Gå til innhold

Tråden for alle studenter i UK


ahpadt

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer ved Leeds Metropolian University/Leeds Business School? Jeg går internasjonal markedsføring på BI Bergen og vurderer sterkt å ta tredjeåret i Leeds. Elsker England! :D

Det var en der ifjor som var med på ANSA-samlinger. Skal se om jeg kan få tak i kontaktinfo, så kan du jo spørre henne.

Endret av luser32
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, så lenge man ikke blir knivstukket eller noe i den duren så.

 

Tar vel sikte på å komme meg hjem igjen i live, så det skal vel gå fint.

 

 

 

Noen som har erfaringer ved Leeds Metropolian University/Leeds Business School? Jeg går internasjonal markedsføring på BI Bergen og vurderer sterkt å ta tredjeåret i Leeds. Elsker England! :D

Det var en der ifjor som var med på ANSA-samlinger. Skal se om jeg kan få tak i kontaktinfo, så kan du jo spørre henne.

 

Det hadde vært supert! :) Går riktignok på førsteåret, så er lenge til jeg må bestemme meg. Ikke stress med det, men tar i mot kontaktinfo med stor takk!

Lenke til kommentar

Dette var en fin tråd!

 

Har akkurat begynt andreåret med journalistikk på University of Glamorgan i Cardiff. Er et universitet som ligger relativt langt nede på rankinglisten, men det bryr jeg meg lite om. Ting er veldig praktiskorientert her, og tiltrekker derfor kanskje ikke de teoretisk anlagte studentene, som jeg tror er de som oftest har høyest karakterer osv. Du får ikke den store universitetsfølelsen på Glamorgan, noe jeg synes er veldig befriende. Det var en av grunnene til at jeg hoppet av studiet jeg startet på ved NTNU - den institusjonsfølelsen der oppe var ekkel.

 

Er mange internasjonale studenter her, men (heldigvis) ikke så mange i kullet mitt. Vi er ca. 35 stykker på andreåret, hvor tre av oss er utlendinger (og hun ene er irsk - teller knapt som utlending).

 

For øvrig er Wales ofte oversett, noe jeg syns er synd. Fra å være midt i storbyen (325.000 innbyggere i Cardiff) til å være midt på landsbygda tar ti minutter med toget, og landet er både vilt og vakkert på en gang. Ikke helt ulikt Norge i teorien, men i praksis veldig forskjellig.

 

Skrik gjerne ut om det er noen som enten vurderer å studere her, og lurer på noe. Etter et drøyt år begynner jeg å få kontroll på hvordan det er å bo i UK og Wales. :)

 

 

PS: Om noen spør hvordan jeg har det i England, eller på annet vis insinuerer at jeg bor i England, korrigerer jeg kjapt til Wales. Det er verre å forveksle walisere med engelskmenn enn det er å forveksle sunnmøringer og romsdalinger - noe som i seg selv er en dødssynd.

Lenke til kommentar

Dæven, University of Manchester var kjappe til å komme med svar! Jeg sendte UCAS-søknaden den 23. september (sendt til lærestedene den 26.) og jeg fikk en 'conditional' fra manchester allerede den 5. oktober. Jeg får bare satse på at jeg står IELTS-testen med glans. :)

 

Går selv tredjeåret i England, studerer Business Management i London. Er gjerne behjelpelig om noen har spørsmål ang. det å studere her :)

Hvilket universitet er det?

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Glamorgan var rimelig kjapp i svaret også. To uker etter at søknaden var sendt, fikk jeg en (planlagt) telefon fra en av lærerne jeg har nå, og vi satt og pratet i et kvarters tid, før han sa "velkommen hit i september". To uker etter det hadde jeg 'unconditional offer' i papirform i henda. :)

Lenke til kommentar

Gratulerer!

 

I brevet hvor jeg fikk tilbudet om skoleplass hadde Glamorgan lagt til at jeg fikk et stipend på £1500. Jeg hadde ikke søkt om det, og jeg fikk ikke noe forklaring på hvorfor, men jeg tenkte jo da at jeg sparer £1500 i skolepenger - fra £9500 til £8000. Og når jeg skulle betale årets skolepenger, viste det seg jaggu at det "kun" var £8000 i år også! Og denne gang har jeg ikke fått beskjed om det en gang. Jaja, jeg klaget ikke, akkurat. :)

Lenke til kommentar

Takker. :D

 

Bath var sinnsykt treige, men når jeg nå har kommet meg hit kan jeg si at det var verdt det. :)

 

Fikk for en drøy uke siden vite at jeg vant 'Bath Engineering Excellence Scholarship by the Faculty of Engineering & Design', basert på mine inntakskrav/eksamenskarakterer. :w00t:

Hva hadde du i snitt? :p

 

Er 6.0 på IELTS, med minimum 5.5 i hver komponent noe å frykte?

