Gå til innhold

Derfor kjem SACD til å dø!


Anbefalte innlegg

Forøvrig så testet jeg hørselen min igår både ute og inne. Inne hørte jeg høyfrekvent lyd av noe slag når jeg stilte tonegeneratoren på 25khz. Men når jeg kom meg ut så hørte jeg bare opp til 20180hz. Lydnivået var rundt 85dB. Så da tyder det vel på at det var noen skumle fenomener i rommet...

Tipper 25 kHz skaper en vibrering i ettellerannet som vibrerer under 20 k. :)

 

Ørene våre er ikke laget for å høre bedre. Som alle vet består jo øret kort beskrevet av en hinne, bein og muskler. Musklene kan i enkelte tilfeller oppfatte høyere enn 20 kHz (hos de få tilfeller dette er registrert, har personene vært blinde), men beinbyggningen er satt sammen slik at det ikke er sjangs i det heletatt å overføre svingninger over ca. 20 kHz. En hund har mye mindre bein i øret og kan derfor høre mye høyere i frekvens, men et resultat er også at hunden hører alt mye bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forøvrig er jeg ikke sikker på slikt selv, det er jo derfor jeg er med i disse diskusjonene, for å prøve å skaffe emg litt kunnskap om emnet, og hva som spiller inn, og hva som ikke spiller inn, jeg synes dette er interresant i seg selv, ikke bare som et verktøy når det gjelder å kjøpe anlegg.

Det er jo litt av problemet, ikke sant? For jeg har mine meninger og argumenterer for dem, og det samme gjør du. Men det er litt vanskelig å argumentere med folk som ikke klarer å høre en forskjell som du synes er "soleklar". Hva gjør man da?

 

Personlig synes jeg at diskusjoner OM det er forskjell på høyttalerkabler eller en CDspiller vs. en DVD-A spiller er helt på jordet. Forskjellen er der. Garantert. Iallefall for oss som hører den. Diskusjonen(e) bør være om hvor mye det er verdt å betale for forskjellene som noen ganger er små og andre ganger er store...

 

Det blir litt som å si at man ikke må kjøpe Mercedes for en VW Polo gjør samme nytte. Begge har fire hjul og går fremover når man trykker på gasspedalen. Det er sant, men har man pengene og verdsetter det "ekstra" man får for pengene, så er det jo en god investering, ikke sant? :wink:

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle ta et elegant hopp tilbake til topic :wink:

 

Fikk lyst til å uttale meg siden jeg har et stereoanlegg som støtter SACD hele veien - ikke er det spesielt dyrt heller. Bestående av:

 

Sony STR-DB1080S

Sony DVP-NS905V

AudioPRO Focus SA-5/4/3

 

Siden DVD spillern støtter SACD tenkte jeg at jeg likegodt kunne prøve og da det var noen skiver jeg uansett hadde tenkt å kjøpe og de fantes på SACD var valget enkelt. Til dags dato har jeg:

 

Beck - Sea Change

Pink Floyd - Dark side of the moon

Norah Jones - Come away with me

 

Det første jeg tenker når jeg setter i en av disse er hvor utrolig flott lyden er. Uansett nysgjerrig som jeg er så måtte jeg sjekke om det var noen forskjell fra vanlig CD. Lånte mutter sin Norah Jones og en kamerat stakk innom med Beck-skiva. Vi hadde overhodet ingen problemere med å skille - det var rett og slett mere, fyldigere og klarere lyd på SACD. Fornøyd med kjøpet satt jeg og surfet og kom over det noen andre har skrevet i denne tråden - nemlig at disse forholdsvis billige SACD spillerne spiller CD forholdsvis dårlig. Umiddelbar skuffelse. I vantro ringte jeg opp kompisen med Beck-skiva og ba han ta den med igjen og samtidig ta med CD-spillern sin en Marantz CD-6000 OSE LE (som visstnok skal være en dugandes CD-spiller). Vi satte i gang med å blindteste igjen og heldigvis gjorde Sony'n skamme på beskyldningene om å være en dårlig CD-spiller selv om Marantz'n var marginalt bedre. SACD var igjen bedre.

 

Konklusjon: Fornøyd SACD eier.

 

PS! Hi-Fi Centerkjeden selger Pioneer DV-656A til 2995 som er et røverkjøp da den er veldig bra på DVD samtidig som den spiller både SACD og DVD-Audio

Lenke til kommentar
Hmm. Den eneste Gerald Fleischer jeg finner er en som har skrevet en artikkel i et blad om zoologi
Se her:http://www.ag-hoerforschung.de/?11

Ok. Men den boka har jeg desverre ikke tilgang til. Jeg har "bare" tilgang til alle bøker som er utgitt i Norge og bøker som er bestilt av norske høyskoler og universiteter.

Lenke til kommentar
Det tok ca. 0,3 sekunder å finne bøttevis av artikler om/av Gerald Fleischer. Du hadde bare funnet en. Det tyder på at synet ditt ikke er helt som det skal. Godt at hørselen din er litt bedre enn alle andre sin da.

