Gå til innhold

Sandy Bridge-E-prisene er klare


Anbefalte innlegg

Noen som med sikkerhet kan si hvilken plattform eller socket denne greiene her havner på?
Som andre sier her: LGA 2011. Det er grunnet arkitekturen, noe annet enn LGA 2011 ville ikke gitt mening.

 

 

Resultatet blir nok svindyre hovedkort grunnet kompleks PCB (Dette var en av årsakene til at 1366 hovedkort var dyre i begynnelsen) i tilegg til at Intel vil nok ta seg godt betalt for X79 brikkene (Intel tok 75 USD per BRIKKE for X58) i tilegg så om CPUene blir billige, forvent hovedkort i 3k og 4k klassen.

Hvor er AMD når man trenger dem? Intel har ikke konkurranse i det sjiktet... At AMD gir flere kjerner til lavere pris er en ting, men når de ikke kan måle seg med ytelsen per kjerne så hindrer ikke det Intel å kjøre sitt egen prisregime. i7-3820 vil ikke være "unlocked"-versjon... Dette synes jeg rett og slett er utrolig dårlig. Det er toppmodellen, Intel utnytter dette bare fordi de kan... Denne serien skulle ha fokus på overklokking, my ass...
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosessorkraft er rimeligere enn noen gang, men folk klager som bare det :hmm:

 

Dollarkursen er lav og ekstremprosessor koster 3-4 k mindre enn før til tross for flere år med inflasjon på norske kroner.

 

Hold dere på mainstream-segmentet (LGA1155) der dere hører hjemme.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når SB-E kommerpå 2011, hvilket socket kommer Ivy-brigde på da?

 

Dette hadde vært sykt gøy og hatt, men man trenger ikke dette, og da er bedre å betale for i7-2600k, en rå vannkjøler og ett av de beste hovedkortene hvis man skulle ha behov for å bruke penger, for så og overklokke prosessoren til 4,x GHz...

Lenke til kommentar
Når SB-E kommerpå 2011, hvilket socket kommer Ivy-brigde på da?Dette hadde vært sykt gøy og hatt, men man trenger ikke dette, og da er bedre å betale for i7-2600k, en rå vannkjøler og ett av de beste hovedkortene hvis man skulle ha behov for å bruke penger, for så og overklokke prosessoren til 4,x GHz...

 

Er du heldig med komponentene så kan du overklokke en i7-2600K (D0) helt opp til 5GHz på luft, noe jeg klarte med Corsair A70. Dette er en forholdsvis rimelig kjøler, men den fungerer utrolig godt. Bruker du vannkjøling kommer du sannsynligvis ennå lenger.

Lenke til kommentar
Drøye priser her

Ta de milliarder av transistorer og lodd de på en brikke og få den til å virke som en 6core cpu for under 6000kr så skal du få bilen min.

 

Med mindre man kunne ha gjort det bedre og billigere selv så kan man ikke klage.

 

For noe tøv, det er helt meningsløst å kreve at man skulle kunne gjort noe bedre og billigere selv for å klage. Alle er ikke eksperter på alt, Intel er eksperter på å lage CPUer, kravene til de justeres deretter.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å være litt på forskudd på all sutringa om at så mange kjerner er unødvendig osv. - Nei, det er ikke unødvendig! De som kjøper seks kjerner fra Intel enten vet at de har bruk for det, eller har bare for mye penger. Den svakeste sekjskjerneren vil definitvt være verdt pengene for min del.

 

Intel vil arkitekturmessig være på etterskudd på CPU`er ment for arbeidsstasjoner og servere, men de vil ha flere kjerner og mer cache enn sine ordinære søsken. Det betyr at en del vil komme i en rar situasjon hvor de kan velge mellom eldre arkitektur med mer "punch", eller en "vanilla"-variant av ny arkitektur. Denne strategien har de planlagt å kjøre en stund framover. Ivy Bridge med seks kjerner vil derfor bli tilgjengelig ikke lenge før Haswell kommer ut.

 

Kjernene på AMD bulldozer er ikke fullverdige. Det er nesten like dumt som å si at i7 2600 har 8 kjerner. 8 kjerners Bulldozer har fire moduler, og er således en konkurrent til firekjerners SB med Hyperthreading.

Lenke til kommentar
For noe tøv...

Men vi kan fortsatt ikke klage, vi kjøpte 4 GB DDR3-ram til 6000kr, vi kjøpte 295 for 6000kr , vi kjøpte 8800Ultra for 6000 kr .

Hiend-cpu betalte vi 10000kr for og en ny "gamedata" kostet 35-45K som vi idag betaler 10K for sånn ca tilsvarende high-end iforhold til dagens hardware.

