Gå til innhold

Tråden for alle studenter i UK


ahpadt

Anbefalte innlegg

Santander er dritt. Skjedde det samme med meg, ble fortalt at det var gratis osv, men ikke nok med det - det er tre eller fire filialer i Newcastle sentrum og alle fire sendte meg rundt flere ganger som en potetsekk før jeg slo på stortrommen og endelig fikk forandret det til en basic current account. Da hadde det vel gått noen måneder. Ikke veldig hjelpsomme!

 

Men det har fungert bra etter du fikk gjort om kontoen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme her - forhåpentligvis! :whistle:

 

Er det noen her som studerer økonomi (og adm.) i Storbritannia? Og så lurer jeg på om det er noen som kan anbefale et universitet i den store jungelen av skoler?

 

Jeg ønsker ikke å studere i London, men ellers er jeg åpen for å studere nær sagt hvor som helst - dette inkluderer selvsagt Wales og Skottland. :)

 

Jeg vil påstå at nesten samtlige universiteter tilbyr Bachelor-grader innenfor 'Business Administration' (også kalt Business Management) og/eller 'Economics'. Hvis du ikke ønsker å studere i London tror jeg det første du bør gjøre er å bestemme deg for om du vil studere i en storby (f.eks. Liverpool, Manchester, Bristol, Birmingham, Newcastle osv.), om du vil studere i en mellomstor by (f.eks. York, Exeter (hvor jeg hører hjemme)), eller en liten landsby som lever på studentene. Utelivet er også veldig varierende, kan vel dra frem Nottingham og Brighton som to steder som ikke vil skuffe på denne fronten!

 

Det kan også være verdt å se på Times University Guide (sjekk Google da denne oppdateres ofte) i forhold til rangering av undervisning, trivsel, o.l.. Til syvende og sist vil nok også karakterene dine avgjøre hvilke du kommer inn på.

 

 

Santander er dritt. Skjedde det samme med meg, ble fortalt at det var gratis osv, men ikke nok med det - det er tre eller fire filialer i Newcastle sentrum og alle fire sendte meg rundt flere ganger som en potetsekk før jeg slo på stortrommen og endelig fikk forandret det til en basic current account. Da hadde det vel gått noen måneder. Ikke veldig hjelpsomme!

 

Har selv flere dårlige erfaringer med Santander. Det enkleste og mest praktiske for de aller fleste blir nok å åpne en vanlig 'current account' (uten månedlige gebyrer og ingen avgifter på bruk) på den banken som ligger på campus, eller f.eks. på 'High Street' (eller tilsvarende).

 

I UK er det slik at det ikke er gebyrer på å ta ut penger hvor det står 'Free Cash Withdrawals' (uavhengig av hvem som drifter minibanken), så da er det fritt frem!

 

 

Takk for nyttige tips :). Starter i slutten av måneden, så er ganske spent på å bo i et annet land :p. Skal heldigvis til London først i noen dager :D.

 

Sett av helga 21.-23. oktober, da vil det arrangeres ANSA Kick-Off i York! Mer info kommer på nettsidene våre og Facebook-siden (følg lenkene under). Velkommen :D!

Lenke til kommentar

Santander er dritt. Skjedde det samme med meg, ble fortalt at det var gratis osv, men ikke nok med det - det er tre eller fire filialer i Newcastle sentrum og alle fire sendte meg rundt flere ganger som en potetsekk før jeg slo på stortrommen og endelig fikk forandret det til en basic current account. Da hadde det vel gått noen måneder. Ikke veldig hjelpsomme!

 

Men det har fungert bra etter du fikk gjort om kontoen?

 

Ja det gjorde heldigvis det til slutt, pluss at de satte kontoen tilbake på null når jeg fikk current account. Konton hadde gått i minus ser du, tok nemlig ut alle pengene og nektet å sette noe inn til de £5 i mnd - enkelt og greit fordi de behandled meg så dårlig, hehe.

 

Det var faktisk campus filialen som sa til meg at den typen konto ikke kostet noe, men at jeg Måtte ha den siden jeg var utenlandsk student (ikke sant, flere banker krever at du har hatt boadr. i UK så og så lenge, men noen derimot har ikke sånne krav, HBCS tror jeg f.eks).

Lenke til kommentar

Takk for nyttige tips :). Starter i slutten av måneden, så er ganske spent på å bo i et annet land :p. Skal heldigvis til London først i noen dager :D.

 

Sett av helga 21.-23. oktober, da vil det arrangeres ANSA Kick-Off i York! Mer info kommer på nettsidene våre og Facebook-siden (følg lenkene under). Velkommen :D!

 

Skal prøve å komme meg dit, skal studere i Swansea :)!

