Gå til innhold

[Løst] Sendt til inkasso, uten purring?


DBM

Anbefalte innlegg

Jeg er et surrehue, det kan jeg gjerne innrømme. Så nå har en regning jeg hadde glemt å betale gått til inkasso.

 

Men jeg har ikke mottatt noen purring. Jeg får fakturaene på e-post, og der er det ingen purring.

 

Forfall er 23.6.

 

Er snakk om en faktura fra Ludo Mobil. De har sperret nr mitt for utgående anrop uten noe som helst varsel.

 

(Men sms får jeg fortsatt sende :p)

 

Jeg har logget meg inn på "min side", og kan ikke se noe der bortsett fra at fakturaen står ubetalt ("forfaller")

 

Lurer litt på hvordan mine rettigheter er før jeg skjeller ut Ludo og/eller inkassoselskapet.

 

Operatør bytter jeg uansett, det er helt sikkert.

Endret av DBM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er et surrehue, det kan jeg gjerne innrømme. Så nå har en regning jeg hadde glemt å betale gått til inkasso.

 

Men jeg har ikke mottatt noen purring. Jeg får fakturaene på e-post, og der er det ingen purring.

 

Forfall er 23.6.

 

Er snakk om en faktura fra Ludo Mobil. De har sperret nr mitt for utgående anrop uten noe som helst varsel.

 

(Men sms får jeg fortsatt sende :p)

 

Jeg har logget meg inn på "min side", og kan ikke se noe der bortsett fra at fakturaen står ubetalt ("forfaller")

 

Lurer litt på hvordan mine rettigheter er før jeg skjeller ut Ludo og/eller inkassoselskapet.

 

Operatør bytter jeg uansett, det er helt sikkert.

 

Ludo kan du skjelle ut for ikke å ha purret et inkassokrav.

Inkassobyrået derimot har du ingen grunn til å skjelle ut. De har mottatt et oppdrag fra Ludo som de følger opp.

 

Det hender en gang i blandt at jeg motar slike inkassokrav og da pleier jeg å gjøre flg.:

 

Betaler den opprinnelige regningen a.s.a.p.

 

Sender brev til inkasso hvor jeg ikke bestrider kravet, men inkassokravet med begrunnelse og sender kopi til firmaet jeg skylte pengene. Samtidig informerer jeg om at den opprinnelige fakturaen er betalt..

Lenke til kommentar

Så jeg burde bare betalt fakturaen nå, og hvis de har rett i at jeg skal betale inkassogebyr så bare betaler jeg det tillegget senere?

 

Jeg kontaktet både Forbrukerombudet og Forbrukerrådet nå, jeg aner ikke hvem av dem som tar slike saker.

 

Men må nesten regne med at det går noen dager før man får svar, selv om jeg helst vil ha det ut av verden i dag.

 

Har ikke noen mulighet til å kontakte verken Ludo, inkassoselskapet, FO eller FR på noen annen måte enn e-post.

Lenke til kommentar

Ser ut til at det kanskje kan ha blitt sendt purring/varsel til min gamle adresse.

 

Jeg har flytttet, men er ikke lenge siden jeg sjekket postkassen som jeg har oppgitt, som fortsatt er min.

 

Betalte fakturabeløpet nå, og tar evt gebyrer senere. Takk for link, reor.

Endret av DBM
Lenke til kommentar

Det er vanlig å sende vanlig faktura på epost, men purringer til registrert adresse.

 

Inkassobyråer derimot, de sender ikke ut krav til registrert adresse, de sjekker heller opp hvor du faktisk bor hen ;). De vet at svært mange inkassoer kommer pga folk har glemt å melde flytting til alle de har kundeforhold med.

Lenke til kommentar

Fikk et kjempemorsomt svar fra de svenske idiotene i PayEx. Noen som kan tyde gresk, skal jeg betale 62 kr?

 

Gällande faktura XXXX-XXXXXX har inbetalning bokförd 2/8 ej avsett tillkommen påminnelseavgift. Första påminnelsen gällande denna faktura aviserades 11/7, andra påminnelsen 1/8, vi emotser således din inbetalning á 62 NOK, avseende tillkommen påminnelseavgift samt dröjsmålsränta per omgående.

Lenke til kommentar

Fikk et kjempemorsomt svar fra de svenske idiotene i PayEx. Noen som kan tyde gresk, skal jeg betale 62 kr?

 

Gällande faktura XXXX-XXXXXX har inbetalning bokförd 2/8 ej avsett tillkommen påminnelseavgift. Första påminnelsen gällande denna faktura aviserades 11/7, andra påminnelsen 1/8, vi emotser således din inbetalning á 62 NOK, avseende tillkommen påminnelseavgift samt dröjsmålsränta per omgående.

Payex er veldig seriøse og veldig flinke på det de driver med, så å holde navnekallingen til et minimum er en fordel.

 

Det som står er jo at første påminnelsen sendtes 11/7, og den andre 1/8.

 

Så de forventer nok at du skal betale den. Men 62nok høres veldig lite ut, er du sikker på at det er et inkassobrev du har fått, og ikke en inkassovarsel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk et kjempemorsomt svar fra de svenske idiotene i PayEx. Noen som kan tyde gresk, skal jeg betale 62 kr?

 

Gällande faktura XXXX-XXXXXX har inbetalning bokförd 2/8 ej avsett tillkommen påminnelseavgift. Första påminnelsen gällande denna faktura aviserades 11/7, andra påminnelsen 1/8, vi emotser således din inbetalning á 62 NOK, avseende tillkommen påminnelseavgift samt dröjsmålsränta per omgående.

 

Spesielt morsomt vil jeg ikke si at henvendelsen var.

 

Det fremgår her at de har sendt 2 purringer, noe du benekter og krever deg nu for purregebyr og renter, noe de har rett til.

 

Serfølgelig kan du nekte å ha mottatt inkassovarselet isåfall rissikerer du å havne hos namnsmannen eller i forliksrådet. Får du ikke medhold der blir det dyrt. Ref tidligere sendte link.

 

Jeg hadde betalt kr 62,-. og droppet saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, purregebyret i Norge er fra 01.01.2011 på 61,- ikke 62...

"Morarenten" er på 9% p.a. så jeg har problemer med å se at de skal klare og få dette til å bli 62 kroner sånn helt uten videre...

En faktura på ca. 130 kroner, med en kredittid (fra opprinnelig forfall 23/06) på godt og vel en måned, og en månedlig rentesats på ca. 0,75% utgjør fort forskjellen mellom 61 og 62 kr.

Uansett ikke en forskjell verdt å henge seg opp i...

 

Det framkommer jo dessuten også forholdsvis klart (i den grad svensk kan kalles "klartekst") at beløpet på 62 kr gjelder både purregebyr (påminnelsesavgift) og forsinkelsesrente (dröjsmålsränta).

Lenke til kommentar

Litt OT, men er det greit at en norsk kunde som handler fra et norsk selskap i Norge, ikke får svar på norsk?

Usikker på om det finnes noen lov på akkurat det. Det sier seg selv at man ikke skal godta et svar på italiensk fra et norsk selskap, så om det er så kronglete svensk at man ikke forstår noe, så burde jo det gå under det samme.

 

Du kan sikkert svare tilbake, om at du ønsker svaret på norsk fordi du ikke forsto alle de svenske ordene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...