Gå til innhold

Derfor kjem SACD til å dø!


Anbefalte innlegg

en bra oppsumering

Det hørtes korrekt ut, slik husker jeg det også.

Men jeg er uenig i at det kan løses like elegant ved oppsampling og digitalfiltrering av 44.1kHz i stedetfor. Det vil bli ganske bra, men jeg har mer tro på større oppsamplingsfrekvens.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Egentlig så skjønner jeg ikke hva vi er uenige om?? Kanskje vi skulle finne ut det før vi fortsatte? Det eneste jeg har hevdet er jo at den ekstra båndbredden til DVD-A faktisk kan utgjøre en liten hørbar forbedring av lydkvaliteten i noen få tilfeller. Er du uenig i dette?? Har du noen tester av uavhenige forskere på at dette ikke stemmer? Eller skal du nok engang avfeie dette som placebo uten noen utdypning.

 

Hehe, ikke dumt, jeg er ikke i utgangspunktet uenig i at SACD eller DVD-A er bedre, jeg prøver å få følgende på det rene.

 

1. Er lydkvaliteten bedre?

2 Hva gjør lydkvaliteten bedre?

 

Folk har en tendens til annta at det er bedre kun fordi de tekniske spesifikasjonene er bedre, jeg prøver å finne ut om dette er tilfellet, og hvis folk mener det, så bør de vise til hva som gjør lyden bedre, for jeg er ihvertfall skeptisk til at det er høyere frekvenser som gjør det (kan godt hende noe annet gjør lyden bedre, og legg forøvrig merke til at jeg bruker ordet skeptisk, ikke sikker).

 

Når det gjelder lenken (det var bare en ikke sant), så var det noe av grunnen til at jeg prøver å finne ut dette. Om mannen som uttaler seg gir feilaktig/misvisende informasjon om et av temaene i artikkelen, så sier det noe om troverdigheten til resten (gjelder forøvrig om han uttaler seg rett).

 

Når det gjelder formatet er jeg uenig i deg at det er formatets jobb å farge lyden, jeg mener det bør gjøres andre steder i prosessen (forsterker feks), så er formatet mest mulig "korrekt" (forandrer minst mulig), så får heller folk legge på sin egen forvrengning om man foretrekker det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg hører forøvrig til 25.000 hz. Jeg hørte til 27.000 før jeg hadde et uhell med subbene mine og B17 i BF1942.
Nope, sorry. Den menneskelige kapasiteten for en attenåring er på 20 kHz (pluss/minus 0.5 kHz). Det er ikke fysisk mulig å høre over 21 kHz.

 

Sånn er det bare... :)

Hurra jeg er ikke menneske.

Javel.

Mulig at det kan ha vært noen skumle fenomener som rommet lagde. Jeg har akkuratt fått nye diskanter som skal ha output til over 40khz så jeg kan prøve å teste igjen ute. Men jeg synes du bør grave opp noe dokumentasjon på at det ikke skulle gå ann.

Lenke til kommentar
I et lineært system påvirker forskjellige frekvenser ikke hverandre og en komponent på 30kHz har således ingen påvirkning på båndet mellom 0-20kHz. Forsterkere og lufta er typisk veldig lineære opp til veldig høyt lydtrykk.

Et meget bra poeng, men hørselen er jo som du sa ikke-lineær. Dessuten skal musikk lyttes til og ikke måles. :wink: Spiller man et piano med lavpass-filter satt til 20 kHz så høres det

mindre ekte ut enn uten filter. :)

Lenke til kommentar
Jeg hører forøvrig til 25.000 hz. Jeg hørte til 27.000 før jeg hadde et uhell med subbene mine og B17 i BF1942.
Nope, sorry. Den menneskelige kapasiteten for en attenåring er på 20 kHz (pluss/minus 0.5 kHz). Det er ikke fysisk mulig å høre over 21 kHz.

 

Sånn er det bare... :)

Hurra jeg er ikke menneske.

