Gå til innhold

Tråden for alle studenter i UK


ahpadt

Anbefalte innlegg

Conditional offer fra University of Bath! :D

 

De sendte en mail ang. fee assessment tidligere i dag, og jeg skrev at jeg ikke kvalifiserer til å betale 'home fees', og så fikk jeg et tilbud tre timer senere, kvart på seks i kveld.

 

Bath er på en måte 'førstevalget' mitt akkurat nå.

 

Hva synes du om studiet så langt, apadt? (siden CSE og ECE er helt identiske det første året...)

 

Jeg trives veldig godt. Mange av fagene er harde, men det er morsomt når man får det til. 'Engineering Physics' er desidert det hardeste faget siden lektoren er litt sparsom med informasjon utover det han underviser, men jeg klarer meg. Har blitt academic representative, så er i møte med alle sjefene og de andre representantene i elektrofakultetet ca 1 gang i måneden. Har allerede kommet med forslag til hvordan undervisningen kan forbedres. Utover det ene faget så går det veldig bra. Utover én person, er alle de andre professorene veldig hyggelig å ha med. Man blir veldig godt tatt vare på. Har man problemer er det instanser som kan dekke et hvert problem.

 

Anbefales!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trives veldig godt. Mange av fagene er harde, men det er morsomt når man får det til. 'Engineering Physics' er desidert det hardeste faget siden lektoren er litt sparsom med informasjon utover det han underviser, men jeg klarer meg. Har blitt academic representative, så er i møte med alle sjefene og de andre representantene i elektrofakultetet ca 1 gang i måneden. Har allerede kommet med forslag til hvordan undervisningen kan forbedres. Utover det ene faget så går det veldig bra. Utover én person, er alle de andre professorene veldig hyggelig å ha med. Man blir veldig godt tatt vare på. Har man problemer er det instanser som kan dekke et hvert problem.

 

Anbefales!

+1'd

Høres bra ut! :D

 

Har du merket om det er noe du burde ha lært i forkant som man ikke finner på læreplanene fra videregående?

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Jeg trives veldig godt. Mange av fagene er harde, men det er morsomt når man får det til. 'Engineering Physics' er desidert det hardeste faget siden lektoren er litt sparsom med informasjon utover det han underviser, men jeg klarer meg. Har blitt academic representative, så er i møte med alle sjefene og de andre representantene i elektrofakultetet ca 1 gang i måneden. Har allerede kommet med forslag til hvordan undervisningen kan forbedres. Utover det ene faget så går det veldig bra. Utover én person, er alle de andre professorene veldig hyggelig å ha med. Man blir veldig godt tatt vare på. Har man problemer er det instanser som kan dekke et hvert problem.

 

Anbefales!

+1'd

Høres bra ut! :D

 

Har du merket om det er noe du burde ha lært i forkant som man ikke finner på læreplanene fra videregående?

 

Så lenge du kan all matten og fysikken så er du 'på g'. Det er småting fra britisk matteundervisning som kanskje vil være nytt for deg, men man lærer det forholdsvis fort. Om ikke er det egne hjelpetimer for matte, hver eneste mandag i 2 timer, hvor det er haugesvis med hjelpere. Er det ikke nok, finnes det en 'universalhjelpetime' for alle som sliter med matte på hele universitetet.

 

Det lønner seg å jobbe i grupper. Kan være skummelt i begynnelsen siden man ikke kjenner noen, men man kommer over det hinderet ganske fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge du kan all matten og fysikken så er du 'på g'. Det er småting fra britisk matteundervisning som kanskje vil være nytt for deg, men man lærer det forholdsvis fort. Om ikke er det egne hjelpetimer for matte, hver eneste mandag i 2 timer, hvor det er haugesvis med hjelpere. Er det ikke nok, finnes det en 'universalhjelpetime' for alle som sliter med matte på hele universitetet.

 

Det lønner seg å jobbe i grupper. Kan være skummelt i begynnelsen siden man ikke kjenner noen, men man kommer over det hinderet ganske fort.

Matten er stødig, men fysikken er ikke fullt så bra (to femmere i FY1+FY2). Forhåpentligvis så skal ikke jeg slite alt for mye, og matematikk fanger jeg opp ganske greit. :)

 

Takk for info'en! :D

Endret av stifa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen her som har tatt master i UK? Eller kjenner noen som har gjort det? Vurderer veldig sterkt å gjøre det, men innser at det kan bli litt problemer angående godkjenning når jeg kommer hjem igjen. Det jeg lurer på da er hvordan folk har løst dette..? Eller om arbeidsgivere godtar en engelsk master?

Lenke til kommentar

Jeg har _prøvd_ å satt meg inn i det, noe som er langt ifra enkelt siden jeg blir en kasteball hos fylkeskommunen og ingen vil gi meg noe svar. Kjenner flere som har tatt master i England og som går rett ut i jobb i Norge uten problemer.