Dust. Jeg lette etter boka i biblioteksdatabasen. Artikler på internett fant jeg haugevis av.

Lenke til kommentar
Hmm. Den eneste Gerald Fleischer jeg finner er en som har skrevet en artikkel i et blad om zoologi
Se her:http://www.ag-hoerforschung.de/?11

Ok. Men den boka har jeg desverre ikke tilgang til. Jeg har "bare" tilgang til alle bøker som er utgitt i Norge og bøker som er bestilt av norske høyskoler og universiteter.

Jobber du i bokhandel? Kan du finne ut om det er mulig å få tak i ei bok som heter "Audio in Media" og hvor mye den eventuelt koster? Jeg har boka, men vil ikke gi den fra meg til mitt søskenbarn som nettopp har begynt med litt studio-ting, men jeg finner den ikke i bokhandelen lenger! :x

 

 

Og hvis du har tilgang til alle disse bøkene, så skal jeg nok finne ut hvor du kan lese litt om ørets kapasiteter i bøker som garantert finnes på universiteter rundt omkring i Norge. Jeg må bare gå

og lete i "biblioteket". :)

Lenke til kommentar
Det tok ca. 0,3 sekunder å finne bøttevis av artikler om/av Gerald Fleischer. Du hadde bare funnet en. Det tyder på at synet ditt ikke er helt som det skal. Godt at hørselen din er litt bedre enn alle andre sin da.

Vi diskuterer kanskje hardt her av og til, men det er ikke nødvendig å kaste drit om andre. Vi trenger ikke synke ned på fjortis-nivået.

 

"Min far kan banke opp din far"! :D

Lenke til kommentar

Jobber du i bokhandel? Kan du finne ut om det er mulig å få tak i ei bok som heter "Audio in Media" og hvor mye den eventuelt koster? Jeg har boka, men vil ikke gi den fra meg til mitt søskenbarn som nettopp har begynt med litt studio-ting, men jeg finner den ikke i bokhandelen lenger! :x

 

 

Og hvis du har tilgang til alle disse bøkene, så skal jeg nok finne ut hvor du kan lese litt om ørets kapasiteter i bøker som garantert finnes på universiteter rundt omkring i Norge. Jeg må bare gå å lete i "biblioteket". :)

Jeg jobber faktisk på Universitetsbiblioteket i Oslo.

Finner du noen bøker som ikke er på det absolutt mest avansert nivået så er det fint. Jeg fant meg noen bøker om hjernens oppfattelse av lyder i går og idag så skjønner jeg enda mindre enn før.

 

Det var boka av Stanley R. Alten du lette etter?

Lenke til kommentar
Dust. Jeg lette etter boka i biblioteksdatabasen. Artikler på internett fant jeg haugevis av.
Vel, hva er problemet da...? Dust? Fint at vi beveger oss på et slikt nivå, det gjør det så mye lettere å la være å ha noe særlig tro på at det du bidrar med har noe med fornuft og saklighet å gjøre.
Lenke til kommentar
Dust. Jeg lette etter boka i biblioteksdatabasen. Artikler på internett fant jeg haugevis av.
Vel, hva er problemet da...? Dust? Fint at vi beveger oss på et slikt nivå, det gjør det så mye lettere å la være å ha noe særlig tro på at det du bidrar med har noe med fornuft og saklighet å gjøre.

For du var så mye bedre som startet med å rakke ned på både mitt syn og hørsel. Du får hva du ber om.

Lenke til kommentar
Det var boka av Stanley R. Alten du lette etter?
Hørtes kjent ut. Min utgave er ganske gammel (garantert før 1999), så da håper jeg det er en ny, "oppdatert" utgave.

 

Ang. "ørebøker".

Vel, de fleste bøker jeg har lest er ganske "tekniske", vil jeg si. Men jeg skal se hva jeg klarer å grave opp. Kom bare på Fleischers bok fordi jeg nettopp leste den.

Lenke til kommentar
For du var så mye bedre som startet med å rakke ned på både mitt syn og hørsel. Du får hva du ber om.
Vel, det er du som hevder du har hørsel langt utover det de fleste som kan noe om dette mener er fysisk mulig. Det er ganske morsomt spør du meg. Deretter opplyser du om at du bare har funnet en artikkel av Gerald Fleischer i et blad om Zoologi, uten å opplyse om hvor du har lett hen. Snakk om å få hva man ber om... :roll:
Lenke til kommentar
Vel, det er du som hevder du har hørsel langt utover det de fleste som kan noe om dette mener er fysisk mulig. Det er ganske morsomt spør du meg. Deretter opplyser du om at du bare har funnet en artikkel av Gerald Fleischer i et blad om Zoologi, uten å opplyse om hvor du har lett hen. Snakk om å få hva man ber om... :roll:

Jaja, resten av verden har beveget seg videre siden det. Det kan jo du også klare.

 

Bare prøv så ser du hvor lett det er. :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...