Javel.

Mulig at det kan ha vært noen skumle fenomener som rommet lagde. Jeg har akkuratt fått nye diskanter som skal ha output til over 40khz så jeg kan prøve å teste igjen ute. Men jeg synes du bør grave opp noe dokumentasjon på at det ikke skulle gå ann.

Okay, du kan lese "The Intelligent Ear" av Dr. G. Fleischer, for å begynne et sted. :)

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at formatet skulle farge lyden. Det blir selvsagt feil. Den vil uansett farge lyden noe, men svært, svært lite. Det jeg tenkte på var at de forskjellige formatene har forskjellig oppløsning på forskjellige frekvenser noe som skulle være en følge av samplingens nøyaktighet.

 

Forøvrig synes jeg at CDer fra ca 95-00 hadde den beste innspillingskvaliteten.

 

Jeg kan ta en oppsumering på min oppfatning av de ulike formatene:

SACD:

Merker en forskjell mellom SACD og CD, men har vanskligheter med å avgjøre hva som er best av en god CDinnspilling og en SACD. Men SACD er definitivt bedre enn dårlige CDinnspillinger. Kanskje har SACD generelt god innspillingskvalitet. Forskjellen mellom CD og SACD er minimal på billige anlegg, forskjellene kommer klarere frem jo bedre kvalitet det er på anlegget forøvrig. Sonys rimlige SACD spillere har av en mystisk grunn ganske dårlig kvalitet på vanlig CD. Generelt må en SACD spiller være ganske dyr før du hører noe særlig forbedring i lydkvaliteten.

 

DVD-Audio:

Merker lett en forbedring i lydkvaliteten selv på rimelige spillere. På High-end anlegg er forskjellen ganske markant. Lydkvaliteten på DVD-audio virker en del bedre enn SACD. En billigerer spiller med DVD-audio viker å ha samme lydkvalitet som en litt dyrere SACD spiller.

 

Forskjellene det er snakk om her er ikke veldig store, og det finnes ikke spesielt mange innspillinger til vært format. Jeg tror det er flest innspillinger med SACD enn med DVD-A.

 

Personlig kommer jeg ikke til å satse på noen av disse formatene enda. CD-spilleren min har såpass god kvalitet at jeg må nok legge i kanske mye for å få tilsvarende kvalitet på SACD og DVD-A. Muligen så kjøper jeg en billig DVD spiller som tilfeldigvis har de formatene i tillegg.

 

Når det gjelder multikanal på SACD og DVD-A så har jeg ikke testet det noe særlig. Jeg er litt tvilende når det gjelder flere kanaler og musikk.

Lenke til kommentar

Jeg hører forøvrig til 25.000 hz. Jeg hørte til 27.000 før jeg hadde et uhell

:lol::lol:

Det er sikkert også flere av oss som håper på at du kan fortelle hvor godt du hører lave frekvenser også?

Litt vel dyrt med høyttalere som spiller såpass dypt med lav nok forvrengning. Det kommer jo lyd ut av elementet når du spiller 16 hz også, men så lave frekvenser kan jo knapt kalles en tone og THD på mine høyttalere ligger rundt 20% ved denne frekvensen. Så om det er de 20% med forvrengning jeg egentlig hører er jo mulig.

Lenke til kommentar

Okay, du kan lese "The Intelligent Ear" av Dr. G. Fleischer, for å begynne et sted. :)

Okay. Det står i databasen min at det er Reinier Plomp som har skrevet boka? Er det en annen bok kanskje? Hele tittelen er visst: The intelligent ear : on the nature of sound perception. Stemmer det?

Lenke til kommentar

Når det gjelder SACD så avspiller den musikken med en ny teknlogi som

kalles DSD (Direct Stream Digital ).

Med den nye teknologien samples signalet med 1 bit ved en hastighet på 2.8 Ghz, i motsetning til den gamle PCM (CD) teknologien - 16 Bit/44Khz.