 

Derfor, så vidt jeg har forstått er det null problemer å ta master i England og få den 'godkjent' mtp på lønn i Norge. Problemene kan oppstå hvis du tar master i England for så å ønske å studere videre i Norge, for da har du ikke rett antall studiepoeng for mastergrad.

Lenke til kommentar

Jeg har _prøvd_ å satt meg inn i det, noe som er langt ifra enkelt siden jeg blir en kasteball hos fylkeskommunen og ingen vil gi meg noe svar. Kjenner flere som har tatt master i England og som går rett ut i jobb i Norge uten problemer.

 

Derfor, så vidt jeg har forstått er det null problemer å ta master i England og få den 'godkjent' mtp på lønn i Norge. Problemene kan oppstå hvis du tar master i England for så å ønske å studere videre i Norge, for da har du ikke rett antall studiepoeng for mastergrad.

 

Jeg snakket med NOKUT og de sier at dersom du vil ha godkjent en full norsk master grad må du ta kontakt med et norsk studiested og høre om de kan innpasse det du har gjort utenlands hos dem og ta det gjenstående hos dem. Dersom jeg bare må ta de resterende 30studiepoengene er det jo ikke noe problem, men de sa og at mange ville at du skulle ta et helt år for å få full norsk mastergrad.

 

Jeg skal ta master innen økonomi og ledelse, så jeg tenker jo på det å få status som siviløkonom. Men dersom det er slik at arbeidsgivere godtar en engelsk master så er det betryggende i hvertfall :)

Lenke til kommentar

Ja og det er nødvendig om du vil ta videre studier, men ingen av mine venner som har tatt master har så langt måtte vise noe slags 'godkjenning' fra NOKUT for å få jobb/lønn etter en mastergrad.

Tror godkjenninga fra NOKUT er det osm bestemmer om du får stipend eller ei, om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar

edit: Fra nokut.no

 

"Hva kan godkjenningsdokumentet brukes til?

Godkjenningsdokumentet kan brukes ved søknad om arbeid. Det vil gi arbeidsgiver informasjon om den utenlandske utdanningens omfang og nivå i forhold til norsk utdanning."

 

Det kan også brukes i forbindelse med videre studier og lønnsplassering

 

Det er lånekassen som sjekker om du har progress i studiene dine i henvisning til stipend og lån (C-skjema)

Lenke til kommentar

Ja, du har nok rett. Det jeg sa var nok bare spekulasjoner.

 

Og «Unsuccessful» fra University of Birmingham. Ikke at jeg forventa noe annet...

 

EDIT: Det var tydeligvis en feil det med svaret fra Birmingham; skal få tilbud nå i nærmeste framtid (vel, «today» for tre dager siden.)

 

EDIT 2: Conditional offer den 6. desember

Endret av stifa
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jaja, nå har jeg prøvd meg på IELTS også. Gikk greit nok på Listening, Writing og Reading, men Speaking gikk grusomt galt. Den første småpraten gikk ganske greit, men så kom et skikkelig kleint emne som jeg klarte bare å snakke om i 30 sekunder før jeg var tom for ord: «Talk about a person you believe has a great lifestyle.» Hva faen?! Får håpe jeg scraper en 5.5 i Speaking; de andre er jeg ikke fullt så bekymra over.

 

EDIT: Spørsmål. Hvordan er det med å ta mastergrad i England; må man ta ett år ekstra i Norge etterpå da?

Endret av stifa
Lenke til kommentar

EDIT: Spørsmål. Hvordan er det med å ta mastergrad i England; må man ta ett år ekstra i Norge etterpå da?

 

Neida, det maa du ikke. Selvom det bare er ettaarig i England (et kalenderaar vel og merke) saa teller det like mye som en mastergrad fra Norge. Naa har jeg ikke kommet saa langt som til aa ta en mastergrad selv enda, men ville tippe at det og vil si at den er hakket mer intensiv i England.

Lenke til kommentar

Neida, det maa du ikke. Selvom det bare er ettaarig i England (et kalenderaar vel og merke) saa teller det like mye som en mastergrad fra Norge. Naa har jeg ikke kommet saa langt som til aa ta en mastergrad selv enda, men ville tippe at det og vil si at den er hakket mer intensiv i England.

Jeg har, derimot, lest at en mastergrad i England kun gir 75 studiepoeng av totalt de 120 som kreves for å få en mastergrad her til lands.

 

...og jeg tør ikke en gang gjette hvilket universitet du studerer ved. :p

 

Og du kan stille på norsk tastaturinnstilling ved å klikke på "EN" nede ved verktøylinja nederst til høyre, for så å tukle litt med innstillingene der. ;)

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Noen som vet om noen gode skoler i UK som har mastergrader i Business Administration eller Management? Utenom LSE... :)

Jeg ville heller ha spurt på thestudentroom.co.uk istedet for her fordi der er det mange som studerer ved de forskjellige universitetene i England. Jeg vil advare deg mot svart-hvitt-meninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...