Gå til innhold

Crackere lekker 10 GB med politidata


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om de bare leverer det i det skjulte så skal du se at de bare dytter det under matta og glemmer det ganske raskt.

Men legges det ut offentlig slik som dette... Ja da MÅ de ta affære og fikse maskinene sine.

Så enkelt er det, eneste som funker er å sette press på de på denne måten OG få de til å tenke: "Tenger vi virkelig å lagre denne infoen?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hva mener du om denne lekkasjen? Er det positivt for demokratisk innsyn, eller er det et demokratisk problem at sensitive detaljer om politimyndigheter blir lekket til allmennheten?

 

Dette har ingenting med demokrati å gjøre. Handlingene til disse folka heller mot anarkisme. Således er det ikke bra for demokratiet.

Lenke til kommentar

Mulig det har ligget en eller annen form for edel og ridderlig tanke bak "opprettelsen" av både LulzSec og Anonymous,

Info:

1. LulzSec ble opprettet "for the lulz", og "nedlagt" når de ikke gadd mer. Har ingenting med ridderlighet å gjøre.

 

2. Anonymous ble ikke "opprettet", men er et fenomen som oppsto (på 4chan?). Det er simpelthen anonyme forumbrukere som ikke har noen sperrer simpelthen fordi de er anonyme. Ut av dette springer både dristighet og ridderlighet, men også impulsivitet og tankeløshet.

 

Alt i alt synes jeg imidlertid Anonymous (og i dette tilfellet AntiSec) gjør mer godt for verden enn vondt. Det er mer enn man kan si om mange andre maktenheter i verden, og de har derfor min støtte. Det de har gjort denne gangen, kan vise seg å ha noen negative effekter som man muligens kunne unngått, men jeg synes det positive i det de gjør veier opp for uønskede negative virkninger. Dette ser vi tydelig i deres kamp for et åpent, fritt og nøytralt internett, som i ettertiden kan vise seg å være den viktigste krigen noensinne kjempet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig det har ligget en eller annen form for edel og ridderlig tanke bak "opprettelsen" av både LulzSec og Anonymous

 

Nei. Anonymous ble ikke akkurat opprettet, det var et fenomen som ble til ved at en masse folk hang på anonyme forum, der brukernavnet ble anonymus. Anonymous som "gruppe" opptrådde først som nettpøbler som gjord pek som å opprette brukere og blokkere sites i nettverdenen habbo etc. Just for the lulz som de skrev.

 

Anonymous er forøvrig ikke en gruppe som sådan, og det ligger i deffinisjonen av begrepet at det ikke er annet en folk som ønsker å være anonyme. Hvem som helst kan være en del av denne "gruppen", og de har derfor hverken et felles mål, agenda, fremgangmåte eller etiske og moralske retningslinjer. 90% av de som deffinerer seg som Anonymous gjør det imidlertid for å være mystiske ved å bruke Guy Fawkes masken som avatarbilde.

Lenke til kommentar

Crackere? Hvilke filer byttet de ut for å komme seg forbi kopisperren i dette tilfellet?

http://en.wikipedia.org/wiki/Software_cracking

Det relaterer til en diskusjon rundt begrepet Hacker fra 80-tallet. Dette grunnet at Hackere ofte hadde en positiv assosiasjon tidlig i bransjen (en som hacket var en programmerer som lekte seg rundt med ting som ikke nødvendigvis var direkte produktivt)

Men media forvrengte det til å mer eller mindre handle om kjeltringer.

Mer om det her.

Lenke til kommentar

Dette viser vel ganske tydelig at DLD er en meget dårlig idé.

Hvordan mener du denne saken har noe som helst med DLD å gjøre?

 

On-topic, Antisec har jo nå bare gitt kriminelle en hitliste med tystere, politibetjenter og deres familier. Veldig edelt. Bare spørsmål om tid før en eller annen dukker opp hjemme hos en betjent e.l. for å ta hevn..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette viser vel ganske tydelig at DLD er en meget dårlig idé.

Hvordan mener du denne saken har noe som helst med DLD å gjøre?

 

Fordi at dette illustrerer ganske tydelig at de data staten og politiet ønsker å lagre om meg, ikke er trygge i deres hender og lett kommer på avveie, nettopp slik jeg og andre motstandere av DLD har hevdet helt siden det først ble foreslått. Vi kan ikke føle oss trygge på at politiet ikke soser bort opplysningene og overdrar dem, i dette tilfellet, til kriminelle som bedriver datainnbrudd.

Lenke til kommentar
Fordi at dette illustrerer ganske tydelig at de data staten og politiet ønsker å lagre om meg, ikke er trygge i deres hender og lett kommer på avveie, nettopp slik jeg og andre motstandere av DLD har hevdet helt siden det først ble foreslått. Vi kan ikke føle oss trygge på at politiet ikke soser bort opplysningene og overdrar dem, i dette tilfellet, til kriminelle som bedriver datainnbrudd.
Det kommer jo ann på hvordan DLD er lagret da. Betviler at det ligger ukryptert med mulighet for direkte remote access
Lenke til kommentar

Crackere? Hvilke filer byttet de ut for å komme seg forbi kopisperren i dette tilfellet?

http://en.wikipedia.org/wiki/Software_cracking

Kan vise til en kommentar vi skrev for 3 år siden angående dette: Når er en hacker en cracker? Du har dog rett i at "hacker" er det mest brukte mediebegrepet.

 

Det kommer jo ann på hvordan DLD er lagret da. Betviler at det ligger ukryptert med mulighet for direkte remote access

Her kan jeg referere til vår samleartikkel angående DLD: Dette er Datalagringsdirektivet. I lovforslaget står det ingenting om kryptering, men at dataene skal lagres "sikkert" (hva nå enn det betyr) og at bare nødvendig personale skal ha tilgang. Endret av Dahl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...