Du er nødt til å ha en ny SACD spiller for å kunne avspille dette

lydsignalet, men nesten Alle SACD'er er såkalte Hybrid CD'er som

inneholder både et "nytt" DSD spor, samt det "gammle" PCM sporet, på de forskjellige SACD platenene.

 

SACD er ikke så nytt egentlig, har vært i butikkene i noen år nå.

SACD Versjon 1 ble vedtatt tilbake i 1999, deromkring ..

2003 er spådd som året da SACD og DVD-Audio vil ta av, men det gjenstår jo og se :-?

 

Du kan lese mer om SACD vs DVD-Audio her

http://home.online.no/~espen-b/dvd/audio

http://www.wired4music.com/SACD.htm

 

Folka bak DVD-Audio har nå bestemt seg for å også og benytte seg av

såkalte Hybrid plater, som Sony og Phillips hele veien har godtatt med

SACD platene, for at brukerne skal kunne spille av disse nye mediene i

sine gamle CD spillere.

 

En av hovedgrunnene til av produksjonen av DVD Audio plater praktiskt talt stanset opp en stund, er faktisk DVD Jon & Co, den saken kjenner dere sikkert til :Dhttp://slashdot.org/articles/99/12/02/1246247.shtml

SACD har fått et forsprang når det gjelder antall tilgjengelige plater,

som følge av dette.

Flere store aktører i musikkbransjen har sagt at deres CD produsjon skal

opphøre, og SACD vil bli satt i full produksjon.

Philips har uttalt at de på en ukes varsel kan starte full produksjon av

SACD spillere, til konsumentmarkedet, blandt annet med sin nye DVD963SA.

Lenke til kommentar

Jeg hører forøvrig til 25.000 hz. Jeg hørte til 27.000 før jeg hadde et uhell

:lol::lol: Det er sikkert også flere av oss som håper på at du kan fortelle hvor godt du hører lave frekvenser også?

Jepp, sikkert ned til 0,1Hz eller noe i den duren. Kanskje han til og med ser infrarødt og ultrafiolett lys .. :lol::lol:

 

DVD-A og SACD er sikkert teknisk overlegent CD-formatet, jada. Men hvor mye bedre blir det å høre på om CD-formatet allerede er like bra eller bedre enn menneskelige ører?

 

Og hva med den sammenligningen mellom fallende knappenål og konserthøytaler like ved øret der SNR var på 100dB? Hva er vitsen med SNR på 100dB eller bedre?

 

PS. likte du ikke sammenligningen med bensisntasjon-brød og rema-brød? Hvorfor ikke? Det er jo nøyaktig det samme som det du sier om at to like bra anlegg med 3000kr i prisforskjell. Det ene koster mer men er like bra. Om du har betalt mer enn nødvendig så blir du sur om noen sier i fra? Jeg liker i hvertfall ikke å betale for mye når jeg handler. Får jeg vite at jeg er lurt trill rundt så vil jeg jo selvfølgelig protestere på kjøpet. Jeg driter jo ikke penger, og har mye gøy å bruke dem på. Jeg vil naturligvis takke den som sier i fra og heller bli sint på selgeren. Ikke omvendt.

 

PPS. Om dama di er utro, blir du sint på typen ho er utro med og ikke på henne? Sorry, dårlig sammenligning, men du skjønner poenget. (gjør du ikke?)

Lenke til kommentar

Jepp, sikkert ned til 0,1Hz eller noe i den duren. Kanskje han til og med ser infrarødt og ultrafiolett lys .. :lol::lol:

Fint å spre så mye latter.

 

DVD-A og SACD er sikkert teknisk overlegent CD-formatet, jada. Men hvor mye bedre blir det å høre på om CD-formatet allerede er like bra eller bedre enn menneskelige ører?

CD formatet er mye dårligere enn det mennesklige øre.

 

Og hva med den sammenligningen mellom fallende knappenål og konserthøytaler like ved øret der SNR var på 100dB? Hva er vitsen med SNR på 100dB eller bedre?

