Gå til innhold

Tråden for alle studenter i UK


ahpadt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Kun for nysgjerrighetens skyld: Dere som allerede er i Storbritannia; har dere lagt dere på en konsekvent britisk talemåte, amerikansk talemåte eller bare en salig blanding av det dere føler er best akkurat der og da? De nordmennene jeg kjenner herifra har som regel lagt seg på en "gi faen"-linje, og bruker uttrykk og uttalemåter som er litt "hipp-som-happ". De som har tilbragt litt tid i USA, for eksempel som utvekslingsstudent et år, har ofte en tydelig amerikansk tilnærming. De aller, aller færreste drar til med britisk engelsk.

 

For de som nå kanskje tenker "hva så?", kan jeg jo opplyse om at det kan oppstå litt kinkige situasjoner om man ikke passer på. For de fleste nordmenn vil det kanskje være naturlig å bruke ordet pants for bukser? Vel, her i UK betyr jo det som kjent underbukser/truser ...

 

Selv holder jeg meg til britisk engelsk, men en av mine gode amerikanske venner påsto jeg hadde en del amerikansk. Når jeg kom til å tenke over det, oppdaget jeg at jeg skiftet til en mer "udefinerbar" engelsk når jeg pratet med ham - akkurat som jeg har en (lei) tendens til å skifte dialekt, litt avhengig av hvem jeg prater med hjemme i Norge ...

 

Tilbrakte et år i USA på vgs, og får noen rare spørsmål om hvor jeg kommer fra. Forrige uke spurte noen om 'are you from Hull or Northern Ireland?', for det meste tror folk jeg er irsk.

 

Generelt tror jeg norske studenter har mange amerikanske ord i vokabularet; movie, chips for potetgull osv, i alle fall i begynnelsen!

Lenke til kommentar

Hei folkens, noen som vet hva det koster og gå et år i England som utveklingsstudent? Universitetet i exeter, hvis det har noe å si. Finner bare prisene for de som tar hele graden sin ute, og den ligger på 4800 i året (regner med at vi går under EU students?)

 

Takktakk :)

 

Altså du studerer i Norge og skal kun ta et år i England gjennom din institusjon i Norge? Da er tommelfingerregelen at man betaler det samme som man gjør i sitt hjemland hvor man studerer. Erasmusstudenter betaler generelt ingenting, £50 i admin fees kanskje? :)

Endret av pinnsvin
Lenke til kommentar

Hei folkens, noen som vet hva det koster og gå et år i England som utveklingsstudent? Universitetet i exeter, hvis det har noe å si. Finner bare prisene for de som tar hele graden sin ute, og den ligger på 4800 i året (regner med at vi går under EU students?)

 

Takktakk :)

 

Altså du studerer i Norge og skal kun ta et år i England gjennom din institusjon i Norge? Da er tommelfingerregelen at man betaler det samme som man gjør i sitt hjemland hvor man studerer. Erasmusstudenter betaler generelt ingenting, £50 i admin fees kanskje? :)

 

Jeg møtte en norsk utvekslingsstudent på mitt universitet for en drøy uke siden og hun sa at hun betalte samme studieavgift som meg - dvs det samme som en fulltidsstudent ville gjort. Skal dog ikke si at jeg er helt 100% sikker. :p

 

Hmmmmm...

 

Som nevnt tidligere vil ditt norske universitet kunne fortelle deg alt om hvilke avgifter du må betale.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Tilbrakte et år i USA på vgs, og får noen rare spørsmål om hvor jeg kommer fra. Forrige uke spurte noen om 'are you from Hull or Northern Ireland?', for det meste tror folk jeg er irsk.

 

Generelt tror jeg norske studenter har mange amerikanske ord i vokabularet; movie, chips for potetgull osv, i alle fall i begynnelsen!

 

Ei eldre dame på busstasjonen spurte meg om jeg var fra Sør-Afrika! Når jeg da svarte "nei, Norge", repliserte hun kjapt med "å ja, sånn i nærheten av Stockholm da, eller?". Hurra.

 

Så vidt jeg vet betaler ikke Erasmus-studenter britisk studieavgift (tuition fee) om de velger å ta et år i Storbritannia, nei. De Erasmusstudentene jeg kjenner gjorde ikke det, men de var heller ikke norske - stort sett svenske og nederlandske.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Studerer ved Newcastle Uni. Hva har du tenkt å søke på?

 

Generelt er universitetet bra. Har mest kjennskap til School of Historical Studies, da jeg studerer historie, men som int. student blir man kjent med mange andre enn de på dine egne studier og jeg føler at stort sett er alle fornøyde. Stort sett strekker skolen seg langt for at studentene skal være fornøyde!

 

Byen er helt fantastisk på alle måter - fra shopping til uteliv og kultur. 3 timer fra London og 15 minutter fra noen fantastiske strender, hva mer kan man be om?!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Vil bare si at jeg anbefaler alle som har lyst/mulighet til å studere i utlandet bør gjøre det! Jeg var litt nervøs de første dagene, men da jeg ble kjent med de som bor i samme hall som meg, gikk alt mye bedre. Føles også naturlig å snakke engelsk nå. Super erfaring :).

Endret av ggj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...