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Er det mange (om noen) universiteter i UK som krever IELTS-test uansett før inntak? Bare lurer, siden jeg aldri tok slik test. Hørte ikke noe fra universitetet om det heller, og SONOR sa at det "som regel går greit med 4 eller mer fra videregående".

Endret av OML
Lenke til kommentar

I Bath så krever de minimum 5 i engelsk fra VGS. Har man ikke det må man ta IELTS-test.

 

Min tuition fee er forøvrig £14,800/året, så om jeg klarer å ha få 'årskarakterer' 1st eller 2.1 (2.1 er kravet, om man ikke klarer det mister man scholarshipet) så vil jeg ha avslag på £2000 gjennom de resterende årene her.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

IELTS er ikke noe å bekymre seg for. Gjør hver oppgave rolig uten å stresse (tidsgrensa er lav).

 

Snittet mitt er faktisk ikke veldig mye å skryte av (4,5). Vet ikke helt hva grunnlaget for avgjørelsen var, men akkurat det bryr jeg meg ikke så mye om. :D

Jeg har 4,8 i snitt :p

Jeg har søkt om å få bruke PC på Writing-delen og å få utsatt tid, så jeg tror det skal gå bra.

Er det mange (om noen) universiteter i UK som krever IELTS-test uansett før inntak? Bare lurer, siden jeg aldri tok slik test. Hørte ikke noe fra universitetet om det heller, og SONOR sa at det "som regel går greit med 4 eller mer fra videregående".

To av valga mine krever ikke IELTS da 4 i engelsk (VG1 antar jeg) er godt nok.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

OK. Det er kanskje det som er den generelle regelen, da.

 

£14.800 i året? Wow. Jeg føler jeg har mye ...

 

 

Kun for nysgjerrighetens skyld: Dere som allerede er i Storbritannia; har dere lagt dere på en konsekvent britisk talemåte, amerikansk talemåte eller bare en salig blanding av det dere føler er best akkurat der og da? De nordmennene jeg kjenner herifra har som regel lagt seg på en "gi faen"-linje, og bruker uttrykk og uttalemåter som er litt "hipp-som-happ". De som har tilbragt litt tid i USA, for eksempel som utvekslingsstudent et år, har ofte en tydelig amerikansk tilnærming. De aller, aller færreste drar til med britisk engelsk.

 

For de som nå kanskje tenker "hva så?", kan jeg jo opplyse om at det kan oppstå litt kinkige situasjoner om man ikke passer på. For de fleste nordmenn vil det kanskje være naturlig å bruke ordet pants for bukser? Vel, her i UK betyr jo det som kjent underbukser/truser ...

 

Selv holder jeg meg til britisk engelsk, men en av mine gode amerikanske venner påsto jeg hadde en del amerikansk. Når jeg kom til å tenke over det, oppdaget jeg at jeg skiftet til en mer "udefinerbar" engelsk når jeg pratet med ham - akkurat som jeg har en (lei) tendens til å skifte dialekt, litt avhengig av hvem jeg prater med hjemme i Norge ...

Lenke til kommentar
Selv holder jeg meg til britisk engelsk, men en av mine gode amerikanske venner påsto jeg hadde en del amerikansk. Når jeg kom til å tenke over det, oppdaget jeg at jeg skiftet til en mer "udefinerbar" engelsk når jeg pratet med ham - akkurat som jeg har en (lei) tendens til å skifte dialekt, litt avhengig av hvem jeg prater med hjemme i Norge ...

Hva mener du med «britisk engelsk»? Det finnes jo en myriade av Britiske dialekter....

Lenke til kommentar

Litt dumt å regne med det, siden Norge ikke er med i EU, kanskje? Så nei, vi går ikke som EU-studenter. Vi går som internasjonale studenter, og da er kostnaden fort tre ganger så mye.

 

Edit: Hvordan det er med utvekslingsprogram vet jeg ikke. Om høyskolen/universitetet du går på nå har en samarbeidsavtale med den skolen du ser på i England, er det enklest å høre med de.

Endret av OML
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...