Det har jeg allerede svart på. Generelt sett så er SNR på 100dB bra nok i massevis.

PS. likte du ikke sammenligningen med bensisntasjon-brød og rema-brød? Hvorfor ikke? Det er jo nøyaktig det samme som det du sier om at to like bra anlegg med 3000kr i prisforskjell. Det ene koster mer men er like bra. Om du har betalt mer enn nødvendig så blir du sur om noen sier i fra? Jeg liker i hvertfall ikke å betale for mye når jeg handler. Får jeg vite at jeg er lurt trill rundt så vil jeg jo selvfølgelig protestere på kjøpet. Jeg driter jo ikke penger, og har mye gøy å bruke dem på. Jeg vil naturligvis takke den som sier i fra og heller bli sint på selgeren. Ikke omvendt.

Du må visst ha ting med teskje du.

For det første så smaker brød forskjellig sellom det er samme oppskrift og samme baker. Bakeren er ikke en robot laget av NASA og oppskriften vil alltid være litt forskjellig, steketiden vil være forskjellig. Senere vil brødet oppbevares på forskjellige måter. Kanskje har rema mista brødet på bakken. Sånt kan du ikke vite. Dessuten så var eksempelet mitt slik at man visste om det andre alternativet, man hadde faktisk prøvd det. Og prisforskjellen var ikke voldsomt stor. For å utdype eksempelet litt nøyere:

Jeg går i noen hifibutikker og finner to forsterkere den ene koster 50 000kr og den andre 53000. Jeg lytter til dem og finner ut at jeg likte den som kostet 53000 best. Så tar jeg med meg den hjem. Hører på musikk med en gang.

Så går en med placebofobi rundt og skal ha seg forsterker. De tar med seg noen måleinstrumenter og et knippe med uavhengige forskere. Her skal det ikke lyttes nei. De bruker en ukes tid og tester og finner ut at det ikke er noen logisk grunn til at den som koster 53000 kr er bedre enn den til 50000kr. Så da kjøper fyren med placebofobi forsterkeren til 50000 kr og ler rått av meg som var så dum og kjøpe den til 53000kr. Jeg hadde da blitt dritsur på han med placebofobi. Ikke fordi jeg var misunnelig. Ikke fordi jeg syntes noen hadde snytt meg for 3000 kr. Men fordi han andre fyren oppførte seg som en DRITTSEKK.

PPS. Om dama di er utro, blir du sint på typen ho er utro med og ikke på henne? Sorry, dårlig sammenligning, men du skjønner poenget. (gjør du ikke?)

Ja, selvfølgelig blir jeg sint på ham. Dama er jo en person jeg liker. Å bli sur på henne hjelper vel ikke akkurat så mye.

 

PS. Jeg foretrekker egentlig å lage ting selv. Da får jeg mye mer kvalitet for penga mine. Så istedenfor å dra noen steder for å kjøpe brød, så lager jeg akkurat det brødet jeg liker i brødmaskinen. Det blir da 100% ferskt, smaker bedre og koster mindre enn bensinstasjon/rema-brødet. Samtidig sparer jeg bensin (miljøvenlig), og får tid til å ta meg av dama mi slik at hun ikke får noen grunn til å være utro.

 

PPS. Vet DU hvem som feier over dama di når du har dratt på rema for å kjøpe brød??

Lenke til kommentar

PPS. Om dama di er utro, blir du sint på typen ho er utro med og ikke på henne? Sorry, dårlig sammenligning, men du skjønner poenget. (gjør du ikke?)

Ja, selvfølgelig blir jeg sint på ham. Dama er jo en person jeg liker. Å bli sur på henne hjelper vel ikke akkurat så mye.

 

Veldig off-topic det her, men hvorfor sier alle det når de blir spurt om det, fyren vet kanskje ikke at dama er opptatt engang, og kjenner ikke deg, det er jo dama som er usympatisk og svikter enn person som står henne nær.

