Gå til innhold

Tråden for alle studenter i UK


ahpadt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet kan Lånekassen bare overføre til norske kontoer. Men jeg hadde britisk konto, ja. Må ha det for å ha mobil-abonnement, f. eks., eller andre ting som har automatisk månedlig trekk fra konto. Treningssenter, bl. a.

Måtte du ikke stadig overføre penger fra den norske til den britiske kontoen?

 

Har aldri vært i Storbritannia før. Aksepterer de fleste butikker norsk bankkort?

Lenke til kommentar

Ja, alle butikker som tar VISA (i praksis er det alle butikker med kortleser, egentlig), er det ikke noe problem å bruke norsk kort. Hvor ofte jeg overførte penger kom jo helt an på hvor mye jeg overførte av gangen. Jeg pleide å ta 20.000 - det holdt en god stund av gangen. Selve overføringen kan man enten gjøre via norsk nettbank, da tar det to-tre dager før det er på konto i UK, eller man kan stikke ned til den lokale banken i UK og ta ut penger med det norske kortet og sette inn i den britiske banken. Da skjer transaksjonen umiddelbart.

Lenke til kommentar

Måtte du ikke stadig overføre penger fra den norske til den britiske kontoen?

 

Har aldri vært i Storbritannia før. Aksepterer de fleste butikker norsk bankkort?

 

Når får du lån+stipend så er det bare å overføre alt rett til den britiske. Den eneste forskjellen jeg gjorde det første året var at jeg betalte tuition fee fra banken her hjemme (før jeg sendte over alle pengene), som mitt universitet tok seg litt ekstra betalt for. For år 2 så overførte jeg alt rett til min britiske konto, siden jeg da hadde muligheten til å sette opp direct debit derfra, som ikke koster noe ekstra.

 

I begynnelsen må du selvfølgelig bruke ditt norske kort en periode, før du åpner konto hos en bank der borte.

 

Er den kalkulatoren fra Lånekassen til å stole på? Det ser ut som om jeg får mindre enn det jeg trenger.

 

Så sant du ikke skal søke et sted som har sykt høy tuition fee (nærme £20k eller mer), så vil du nok få alt du trenger, som bør bety ca 10k NOK per mnd å leve for, pluss lån for tuition fee (og ekstralån skulle tuition fee være høyere enn et visst nivå - det er en liste over hvilke universiteter som får ekstra støtte)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg får tilleggsstipend. Betyr dette at hele summen er stipend, og jeg slipper å betale tilbake deler av denne summen slik som annet lån?

 

Da blir det ca. 5000 NOK til bolig, og 5000 kr til mat og div kostnader. Holder dette?

Dere, som ikke har catered accommodation, hvor mye bruker dere på mat pr. dag? På skolens hjemmeside står det at man kan klare seg med £35 på mat i uka. Dette virker ganske lite, tenker jeg.

Endret av Mladic
Lenke til kommentar

Jeg får tilleggsstipend. Betyr dette at hele summen er stipend, og jeg slipper å betale tilbake deler av denne summen slik som annet lån?

 

Jeg tror det bare betyr at de gir de ekstra lån for hva din høyere tuition fee måtte være.

 

Da blir det ca. 5000 NOK til bolig, og 5000 kr til mat og div kostnader. Holder dette?

Dere, som ikke har catered accommodation, hvor mye bruker dere på mat pr. dag? På skolens hjemmeside står det at man kan klare seg med £35 på mat i uka. Dette virker ganske lite, tenker jeg.

 

10k er veldig lite i Norge, men i UK så holder det i massevis for 1 mnd. Som et eksempel har jeg det siste året betalt £350/mnd (eks regninger) i leie og penger har vært null problem. Mat er også mye, mye billigere der borte. Så sant du ikke skal bo midt i London vil du klare deg helt fint.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ahpadt, vet du om mn skal betale 15700 eller 16500 i international fees hvis man begynte i 2012? Ser det har gått opp til 16500 nå for 2013/2014; gjelder det for oss som starta i 2012?

 

----

 

Og en annen ting, hvordan forklarer man at man har gått studiespes på en engelsk CV? Skal man ha med alle karakterene (25 i mitt tilfelle)?

 

Er det noen vits å satse på placement uten arbeidserfaring?

Lenke til kommentar

Studiespesialisering heter i hvert fall Specialization in General Studies.

 

Jeg vet ikke hvordan en engelsk CV er bygd opp, men du kan si at det er en studieretning som innebærer fellesfag og spesialisering innenfor retning (realfag eller språk, samfunnsfag og økonomi).

