Gå til innhold

Tråden for alle studenter i UK


ahpadt

Anbefalte innlegg

I neste nummer av ANSA UKs Newsletter vil det også komme en utfyllende artikkel om hvordan nordmenn kan oppnå homefees, som vil kunne lastes ned fra våre nettsider. Opplysningene i artikkelen er basert på bistand fra et advokatfirma i London.

Endret av JonasGuldahl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil fortsatt være betydelig dyrere å ha status som 'International' student, kontra 'Home/EU' student. Ved enkelte universiteter, hvor de går inn for å ta £9.000,00 i året for hjemmestudenter, vil de kunne ta opp mot £12-13.000,00 for 'internationals'. Altså er det snakk om titusener av kroner i året.

 

For Master-studenter vil forskjellen være enda større.

Lenke til kommentar

Det vil fortsatt være betydelig dyrere å ha status som 'International' student, kontra 'Home/EU' student. Ved enkelte universiteter, hvor de går inn for å ta £9.000,00 i året for hjemmestudenter, vil de kunne ta opp mot £12-13.000,00 for 'internationals'. Altså er det snakk om titusener av kroner i året.

 

For Master-studenter vil forskjellen være enda større.

 

Og er det riktig at om man allerede har blitt tatt opp som internasjonal så får man ikke endret det?

 

(jeg må betale £14800/året hos Bath)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Spørst om du har kontrakt for ett år eller for tre år. På min sto det start 2009 og slutt 2012 ergo jeg har en kontrakt for hele bacheloren, men hvis du er tatt inn på ettårig kontrakt kan de sette opp prisene. Har forsåvidt ikke møtt noen fra Norge enda som ikke har gått på treårig kontrakt når he har tatt bachelor.

 

Vet det var skrevet i studentavisen i Newcastle at int.fees ikke ville gå opp på flere år, og det ville heller ikke prisen for de forskjellige mastergradene. Hvor lenge denne lovnaden holder kan vel diskuteres, da.

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer - det er 'kontrakten' som avgjør det (men om du har vært bosatt i et EU-land eller har en forelder fra et EU-land, mener jeg du kan søke om å bli gjort om til home-student.

 

Når det gjelder reduksjon for Master-graden er vel det enkleste å jobbe i en stund etter Bachelor-graden (innenfor EU; enklest i Storbritannia om du vil ta Master-graden der), for deretter å gå tilbake til studiene. Slik er du registrert som arbeider i Storbritannia i det du søker, og er i så måte home-student.

Lenke til kommentar

Det har noe å si for alle som starter i 2011 eller tidligere. Dessuten - går du visse linjer på f.eks imperial er det fortsatt 10 000 pund ekstra i året for international fees. (Sjekket det opp nå under EDIT, Aeronautics koster 23 300£ for 2011/2012).

 

Og international fees øker mer enn nok de også, spesielt om en ser i forhold til hva lånekassen øker grensene sine. For eksempel vil Economics, Engineering og andre science-fag på Warwick gå opp med 1000 pund fra i fjor til i år.

 

EDIT: oppdaterte ikke siden på noen timer ser jeg. Men uansett: tuition fees bestemmes per år, og er ikke fastsatt for alle tre årene idét du starter på graden din. Dette gjelder også fees status. Hvis du starter i fast jobb f.eks nå, og term start, uansett år, er i oktober - så skal du kunne søke om å endre fees status for i år.

Endret av luser32
Lenke til kommentar

Det er bare å si ifra til lånekassen, så ordner det seg. Vent til etter du eventuelt får omgjort til home fees though.

 

(Hvis det var lånekassen du mente ville være problemet).

 

Lånekassen er ikke akkurat kjent for rask behandlingstid.

 

CATEGORY 6:

European Economic Area (EEA) / Swiss workers and family members

 

In order to qualify for ‘home’ fees under this category, you must meet the following criteria:

 

(a) on the 'first day of an academic year of your course' you must be a non-UK EEA national [see Box 5], or a Swiss national, and resident in the UK as a ‘worker’ [see Box 8], or the 'relevant family member' [see Box 7] of such a ‘worker’

 

AND

 

(b) you must be ordinarily resident [see Box 3] in the UK on the 'first day of the first academic year of the course' [see Box 2] unless you are an EEA or Swiss ‘frontier worker’ [see Box 8] or ‘relevant family member’ of a 'frontier worker'

 

AND

 

© you must have been ordinarily resident in the EEA [see Boxes 4 and 5] and/or Switzerland and/or the overseas territories [see Box 6] for the three years before the 'first day of the first academic year of the course' [see Box 2].

 

NOTES:

 

if you are the child of an EEA 'worker' who is no longer working or living in the UK, you can still be entitled to pay 'home' fees if you came to the UK to accompany your EEA 'worker' parent

if you or a 'relevant family member' [see Box 7] become an EEA or Swiss migrant worker part-way through your course, you might become entitled to pay 'home' fees - you can seek advice on this from an adviser at your institution, your Students' Union or telephone UKCISA's Students' Advice Line.