For å ikke snakke om 20000kr for en pentium 3 eller 10000kr for en blekkprinter eller 2000kr for en 100mb harddisk.

 

Hardware er 50% billigere nå en for 5 år siden og mye bedre , men noen blir bortskjemt og klager enda på prisene.

Det er faktisk 50% billigere hvert 5 år i 20 år nå.

Vi har ikke noe å klage på.

Lenke til kommentar

tja,tror jeg holder meg til x58 en liten stund til.

oppgraderer jeg prosessoren til i7 980 seks kjerner

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638963

så er jo det en grei oppgradering fra den jeg har nå, right??

pluss den 6 kjerneren er 32 nm den jeg har nå er 45 nm.

 

Ja, det blir kjempebra. Sett 25 x 160 BCLK for 4 GHz.

 

Dersom du skrur av HT bør det gå på standard spenning 1.2 V, med HT må du regne med at den krever nermere 1.3 V.

 

Prøv CPU VTT mellom 1.26 og 1.36, helst lavest mulig. Vær oppmerksom på at noen hovedkort har 0,05 overvolt på CPU VTT så start med 1.26. Kjører du for mye kan det fort utgjøre 50W ved maks last.

 

Med en Noctua NH-U12P SE2 hadde jeg ca 60 grader med maks last på 6 kjerner ved 4 Ghz når HT er avskrudd. Med HT på hadde jeg oppimot 80 grader (mulig den var litt lavere, poenget er at prosessoren blir betydelig varmere med HT på), ca 10 grader pga HT avgir mer varme og ca 10 grader fordi jeg må øke spenningen med 0.08v.

(Over ett år siden jeg målte dette så det kan hende man kan få lavere temperaturer med litt tweaking og optimale fohold/optimal luftflyt i kabinett.) Kjører som regel med HT avskrudd.

 

Man kan klokke den høyere men jeg setter lave temperaturer og høy stabilitet over maks ytelse.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Tror jeg skal vente å se hvordan Xeon versjonen for singel sokkel LGA2011 vil se ut. I/O kapasiteten i sokkelen er hode og skuldre over alternativene, selv de fra Intel, men jeg frykter at i7 versjonen vil ha ECC, I/O-AT og VT-D deaktivert for å unngå at man skal kunne bruke den til noe seriøst. Videre er CPU throughput ikke et problem for meg så jeg tar heller en Xeon med 2-4 kjerner på litt hastighet enn en svindyr 6-kjerne. Kan vel også regne med å spare inn en god del CPU sykluser på I/O-AT og VT-D. Å kjøre over 4GB RAM uten ECC er egentlig ikke spesielt bra heller. Tommelfingerregelen er vel en bitfeil i måneden per GB, men her er det mye variasjoner og mye som spiller inn. Også litt gammel regel... Får håpe vi er kommet opp i en bitfeil per mnd for hver 10GB. Med ECC er dette i praksis eliminert.

 

Hovedkortene for LGA2011 vil nok uansett bli så dyre at entusiast versjonene "makes no sense". Ser for meg schwære kjøleribber og realtek NIC... til 3-4 høvdinger.

Endret av Anders Jensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjernene på AMD bulldozer er ikke fullverdige. Det er nesten like dumt som å si at i7 2600 har 8 kjerner. 8 kjerners Bulldozer har fire moduler, og er således en konkurrent til firekjerners SB med Hyperthreading.

Jeg er så fantastisk lei slik stråmannsargumenteasjon. Hvem er det som har sagt det du påstår?

 

Forøvrig ellers korrekt gjengitt fra Wikipedia.

 

Bulldozer will be the first major redesign of AMD’s processor architecture since 2003, when the firm launched its Athlon 64/Opteron (K8) processors, and will feature two 128-bit FMA-capable FPUs which can be combined into one 256-bit FPU. This design is accompanied by two integer cores each with 4 pipelines (the fetch/decode stage is shared). Bulldozer will also introduce shared L2 cache in the new architecture. AMD calls this design a "Bulldozer module". A 16-core processor design would feature eight of these modules,[7] but the operating system will recognize each module as two physical cores.

The module, described as two cores, can be contrasted with a single Intel core with HyperThreading. The difference between the two approaches is that Bulldozer provides dedicated schedulers and integer units for each thread, whereas in Intel's core all threads must compete for available resources, except for the individual thread state information.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hovedkortene for LGA2011 vil nok uansett bli så dyre at entusiast versjonene "makes no sense". Ser for meg schwære kjøleribber og realtek NIC... til 3-4 høvdinger.