 

Nå har jeg aldri vært i den situasjonen men jeg lar meg forbløffe over at nesten alle svarer det samme på det spørsmålet.

 

AtW

Lenke til kommentar

PPS. Om dama di er utro, blir du sint på typen ho er utro med og ikke på henne? Sorry, dårlig sammenligning, men du skjønner poenget. (gjør du ikke?)

Ja, selvfølgelig blir jeg sint på ham. Dama er jo en person jeg liker. Å bli sur på henne hjelper vel ikke akkurat så mye.

 

Veldig off-topic det her, men hvorfor sier alle det når de blir spurt om det, fyren vet kanskje ikke at dama er opptatt engang, og kjenner ikke deg, det er jo dama som er usympatisk og svikter enn person som står henne nær.

 

Nå har jeg aldri vært i den situasjonen men jeg lar meg forbløffe over at nesten alle svarer det samme på det spørsmålet.

 

AtW

Tja, hva man sier og hva man gjør har jo en tendens til å være svært motstridende. Ellers så er faktisk de fleste jeg kjenner av enn annen oppfatning en jeg. Det blir vel egentlig en vurderingssak der andel anger, alkohol og graden av bekjentskap med tredjeperson er de viktigste faktorene. Den eneste grunnen til ikke å bli sur på den andre fyren er jo hvis han faktisk spurte om dama var opptatt og hun sa at hun ikke er det. Da blir saken en helt annen.

Lenke til kommentar

Først: Jeg tror jeg kommer til å le rått av både han som kjøper forsterkeren til 53.000kr og han som kjøper den til 50.000kr for bruk hjemme i stua.

 

PPS. Om dama di er utro, blir du sint på typen ho er utro med og ikke på henne? Sorry, dårlig sammenligning, men du skjønner poenget. (gjør du ikke?)

Ja, selvfølgelig blir jeg sint på ham. Dama er jo en person jeg liker. Å bli sur på henne hjelper vel ikke akkurat så mye.

 

PS. Jeg foretrekker egentlig å lage ting selv. Da får jeg mye mer kvalitet for penga mine. Så istedenfor å dra noen steder for å kjøpe brød, så lager jeg akkurat det brødet jeg liker i brødmaskinen. Det blir da 100% ferskt, smaker bedre og koster mindre enn bensinstasjon/rema-brødet. Samtidig sparer jeg bensin (miljøvenlig), og får tid til å ta meg av dama mi slik at hun ikke får noen grunn til å være utro.

 

PPS. Vet DU hvem som feier over dama di når du har dratt på rema for å kjøpe brød??

Dette var en åpenlys felle. Helt utrolig at folk faktisk tenker sånn. Som AtW sier: det er ikke sikkert fyren gjorde mye galt, det er jo hovedsakelig dama som er utro. Årsaken er nok mye heller forholdet mellom dere eller at dama lenge har vært mer interresert i fyren enn deg. Det er hun som styrer det hele. Gir du signal om at det er fyren du er sint på, så tenker hun "aha han gir meg fritt spillerom" og så blir det lettere for at hun er utro flere ganger. Livet er nemlig ikke så enkelt som at damer er byttedyr og vi menn er konkurrenter som stjeler damer fra hverandre.

 

Om jeg handler brød på rema (eller reiser jorda rundt) så stoler jeg på at hun kan ta vare på seg selv og helst ikke være utro. Er hun det så får jeg heller bli litt gretten noen dager og tenke ut noe vi kan finne på noe som vi kan gjøre sammen så forholdet bedrer seg.

 

For å dra tråden tilbake på spor igjen så ante det meg egentlig at du kunne svare slik. Grunnen var at du ville bli sint på den som forteller deg at du har kjøpt katta i sekken. Egentlig gjør han deg bare en tjeneste og prøver å opplyse deg om fakta om at selgeren har lurt deg litt. Er det noen selgere jeg føler jeg kan stole litt på så er det selgere som sier at "dette er ikke helt det du ser etter", og heller anbefaler enten en billigere vare eller kanskje til og med en konkurrent. Slike burde få bonus, ikke de sleipingene som skal prakke på meg unødvendig dyre varer.

