Gå til innhold

– 3D gjør ikke opplevelsen bedre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sammenlikningen med HD og farger er meningsløs. Hva er feks ulempen med HD? I Praksis ingen. 3D har noen vesentlig ulemper. Det er vesentlig vanskeligere å bedømme om fordelene oppveier ulempene.

Nuvel, er ikke lenge siden diskusjonene gikk hett her på forumet om hva egentlig vitsen med HD var. Og 1080p var det hvertfall ikke noe vits med. 720p var mer enn nok. (Men det skal også sies 99% av dette våset kom fra folk som skulle forsvare 720p kjøpet sitt og nektet og innse at det var kun et kort mellomstadie.) :)

Det er alltid folk som er skesptisk til nye ting, uasnett hva det er, og det er alltid folk som er psoitive til nye ting, uansett hva det er. At HD var en fordel var nok rimlig ukontroversielt i tiden du snakker om, diskusjonene gikk stort sett på om fordelene vs upscaling var nok til å forsvare ulempene med det nye formatet. Og nå er det vel faktisk sånn at det er lite poeng med 1080p-film i veldig mange konfigurasjoner, på normal sitteavstand er det nesten umulig for meg å se forskjell mellom 1080p og 720p-upscale. 720p- TV-sett har ende ganske store ulemper som ikke er direkte reletart til at de er 720p dog.

AtW

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Faktum er at HD-utbredelsen har gått veldig tregt. Og den dag i dag er vel alle TV-sendinger i 720p? Jeg må personlig innrømme at det er mer enn bra nok for meg.

Både Canal Digital og Get sender vel i 1080 etter det jeg har fått med meg. Skjønner ikke helt hva du mener med treg utbredelse. Helt i begynnelsen gikk det naturlig nok tregt, men så plutselig nærmest eksploderte det og "alle" skulle ha ny TV (noe som igjen første til at prisene raste nedover)

720p er et mellomstadie? Kanskje, men det har vært et langvarig mellomstadie, og nå skal de jo komme med enda høyere numre enn 1080p også... Så da ble jo 1080p også et mellomstadie, gitt.

Ja, for vi vil da ikke være festbremser og dvele ved 1080p når man snart kan få 4320p? ;)

Hvor mye forskjell du ser er i stor grad avhnegig av hvilken størrelse du har på TV'n. Ved mindre skjermer er det naturlig nok vanskeligere/umulig å se forskjell. Og dersom 4320p hadde vært tilgjengelig idag hadde det ikke vært like lurt å kjøre 1080p. Det hadde kun i såfall vært av økonomiske hensyn. Nå finnes det også grenser for hvor høy oppløsning som er nødvendig for å få et perfekt bilde, men jeg tror nok de fleste entusiaster er enige i at den definitivt ligger over 720p

Skrevet
Faktum er at HD-utbredelsen har gått veldig tregt. Og den dag i dag er vel alle TV-sendinger i 720p? Jeg må personlig innrømme at det er mer enn bra nok for meg.

Både Canal Digital og Get sender vel i 1080 etter det jeg har fått med meg. Skjønner ikke helt hva du mener med treg utbredelse. Helt i begynnelsen gikk det naturlig nok tregt, men så plutselig nærmest eksploderte det og "alle" skulle ha ny TV (noe som igjen første til at prisene raste nedover)

720p er et mellomstadie? Kanskje, men det har vært et langvarig mellomstadie, og nå skal de jo komme med enda høyere numre enn 1080p også... Så da ble jo 1080p også et mellomstadie, gitt.

Ja, for vi vil da ikke være festbremser og dvele ved 1080p når man snart kan få 4320p? ;)

Hvor mye forskjell du ser er i stor grad avhnegig av hvilken størrelse du har på TV'n. Ved mindre skjermer er det naturlig nok vanskeligere/umulig å se forskjell. Og dersom 4320p hadde vært tilgjengelig idag hadde det ikke vært like lurt å kjøre 1080p. Det hadde kun i såfall vært av økonomiske hensyn. Nå finnes det også grenser for hvor høy oppløsning som er nødvendig for å få et perfekt bilde, men jeg tror nok de fleste entusiaster er enige i at den definitivt ligger over 720p

Canal Digital sender vel i 1080i eller 720p. Er det noen som faktisk sender i 1080p nå?

Utbredelsen av HD ble selvsagt bedre da de sluttet å selge den gamle typen TVer. Da hadde man liksom ikke noe valg. Men HD var aldri noen kjempehit som vokste voldstomt, hvis jeg ikke husker feil.

Skrevet

Synes 3d fungerer glitrende jeg - til spilling på PC. Filmer fungerer best uten inntil videre. Kjøpte meg bevisst TV uten 3d nylig, mens jeg ville ha 3d til PC-en. Assassin's Creed: Brotherhood er f.eks. fantastisk i 3d!

Skrevet (endret)

Jeg synes det blir feil at å si at 3D ikke gjør opplevelsen bedre, for det gjør den ganske greit etter min mening, jeg velger 3D ovenfor 2D anytime.