Lenke til kommentar

Ahpadt, vet du om mn skal betale 15700 eller 16500 i international fees hvis man begynte i 2012? Ser det har gått opp til 16500 nå for 2013/2014; gjelder det for oss som starta i 2012?

 

Avgiften har økt for hvert eneste år jeg har vært der. For neste år må vi betale £16.500. Lite vi får gjort med. Bør vel fortsatt få fullt lån for det. Tror det ikke er før rundt 20k at vi må bekymre oss for å ikke få nok lån.

 

Er det noen vits å satse på placement uten arbeidserfaring?

 

De aller, aller, aller fleste har null arbeidserfaring når de begynner på universiteter i England.

 

Og en annen ting, hvordan forklarer man at man har gått studiespes på en engelsk CV? Skal man ha med alle karakterene (25 i mitt tilfelle)?

 

I år 2 vil det være flere timer hvor man bør/må komme for å få veiledning angående utplassering. Dette innebærer også CV-hjelp. Skulle ikke det være nok kan du få hjelp av utplasseringsfolka til å gi deg idéer til CV-oppsett.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg betalte samme tuition fee hvert år, men jeg vet ikke om universitetet økte den i løpet av de tre årene i det hele tatt, eller om det var fordi jeg fikk fastsatt en avgift for tre år allerede ved begynnelsen av førsteåret.

 

Selv har jeg nettopp vært tilbake i Cardiff på graduation. Koselig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser det er en stund siden tråden her har blitt brukt. Er det mange som reiser til England hvert år?

 

Edit: Noen som har en side der jeg kan se pris eksempel på mat osv fra England? eventuelt om noen kan skrive noen eksempel her?

Endret av Manlulu
Lenke til kommentar

Ser det er en stund siden tråden her har blitt brukt. Er det mange som reiser til England hvert år?

 

For å svare, men også ikke svare på spørsmålet ditt, så er det alltids nordmenn på ulike universitet. Du må bare klare å finne dem. Jeg møtte et par stykker på en bli-kjent-kveld gjennom study across the pond og en sammenkomst for internasjonale studenter arrangert av universitetet mitt. Har dog endt opp med å nesten aldri prate med de siden de går på helt ulike studier.

 

Noen som har en side der jeg kan se pris eksempel på mat osv fra England? eventuelt om noen kan skrive noen eksempel her?

 

Man kan overleve på ca £20 eller mindre per uke på mathandelen (eksl. det du kjøper av lunsj andre steder etc) men da blir også dietten rimelig restriktiv. Jeg pleier å bruke alt mellom £50-70 per uke, men skal sies at jeg liker å lage mat.

Lenke til kommentar

For å svare, men også ikke svare på spørsmålet ditt, så er det alltids nordmenn på ulike universitet. Du må bare klare å finne dem. Jeg møtte et par stykker på en bli-kjent-kveld gjennom study across the pond og en sammenkomst for internasjonale studenter arrangert av universitetet mitt. Har dog endt opp med å nesten aldri prate med de siden de går på helt ulike studier.

Betyr det at den bli-kjent-kvelden er meningsløs, med mindre man møter noen man skal på samme universitet med? Jeg ble invitert til samme greie, men er skeptisk til det.

 

Finnes det noen offisiell statistikk fra Lånekassen, eller lignende, over hvor mange som drar til UK hvert år?

 

Man kan overleve på ca £20 eller mindre per uke på mathandelen (eksl. det du kjøper av lunsj andre steder etc) men da blir også dietten rimelig restriktiv. Jeg pleier å bruke alt mellom £50-70 per uke, men skal sies at jeg liker å lage mat.

Lever man ikke på First Price-lignende mat hvis man overlever på 20 pund pr uke?

 

 

 

 

Er det noen her som har brukt eller bruker ANSAforsikring, og kan si noe om det?

Lenke til kommentar

Hei, jeg lurte på en ting. Jeg skal betale 13 500 pund som skolepenger når jeg skal begynne på Essex til høsten. Er dette noe jeg må betale hvert år altså, 1 året, 2 året og 3 året? Pluss er det noen som har søkt om stipend og et begrenset lån? eller er det lite lurt med et begrenset lån?

Lenke til kommentar

Man kan overleve på ca £20 eller mindre per uke på mathandelen (eksl. det du kjøper av lunsj andre steder etc) men da blir også dietten rimelig restriktiv. Jeg pleier å bruke alt mellom £50-70 per uke, men skal sies at jeg liker å lage mat.

 

Klarer du deg med det du får av lånekassen, eller har du en jobb ved siden av?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...