Lenke til kommentar

At det var en åpenlys felle skjønte jeg faktisk. Men det er faktisk slik jeg ville tenkt der og da. Ikke fordi det er fornuftig, men fordi det er slik jeg reagerer på ting. Som sagt så ser jeg ikke noen vits i å bli sur på dama. Har hun samvittighet her i livet så gjør hun det ikke igjen. Gjør hun det igjen så er det jo tydelig at hun ikke er noe å samle på. Og jeg lar meg ikke styre av noen. Jeg har blitt beskrevet som en anarkistisk, følelseskald og manipulativ person. Hvem har kalt meg for det? Folk som prøvde å utnytte meg. Det er noe av det dummeste de kunne gjort. Jeg har ingen problemer med å få folk til å føle seg som søppel.

 

Ellers er jeg er egentlig helt enig i det du sier. Men det er forskjell på å advare folk mot å kjøpe katta i sekken og å avfeie folks oppfatning som placebo. Skjønner du ikke det? Det er greit å opplyse om at man har en annen oppfatning, men du trenger ikke gjenta deg selv til vedkommende skifter mening. Når en person ikke synes han har kjøpt katta i sekken hvorfor må du absolutt bevise at han tar feil. Har han ikke lov til å stole på seg selv? Har han ikke selv rett til å vurdere de vitenskapelige bevis og ta sitt eget standpunkt til dem? Når han har opplyst om at han kan passe på seg selv, kan han ikke da slippe å bli passet på? Det eneste jeg blir sint av er folk som stiller spørsmålstegn ved min intelligens og folk som maser.

Lenke til kommentar
Ellers er jeg er egentlig helt enig i det du sier. Men det er forskjell på å advare folk mot å kjøpe katta i sekken og å avfeie folks oppfatning som placebo.

 

Det er ikke snakk om å avfeie folks oppfatning i den forstand, det er snakk om å ikke vektlegge folks oppfatninger særlig sterkt når man skal gjøre seg opp en mening selv. Det er viktig å ikke ta slik som en personlig fornærmelse, alle påvirkes av det også meg, la oss si jeg ikke hører forskjell mellom to kabler, er det fordi forskjellen ikke er hørbar, eller fordii jeg dypt nede ikke tror forskjellen er der?

 

Derfor hvis jeg sier at jeg ikke hører forskjell så redegjør jeg for mitt synspunkt, men jeg forventer ikke at noen skal vektlegge det som noe særlig godt argument.

 

Forøvrig er jeg ikke sikker på slikt selv, det er jo derfor jeg er med i disse diskusjonene, for å prøve å skaffe emg litt kunnskap om emnet, og hva som spiller inn, og hva som ikke spiller inn, jeg synes dette er interresant i seg selv, ikke bare som et verktøy når det gjelder å kjøpe anlegg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bra sagt.

 

Forøvrig så testet jeg hørselen min igår både ute og inne. Inne hørte jeg høyfrekvent lyd av noe slag når jeg stilte tonegeneratoren på 25khz. Men når jeg kom meg ut så hørte jeg bare opp til 20180hz. Lydnivået var rundt 85dB. Så da tyder det vel på at det var noen skumle fenomener i rommet...

Lenke til kommentar

Okay, du kan lese "The Intelligent Ear" av Dr. G. Fleischer, for å begynne et sted. :)

Okay. Det står i databasen min at det er Reinier Plomp som har skrevet boka? Er det en annen bok kanskje? Hele tittelen er visst: The intelligent ear : on the nature of sound perception. Stemmer det?

Jeg vet ikke, men trodde ikke det... må sjekke bokhylla på jobb. Det skal være Gerald(?) Fleischer som har skrevet den, jeg har vært på flere av hans foredrag i Tyskland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...