Lenke til kommentar

Er det noen her som studerer økonomi (og adm.) i Storbritannia? Og så lurer jeg på om det er noen som kan anbefale et universitet i den store jungelen av skoler?

 

Jeg ønsker ikke å studere i London, men ellers er jeg åpen for å studere nær sagt hvor som helst - dette inkluderer selvsagt Wales og Skottland. :)

University of Warwick er jo et alternativ. Hvis du er litt ranking-hore, så står de ganske høyt innen økonomi og business i UK. Er et campus-universitet, mellom diverse småbyer. Over hundre forskjellige societies å bli med i, så du finner fort noe interessant å drive med utenom studier, annet enn å feste. Få nordmenn der, tenker en 30-40 stykk - av totalt 21 000. Men hvis du vil ha noe skandinaviske vibber, er det nok med svensker der.

 

Forresten,

 

noen som har hatt problemer med å få tilbakebetalt depositum? Leide privat. Alt OK med huset når vi flyttet ut men det er over en mnd siden deres egen frist for å betale tilbake gikk ut.

Det er ikke et ukjent fenomen. Man må egentlig passe på å få en eller annen form for utskrift av kontoen man betaler til, så man kan være sikker på at det er satt av for tilbakebetaling. Om jeg ikke misforsto helt, så skal det vel komme noe angående dette i neste nyhetsbrev. Men det kan kanskje Jonas bekrefte/avkrefte? Uansett - har du ANSAforskring så har du rett på advokathjelp, bruk den.

Endret av luser32
Lenke til kommentar

Forresten,

 

noen som har hatt problemer med å få tilbakebetalt depositum? Leide privat. Alt OK med huset når vi flyttet ut men det er over en mnd siden deres egen frist for å betale tilbake gikk ut.

 

Jeg er ingen ekspert på området, men foreslår følgende:

  • Les NØYE gjennom kontrakten, spesielt ang. depositum og tilbakebetaling.
  • Send en epost (vær høflig!) og hør hva som skjer. Du kan også ringe noen dager senere, henvis da til eposten.
  • Hvis du har ANSA-forsikring kan det vel være verdt å høre med forsikringsselskapet (men ikke glem at det er en egenandel her).
  • Hvis du etter et par henvendelser ikke hører noe tilbake, kan du ta kontakt med f.eks. The Property Ombudsman.

 

Hvis det er privat utleie kan det vel være så enkelt som at det er blitt avglemt over ferien, og det vil vel ordne seg i de aller fleste tilfeller. Lykke til!

Lenke til kommentar

Det kan også være verdt å se på Times University Guide (sjekk Google da denne oppdateres ofte) i forhold til rangering av undervisning, trivsel, o.l.. Til syvende og sist vil nok også karakterene dine avgjøre hvilke du kommer inn på.

 

Hadde rankings faktisk betydd noe så ville alle vært helt like, og ikke slik at et universitet er top5 på en liste og så vidt i top20 på en annen

 

Rankings kan man tørke seg bak med.

Lenke til kommentar

Det er en overdrivelse. Det hele ender som oftest ut i hvor flink en person er til å ta i et tak på egenhånd. Men universitetene som gjør det bedre på ranking-lister, tiltrekker seg bedre studenter og bedre akademisk ansatte. Det skaper bl.a. et bedre miljø for læring, som da øker sjansen for at studentene avslutter studiet med mer kunnskap og innsikt. Slik får vi en "god sirkel".

 

I tillegg vil det i de fleste tilfeller være en høy korrelasjon mellom flere gode plasseringer på skolene, og høy anseelse. I så tilfelle vil de mer interessante firmaene i større grad søke til disse skolene når de har bedpres o.l., hvilket gjør det enklere å komme i kontakt med gode arbeidsgivere.

 

At skolene ligger forskjellig på ulike lister er også naturlig, da de legger vekt på ulike faktorer. Hvis alle listene hadde hatt helt tilsvarende rangeringer, ville det ikke vært noe vits å ha mer enn én. Dessuten så er det ikke veldig stor forskjell på å være top 5 og top 20 av de beste skolene i verden.

Endret av luser32
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde rankings faktisk betydd noe så ville alle vært helt like, og ikke slik at et universitet er top5 på en liste og så vidt i top20 på en annen

 

Rankings kan man tørke seg bak med.

 

Akkurat den diskusjonen hører vel ikke hjemme her, men det er ikke til å komme unna at ting som trivsel blandt studentene (som de selv svarer på og ikke i like stor grad påvirkes av eksterne aktører) kan 'rangeres'. Inntakskrav vil også gi en liten pekepinn på hvor man 'hører hjemme', så å si.