Spikeren på hodet og derfor ikke flere slike "investeringer" på meg. Når man lager dyre entusiastkort burde man i det minste ha skikkelige komponenter hele veien fremfor "bling bling" pimped utgaver. Forholdsvis god oppfølging på å oppnå en god stabil bios også, men ofte ikke tilfelle.

 

Jeg vurderer å sette min gamle X58/W3520 med 24GB ECC som en WMVare server og gå for en LGA1155 IB som neste arbeidsstasjon. Om ikke AMD skulle finne på noe godt og rimelig. Denne gangen blir det også miniITX basert i noe ala Sugo07 type kabinett.

 

Ellers enig i at for de fleste desktop formål er det bedre med en rask 2-4 kjerner.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Drøye priser her

Ta de milliarder av transistorer og lodd de på en brikke og få den til å virke som en 6core cpu for under 6000kr så skal du få bilen min.

 

Med mindre man kunne ha gjort det bedre og billigere selv så kan man ikke klage.

Skjønner tegninga, men synes du er litt urimelig. Prisingen osv. er satt slik fordi Intel ikke har noen andre konkurrenter der til å presse dem. De kan kjøre sitt eget løp.

 

Nå snakker vi om to forskjellige ting (quad & hex), men det jeg klager på er at vi ikke får "unlocked"-versjon av quad-prosessoren. Det er High-End-serien! Ellers synes jeg prisen var helt fin, med unntak av de høyeste modellene som gir latterlig ytelse i forhold til pris hvis man sammenligner med modellene under. Slik var det med forrige generasjon også, 10k for en modell som var klokket litt mer og hadde ulåst multiplier.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Kjernene på AMD bulldozer er ikke fullverdige. Det er nesten like dumt som å si at i7 2600 har 8 kjerner. 8 kjerners Bulldozer har fire moduler, og er således en konkurrent til firekjerners SB med Hyperthreading.

Jeg er så fantastisk lei slik stråmannsargumenteasjon. Hvem er det som har sagt det du påstår?

 

Forøvrig ellers korrekt gjengitt fra Wikipedia.

 

Bulldozer will be the first major redesign of AMD’s processor architecture since 2003, when the firm launched its Athlon 64/Opteron (K8) processors, and will feature two 128-bit FMA-capable FPUs which can be combined into one 256-bit FPU. This design is accompanied by two integer cores each with 4 pipelines (the fetch/decode stage is shared). Bulldozer will also introduce shared L2 cache in the new architecture. AMD calls this design a "Bulldozer module". A 16-core processor design would feature eight of these modules,[7] but the operating system will recognize each module as two physical cores.

The module, described as two cores, can be contrasted with a single Intel core with HyperThreading. The difference between the two approaches is that Bulldozer provides dedicated schedulers and integer units for each thread, whereas in Intel's core all threads must compete for available resources, except for the individual thread state information.

 

Det er ikke stråmannsargumentasjon, for jeg har ikke tillagt noen meninger. Jeg bare informerte, noe som kommer relativt tydelig fram, for dette er noe som kommer opp OFTE når antall kjerner diskuteres. Legg også merke til at jeg ikke sammenligner HT og AMDs moduler direkte, jeg bare påpekte at å kalle de fullverdige kjerner er sitat:

nesten like dumt som å si at i7 2600 har 8 kjerner
. SÅ jeg trenger ikke noe utdrag fra wikipedia for å få det forklart hva en modul er, ellers takk. Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

De priser 999$ versjonen høyt fordi

1. Ofte er de prestisjeprodukter som det er liten yield på, slik at det er dyrt å selge dem, men de vil fremdeles ha "det beste produktet på markedet" for PR årsaker.

2. Noen er sprø nok til å kjøpe dem.

3. Det kalles goldilocks pricing (evt. Extremeness aversion). Man priser en ting j*vlig høyt, og en ting litt lavere, slik at man skal bli lurt til å tro at det nest høyest prisede produktet er det beste å kjøpe.. "Produkt 2 er jo mye billigere enn produkt 1 og bare litt dyrere enn produkt 3, da kjøper jeg det!"

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Hovedkortene for LGA2011 vil nok uansett bli så dyre at entusiast versjonene "makes no sense". Ser for meg schwære kjøleribber og realtek NIC... til 3-4 høvdinger.

Spikeren på hodet og derfor ikke flere slike "investeringer" på meg. Når man lager dyre entusiastkort burde man i det minste ha skikkelige komponenter hele veien fremfor "bling bling" pimped utgaver. Forholdsvis god oppfølging på å oppnå en god stabil bios også, men ofte ikke tilfelle.

Helt enig.

Jeg har brukt litt Intel sine egne hovedkort. De bruker som oftest bedre komponenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...