nekte andre å bruke stoffer som du ikke liker, hvordan føles det å være som faren og moren til det Norske folk?

Det skal ikke være vanskelig å forstå at en legalisering av stoffet vil oppmuntre til en større andel brukere. Folk kjøper alt som er lovlig og lett tilgjengelig.

 

Jeg vil ikke nekte andre å bruke stoffer jeg ikke "liker", da det er deres eget liv det er snakk om, men jeg mener landet vårt burde holde fast på alle forbud vi har mot stoffer som påfører skade.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kan du bevise at alle former for LSD gir permanent hallusinasjoner?

 

Nå snakket jeg vel ikke om permanente hallusinasjoner.

Men "flashbacks" som er godt dokumentert. Det er nødvendigvis ikke farlig i seg selv men oppleves ubehagelig og kan i kobinasjon med feks bil kjøring være farlig.

Skal man ha hallusonogene stoff vil jeg legge min stemme på DMT og psilosybin som har kortere rus og er enklere og kontrolere.

Lenke til kommentar

 

Kan du bevise at alle former for LSD gir permanent hallusinasjoner?

 

Nå snakket jeg vel ikke om permanente hallusinasjoner.

Men "flashbacks" som er godt dokumentert. Det er nødvendigvis ikke farlig i seg selv men oppleves ubehagelig og kan i kobinasjon med feks bil kjøring være farlig.

Skal man ha hallusonogene stoff vil jeg legge min stemme på DMT og psilosybin som har kortere rus og er enklere og kontrolere.

 

Nei, gå tilbake.

Du påstår at LSD er farlig fordi det gir hallusinasjoner.

Blir ikke det litt som å kjøre etter å ha drukke Alkohol?

Vis det er den eneste klagen din, så sliter du med å ha noen argumenter mot LSD i seg selv.

 

Og så kikket jeg litt på wikipedia, og du refferer til faktiske flashbacks. At du KAN en tilfeldig gang gjenoppleve noe av syretrippen du har vært på.

Dog: Wikipedia sidestiller LSD med postraumatisk stress syndrom, akutt stress syndrom og OCD når det gjelder å få flashbacks.

Det andre er at 72-80% av brukerne aldri har fått flashbacks.

Hmmm, og jeg ser ikke at du har sagt noe hittil, så det er vel ingen konklusjon der.

 

 

Men tilvil videre så venter vi fortsatt på at Balthier842 kan dokumentere sine påstander.

Lenke til kommentar

I følge Thelancet har en rekke assorterte eksperter, inklusive psykiatere spesialisert på avhengighet, politi, kjemikere, leger og fler, satt opp en oversikt der LSD rangeres som mer skadelig enn både Ecstacy, Anabole Steroider og flere andre kjente rusmidler. (Denne listen går altså kun på fysisk skade, og tar ikke i betraktning psykiske eller sosiale vanskeligheter.) LSD påvirker sentralnervesystemet og kan fremkalle sansebedrag, illusjoner og hallusinasjoner, og noen ganger til og med direkte symptomer på sinnssykdom.

Psykiske, ikke fysiske skader, altså?

 

Å oppmuntre det norske folk til å ta i bruk dette stoffet ser jeg absolutt ingen fordeler med.
Det skaper innsikt. En fordel jeg kommer på.

 

Jeg er generelt imot legalisering av noen som helst form for rusmidler, da faren for avhengighet er påvist eksisterende og i flere tilfeller svært overhengende.
Ja, tenk om folk ble avhengige av noe annet enn alkohol. Og tenk om man slapp å gå innom kriminelle miljøer for å kjøpe narkotika. Det virker som om du tror folk ikke bruker narkotika hvis det er ulovlig.

 

Ingen kan si at narkotiske stoffer ikke er skadelige. Hvis det eneste målet med å lovliggjøre stoffene skal være å minske kriminaliteten i landet vårt, mener jeg dette er et argument som faller på sin egen mangel på rasjonalitet. Hvorfor ikke like godt lovliggjøre drap i samme slengen? Da blir Norge plutselig et svært så fredelig samfunn, så mye kategorisk kriminalitet vi ville unngått på den måten.

... Og der kom den dogmatiske parallellen igjen. Jesus.

 

Drap påvirker andre i voldsom grad. Det gjør ikke bruk av narkotika. Legalisering av kvelningsdrap vil ikke føre til mindre hagledrap. Legalisering av cannabis kan derimot minke forbruket av for eksempel heroin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fordi lsd er så uforutsigbart. Ingen vet den totale effekten av stoffet enda. Hvorfor den virker som den gjør osv. Det er rett og slett et utilregnelig narkotikum som baserer seg på helt andre reseptorer i hjernen.

 

Alkohol og opiater gir en sterk dopamin effekt og er avhengighetskapende. dette er lett forutsigbare elementer med godt kjente (og lykkede) behandlingsmetoder.

 

Bryter du først denne barrieren med LSD er det desverre ingen vei tilbake. Desverre er det sånn at siden stoffet er så uforutsigbart, varierer det fra person til person, åssen de reagerer på det, senskader, og kvantiet på skadelig dosering. Men oppstår det først skade med LSD, er det ikke sånn at du kan legge deg, være sjuk i ett par dager og sove av deg rusen. Det forandrer hjernemønsterene permanent.

 

Du kommer med veldig mange bastante meninger, uten noen kilder. For det første vet man veldig mye om virkemåten, selv om DU kanskje ikke har lest nok om det til å vite det. Det virker, som de aller fleste hallusinogener, på serotonin-reseptorer.

 

Jeg vil gjerne ha litt kilder på at det er så skadelig.

 

Og hvis du innbiller deg at alkohol- og kokainskader nødvendigvis er reverserbare med en god natts søvn, tar du skammelig feil. Hvert år dør 400 personer som en direkte følge av alkohol. Alkohol er dessuten påvist nevrotoksisk selv i små mengder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...