Men 3D gjør forsatt ikke underverker, og iform av spill kan man vel glede seg mest til virtual reality :)

Hvordan gjør 3D opplevelsen bedre? Jeg synes ikke det gjør det, og det virker som de fleste er enige med meg i det.

Den virkelige utfordringen for alle som mener det er en fiasko er at det er så mange som setter pris på 3D og storkoser seg. Folk har vanskelig for å tro at andre faktisk kan ha en annen oppfatning av virkeligheten. Man skulle tro man var glad på alles de vegne, men det er mer en bitterhet å spore og man forsøker fremlegge en virkelighet som at "ingen liker det, i hvert fall ikke som jeg kjenner". Da tror jeg man bør forhøre seg litt mer :)

Problemet jeg har med 3D er at de absolutt skal presse folk til å se det. Jeg opplever at filmer kun er tilgjengelig i 3D, for eksempel. Da er det kanskje ikke så rart jeg reagerer litt?

3D gjør at man føler seg nærmere det som skjer i filmen, samt skaper "WOW" opplevelser. Gjelder spesielt når filmen fokuserer på gjenstander, f.eks at noe blir sendt mot skjermen, at en person sikter mot skjermen osv. Det skaper kule effekter man ellers ikke kan se i 2D, og gjør derfor opplevelsen bedre

Endret av MrLG
Skrevet

Jeg synes det blir feil at å si at 3D ikke gjør opplevelsen bedre, for det gjør den ganske greit etter min mening, jeg velger 3D ovenfor 2D anytime.

Men 3D gjør forsatt ikke underverker, og iform av spill kan man vel glede seg mest til virtual reality :)

Hvordan gjør 3D opplevelsen bedre? Jeg synes ikke det gjør det, og det virker som de fleste er enige med meg i det.

Den virkelige utfordringen for alle som mener det er en fiasko er at det er så mange som setter pris på 3D og storkoser seg. Folk har vanskelig for å tro at andre faktisk kan ha en annen oppfatning av virkeligheten. Man skulle tro man var glad på alles de vegne, men det er mer en bitterhet å spore og man forsøker fremlegge en virkelighet som at "ingen liker det, i hvert fall ikke som jeg kjenner". Da tror jeg man bør forhøre seg litt mer :)

Problemet jeg har med 3D er at de absolutt skal presse folk til å se det. Jeg opplever at filmer kun er tilgjengelig i 3D, for eksempel. Da er det kanskje ikke så rart jeg reagerer litt?

3D gjør at man føler seg nærmere det som skjer i filmen, samt skaper "WOW" opplevelser. Gjelder spesielt når filmen fokuserer på gjenstander, f.eks at noe blir sendt mot skjermen, at en person sikter mot skjermen osv. Det skaper kule effekter man ellers ikke kan se i 2D, og gjør derfor opplevelsen bedre

Kule effekter, ja. Og dette fjerner da litt av fokus fra filmen, og over på slike ting. Da vil jeg si at opplevelsen blir dårligere.

Skrevet

For meg er film en helhet og innebærer ikke bare en god historie. Om jeg kun var interessert i en god historie hadde jeg lest en bok istedet. 3D er med på å øke det visuelle aspektet av filmen og er dermed med på å gjøre opplevelsen min bedre.

Skrevet

Kule effekter, ja. Og dette fjerner da litt av fokus fra filmen, og over på slike ting. Da vil jeg si at opplevelsen blir dårligere.

Jeg vet ikke hva jeg skal si til dette engang, kan ikke skjønne hvofor man synes opplevelsen blir dårligere. Man må skille mellom de filmene som melker ut 3D til ingen grunn, samt de som lager en god film og heller bruker effektene til blant annet å lage enda heftigere actionsekvenser.

Er som i si at opplevelsen i spill blir dårligere jo bedre grafikk man har fordi det tar fokus vekk fra alt annet, men det går pent an å gjøre begge deler, på lik linje at en god film får 3D.

Skrevet (endret)

Den dagen man helt uanstrengt kan se på 3D og oppleve det som noe annet et et kunstig påklistret filter som får øynene og syssenteret til å jobbe overtid for å bli med på "spøken", skal jeg være enig i at det har noe for seg.

Endret av Theo343
Skrevet

Føler 3D er mer slit enn gøy til tider, sliter veldig med hodepine under 3D filmer, og må ofte ta av meg brillene og gjerne lukke øynene for å ikke stresse øynene :ermm:

Uansett så føler jeg ikke 3D gjør opplevelsen noe særlig mye bedre, filmer nå for tiden synes jeg kommer med altfor lite 3D effekter til å gjør de ekstra kronene du bruker på en "3D billett" verdt det.

Skrevet

Så deilig å lese slike saker nå om dagen.

Håper 3D-hysteriet blir ferdig snart så man kan begynne å produsere rimelige og gode vanlige tv`er og filmer :-)

Styrer unna 3D i all framtid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...