Lenke til kommentar

Hadde rankings faktisk betydd noe så ville alle vært helt like, og ikke slik at et universitet er top5 på en liste og så vidt i top20 på en annen

 

Rankings kan man tørke seg bak med.

 

Akkurat den diskusjonen hører vel ikke hjemme her, men det er ikke til å komme unna at ting som trivsel blandt studentene (som de selv svarer på og ikke i like stor grad påvirkes av eksterne aktører) kan 'rangeres'. Inntakskrav vil også gi en liten pekepinn på hvor man 'hører hjemme', så å si.

 

Jeg mener den hører hjemme her, da (forhåpentligvis) mange fremtidige UK-studenter vil komme inn hit og trenge hjelp til å finne ut hvilke universiteter de skal søke på - det er jo flere titalls å velge i mellom.

 

Hva som fører til trivsel vil være meget subjektivt. For meg personlig så var det for eksempel uaktuelt å velge et universitet midt i en by da jeg liker grønne områder, så det ville potensielt ført til missnøye. Som jeg forstår det, så er det utrolig mange som velger hvor de vil dra, kun basert på det akademiske, noe jeg syntes er feil. Selv om andre trives et sted, betyr det ikke at du og jeg vil det.

 

Inntakskrav kan være en liten pekepinne, selv om disse ikke har så veldig mye med rankings å gjøre. For populære studier eller universiteter, som det er mange av, så er kravet gjerne mellom 4 og 5 i snitt.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Forresten,

 

noen som har hatt problemer med å få tilbakebetalt depositum? Leide privat. Alt OK med huset når vi flyttet ut men det er over en mnd siden deres egen frist for å betale tilbake gikk ut.

 

Jeg er ingen ekspert på området, men foreslår følgende:

  • Les NØYE gjennom kontrakten, spesielt ang. depositum og tilbakebetaling.
  • Send en epost (vær høflig!) og hør hva som skjer. Du kan også ringe noen dager senere, henvis da til eposten.
  • Hvis du har ANSA-forsikring kan det vel være verdt å høre med forsikringsselskapet (men ikke glem at det er en egenandel her).
  • Hvis du etter et par henvendelser ikke hører noe tilbake, kan du ta kontakt med f.eks. The Property Ombudsman.

 

Hvis det er privat utleie kan det vel være så enkelt som at det er blitt avglemt over ferien, og det vil vel ordne seg i de aller fleste tilfeller. Lykke til!

Hei og takk for god tilbakemelding! Får nok ta tak i dette når jeg reiser over på tirsdag...

Lenke til kommentar

Hei!

 

Da dere meldte i fra til lånekassen om at dere hadde flyttet hjemmefra, skrev dere da et skriftlig brev og sendte det i posten med den nye adressen?

 

Og hvilket mobilabonnement bruker dere i utlandet? Jeg bruker nå telenor og tenker på å bare fortsette med det siden det står å motta SMS koster kr. 0 og å sende koster kr. 1,09.

Takk;).

Lenke til kommentar

Hvorfor må du melde ifra at du har flyttet hjemmefra? Man får fullt stipend osv ved bare å huke av på at man er borteboer.

 

Jeg bruker Orange, det er helt krise hvis du bor utenfor byer - dårlig dekning. Vodaphone er gode på dekningen. Men ja, litt vanskelig å kommunisere med resten av innbyggerne i landet hvis de må betale mer enn en krone hver gang de skal sende deg melding. Dra igang et pay monthly, 15 pund i måneden er f.eks ikke så mye. Litt stress med pay monthly når du ikke har bodd i landet i tre år - men gå innom en forhandler så kan de fort ordne det for deg.

Lenke til kommentar

Ræva dekning er det akkurat her på øya hvor jeg går på folkehøgskole. Man må nesten finne sånne små flekker hvor man kan ha en fullstendig samtale – så ille er det! Det er neppe første gangen jeg har dratt på et sted med slik (mangel på) dekning. Håper for all del det ikke er så mye verre i UK...

Lenke til kommentar

Selv synes jeg det er utrolig greit å ha "unlimited" data-traffic. Pay monthly er mindre stress, alt ligger inne i direct debit. Pay as you go er ganske dyrt for hver enkelt melding osv.

 

EDIT: Som tidlegere nevnt, så er O2 og Vodaphone sikre kort med tanke på dekningen. Jeg hadde dekning på rommet mitt, men ikke ute i gangen, eller på kjøkkenet. Var alltid veldig gøy å prate med noen og gå ut av rommet sitt pga ett eller annet - og så måtte gå tilbake og ringe opp igjen når jeg oppdaget at forbindelsen var kuttet:o)

Endret av luser32
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...