 

Så hvordan skal det være mulig om man ikke har jobbet i UK før? Faren min er nederlandsk statsborger men han har bodd i Norge i over 20 år, så vet ikke om det er no hjelp heller.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Men det er jo ikke ditt problem om du har femti-åtti tusen for mye på konto. Det blir renter av det, og når lånekassen til sist har gjort unna papirarbeidet, så blir du vel nødt til å sende disse tilbake.

 

Hva gjelder om du ikke har jobbet i UK før: kategori 6 gjelder som det står for EØS-studenter som er registrert som "arbeider" i UK før første dagen i det akademiske året på universitetet. Altså for det kommende året. Så hvis du f.eks startet å jobbe i England for en uke siden, og oppstart på skolen er om tre uker, så er du i UK som "arbeider" før første skoledag for kommende akademiske år - da har du rett på home fees. Det kreves jo mer enn det, altså en må jobbe en viss mengde per uke osv.

 

Hvis du leser de øvrige kategoriene på websiden jeg linket til, kan du se om det er noe som faller om situasjonen med faren din eller ikke.

Endret av luser32
Lenke til kommentar

Vet ikke om dere har diskutert dette tidligere i tråden (har ikke tid til å lese gjennom nå), men ang. banker; jeg bruker nå Sparebank 1 (Nordea), de sier at kontoen min kan bli gebyr-fri siden jeg skal studere i utlandet (Wales). Men kan jeg ta ut GBP(£) fra minibanker, eller er det smart og opprette en UK konto fra en bank der nede? Takk.

Lenke til kommentar

Vet ikke om dere har diskutert dette tidligere i tråden (har ikke tid til å lese gjennom nå), men ang. banker; jeg bruker nå Sparebank 1 (Nordea), de sier at kontoen min kan bli gebyr-fri siden jeg skal studere i utlandet (Wales). Men kan jeg ta ut GBP(£) fra minibanker, eller er det smart og opprette en UK konto fra en bank der nede? Takk.

 

Bankkonto i England er veldig greit å ha. Skal du for eksempel ordne deg med mobilabonnement eller Sky digital-TV (hvor en 'direct debit' må settes opp), kjøpe dyr elektronikk (ny mobil eller TV), og andre tilfeller hvor adresse og/eller identitet må verifiseres, så er det en veldig praktisk ting å ha.

 

Det behøver heller ikke å koste deg noe - her må du trå varsomt. Antakeligvis er det en eller flere banker på ditt campus som vil prøve å selge deg en "god deal" hvor du betaler opp til £15 i måneden for "International Student Banking". Takk pent nei, og si du kun ønsker en 'basic current account' (som ikke koster deg noe), og du vil da få et VISA-kort som kan brukes gebyrfritt i alle butikker og minibanker, slik som hjemme. Du kan da overføre penger hjemmefra til mobilabonnement, husleie osv.

 

Spør gjerne om du lurer på noe mer!

 

MVH

Jonas

 

PS! Hvis du skal være i UK hele graden bør du være klar over at de fleste landlords foretrekker direct debit, og da kommer du ikke utenom å ha en engelsk konto! De fleste vil vel godta at du betaler alt på forskudd, men dette frarådes sterkt med tanke på din egen sikkerhet. Dette er aktuelt fra og med andreåret, hvor private aktører dominerer markedet.

Lenke til kommentar

Direct debit er omtrent som avtalegiro.

 

Det er mange av bankene hvor du får noe tilsvarende Visa Electron om du velger basic account. Så pass deg litt der. Lloyds TSB har en veldig ålreit basic account synes jeg. Da får du Visa Debit(samme som vanlig Visa), grei internet bank(i forhold til britiske standarder) og mer enn nok filialer rundt om i UK.

 

Basic-kontoene har ikke noe stort tilbud på overdrafts, men regner med at du som nordmann ikke vil ha mye problemer med det.

Lenke til kommentar

Jeg har vært hos Santander og opprettet en International Student Account. Ble fortalt at det ikke kostet noe per måned da men fant ut nå at det koster £5/mnd. Som meg bekjent kan man uansett opprette en vanlig Student Account etter man har bodd i UK i 3 mnd, så siden jeg har betalt leie for huset vi skal bo i siden juli så kan jeg sannsynligvis gjøre det om når jeg kommer dit i slutten av oktober, slik at jeg slipper £5/mnd.

 

:shrug:

Lenke til kommentar

Santander er dritt. Skjedde det samme med meg, ble fortalt at det var gratis osv, men ikke nok med det - det er tre eller fire filialer i Newcastle sentrum og alle fire sendte meg rundt flere ganger som en potetsekk før jeg slo på stortrommen og endelig fikk forandret det til en basic current account. Da hadde det vel gått noen måneder. Ikke veldig hjelpsomme!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...